آی بی ام محاسبه‌های کوانتومی تجاری را راه اندازی می کند - ما برای آنچه که دارد می‌آید آماده نیستیم

با استفاده از فیزیک کوانتومی کامپوترهایی بسیار بسیار سریع در حال خودنمایی هستند که هنوز به طور کامل تجاری نشده‌اند. مشکلات خاصی از جمله مشکلات امنیت سایبری برای این نوع کامپوترها وجود دارد که باید حل شود. اما در دراز مدت، این به معنای تکنولوژی بهتر و پیشرفته‌تر برای همه ما است.
چهارشنبه، 1 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی رضایی میر قائد
موارد بیشتر برای شما
آی بی ام محاسبه‌های کوانتومی تجاری را راه اندازی می کند - ما برای آنچه که دارد می‌آید آماده نیستیم
چکیده:
با استفاده از فیزیک کوانتومی کامپوترهایی بسیار بسیار سریع در حال خودنمایی هستند که هنوز به طور کامل تجاری نشده‌اند. مشکلات خاصی از جمله مشکلات امنیت سایبری برای این نوع کامپوترها وجود دارد که باید حل شود. اما در دراز مدت، این به معنای تکنولوژی بهتر و پیشرفته‌تر برای همه ما است.
تعداد کلمات: 1030  //  تخمین زمان مطالعه: 5 دقیقه
 
رایانه کوانتومی 
مترجم: علی رضایی میر قائد
توضیح تصویر: سیستم کوانتومی IBM، Q System One
 
IBM به تازگی از آن چه ادعا شده است که اولین کامپیوتر تجاری کوانتومی جهان است پرده برداری کرد. در حالی که اعلام Q System One از لحاظ علمی کار پیشگامانه‌ای نبوده است، این واقعیت که IBM این را به عنوان یک محصول تجاری که سازمانها (اگر نه افراد) بخواهند از آن استفاده کنند معرفی کرده است، یک پیشرفت مهم است.
 
آی بی ام یک تکنولوژی نمونه اولیه را که در آزمایشگاه برای بیش از 20 سال وجود داشته است گرفته است و آن را در دنیای واقعی راه اندازی کرده است. در انجام این کار، یک گام مهم در جهت همه گیر شدن نسل بعدی فن آوری رایانه برداشته شده است، چیزی که جهان برای آن هنوز آماده نیست. در حقیقت، ممکن است به خوبی ثدابت شود که کوانتوم در هم گسیخته‌ترین تکنولوژی عصر اطلاعات است.
 
رایانه‌های کوانتومی بهره گیری می‌کنند از پدیده‌های عجیب و غریب که توسط فیزیک کوانتومی توصیف می‌شوند، مانند توانایی یک شیء، به صورت یک مفهوم کاملاً واقعی، که در یک زمان در بیش از یک مکان حضور داشته باشد. انجام این کار آنها را قادر می‌سازد تا در عرض چند ثانیه مسائلی را حل کنند که زمانی به طول سن جهان را برای حل آنها بر روی حتی قدرتمندترین ابر رایانه‌های امروز می‌طلبید. رایانه‌های کوانتومی از پدیده‌های عجیب و غریب که توسط فیزیک کوانتومی توصیف می‌شوند، مانند توانایی یک شیء  که در یک زمان در بیش از یک مکان حضور داشته باشد بهره گیری می‌کنند.
 

بیش از حد گران؟

یک انتقاد که به طور معمول به فن آوری‌های کوانتومی وارد می‌شود این است که آنها "خیلی گران" هستند و این انتقاد همچنان به آنها وارد خواهد آمد هر قدر هم که به راحتی در دسترس قرار گیرند. قطعا امروزه این چنین است. آی بی ام کامپیوتر کوانتومی خود را برای خرید آماده نمی‌کند، بلکه بیشتر به اینترنت دسترسی می‌دهد. اما این نشان می‌دهد که فناوری در حال تبدیل شدن به مقرون به صرفه بودن برای خرید در آینده‌ای نزدیک است.
 
رایانه‌های کوانتومی به راحتی توسط تغییرات در محیط متوقف می‌شوند و زمان زیادی برای تنظیم مجدد آنها لازم است. بنابراین IBM یک سیستم محافظتی را برای حفظ Q سیستم یک ایجاد کرده است که به اندازه کافی برای انجام وظایف برای مشتریان تجاری، که احتمالا شامل شرکت های بزرگ، دانشگاه‌ها و سازمان‌های تحقیقاتی می‌شوند، که می‌خواهند برای اجرای شبیه سازی‌های پیچیده اجرا کنند، پایدار است. در نتیجه، آی بی ام معتقد است که دارای یک محصول تجاری قابل دوام است و پول خود را در جایی که باید سرمایه گذاری کرده است.
 
تاریخچه ما را نشان می‌دهد که فناوری‌ها می‌توانند رشد سریع در استفاده و قابلیت‌های خود را پس از تبدیل شدن به محصولات تجاری قابل اعتماد تجربه کنند. بعد از این که رایانه‌های رایج دیجیتال به صورت تجاری قابل اعتماد شدند، آنها یک انفجار نمایشی را که معمولا به عنوان قانون مور نامگذاری شده است تجربه کردند. تقریبا هر دو سال، رایانه‌ها در قدرت دو برابر شده‌اند، در حالی که اندازه و هزینه‌های آنها به نصف کاهش یافته است. این "قانون" واقعا فقط یک گرایش است که تا حدی ممکن است توسط نیروهای بازار ایجاد شده باشد.
 
اعلان آی بی ام، تضمین نمی‌کند که رایانه‌های کوانتومی در حال حاضر تجربه رشد مور را در خودشان نشان دهند. با این حال، وقوع این انفجار را محتمل‌تر و سریعتر می‌کند.
 
در دراز مدت، این به معنای تکنولوژی بهتر و پیشرفته‌تر برای همه ما است. دستگاه اندازه گیری کوانتومی دقیق‌تر است. دستگاه‌های تصویربرداری کوانتومی می‌توانند عکس‌های بهتری تولید کنند. باتری‌های کوانتومی می‌توانند سریعتر شارژ شوند. امنیت سایبری کوانتومی حفاظت بهتری را ارائه می‌دهد. و رایانه‌های کوانتومی می‌توانند مسائلی را حل کنند که کامپیوتر کلاسیک هرگز نمی‌تواند امیدوار به حل آنها باشد.
 
این فقط نوک کوه یخ است. با این حال، در کوتاه مدت تا میان مدت، این بدان معنی است که ما چیزی از یک بحران در حال نزدیک شدن داریم.
 

بحران مهارت

فنآوریهای کوانتومی، به ویژه در زمینه امنیت سایبری، در هم گسیخته‌ هستند. هنگامی که رایانه‌های کوانتومی در مقیاس وسیع در دسترس قرار می‌گیرند (که با سرعت فعلی می‌تواند ده تا 15 سال دیگر باشد)، از آنها می‌توان برای دسترسی به تقریبا هر رازی در اینترنت استفاده کرد. بانکهای آنلاین، ایمیل‌های خصوصی، گذرواژه‌ها و چت‌های امن همه باز می‌شوند. شما قادر خواهید بود هر شخصی یا هرصفحه وبی را به صورت آنلاین جعل کنید. هنگامی که رایانه‌های کوانتومی در مقیاس وسیع در دسترس قرار می‌گیرند، از آنها می‌توان برای دسترسی به تقریباً هر رازی در اینترنت استفاده کرد.
 
این به این علت است که قفل اطلاعاتی که ما برای حفظ حریم خصوصی و تأیید اعتبار آنلاین استفاده می‌کنیم مانند کره‌ای است در برابر چاقوی داغ یک کامپیوتر کوانتومی. تکنولوژی کوانتوم در بسیاری از مناطق دیگر نیز اختلال ایجاد می‌کند. اگر کسب و کارتان تصمیم به رفتن به کوانتوم نداشته باشد و رقیب یا دشمن شما این تصمیم را داشته باشد، ممکن است واقعاً در معرض خطر باشید.
 
همان طور که چشم انداز تکنولوژی، خود را بازتنظیم می‌کند، احتمالا بسیاری از متخصصان فن آوری می‌بینند که مهارت‌های آنها بسیار سریع مهجور به نظر خواهد رسید. به طور همزمان، شرکت‌ها ممکن است خود را عصبی بیابند هنگامی که متوجه می‌شوند متخصص کافی برای استخدام وجود ندارد.
 
هنگامی که نیروهای جغرافیای سیاسی و بازار بازتنظیم شوند، برای افراد در کسب و کار معمول خواهد بود که بگویند همه باید زبان جدیدی را یاد بگیرند. به عنوان مثال، چون چین اکنون در قدرت و نفوذ رشد کرده است، در جوامع تجاری غیر معمول نیست که بشنویم "همه ما باید اکنون ماندارین یاد بگیریم". شاید زمان آن فرا رسیده است که همه ما برای شروع به یادگیری کوانتوم صحبت کنیم.
 
برگرفته از سایت فیز اُرگ


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.