زن در روایات

در این مطلب به مطالعه برخی از روایاتی که درباره زن می باشد، می پردازیم.
سه‌شنبه، 21 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
زن در روایات
زن در روایات

از امام ششم (علیه السلام): زنها چهار نوعند: ربیع مربع (بهار چهار شانه ) و جامه مجمع (جامع خوبی ها)، کرب مقمع (بداخلاق )، غل قمل (پوست خشکیده ). اما ربیع مربع: آنهایند که یک فرزند در بغل و یکی در شکم دارد (یعنی ولود، و بچه زاست ). جامع مجمع: آن که پرخیر و پاکدامن است. و کرب مقمع: آن زن که با شوهر بدخو است، و غل قمل: زنی است که غل قمل را ماند، و آن ریسمانی است که از پوست که برگردن اسیر افکنند و چون خشک می شود گردن را می خورد و می ساید، و این مثلی است برای کسی که جز نکبت و زیان چیز دیگری ندارد.

داود کرخی گوید به امام ششم (علیه السلام) عرض کردم: همسرم که همسر موافقی بود وفات یافت و می خواهم زن دیگری بگیرم، فرمود: بنگر و دقت کن که خود را به کجا افکنی، و چه آدمی را شریک مال خود می سازی. و بر دین و اسرار و امانات خود مسلط می سازی و اگر ناچاری زن بگیری زنی خوب و خوش اخلاق بگیر: ((بدان که زنان به صفات مختلفند، بعضی سودمند و نافعند و بعضی چون ماهند به وقت نور افشاندن، و بعضی تاریکی و ظلمتند، پس هر که به زن نیک دست یابد خوشبخت است، و هر که مغبون گردد رشته زندگیش گسیخته است ))

و زنان سه دسته اند: زن بسیار زیبا، با محبت، که شوهر را بر دین و دنیایش کمک است. و زنی که نازا است، نه زیبایی دارد و نه خوشخویی، و نه شوهر را به کاری نیک کمک می باشد، و سوم زن غرغری، پرسه زن و بیرون رو، عیب جو، زیاد را کم شمرد و کم را نپذیرد.

امیر مؤمنان (علیه السلام): فرمود: زن بزرگ چشم، گندم گون، بزرگ کپل، چهارشانه بگیر و اگر چنین زنی را نخواستی صداقش و مهرش با من.

از امالی صدوق از امام (علیه السلام): عقل زنان در زیبایی آنهاست، و زیبایی مردان در بسیاری عقل آنها، پیغمبر وقتی می خواست زن بگیرد، یکی را می فرستاد تا او را ببیند و می فرمود: گردنش را بو کن که اگر آن خوشبو باشد بویش خوب و طیب است، و اگر غوزک پایش پرگوشت باشد؛ فرجش پرگوشت خواهد بود.

از زین العابدین (علیه السلام): پنج چیز است هر کس یکی از آنها را فاقد باشد زندگیش همواره ناقص و عقلش زائل، و دلش گرفتار خواهد بود: اول سلامتی تن، دوم و سوم وسعت روزی و وسعت خانه، چهارم انیس موافق یعنی فرزند و همسر صالح، پنجم یعنی آن که شامل همه این خصلت هاست، آسایش.

و نیز فرمود: هر که خواهد زن بگیرد، از موی او نیز بپرسد همانطور که از زیباییش می پرسند، که موی یکی از دو قسمت زیبایی ها است.

و فرمود: بهترین زنان آن است که: خوشبو، طباخ (خوش غذا) خوبی باشد، اگر خرج کند در راه صحیح و خوب خرج کند، و اگر امساک نماید به روش صحیح باشد. و این گونه زنان از کارگزاران الهی هستند و کارگزاران خدا پشیمانی و نکبت نخواهد داشت.

از امام صادق (علیه السلام): بهترین زنان آن است که اگر خشمگین شود به شوهر گوید دست من در دست توست (یعنی اختیار من با توست ) به بستر خواب نخواهم رفت تا از من راضی شوی.

پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: می خواهید بهترین زنان را معرفی کنم؟ گفتند: آری یا رسول الله.

فرمود: بتهرین زنان آن است که بچه بیشتر می آورد و با عاطفه و محبت و عفیف و پوشیده باشد، در خانواده اش عزیز و محترم، و برای شوهر متواضع و فروتن باشد. با شوهر شوخ و مزاحگر و نسبت به دیگران (از مردان ) مستور و خوددار باشد. به سخن شوهر گوش فرا دهد، و فرمانبرداری نماید، در خلوت خود را برای او بیاراید و چون مردان، ترک زینت ننماید.

و فرمود: هیچ مردی بعد از اسلام سودی بالاتر از همسر مسلمان عایدش نشد که چون به او بنگرد مسرور گردد، و چون به او فرمانی دهد اطاعت نماید، و در نبود شوهر، مال او و ناموس خود را حفظ نماید.

مردی به محضر پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) آمد و گفت: یا رسول الله! همسری دارم که چون به خانه می روم به پیشوازم می آید و وقتی بیرون می روم بدرقه ام می نماید، و اگر مرا غصه دار بیند؛ می گوید: غم مخور، که اگر غم روزی می خوری؛ خداوند آن را به عهده دارد. و اگر برای آخرت غم داری و فکر می کنی، خداوند بر فکر و غم تو بیفزاید، پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: او را بشارت بهشت ده، و به وی بگو که تو یکی از عاملان خداوندی و در هر روز پاداش هفتاد شهید برای تو خواهد بود.

و در حدیثی است که فرمود: خداوند عمالی دارد که این زن یکی از آنهاست، و نصف اجر شهیدی را دارد.

از امام صادق (علیه السلام): خیرات الحسان (در سوره الرحمن ) از زنان دنیا هستند، که از حور العین زیباترند.

و از آن حضرت: شجاعت در خراسانی ها، و قدرت جنسی در مردم بربر و سخاوت و حسد در عرب است، پس برای نطفه های خود (همسر مورد نظر) انتخاب کنید

و از آن حضرت: حیا ده جز است: نه جز آن در زنان، و یک جز در مردان می باشد. زن چون حیض بیند یک جز آن را از دست می دهد، و چون شوهر کند جز دیگرش برود و چون بکارتش ازاله شود، جز دیگری از حیائش برود، و پنج جز آن بماند، و اگر به گناه (زنا) آلوده گردد و به فساد گراید همه حیا او زائل شود، ولی اگر عفت خود را نگهدارد، پنج جز آن باقی بماند.

از امیرالمؤمنین (علیه السلام): هر که همبستری شایسته می خواهد؛ زن کوتاه قد و چهار شانه، گندمگون بگیرد، و اگر لذت نبرد مهرش به عهده من است.

از جابر، پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: اگر زن پنج نماز خود بگزارد و روزه رمضان را بگیرد، و دامن از زنا نگهدارد، و شوهرش را اطاعت نماید، از هر دری که بخواهد به بهشت در آید.
و نیز فرمود: هر زنی که شوهرش را به حج و جهاد و طلب علم یاری کند، خداوند به او پاداش زن ایوب دهد.

از امام صادق (علیه السلام): پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: بهترین زنان امتم زیباترین و کم مهرترین آنان است.


منبع : حوزه نت


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.