تغذيه در سفر

مسافرت هميشه يكي از جالب‌ترين و پرخاطره‌ترين برنامه‌هاي زندگي ما است كه در آن حالت طبيعي زندگي ما مانند زمان غذا خوردن، خوابيدن و رعايت مسايل بهداشت فردي ما دچار اختلال مي‌شود. تغذيه و بهداشت دو مورد اساسي هستند كه اگر به آنها توجه نكنيم باعث بيماري و كسالت خود مي‌شويم و از سفر خاطرة خوشي نخواهيم داشت. از جمله مواردي كه با رعايت نكردن مسايل بهداشتي و تغذيه در شخص ظاهر مي‌شود بي‌اشتهايي، يبوست، دردهاي شكمي، مسموميت، اسهال و... هستند كه با
دوشنبه، 2 شهريور 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تغذيه در سفر
تغذيه در سفر
تغذيه در سفر






مسافرت هميشه يكي از جالب‌ترين و پرخاطره‌ترين برنامه‌هاي زندگي ما است كه در آن حالت طبيعي زندگي ما مانند زمان غذا خوردن، خوابيدن و رعايت مسايل بهداشت فردي ما دچار اختلال مي‌شود. تغذيه و بهداشت دو مورد اساسي هستند كه اگر به آنها توجه نكنيم باعث بيماري و كسالت خود مي‌شويم و از سفر خاطرة خوشي نخواهيم داشت. از جمله مواردي كه با رعايت نكردن مسايل بهداشتي و تغذيه در شخص ظاهر مي‌شود بي‌اشتهايي، يبوست، دردهاي شكمي، مسموميت، اسهال و... هستند كه با توجه به نكاتي كه در ادامه به آنها خواهيم پرداخت مي‌توانيم از اين عوارض پيشگيري كنيم.
1ـ دست‌ها را بايد مرتب شست. ميكروب‌ها در اطراف ما فراوان هستند و در هر جا كه فكر نمي‌كنيم آلوده باشد، وجود دارد. شستن دست‌ها اگرچه به ظاهر عمل ساده‌اي مي‌آيد، گاهي هم همين ساده‌پنداري باعث مي‌شود كه از آن غافل شويم. اما بايد بدانيم كه دست‌ها هميشه منبع آلودگي ميكروبي هستند به ويژه در سفر كه دست‌ها با دستگيرة در ماشين، صندلي‌ها، شيشه‌ها و هر چيز كه در اطراف ما قرار دارد در تماس اند. اگر در طول سفر توقف‌هاي زيادي داريم در هر توقف لازم است كه دست‌ها شسته شوند و اگر با مايع صابون بشوييم، بهتر است.
2ـ هنگام سفر، از قبول هر نوع مادة غذايي از افراد ناشناس و يا صرف غذا در رستوران‌ها و اغذيه‌فروشي‌هاي موجود در حاشية جاده‌ها و يا شهرهاي بين راه بايد خودداري كرد.
3ـ خوردن همبرگرهاي دست‌ساز در خارج از منزل گاهي دردسرآفرين است و خوردن سوسيس، كالباس و كنسروهاي مواد غذايي آماده را بايد به حداقل رساند.
4ـ حتماً هنگام خريد هر نوع مادة غذايي بسته‌بندي‌شده بين راهي به تاريخ مصرف آن توجه و از خريد يا مصرف مواد غذايي تاريخ‌گذشته خودداري شود.
5 ـ خوردن چاي و قند مي‌تواند آرام‌بخش و در حفظ روحيه و انرژي مؤثر باشد. البته فراموش نشود كه در خوردن آنها نبايد زياده‌روي كرد.
6ـ از خريد مواد لبني غيرپاستوريزه خودداري شود، زيرا اين مواد غذايي مي‌توانند حاوي ميكروب تب مالت باشند.
7ـ سعي شود هنگام خوردن ميوه‌ها پوست آنها را بگيريم زيرا ممكن است پوست آنها آلوده به ميكروب شده باشد و امكان شستن آنها برايمان مقدور نباشد.
8 ـ از نوشيدن آبهاي مشكوك و يخ كاملاً پرهيز شود و حتي‌الامكان در مسافرت‌ها آب را جوشاند و سپس نوشيد.
9ـ غذاهايي كه به همراه برده مي‌شوند و در طول مسير سرد شده‌اند براي صرف آنها بايد مجدداً گرم شود.
10ـ خوردن ليموي تازه همراه غذا فراموش نشود. زيرا ليموي تازه مي‌تواند ميكروب‌هاي مواد غذايي را از بين ببرد.
11ـ اگر از مواد غذايي گوشتي و يا موادي كه احتياج به سرماي زياد دارند استفاده مي‌کنيد حتماً از يخدان استفاده شود. يخدان بايد از يخ پُر شود. گوشت و ساير مواد گوشتي محل مناسبي براي رشد باكتري‌ها و ميكروارگانيسم‌هاي بيماري‌زا به حساب مي‌آيند بنابراين قبل از اينكه يخ آنها به كلي آب شود بايد مصرف شوند.
12ـ پس از رسيدن به مقصد اگر فريزر و يخچال در دسترس است مواد لبني و گوشتي بايد سريعاً به آن منتقل شود.
13ـ غذاهاي كنسروي بايد قبل از مصرف خوب جوشاند و سريع مصرف شوند. در فصول گرم مواد غذايي بيشتر در معرض فساد قرار مي‌گيرند.
14ـ غذاهاي داغ را بيش از يك ساعت نمي‌توان نگه داشت بنابراين سعي كنيم آنها را زود مصرف كنيم. اگر هم مي‌دانيم كه مدت طولاني را بايد از غذاي گرم محافظت كنيم، مي‌توانيم ظرف آن را درون پتو يا روزنامه بپيچانيم تا دماي آن زود از بين نرود.
15ـ ظرف آب را كه مدام از آن استفاده مي‌كنيم جداگانه و در دسترس قرار دهيم چرا كه گذاشتن آن در بين مواد غذايي يخدان باعث مي‌شود با باز و بسته شدن در يخدان سرماي آن از بين برود و مواد غذايي فاسد شوند.
16ـ حتي‌الامكان از خوردن سالاد در رستوران‌ها و اغذيه‌فروشي‌ها پرهيز شود.
17ـ از مصرف سالاد اولويه و نظاير آن در خارج از منزل بايد خودداري كرد.
18ـ خشكبار حاوي مقدار زيادي كالري و پروتئين و خوردن آنها در سفر مجاز است. البته در خوردن آنها به مقدار زياد خودداري شود و يا با آشاميدني‌ها عملكرد گوارشي خود را در حد تعادل نگه داشت. از خوردن چيپس، پفك و مواد حاوي تركيبات شيميايي رنگي تا حد امكان خودداري شود.
19ـ قبل از سفر از خوردن غذاهاي پرچرب و سنگين بايد پرهيز نمود چرا كه سبب دل‌پيچه و حالت تهوع در مسير سفر مي‌شود.
20ـ اگر براي خوردن غذا به رستوران مراجعه مي‌شود، خوردن تخم‌مرغ آب‌پز (به‌ويژه تخم‌مرغ نيم‌بند)، براي صبحانه يا روي چلوكباب و نيز بيفتك و استيك مناسب نيست.
21ـ از خوردن گوشت و ماهي نيمه‌پخته پرهيزکنيد، زيرا غذاهايي كه كامل پخته شده‌اند از غذاهاي نيمه‌پخته بهتر و سالم‌تر هستند.
22ـ آشاميدن آب فراموش نشود چرا كه شوق سفر گاهي ممكن است شما را از خوردن آب غافل كند. بهتر است بدانيم كه خوردن آب در سفر، حتي اگر تشنه نباشيم از بروز يبوست جلوگيري مي‌كند. بي‌تحركي و نشستن به مدت طولاني در ماشين باعث بروز اين عارضه مي‌شود.
23ـ و نكتة پاياني اين‌كه حتي‌الامكان در فصول گرما به مناطق گرم سفر نكنيم.
منبع: روزنامه اطلاعات




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.