فضیلت صلوات در روایات

صلوات جمله‌ای دعایی و درود خاص بر پیامبر اسلام که مسلمانان هنگام آوردن نام ویآن را ذکر می‌کنند در این مطلب به ثواب و فضیلت آن می پردازیم.
شنبه، 25 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فضیلت صلوات در روایات
فضیلت صلوات در روایات

بدان که: روایات زیاد فوق حد تواتر در فضیلت و شرافت و عظمت ثواب صلوات وارد شده. و در وسائل و مستدرک متجاوز از 110 روایت نقل کرده. و ما تیمنا و تبرکا چند روایت ذکر می کنیم:

در کتاب کافی به سند خود از ابوبصیر از امام صادق صلوات الله علیه است که فرمود: وقتی که ذکر شود پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم پس زیاد صلوات بر او فرستید؛ که هر کس یک مرتبه صلوات بفرستد، خدای تعالی هزار صلوات در هزار صف از ملائکه بر او فرستد و هیچ چیز از مخلوقات باقی نماند مگر آن که بر این بنده صلوات بفرستد برای صلوات خدا و ملائکه بر او. پس کسی که رغبت در این نکند، پس او جاهل است و مغرور و خدا و پیغمبر و اهل بیت از او بیزارند.

و همین روایت را صدوق نقل کرده. و معنی صلوات خدا و ملائکه بیاید ان شاء الله تعالی.

شیخ کلینی به سند صحیح از محمد بن مسلم از امام باقر یا صادق صلوات الله علیهما نقل کرده است که فرمود: نیست در میزان اعمال چیزی سنگین تر از صلوات بر محمد و آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم. و به درستی که اعمال در میزان گذاشته می شود پس سبک می باشد، پس صلوات را می گذارند پس سنگین می شود.

صدوق از امام باقر (علیه السلام ) از پدرانش از رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم نقل کرده که فرمود: من روز قیامت نزد میزان اعمال می باشم. پس کسی که سنگین شود سیئات او بر حسناتش، می آورم صلواتی که او بر من فرستاده و به سبب آن حسنات او را سنگین می کنم.

در بحار ج 94/47 از کتاب عیون و امالی صدوق از امام رضا (علیه السلام ) نقل کرده است که فرمود: کسی که قدرت ندارد بر چیزی که کفاره گناهان او شود، پس زیاد کند صلوات بر محمد و آلش را؛ که این گناهان را منهدم می کند.

و فرمود: صلوات معادل است نزد خدا با تسبیح و تهلیل و تکبیر.

ابراهیم را خلیل خود گرفت برای کثرت صلوات او بر محمد و آل محمد صلوات الله علیهم.

از کتاب معانی الاخبار از ابوحمزه نقل شده که گفت: سوال کردم از امام صادق (علیه السلام ) از کلام خدا: ان الله و ملائکته یصلون علی النبی فرمود: صلوات خدا، فرستان رحمت است. و از ملائکه، تزکیه است و از مردم، دعا می باشد.

راوی عرض کرد: چگونه صلوات فرستیم؟ فرمود: بگویید: صلوات الله و صلوات ملائکته و انبیائه و رسله و جمیع خلقه علی محمد و آل محمد و السلام علیه و علیهم و رحمه الله و برکاته.

راوی عرض کرد: ثواب آن چیست؟ فرمود: والله از گناهان خارج شود مثل روزی که از مادر متولد شده است.

تمام این روایات را در وسائل نقل کرده و در باب اول ذیل مطلب هفتم روایاتی در فضیلت صلوات گذشت.


منبع : حوزه نت


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.