حال نمی‌ده!

امسال وارد دوم دبیرستان می‌شوم. برخی از دوستانم ترک تحصیل کرده‌اند و دنبال کار رفته‌اند. وسوسه رها شدن از مدرسه و روی آوردن به کار برای من که پسرم و در آینده باید بار اقتصادی زندگی را به دوش بکشم، شدید است. چه کنم؟ برای پاسخ به این پرسش متن زیر را مطالعه کنید.
شنبه، 20 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
حال نمی‌ده!
پرسش:

امسال وارد دوم دبیرستان می‌شوم. برخی از دوستانم ترک تحصیل کرده‌اند و دنبال کار رفته‌اند. وسوسه رها شدن از مدرسه و روی آوردن به کار برای من که پسرم و در آینده باید بار اقتصادی زندگی را به دوش بکشم، شدید است. چه کنم؟

پاسخ:

برای ترک تحصیل باید یکی از دلایل زیر را داشته باشید:

1. فشار مالی خیلی خیلی شدید که ادامه تحصیل را برای شما محال کند.

2. کند ذهنی در حدی که از درک تمام مطالب درسی نه فقط چند تا از آنها، ناتوان باشید.

3. قرار گرفتن در جزیره‌ای دور دست که کیلومترها از مدرسه دور باشید!

4. قاطی کردن به نحوی که تفاوت روز با شب را احساس نکنید!

5. احساس پروفسور شدن از نوع خیالی و ذهنی آن!
 
شاید شروع این‌بار ما برای شما کمی شگفت‌انگیز باشد. علتش تعجبی است که از سؤال شما کرده‌ام. این روزها، بعضی از هم سن و سالان شما، حال آب خوردن هم ندارند، چه برسد به درس خواندن! علتش چند ویروس جدی است:

1.‌ویروس «انگیزه‌کش»!

این ویروس که از قدیم در سیستم برخی از نوجوانان و جوانان پیدا می‌شده، به فایل‌های انگیزه وارد شده و تمام آن یا بخش اصلی آن را خراب می‌کند. با از بین رفتن چنین فایل‌های اجرایی، فرد از انجام ساده‌ترین کارها ناتوان بوده و از او مرتب پیام:«حال ندارم، بذار برای بعد!» روی نمایشگر دیده می‌شود.

2. ویروس «حال نمی‌ده»!

این ویروس، روی فایل‌های احساسی عمل می‌کند. با ورود این بدافزار، فرد فقط دنبال خوشی‌های متنوع آن هم به عمر یک لحظه است نه بیشتر! یعنی اگر کاری حتی خیلی باحال برای بار دوم بخواهد تکرار شود، سیستم عامل این فرد را با پیام خطا روبرو می‌کند. چنین فردی از انجام کارهایی که ممکن است لذت ماندگار ولی با کمی زمان به همراه داشته باشد، مانند درس خواندن، ناتوان است. حال و لذت در بازی‌های رایانه‌ای، ساعت‌ها با گوشی همراه مشغول شدن، پرسه زدن با دوستان در کوچه و خیابان و مشتری دائمی فست فود شدن است و بس!

3. ویروس«همه چیز دان»!

این ویروس، در زمان ما خیلی شایع شده است. دلیلش این است که فرد مبتلا به این ویروس، به دلیل آشنایی با چند نام و اصطلاح، خیال می‌کند تا درجه پروفسوری را یک شبه طی کرده و ژست یک آقا یا خانم همه چیز دان را به خود می‌گیرد. خرابی این ویروس به حدی است که حتی بچه‌های کوچک هم متوجه بلوف‌زنی و ادا درآوردن فرد می‌شوند! به این ویروس، توهم دانایی هم گفته می‌شود!

4. ویروس «نقشه گنج»!

این مشکل زمانی به وجود می‌آید که شخص گمان می‌کند نقشه گنج را درون یک بطری در کنار ساحل پیدا کرده و الان باید درس‌ خواندن را رها کرده و دنبال پیدا کردن گنجی باشد که نقشه آن در دستش است. این افراد گاهی گمان می‌کنند تمام موفقیت در فوتبالیست شدن، هنرپیشه شدن، پولدار شدن و مشهور شدن است و چون نقشه را پیدا کرده‌اند، دیگر نیازی به تحصیلات و زحمت کشیدن ندارند! همه چیز حلّه!

5. ویروس «حال‌گیری»!

زمانی این ویروس فعال می‌شود که دانش‌آموز دیروز، با سخت‌گیری یا بدرفتاری پدر، مادر یا مدرسه روبرو می‌شود و قصد دارد با ترک تحصیل، حال این سه را بگیرد. البته، فقط زمانی که عصبانیت در اوج و درجه عاقل بودن در پایین‌ترین حد است، این اتفاق می‌افتد وگرنه در زمان‌های دیگر که فرد از هوشیاری خوبی برخوردار باشد، می فهمد که این فقط انتقام گرفتن از خود است نه دیگران!

6. ویروس «درس سیری چند»؟

این ویروس یکی از بهترین بهانه‌ها برای فرار از تحصیل است، خصوصا زمانی که فرد یادش می‌آید پسر عمه‌اش با مدرک لیسانس توی آژانس کار می‌کند. با فعال شدن این ویروس، راه برای هر نوع فشاری از بیرون بسته می‌شود و خود این ویروس، سیستم درس خواندن را مختل می‌کند! این ویروس با شعار «زگهواره تا گور بی‌خیال» میانه خوبی دارد.

ویروس‌کش‌ها
خوب، حالا که با ویروس‌ها آشنا شدید، با چند ویروس‌کش هم آشنا شوید. چند قانون ساده ما را پای درس می‌کشاند:

1. درس برای رشد شخصیتی و افزایش درک ماست نه فقط پیدا کردن کار.

2. هر قدر خودمان و زندگی را بهتر بشناسیم، ضریب موفقیت ما بیشتر خواهد بود.

3. حضور در فضایی مانند مدرسه و زندگی با دوستانی که اهداف متنوعی دارند، قدرت انتخاب ما را افزایش می‌دهد.

4. در جامعه‌ای که رو به پیشرفت است، کم‌سوادی مانند نابینایی است.

5. زمان به سرعت سپری می‌شود و ترک تحصیل امروز، حسرت فردا را به دنبال خواهد داشت.

6. درس خواندن، مزاحم پولدار شدن نیست، بلکه راهی است برای پولدار شدن با روش‌های مطمئن‌تر.

7. درس خواندن مزاحم خوشی‌های من نیست، فقط باعث مدیریت بهتر تفریحاتم می‌شود.

8. لذت درس خواندن و موفقیت تحصیلی، کمتر از لذت‌های دیگر نیست.

9. تحصیلات خوب، از من آدم مهم و محترمی می‌سازد.

10. با داشتن تحصیلات بالا، برای آینده خود تصمیم‌های بهتری می‌توانم بگیرم.

نویسنده: ابراهیم اخوی


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما