بالا رفتن از نردبان خلاقیت

هر روز که ما روزمان را شروع می‌کنیم، به دنبال راهی می‌گردیم که بهترشویم. این بهتر بودن می‌تواند ادامه‌ کارهای گذشته باشد، یعنی بدتر نشدن و یا رفع بدی‌های گذشته باشد، یعنی بهبود یافتن و یا فراتر از نیازها و آنچه داریم و می‌خواهیم داشته باشیم باشد، یعنی کاشف بودن. خلاقیت یکی از ابزارهایی است که برای علم بهتر کننده به کار می‌آید. خلاقیت یعنی ما بتوانیم نیازهایمان را کشف کنیم و برایش ساده‌ترین راه حل‌ها را ارائه دهیم.
شنبه، 6 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
بالا رفتن از نردبان خلاقیت
هر روز که ما روزمان را شروع می‌کنیم، به دنبال راهی می‌گردیم که بهترشویم. این بهتر بودن می‌تواند ادامه‌ کارهای گذشته باشد، یعنی بدتر نشدن و یا رفع بدی‌های گذشته باشد، یعنی بهبود یافتن و یا فراتر از نیازها و آنچه داریم و می‌خواهیم داشته باشیم باشد، یعنی کاشف بودن.

علم، بیدار شدن هر روز ما از خواب است. ما به دنبال راهی می‌گردیم که تمام معانی بهتر شدن را در خودش داشته باشد؛ اما چطور می‌توان از دانسته‌ها و قوانینی که کشف می‌کنیم چیزی بسازیم و راه حلی بیابیم که ما را بهتر کند؟

خلاقیت یکی از ابزارهایی است که برای علم بهتر کننده به کار می‌آید. خلاقیت یعنی ما بتوانیم نیازهایمان را کشف کنیم و برایش ساده‌ترین راه حل‌ها را ارائه دهیم. ساده‌ترین حل یعنی کوتاه‌ترین مسیری که می‌تواند سوال ما را به خوبی پاسخ دهد. حالا چه سوال‌هایی خوب است؟ چه سوال‌هایی مفید است؟ چه سوال‌هایی بیشتر پرسیده می‌شود؟

بیایید یک بازی اختراع کنیم. بگردیم ببینیم چه اتفاق‌هایی دور و بر ما می‌افتد که گاهی اخم روی پیشانی ما می‌اندازد، و یا چه چیزهایی نیست یا دیده نمی‌شود و باعث سردرگمی ما می‌شود. بعد مثل بازی قایم باشک، همه‌ سوال‌های بی جواب را پیدا می‌کنیم. جای دوری نروید، همین جا کنار میز کامپیوتر، وقتی با خانواده غذا می‌خورید، وقت مشق نوشتن.... حالا بگردید و پیدا کنید.

بعضی وقت‌ها خلاقیت­ها رفع مشکل نیست. بیان حرف‌های همیشگی به شیوه‌ نو هم بخشی از خلاقیت است. وقتی همیشه به دنبال شیوه‌های نو باشیم و محیط اطرافمان (مثل اتاق یا بخشی از خانه، یا حتی یک جامدادی ساده) را به روشی نو و جدید طراحی کنیم، هم زندگی و روزمرگی‌مان شادتر و سرزنده‌تر است، هم ذهنمان برای حل مسائل و پیدا کردن راه حل‌ها بازتر و شاداب تر است. پس به قدیمی‌ها هم نگاهی بیندازید، چه حرف تازه‌ای می‌توان زد؟

برای شروع بازی، چند نمونه‌ ساده و دوست داشتنی از کارهای خلاقی که برای حل مسئله‌های ساده انجام شده است انتخاب می‌کنیم. برای شروع حاضرید؟

 
بالا رفتن از نردبان خلاقیت بالا رفتن از نردبان خلاقیت
به این آدمک‌های بازیگوش نگاه کنید. این‌ها آدمک‌های راهنمای سیم‌ها هستند. وقتی یک عالمه سیم پشت دستگاه کامپیوتر یا تلویزیون است، موقع تعمیر یا تغییر دچار مشکل می‌شویم. نمی‌دانیم کدام سیم به کجا می‌رود. این آدمک‌ها روش خوبی برای راهنمایی این است که چه سیمی به کجا وصل است.
 
بالا رفتن از نردبان خلاقیت بالا رفتن از نردبان خلاقیت
یک روز که خیلی عجله دارید و یادتان نیست توی فلش یا حافظه‌ی همراهتان چقدر اطلاعات دارد، یک روز که خیلی عجله دارید و وقت برای روشن کردن کامپیوتر و چک کردن فلش ندارید، این فلش‌هایی که با حجم اطلاعات داخلشان چاق می‌شوند خیلی به درد می‌خورند. فلش لاغر یعنی خالی، فلش چاق یعنی پر. جالب است، نه؟
 
بالا رفتن از نردبان خلاقیت بالا رفتن از نردبان خلاقیت
این موجودات بامزه با چشم‌های عجیب و غریب چیزی به جز ساعت مچی نیستند. چشم‌های این آدم فضایی‌ها همین عقربه‌های ساعت است، به هر سمتی که برود یعنی ساعت همان مقدار است. با این ساعت‌ها آدم خنده‌اش می‌گیرد هروقت زمان را می‌خواهد نگاه کند. یک موجود دوست داشتنی که چشم‌های تابه‌تایش یعنی ساعت چند است. به نظر شما دیگر چه چیزی را می‌شود عقربه‌ی ساعت کرد تا یک لبخند همیشه روی لب باشد؟
 
عکس شماره هفت عکس شماره هشت
آن‌هایی که کاردستی زیاد درست می‌کنند، آن‌هایی که با چسب و قیچی زیاد کار می‌کنند، آن‌هایی که هنرمندند، آن‌هایی که زیاد می‌برند و می‌چسبانند، آن‌هایی که  از این اختراع ساده و کاربردی خوششان آمده دستشان بالا...
 
باز هم برایتان خلاقیت‌های دوست داشتنی و کاربردی خواهیم آورد. شما هم بگردید، فکر کنید و دنیایتان را خلاق کنید. آنقدر خوب است طراحی، اختراع، خلاقیت، انقدر خوب است...

نویسنده: افروز ارزه­ گر


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما