فلسفتنا

اين كتاب در فلسفه اسلامي و فلسفه ديالكتيك بحث كرده و مجموعه اي از مفاهيم اساسي از جهان هستي و روش تفكر صحيح مي باشد. كتاب حاضر در دو بخش كه؛ اوّلي نظريه شناخت و ديگري مفهوم فلسفي جهان مي باشد، بحث كرده و بخش اوّل در دو محور بحث مي كند؛ استدلال بر منطق عقلي، يعني ارائه روش عقلي در تفكر، بخش دوّم در پنج حلقه تنظيم و بدين شرح مي باشد؛ حلقه اوّل؛ در مفاهيم فلسفه, حلقه دوّم؛ ديالكتيك، حلقه سوم؛ بحث عليّت و قوانين آن، حلقه چهارم؛ ماده و بحث در مادية، الهية
شنبه، 31 مرداد 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فلسفتنا
فلسفتنا
فلسفتنا

نويسنده: حافظ فرزانه

مؤلف:
محمد باقر صدر (م 1400 ه‍.‍‍ .ق)
زندگي نامه:
ترجمه مؤلّف در بخش کتب اصول فقه ذكر شده است.
معرفي اجمالي كتاب:
اين كتاب در فلسفه اسلامي و فلسفه ديالكتيك بحث كرده و مجموعه اي از مفاهيم اساسي از جهان هستي و روش تفكر صحيح مي باشد. كتاب حاضر در دو بخش كه؛ اوّلي نظريه شناخت و ديگري مفهوم فلسفي جهان مي باشد، بحث كرده و بخش اوّل در دو محور بحث مي كند؛ استدلال بر منطق عقلي، يعني ارائه روش عقلي در تفكر، بخش دوّم در پنج حلقه تنظيم و بدين شرح مي باشد؛ حلقه اوّل؛ در مفاهيم فلسفه, حلقه دوّم؛ ديالكتيك، حلقه سوم؛ بحث عليّت و قوانين آن، حلقه چهارم؛ ماده و بحث در مادية، الهية و علوم طبيعيه و انسانيّه، حلقه پنچم، در جواب و بررسي مهمترين مشكلات فلسفي بحث كرده است.
در مقدمه كتاب مؤلف به پاره اي از مسائل فلسفي به عنوان مقدمه بر مباحث كتاب, پرداخته است.
مؤلّف گرانقدر در مقدمه كتاب اشاره كرده است كه اين كتاب را با هدف تدريس و متن درسي فلسفه تدوين كرده است. از اين رو كتاب با متني سليس، روان و كلاسيك بوده و براي تدريس در مراكز آموزشي كتاب مناسب و پرفايده اي مي باشد.
كتاب حاضر در مباحث شناخت و فرق بين فلسفه اسلامي با فلسفه ديالكتيك ماركس، جامع و مناسب مي باشد و در بعضي از مدارس علميه به خصوص در مدارس كشورهاي عربي و بعضي از دانشگاه ها تدريس مي شود.
اين کتاب با نام فلسفه ما به فارسي ترجمه شده و از آن تلخيص ها و شرح هاي گوناگون عرضه شده است.
وضعيت نشر:
اين كتاب در يك جلد به زبان عربي توسط انتشارات دار التعاريف للمطبوعات در سال 1410 ه‍.‍‍ ‍.ق به چاپ رسيده است.
منبع: مرکز مطالعات و پژوهش هاي فرهنگي حوزه علميه




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.