در پشت درخشش فناوری، برخی نشانه‌های هشدار ظاهر می‌شود

تطورات در سقوط بازار تراشه‌های رایانه‌ای به وضوح نشان دهنده این است که برای تکنولوژی و پیشرفتِ آن همواره تقاضای دائمی وجود ندارد. این تطورات دامنگیر بسیاری از محصولاتی که تراشه‌ها در آنها نقش اساسی دارند، مانند گوشی‌های هوشمند، نیز شده است.
يکشنبه، 21 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی رضایی میر قائد
موارد بیشتر برای شما
در پشت درخشش فناوری، برخی نشانه‌های هشدار ظاهر می‌شود
چکیده:
تطورات در سقوط بازار تراشه‌های رایانه‌ای به وضوح نشان دهنده این است که برای تکنولوژی و پیشرفتِ آن همواره تقاضای دائمی وجود ندارد. این تطورات دامنگیر بسیاری از محصولاتی که تراشه‌ها در آنها نقش اساسی دارند، مانند گوشی‌های هوشمند، نیز شده است.
تعداد کلمات: 1010    /    تخمین زمان مطالعه: 5 دقیقه
سقوط تقاضا برای تراشه های رایاته ای 
مترجم: علی رضایی میر قائد
 

حالا را نبینید: ابرهای طوفان زا دارند بر روی تکنولوژی جمع می‌شوند.

 
مصرف کنندگان چینی، کمتر هزینه می‌کنند، و این منجر شده است به ایجاد یک حفره 9 میلیارد دلاری در درآمد سه ماهه اخیر اپل. مجدداً چین مقصر بود هنگامی که Nvidia در ماه گذشته هشدار داد که درآمد این شرکت در حدود 20 درصد کمتر از انتظارات است اگر چه سازنده تراشه‌های گرافیکی نیز کسادی تقاضا برای استخراج کنندگان بیتکوین و مراکز داده ابر را مقصر دانسته است.

اینتل، سازنده بزرگ تراشه، در ماه ژانویه اعلام کرد که "معامله گران و نگرانی های کلان" در حال افزایش است و انتظارات را برآورده نمی‌کنند. و سامسونگ، یکی دیگر از مراکز محرکه نیمه هادی، گفت: فروش در سه ماهه چهارم به دلیل کاهش تقاضا برای تراشه‌های حافظه از مراکز داده و گوشی‌های هوشمند کاهش یافته است.

چین، گوشی‌های هوشمند، بیتکوین و رایانش ابری در میان محرکان اصلی رونق تکنولوژی پیشرفته بوده‌اند که به نوبه خود اقتصاد جهانی را برای دهه گذشته طراحی کرده‌اند. عنصر مشترک برای همه این بخش‌ها تراشه‌های رایانه‌ای است که مغز دستگاه ها را تشکیل می‌دهند و همه جا به این معنی هستند که سیگنال های اولیه در مورد تغییرات عرضه و تقاضا را ارائه می‌دهند.

هشدارها در مورد کاهش فروش در سال جاری در هفته‌های اخیر از تأمین کنندگان بزرگ تراشه که شامل شرکت تایوانی نیمه هادی‌ها، تکنولوژی میکرون و وسترن دیجیتال هستند نیز آمده است. این یک معکوس شدگی ناگهانی است که به پاشنه‌های نتیجه درخشان کسب و کار 2018  که نام دره سیلیکون را به Silicon Valley داد رسید.

سال گذشته، IC Incights تخمین زد که تولید کنندگان، 1 تریلیون تراشه و دیگر دستگاه‌های نیمه هادی، که 10 درصد بیشتر از سال قبل است، عرضه می‌کنند. اما سال 2019 به یک داستان بسیار متفاوت تبدیل شده است، در حال حاضر چندین منبع مهم تقاضای تراشه به نظر می‌رسد دارد کاهش می‌یابد.

مفهوم فروپاشی تراشه می‌تواند به یک رکود کلی منجر شود، و خاطرات سال 2000 را به تصویر می‌کشد، زمانی که فناوری به نظر می‌آمد یک آینده نامحدود داشته باشد و بعد از آن، در آنچه که به عنوان خرده فروشی دات کام شناخته می‌شد، سقوط کرد.

در آن زمان، سرمایه گذاران هیچ رحمی نشان ندادند. اینتل آنچه را که در سه ماهه سوم سال 2000 برای پیش بینی درآمد خود به نظر می‌رسید، می‌خواهد تعدیل ‌کند و می گوید این میزان به جای 7 تا 9 درصد 3 تا 5 درصد خواهد بود. ارزش این شرکت بلافاصله نزدیک به 30 درصد طی چند روز بعد کاهش یافت.

سرمایه گذاران در این سال با کاهش مشابه، سرمایه زیادی را از دست دادند. اینتل حدود 5 درصد از ارزش خود را در عرض یک هفته از دست داد.

ژن مونستر، مدیر تحقیقاتی شرکت Loup Ventures که یک شرکت سرمایه گذاری خطر پذیر است، در حالی که تصدیق خود را در مورد همسانی با سال 2000 داشت، گفت: "من فکر می کنم این بار متفاوت است."

پس از آن، شرکت‌های نوپا در میان بهترین مشتریان برای شرکت‌های تراشه سازی تاسیس شده بودند، که رویاهایی بیش از درآمد داشت. همانطور که این شرکت‌ها رو به ضعف نهادند، شرکت‌های تراشه ساز تحت تهدید قرار گرفتند. طوفان سالها ادامه داشت.
"تراشه های حافظه" مانند پیاز و یا فولاد و یا هر کالای دیگری رفتار می کنند. "اگر عرضه بیش از حد وجود داشته باشد، قیمت ها کاهش می یابد."
آقای مونستر می گوید: "اینها همه اکنون شرکت‌های واقعی با مشتریان واقعی هستند." "مردم مایل هستند به چند ماه پر دست انداز گذشته نگاه کنند."

حتی اگر مشکلات ماندگار نشوند، یادآور این هستند که تقاضاها ابدی نیستند. این شبیه چیزی است که برای تلفن‌های هوشمند که از چندین نوع تراشه برای اجرای نرم افزار، پردازش داده‌ها و اتصال به شبکه‌های تلفن همراه استفاده می‌کنند، اتفاق افتاده است.

اپل را در نظر بگیرید که در ماه اکتبر برای فصل تعطیلات یک پیش بینی خاموش داد، و به دنبال آن در ابتدای ماه گذشته اولین هشدار درآمد کامل خود را در 16 سال گذشته داشت. سازنده آیفون با رقابت شدید و تقاضای پایین در چین مواجه است. طبق گزارش Canalys شرکت تحقیقاتی Canalys، کل محصولات گوشی هوشمند در سه ماهه چهارم در این کشور 15 درصد کاهش داشته است.

مایکل وولف، که هر ساله مصرف کنندگان را در زمینه استفاده آنها از تکنولوژی و رسانه برای شرکت مشاوره و مدیریت خود، Activate ، بررسی می‌کند، گفت به نظر می‌رسد که مردم به مدل های ارزان قیمت تلفن و برنامه‌های خدمات ارزان‌تر رو آورده‌اند. اما او گفت که تقاضا برای خدمات اشتراک دیجیتال مانند Netflix، بازی های ویدئویی، تبلیغات آنلاین و فروش تجاری به تجاری برای شرکت‌هایی مانند مایکروسافت قوی است.

آقای ولف گفت: "از همه تحقیقات ما، من نارضایتی عمومی مشتریان را مشاهده نمی‌کنم." مفهوم فروپاشی تراشه می‌تواند به یک رکود کلی منجر شود، و خاطرات سال 2000 را به تصویر می‌کشد، زمانی که فناوری به نظر می‌آمد یک آینده نامحدود داشته باشد و بعد از آن، در آنچه که به عنوان خرده فروشی دات کام شناخته می‌شد، سقوط کرد.

با این حال، چندین کسب و کار دیگر نیز به همین سادگی، از جمله در بازار سیستم‌های سرور که توسط اپراتورهای سرویس ابری از جمله آمازون، مایکروسافت و گوگل استفاده می شود، نیز در حال شل شدن هستند. فروش تراشه‌های با قیمت بالا برای چنین سخت افزارهایی، شرکت هایی مانند Intel و Nvidia را منتفع کرده است، اما آنها اکنون می‌گویند خریداران تجهیزات مرکز داده‌ها محتاط شده‌اند.

رابرت سوان، مدیر مالی و مدیر اجرایی اینتل، در کنفرانس تلفنی بعد از اینکه اینتل نتایج خود را در سه ماهه چهارم منتشر کرد، گفت: "ارائه دهندگان سرویس ابری از ظرفیت سازی به جذب ظرفیت شیفت پیدا کرده‌اند." (روز پنج شنبه آقای سوان مدیر ارشد اینتل شد.)

دیده بانان صنعت با تکنولوژی طولانی مدت در اواخر بهار گذشته در بازار تراشه‌های حافظه، آن عناصر ضروری در رایانه‌ها را کشف کردند که در دهه‌های گذشته سبب تنش‌های تجاری میان ایالات متحده و رقبا در ژاپن و کره جنوبی شد. سازندگان یک دسته‌ی کلیدی به نام حافظه پویای دسترسی تصادفی یا DRAM، از کمبود و وفور محصول رنج برده‌اند که هچون اره‌ای دو سو قیمت را سر بریده‌اند و تغییر ثروت‌ها را پهنای وسیع‌تری از صنعت اعلام کرده‌اند.

طبق آمار Gartner، در طول ورشکستگی دات کام در سال 2001، درآمد DRAM به 63 درصد کاهش یافت در حالی که درآمد نیمه هادی کل، 31 درصد کاهش یافت.

جیم هندی، یک محقق بازار در تجزیه و تحلیل هدف، گفت: "تراشه های حافظه" مانند پیاز و یا فولاد و یا هر کالای دیگری رفتار می کنند. "اگر عرضه بیش از حد وجود داشته باشد، قیمت ها کاهش می یابد."
 
برگرفته از نیویورک تایمز


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.