فناوری کارت هوشمند

آیا می‌دانید فناوری کارت هوشمند چیست؟ و عملکرد آن چگونه است؟ در این مقاله به فناوری کارت هوشمند و نحوه عملکرد آن ‏پرداخته شده است. ‏
يکشنبه، 28 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: رزیتا ملکی زاده
موارد بیشتر برای شما
فناوری کارت هوشمند
به هنگام ورود به اداره کارت خود را در دستگاه کشیده و زمان ورود شما همراه با نام‌تان ثبت می‌شود. زمانی که به مرکز خرید یا رستوران می‌روید، صورت حساب را چگونه پرداخت می‌کنید؟ چنانچه از یک کارت اعتباری یا کارت بانک استفاده می‌کنید، در هر دو مورد یعنی پرداخت صورت حساب و ثبت زمان ورود به اداره، شما از نوعی فناوری تحت عنوان کارت هوشمند بهره می‌برید.

اجازه دهید با تعریفی از کارت هوشمند شروع کنیم. یک کار هوشمند یک کامپیوتر قابل حمل کوچک بدون صفحه نمایش و کیبورد است که معمولاً به اندازه یک کارت اعتباری است. این نوع کارت همانند یک «منبع قدرت جیبی» است که به صاحب کارت امکاناتی جهت ذخیره اطلاعات شخصی و مالی می‌بخشد و همچنین چندین تراکنش الکترونیکی را به سهولت و بسیار کارآمد انجام می‌دهد.

آیا از اجزاء سازنده کارتهای هوشمند اطلاع دارید و می‌دانید شکل ظاهری آنها چگونه است؟ کارتهای هوشمند از یک ریزپردازنده، حافظه و چند برنامه کاربردی تشکیل شده‌اند. آنها به لحاظ ظاهری شبیه به کارتهای اعتباری هستند. همچنین کارتهای کوچک و قابل انعطافی هستند که می‌توانند جهت ذخیره و مدیریت اطلاعات مورد استفاده قرار گیرند. آنها از نوعی پلاستیک انعطاف پذیر مانند پی وی سی ساخته می‌شوند.

در کارت‌های هوشمند یک میکرو ماژول، حاوی یک مدار مجتمع تراشه سیلیکونی تعبیه شده است. این تراشه دارای حافظه و یک ریزپردازنده است. پیش از این، کارتها از میکرو کنترلر 8 بیتی با قابلیت رمزگذاری یا بدون این قابلیت استفاده می‌کردند. امروزه آنها دارای یک پردازنده RISC 32 بیتی هستند. این میکرو ماژول حاوی هشت پد یا بخش فلزی بر روی سطح خود است بطوریکه هریک از آنها عملکردهای مختلفی را پشتیبانی می‌کنند.

آنها پد منبع تغذیه (محل ورود انرژی الکتریکی به تراشه)، پد زمینی با بخش اتصال به زمین (GND)، پد زمان سنجی (محل ثبت زمان مربوط به تبادل اطلاعات)، پد برنامه نویسی، بخش راه اندازی مجدد ریز پردازنده و خط وردی / خروجی سریال (I/O) هستند. دو پد فلزی دیگر برای مصارف بعدی محفوظ هستند. برای آنکه کارت هوشمند از استانداردهای بین‌المللی پشتیبانی کند، وجود خطوط وردی/ خروجی و بخش اتصال به زمین (GND) ضروری است در حالی که سایر اجزاء اختیاری می‌باشند.
کارتهای هوشمند از نظر شکل ظاهری و عملکرد شبیه به کارتهای بانکی هستند بطوریکه کاربران به راحتی می‌توانند از آنها استفاده کنندیکی از مهمترین ویژگی‌های یک کارت هوشمند سهولت استفاده از آن است. کارتهای هوشمند از نظر شکل ظاهری و عملکرد شبیه به کارتهای بانکی هستند بطوریکه کاربران به راحتی می‌توانند از آنها استفاده کنند. آنها رابط کاربری ساده را برای کاربران فراهم می‌سازند. علاوه بر آن، یک فرد معمولی استطاعت تهیه آنها را خواهد داشت. اگرچه مبلغ این نوع کارت‌ها با افزایش ظرفیت ذخیره سازی آنها افزایش می‌یابد، اما برای استفاده در مقیاس بالا مقرون به صرفه هستند.

مزیت قابل توجه بعدی این کارها میزان امنیت آنها است. اطلاعاتی که در یک تراشه کارت هوشمند ذخیره می‌شود، به راحتی قابل کپی برداری نیستند. دستکاری این اطلاعات برای کاربران غیر مجاز دشوار خواهد بود. این کارتها امنیت و قابلیت اعتماد بیشتری نسبت به سایر وسایل مورد استفاده جهت ذخیره تراکنش‌ها یا اطلاعات مالی ارائه می‌دهند. یک کارت هوشمند محلی امن جهت ذخیره اطلاعات باارزشی همچون کلیدهای خصوصی، شماره‌های حساب، رمزها یا اطلاعات شخصی است.

به طور خلاصه می‌توان گفت که کارتهای هوشمند دارای مزایایی از جمله امنیت، قابلیت اعتماد، قابلیت حمل و سهولت استفاده هستند.

کارت خوان

کارتهای هوشمند، واقعاً هوشمند هستند! جهت خواندن اطلاعات درون‌ این کارتها، تنها به یک پذیرنده کارت نیاز است که اغلب تحت عنوان کارت خوان شناخته می‌شود. به عمل خواندن و نوشتن روی این کارت‌ها تراکنش گفته می‌شود بطوریکه می‌تواند اطلاعات را ذخیره ساخته و همچنین آن را به اطلاعات هم کنشی یا فعل و انفعالی تبدیل سازد.

کارتهای هوشمند به دلیل دارا بودن قابلیتهای امنیت داخلی، از اطلاعات ذخیره شده در خود محافظت کرده و تراکنش‌های امنی را برای کاربران فراهم می‌سازند. بسیاری از آنها دارای یک تراشه سیستم عامل و کیت‌های توسعه سیستم هستند.

سیستم عامل موجود در این کارتها قادر به بررسی خطا است در نتیجه کارتها را با قابلیتهای تصحیح خطا تجهیز می‌کند. برخی از سیستم عامل‌های تراشه از ویژگی تغییر نسبت علائم در ثانیه برخوردار بوده، در نتیجه سرعت تراکنش‌ها را افزایش می‌دهند.

یکی از مهمترین معایب کارتهای هوشمند این است که امکان خرابی تراشه در آنها وجود دارد. گرچه مختل و منقطع ساختن اطلاعات ذخیره شده در آنها کار دشواری است، اما تراشه‌های موجود در آنها می‌توانند شکسته شده در نتیجه اطلاعات تعبیه شده بر روی آنها از دست می‌روند.

دستگاه کارت خوان

همچنین قدرت پردازش و حافظه کارتهای هوشمند محدود است. با این حال، قدرت پردازش این کارتها دائماً در حال افزایش است. جهت استفاده از کارت هوشمند نیاز به دستگاه کارت خوان است و مشکل از آنجا شکل می‌گیرد که دستگاه‌های کارت خوان عملیات مورد درخواست را نتوانند انجام داده و یا در خواندن کارت دچار مشکل شوند.

از آنجا که اطلاعات در قالب و فرمت با قابلیت حذف الکتریکی ذخیره می‌شوند، در نتیجه اطلاعات ذخیره شده در کارتها می‌توانند با وارد ساختن ولتاژ یا نیروی الکتریکی پاک شوند. علاوه بر آن، با وارد ساختن حرارت بالا به کنترلر، می‌توان امنیت آنها را تضعیف کرد. احتمالاً جدی‌ترین نگرانی در خصوص این کارتها ترس از به سرقت رفتن آنها است. هرچند، جهت کاهش خطر ایجاد ضرر مالی یا سرقت اطلاعات شخصی و هویتی، در صورت دزدیده شدن کارت، کاربر به راحتی می‌تواند مفقود شدن آن را گزارش کرده و بلافاصله کارت را غیر فعال سازد.
 
آیا از موارد استفاده و کاربرد کارتهای هوشمند اطلاع دارید؟ آنها در زمینه‌های گسترده‌ای به کار برده می‌شوند. از آنها در مؤسسات آموزشی و محل کار جهت پردازش و مدیریت اطلاعات دانش آموزان و کارمندان استفاده می‌کنند. در بسیاری از موارد، آنها جایگزین سیستم‌های بارکد سنتی موجود در کتابخانه‌ها شده‌اند.
از کارتهای هوشمند می‌توان جهت مدیریت اطلاعات پرسنلی در سازمانهای بزرگ استفاده نموداز کارتهای هوشمند می‌توان جهت مدیریت اطلاعات پرسنلی در سازمانهای بزرگ استفاده نمود. آنها در حوزه‌های پزشکی جهت ذخیره و مدیریت اطلاعات پزشکی و بهداشتی بکار می‌روند. از این کارتها در بخش‌های مالی جهت تسهیل امور بانکی و صدور صورت حساب استفاده می‌کنند.

کارتهای هوشمند می‌توانند اطلاعات مالی مانند خرید کالا و پرداخت مالیات را به طور مؤثر انجام دهند. چگونه می‌توانید مراکز خرید مجهز به فناوری بالا را فراموش کنید؟ کارتهای هوشند در مدیریت تراکنش‌های خرید الکترونیکی نیز کاربردهایی دارند.


منبع: techspirited


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط