می‌خواهم مستقل باشم!

تمایل به مستقل شدن، یکی از نشانه‌های رشد شماست. زمانی که با دنیای نوجوانی انس گرفتید، اندک اندک از وابستگی‌های گذشته فاصله می‌گیرد و تمام تلاش خود را برای یک زندگی مستقل به کار می‌گیرید. این روحیه شما را می‌ستایم. برای مدیریت استقلال و رسیدن به زندگی بدون وابستگی، متن زیر را مطالعه کنید.
پنجشنبه، 18 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
می‌خواهم مستقل باشم!
پرسش:

خیلی مایلم مستقل باشم و نیازی به دیگران حتی پدر و مادرم نداشته باشم، ولی گاهی رفتارهایی از آنان می‌بینم که احساس می‌کنم از استقلال من خوششان نمی‌آید. چگونه می‌توانم چنین مسئله‌ای را مدیریت کنم؟

پاسخ:

تمایل به مستقل شدن، یکی از نشانه‌های رشد شماست. زمانی که با دنیای نوجوانی انس گرفتید، اندک اندک از وابستگی‌های گذشته فاصله می‌گیرد و تمام تلاش خود را برای یک زندگی مستقل به کار می‌گیرید. این روحیه شما را می‌ستایم. برای مدیریت استقلال و رسیدن به زندگی بدون وابستگی، به چند نکته مهم و اساسی توجه کنید:
 
استقلال با پیروزی؟

یادتان باشد که حرکت به سمت استقلال، حرکتی تدریجی و زمان‌بر است. تصور کنید که شما صبح اعلام کرده‌اید من از امروز می‌خواهم بدون شما زندگی کنم؛ در یک خانه مستقل با امکانات شخصی! طبیعی است که این اعلامیه شما نتیجه‌ای جز شلیک خنده پدر، مادر و دیگر اعضای خانواده را در پی نخواهد داشت. به نظر شما کجای حرف‌تان طنزآمیز بوده؟ بله، تغییر مسیر ناگهانی شما مانند این است که یک نوجوان دوره راهنمایی اعلام کند: دوستان من تا سه ماه دیگر، درجه پروفسوری خودم را می‌گیرم! پس برای مستقل شدن نیازمند زمان و تحمل بالا هستید. الان هم شما نسبت به سال‌های قبل، استقلال زیادی را به دست آورده‌اید. یک لحظه تمرکز کنید. یادتان رفت که زمانی تمام کارهای ریز و درشت شما را مامان یا بابا انجام می‌داد؟ زمانی که حتما باید مادرتان بالای سر شما می‌ایستاد تا درس بخوانید یا با کسی دوست شوید، ولی الان این کارها را خودتان با موفقیت و کاملا مستقل انجام می‌دهید. استقلال‌طلبی زمانی که به موقع و حساب شده باشد، شما را به پیروزی می‌رساند، وگرنه چنین نتیجه‌ای نخواهد داشت.
 
توفان استقلال

بعضی‌ها برای به دست آوردن استقلال بیشتر، موج مکزیکی راه می‌اندازند؛ یعنی چنان قشقرق و سر و صدایی در محیط خانه و مدرسه به پا می‌کنند که گویا آنها را در زندان بزرگی حبس کرده‌اند. به بهانه مستقل شدن نمی‌توان آرامش همه را به هم ریخت. اتفاقا زمانی به شما به عنوان یک بزرگسال آماده مستقل شدن نگاه می‌کنند، که رفتارهای سنجیده‌تر و بالغانه‌ای از شما ببینند. به نظر شما کسی که گریه می‌کند و درست مثل زمان کودکی پایش را بر زمین می‌کوبد و می‌گوید: «من می‌خواهم مستقل شوم!!» این آمادگی را دارد؟

راه صحیح به دست آوردن استقلال بیشتر، اثبات توانمندی خودتان است. چنانچه شما مسئولیت‌های بیشتری را در خانواده و مدرسه پذیرفته‌اید و به خوبی از عهده آنها برمی‌آیید، خود این باعث اعتماد بیشتر والدین می‌شوند. ادعا کافی نیست، باید اثبات کرد. با پذیرش مسئولیت های بیشتر ثابت کنید که می‌توانید مستقل باشید.
 
نقشه راه

برای مستقل شدن، نیازمند طرح و نقشه هستید. حرکت بدون نقشه، احتمالا شما را به بن‌بست می‌رساند. مثلا نوجوانی که مدعی است دیگر نیاز مالی به پدرش ندارد و می‌خواهد از نظر مالی مستقل باشد و هیچ درآمدی هم ندارد، می‌تواند چنین موفقیتی را به دست آورد؟ برای اینکه مستقل شوید، با والدین یا یکی از کسانی که تجربه بیشتری نسبت به شما دارند، مشورت کنید. از آنها بخواهید که موانع احتمالی این کار را برای شما مشخص کنند تا از الان بتوانید برای عبور از آن موانع در خودتان آمادگی ایجاد کنید. شما مانند تاجری هستید که قصد دارد با سرمایه خود وارد بازار بزرگی شود و از آن بازار، سود زیادی ببرد. طبیعی است که برای موفقیت نیازمند مشورت با تاجران موفق و کارکشته است تا از افتادن در ورشکستگی نجات یابد.
 
استقلال تضمینی

این نکته را هم داشته باشید که درس خواندن، راهی مطمئن برای استقلال تضمینی شماست. زمانی را که شما برای تحصیل صرف می‌کنید، یک نوع سرمایه‌گذاری برای آینده‌ای موفق و سرشار از روشنایی است. با تحصیل موفق هم به آگاهی خود و قدرت تصمیم‌گیری‌تان می‌افزایید و هم می‌توانید با مدرک تحصیلی بالاتری در جامعه خودتان را معرفی کنید: «بنده رضا صادقی هستم، کارشناس ارشد مدیریت یا ساره سعادتی هستم، دکترای زبان فارسی». می‌بینید که خیلی جالب‌ است. حتی تصور چنین جایگاهی می‌تواند روحیه مستقل‌تری به شما بدهد، چه رسد به اینکه خودش را به دست آورید. پس آقایان و خانم‌های استقلال‌طلب، یادتان باشد که این روزها را با سرگرم شدن به امتحانات پایان سال، بگذرانید تا یک قدم به هدف خودتان نزدیک‌تر شوید. انرژی و توان‌تان را خرج آینده‌ خود کنید با یک نتیجه عالی از امتحانات خرداد 91 موفق باشید.

نویسنده: ابراهیم اخوی


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.