نتایج اعمال ما در این عالَم‏.

گناه و کار خلاف و قانون‏شکنى همانند یک غذاى ناسالم و مسموم است که در سازمان بدن انسان چه بخواهیم و چه نخواهیم تاثیر نامطلوب خواهد گذارد، و انسان گرفتار واکنش طبیعى آن مى‏ شود.
شنبه، 22 دی 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حمید حنائی نژاد
موارد بیشتر برای شما
نتایج اعمال ما در این عالَم‏.

گناه و کار خلاف و قانون‏شکنى همانند یک غذاى ناسالم و مسموم است.

چکیده
گناه و کار خلاف و قانون‏شکنى همانند یک غذاى ناسالم و مسموم است که در سازمان بدن انسان چه بخواهیم و چه نخواهیم تاثیر نامطلوب خواهد گذارد، و انسان گرفتار واکنش طبیعى آن مى ‏شود.

تعداد کلمات: 1217/ تخمین زمان مطالعه: 6 دقیقه.

نتایج اعمال ما در این عالَم‏.
 
نویسنده: حمید حنائی نژاد
 

" دروغ" سلب اعتماد مى‏ کند." خیانت در امانت" روابط اجتماعى را بر هم مى ‏زند." ظلم" همیشه منشا ظلم دیگرى است. " سوء استفاده از آزادى" به دیکتاتورى مى ‏انجامد، و دیکتاتورى به انفجار. " ترک حقوق محرومان" کینه و عداوت مى‏ آفریند، و تراکم کینه ‏ها و عداوتها اساس جامعه را متزلزل مى‏ سازد.بدون شک هر کار خلافى در وضع" جامعه"، و از طریق آن در وضع" افراد" اثر مى ‏گذارد، و موجب نوعى فساد در سازمان اجتماعى مى ‏شود، گناه و کار خلاف و قانون‏ شکنى همانند یک غذاى ناسالم و مسموم است که در سازمان بدن انسان چه بخواهیم و چه نخواهیم تاثیر نامطلوب خواهد گذارد، و انسان گرفتار واکنش طبیعى آن مى ‏شود." دروغ" سلب اعتماد مى‏ کند." خیانت در امانت" روابط اجتماعى را بر هم مى ‏زند." ظلم" همیشه منشا ظلم دیگرى است. " سوء استفاده از آزادى" به دیکتاتورى مى ‏انجامد، و دیکتاتورى به انفجار. " ترک حقوق محرومان" کینه و عداوت مى‏ آفریند، و تراکم کینه ‏ها و عداوتها اساس جامعه را متزلزل مى‏ سازد. خلاصه اینکه: هر کار نادرست چه در مقیاس محدود و چه گسترده، عکس العمل نامطلوبى دارد و یکى از تفسیرهاى آیه‏ "ظَهَرَ الْفَسادُ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ‏".[1] همین است (این رابطه طبیعى" گناه" و" فساد" است). ولى از روایات اسلامى استفاده مى‏ شود که بسیارى از گناهان علاوه بر اینها، یک سلسله آثار شوم با خود همراه مى‏ آورند که ارتباط و پیوندشان با آن آثار لا اقل از نظر طبیعى ناشناخته است. مثلا در روایات آمده است" قطع رحم" عمر را کوتاه، و" خوردن مال حرام" قلب را تاریک، و شیوع زنا سبب فناى انسانها مى ‏شود و روزى را کم‏ مى ‏کند و ... حتى در روایتى از امام صادق ع مى‏ خوانیم:" آنها که بوسیله گناه از دنیا مى‏ روند بیش از کسانى هستند که به مرگ طبیعى مى‏ میرند".(مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، 1374ش، ج16، صص 456-457 با تلخیص).
 

نتایج اعمال نیک و بد افراد و جوامع در این عالم‏.

هر امتى که طالح و فاسد شد قهرا در رذائل و گناهان فرو مى‏ رود، و خدا هم وبال آنچه کرده بدو مى‏ چشاند، و قهرا منتهى به هلاکت و نابودیشان مى‏ شود.حوادثى که در عالم حادث مى‏ شود، تا حدى تابع اعمال مردم است، اگر نوع بشر بر طبق رضاى خداى عمل کند، و راه طاعت او را پیش گیرد، نزول خیرات و باز شدن درهاى برکات را در پى دارند، و اگر این نوع از راه عبودیت منحرف گشته، ضلالت و فساد نیت را دنبال کنند، و اعمال زشت مرتکب گردند، باید منتظر ظهور فساد در خشکى و دریا، و هلاکت امتها، و سلب امنیت، و شیوع ظلم، و بروز جنگها، و سایر بدبختى ‏ها باشند، بدبختى‏ هایى که راجع به انسان و اعمال انسان است، و همچنین باید در انتظار ظهور مصائب و حوادث جوى، حوادثى که مانند سیل و زلزله و صاعقه و طوفان و امثال آن خانمان برانداز است باشند، و خداى سبحان در کتاب مجیدش به عنوان نمونه داستان سیل عرم، و طوفان نوح، و صاعقه ثمود، و صرصر عاد، و از این قبیل حوادث را ذکر فرموده. پس هر امتى که طالح و فاسد شد قهرا در رذائل و گناهان فرو مى‏ رود، و خدا هم وبال آنچه کرده بدو مى‏ چشاند، و قهرا منتهى به هلاکت و نابودیشان مى‏ شود.(طباطبائی، موسوی همدانی، ترجمه تفسیر المیزان، 1378ش، ج2، صص 271-272).

بیشتر بخوانید: بلیات که سر تا سر جامعه را گرفته  در اثر اعمال سیئه و اخلاق فاسده و عقائد باطله و ظلم و تعدى و ... است.

فساد در روى زمین و روى آب‏.

ظهور فساد بلاها و مصائب و عقوبات و گرفتاریها و شدائد و بیچارگیها و درماندگیها و پریشانی ها و امراض مهلکه و تسلط ظلمه و سلب نعم و قطع مطر و ضیق معیشت و نقصان ارزاق و سایر بلیات که سر تا سر جامعه را گرفته در اطراف دنیا نقاط زمین و صفحه دریا در اثر اعمال سیئه و اخلاق فاسده و عقائد باطله و ظلم و تعدى و ترک فرائض و اشتغال بملاهى و بى اعتنایى بدین و مقدسات دین و بى عفتى و بى عصمتى و ترک اداء حقوق و جنگ و جدال و خون ریزى و عداوت با یکدیگر و زد و خورد و قطع رحم و عقوق والدین و هزار مفسده دیگر است.ظَهَرَ الْفَسادُ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ ظهور فساد بلاها و مصائب و عقوبات و گرفتاریها و شدائد و بیچارگیها و درماندگیها و پریشانی ها و امراض مهلکه و تسلط ظلمه و سلب نعم و قطع مطر و ضیق معیشت و نقصان ارزاق و سایر بلیات که سر تا سر جامعه را گرفته در اطراف دنیا نقاط زمین و صفحه دریا در اثر اعمال سیئه و اخلاق فاسده و عقائد باطله و ظلم و تعدى و ترک فرائض و اشتغال بملاهى و بى اعتنایى بدین و مقدسات دین و بى عفتى و بى عصمتى و ترک اداء حقوق و جنگ و جدال و خون ریزى و عداوت با یکدیگر و زد و خورد و قطع رحم و عقوق والدین و هزار مفسده دیگر که می فرماید: بِما کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ‏ و در اخبار بسیارى داریم که آثار هر معصیت را بیان می فرماید که چه عقوبت و بلائى متوجه می شود و چون این اخبار مفصل است بلکه یک باب براى آنها مبوب کرده ‏اند «باب تفسیر الذنوب و عقوباتها» نقلش از وضع تفسیر خارج است و مکرر بیان کرده‏ ایم آثار معاصى را از قساوت قلب، سیاهى دل، ضعف ایمان، سلب نعم، نزول بلا، تسلط شیطان زوال دین، و بعد از رحمت، سلب توفیق، تسلط ظالم، کوتاهى عمر و غیر اینها.(طیب، سید عبدالحسین، اطیب البیان فی تفسیر القرآن، 1378ش، ج10، ص 394).
 

چنانچه گناهان و ستمگریها جامعه‏ ئى را فرا گیرد سبب ناامنى و فساد بیابانها و دریاها خواهد شد.

اهل ایمان و تقوى می توانند در برابر حوادث ناگوار نیروى صبر و بردبارى را بکار برده از آن رهگذر خطر سعادت خود را تأمین نمایند هم چنانکه در باره اولیاء و نیکان چنین است بوسیله اینگونه حوادث نیروى انقیاد خود را تقویت می نماید تا آنجا که اراده خود را در محور خواست پروردگار قرار داده و با نیروى تزلزل ناپذیرى هر گونه پیش آمد ناگوارى را گوارا و از نعمتى هرگز خود را بى‏ بهره نمى ‏نمایند.آیه‏ "ظَهَرَ الْفَسادُ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ لِیُذِیقَهُمْ بَعْضَ الَّذِی عَمِلُوا"  بیان نموده چنانچه گناهان و ستمگریها جامعه‏ ئى را فرا گیرد سبب ناامنى و فساد بیابانها و دریاها خواهد شد زیرا زندگى بشر وابسته بسایر اجزاء جهان است از این رو اعمال و رفتار آنان نهایت ارتباط و وابستگى با نظام سایر اجزاء عالم دارد چنانچه صالح و شایسته باشد اجزاء دیگر نیز بتناسب آنها منتظم خواهند بود و گر نه فساد عالم را فرا گرفته بشر زیاده از سایر موجودات در معرض خطر قرار خواهد گرفت زیرا ضعیف و زبونتر از همه پدیده‏ هاى جهان است. اهل ایمان و تقوى می توانند در برابر حوادث ناگوار نیروى صبر و بردبارى را بکار برده از آن رهگذر خطر سعادت خود را تأمین نمایند هم چنانکه در باره اولیاء و نیکان چنین است بوسیله اینگونه حوادث نیروى انقیاد خود را تقویت می نماید تا آنجا که اراده خود را در محور خواست پروردگار قرار داده و با نیروى تزلزل ناپذیرى هر گونه پیش آمد ناگوارى را گوارا و از نعمتى هرگز خود را بى‏ بهره نمى ‏نمایند.(حسینی همدانی، سید محمد، انوار درخشان، 1404ق، ج4، ص 132).
 

آثار اعمال بد مخصوصا ظلم و تعدّى نسبت به بندگان خدا گرفتار شدن بلیّات دنیوى خواهد بود.

این بلیّاتى که بانسان اصابت می نماید آن پاداش عمل خود آنها است و براى اینست که اثر و نتیجه بعض اعمال رکیک خود را بچشند و بفهمند که آثار اعمال بد مخصوصا ظلم و تعدّى نسبت ببندگان خدا گرفتار شدن بلیّات دنیوى خواهد بود چه جاى عذاب اخروى.ذات متعال علّت و سبب هر فسادى و هر بلاء و آفتى را که در زمین از برّ و بحر مثل قحطى و امراض مسریّه و وباء و طاعون و جنگ و نزاع و خون ریزى و خشک سالى و فساد غلّه و زیاد شدن میکروبهاى مفسده در بدن یا در خارج و زمین لرزه و آفاتى که در دریاها از قبیل طوفان و غرق شدن کشتیها و غیر اینها از آفات و بلیّاتى که همیشه نوع بشر مبتلا بآنند تمام این بلیّات را مستند می گرداند بعمل خود انسان‏ و چون علّت و سبب فساد عالم خود بشر است غایت و نتیجه آن نیز عاید خود بشر می گردد که این بلیّاتى که بانسان اصابت می نماید آن پاداش عمل خود آنها است و براى اینست که اثر و نتیجه بعض اعمال رکیک خود را بچشند و بفهمند که آثار اعمال بد مخصوصا ظلم و تعدّى نسبت ببندگان خدا گرفتار شدن بلیّات دنیوى خواهد بود چه جاى عذاب اخروى.(امین (بانوی اصفهانی)، سیده نصرت، مخزن العرفان در تفسیر قرآن، 1361ش، ج10، ص 109).

پی نوشت:
[1]. الروم: 41.
منابع:
1- مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ایران، تهران، انتشارات دارالکتب الإسلامیة، چاپ سی و دوم، 1374ش.
2- طباطبائی، موسوی همدانی، ترجمه تفسیر المیزان، ایران، قم، دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم،چاپ یازدهم، 1378ش.
3- طیب، سید عبدالحسین، اطیب البیان فی تفسیر القرآن، ایران، تهران، انتشارات اسلام، چاپ دوم،1378ش.
4- حسینی همدانی، سید محمد، انوار درخشان، ایران، تهران، انتشارات کتابفروشی لطفی، چاپ اول، 1404ق.
5- امین (بانوی اصفهانی)، سیده نصرت، مخزن العرفان در تفسیر قرآن، ایران، تهران، نهضت زنان مسلمان، چاپ اول،1361ش.



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
خیابانی: آقای بیرانوند! من بخواهم از نام بردن تو معروف بشوم؟ خاک بر سر من!
play_arrow
خیابانی: آقای بیرانوند! من بخواهم از نام بردن تو معروف بشوم؟ خاک بر سر من!
توضیحات وزیر رفاه در خصوص عدم پرداخت یارانه
play_arrow
توضیحات وزیر رفاه در خصوص عدم پرداخت یارانه
حمله پهپادی حزب‌ الله به ساختمانی در نهاریا
play_arrow
حمله پهپادی حزب‌ الله به ساختمانی در نهاریا
مراسم تشییع شهید امنیت وحید اکبریان در گرگان
play_arrow
مراسم تشییع شهید امنیت وحید اکبریان در گرگان
به رگبار بستن اتوبوس توسط اشرار در محور زاهدان به چابهار
play_arrow
به رگبار بستن اتوبوس توسط اشرار در محور زاهدان به چابهار
دبیرکل حزب‌الله: هزینۀ حمله به بیروت هدف قراردادن تل‌آویو است
play_arrow
دبیرکل حزب‌الله: هزینۀ حمله به بیروت هدف قراردادن تل‌آویو است
گروسی: فردو جای خطرناکی نیست
play_arrow
گروسی: فردو جای خطرناکی نیست
گروسی: گفتگوها با ایران بسیار سازنده بود و باید ادامه پیدا کند
play_arrow
گروسی: گفتگوها با ایران بسیار سازنده بود و باید ادامه پیدا کند
گروسی: در پارچین و طالقان سایت‌های هسته‌ای نیست
play_arrow
گروسی: در پارچین و طالقان سایت‌های هسته‌ای نیست
گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر ۶۰ درصد را پذیرفته است
play_arrow
گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر ۶۰ درصد را پذیرفته است
سورپرایز سردار آزمون برای تولد امیر قلعه‌نویی
play_arrow
سورپرایز سردار آزمون برای تولد امیر قلعه‌نویی
رهبر انقلاب: حوزه‌ علمیه باید در مورد نحوه حکمرانی و پدیده‌های جدید نظر بدهد
play_arrow
رهبر انقلاب: حوزه‌ علمیه باید در مورد نحوه حکمرانی و پدیده‌های جدید نظر بدهد
حملات خمپاره‌ای سرایاالقدس علیه مواضع دشمن در جبالیا
play_arrow
حملات خمپاره‌ای سرایاالقدس علیه مواضع دشمن در جبالیا
کنایه علی لاریجانی به حملات تهدیدآمیز صهیونیست‌ها
play_arrow
کنایه علی لاریجانی به حملات تهدیدآمیز صهیونیست‌ها