سلامتی و تندرستی شماره دوم

لیموترش یک ضدعفونی کننده قوی است. دلایل زیادی وجود دارد که اگر چای را بدون قند بخورید، به نفعتان است! محققان می­گویند: «علت بسیاری از بیماری­ های گوارشی نامنظم بودن وعده­ های غذایی و همین­طور استفاده زیاد از مواد فست فود است.»
جمعه، 21 دی 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
سلامتی و تندرستی شماره دوم
حدیث سلامتی

پیامبر اسلام (صلی الله) در رابطه با سلامتی  می ­فرمایند: «در پی غذا خوردن خلال کنید، زیرا موجب سلامت دندان­های نیش و آسیا است و برای انسان، جلب روزی می­ کند.» «بحارالانوار، ج66، ص442»


لیموی همه­ کاره

شاید تا به حال فقط به چشم یک چاشنی بهش نگاه کرده باشید. یک چاشنی برای ترش مزه کردن انواع غذاهای خوشمزه! اما از آنجا که همیشه باید جور دیگر دید، بهتر است یک نگاه علمی به لیموترش داشته باشیم. لیموترش یک ضدعفونی کننده قوی است، شاید به همین دلیل است که همیشه کنار ظرف انواع کباب­ ها می­ آید. همین­طور مانع بروز اسهال و استفراغ و خون­ریزی می­ شود. به خاطر آنتی ­اکسیدان قوی موجود در آن، از سرطان پیش­گیری می­ کند و مقوی بدن است. لیموترش کلسترول بد خون را کاهش می­ دهد که برای کم کردن عوارض بیماری­ های قلبی و عروقی شگفت­ انگیز است. لیموترش به کمک لثه ­های شما می ­آید و آنها را محکم می­ کند؛ اما مصرف زیاد آن به مینای دندان می ­تواند آسیب برساند. این نکته را هم باید در نظر داشت که بهترین نوع استفاده از لیموترش، به صورت تازه­ آن است و نه آب­ لیموهای ماه ­ها در بطری مانده.

خداحافظ قند و شکر!

دلایل زیادی وجود دارد که اگر چای را بدون قند بخورید، به نفعتان است! قند و شکر دستگاه ایمنی بدن را ضعیف می ­کند، و در نتیجه بدن در مقابل عفونت­ ها ضعیف می ­شود. قند و شکر، خطر بیماری­ های قلبی را بالا می­ برند. در کار بدن شما دخالت می­ کنند و در جذب کلسیم و منیزیم باعث اختلال می­ شوند. در آینده زمینه­ ساز پوکی استخوان خواهند شد. با خودشان دیابت، چاقی و بیماری لثه سوغات می ­آورند. با ابتلا به فشار خون، ارتباط تنگاتنگ دارند و در کلیه­ ها تاثیر نامطلوب ایجاد می­ کنند. جالب­تر از همه این­که غذای اصلی سلول­ های سرطانی هستند و موارد دیگر که محققان سال­ ها خون دل خوردند تا به گوش من و شما برسد. با همه­ این ها، به نظر می ­رسد حذف یک حبه قند از پهلوی چای، گامی کوچک است به سوی یک هدف بزرگ، نعمت خدادادی، سلامتی.

زمانی برای خوردن!

علت پرخوری، نفخ، التهاب و بیماری­ های گوارشی کشف شد! قابل توجه دانش ­آموزانی که صبحانه نمی­ خورند، نهار را هول هولکی و با عجله می­ خورند و شام تا خرخره! هرچه دستشان رسید، نوش جان می­ کنند و پشت در مغازه­ های فست فود رختخواب پهن کرده ­اند. محققان می­گویند: «علت بسیاری از بیماری­ های گوارشی نامنظم بودن وعده­ های غذایی و همین­طور استفاده زیاد از مواد فست فود است.» آن ها می گویند: «اگر افراد در برنامه غذایی­شان نظم داشته باشند، بیماری­ های گوارشی کاهش پیدا می ­کند.»

بایدها و نبایدهای تغذیه ­ای

بعضی عادات غذایی بدون آن­که بدانیم باعث اختلال در سلامتی ­مان می­ شود. چه خوب است جلوی بعضی این عادت­ های اشتباه را از همین امروز بگیریم. بعد از غذا چای ننوشید! چای محیط معده را اسیدی می کند و بر مواد معدنی اثر منفی می­ گذارد. بهتر است بعد از غذا نیم ساعت تا یک ساعت مایعات ننوشید، حتی آب که شیره معده را رقیق می ­کند. بعد از غذا نخوابید! حداقل دو ساعت بعد از غذاخوردن صبر کنید و بعد به رختخواب بروید. بعد از غذا حمام نکنید! حمام مخصوصا از نوع داغش در جریان خون اطراف معده اختلال ایجاد می­ کند و بر هضم غذا اثر منفی می­ گذارد. بعد از غذا میوه نخورید! میوه خوردن بلافاصله پس از غذا موجب نفخ معده می­ شود.
نویسنده: سحر رحیمی


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.