جلوگیری از فاسد شدن مواد غذایی در یخچال

جلوگیری از فاسد شدن تخم مرغ، پنیر، شیر، باقی مانده غذاها، سیب و کاهو و جلوگیری از کپک زدن آبلیمو و آبغوره در منزل با رعایت نکات ساده و کاربردی.
شنبه، 25 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
جلوگیری از فاسد شدن مواد غذایی در یخچال

جلوگیری از فاسد شدن مواد غذایی در یخچال

جلوگیری از فاسد شدن تخم‌مرغ

 پوست تخم مرغ منافذ بسیار زیادی دارد و به همین دلیل وقتی تخم‌مرغ‌ها را خارج از کارتن اصلی نگهداری می‌کنید، رطوبت آن از طریق منافذ آن تبخیر شده و باعث می‌شود تخم مرغ تازگی خود را از دست بدهد. برای جلوگیری از این وضعیت، تخم مرغ ها را در جعبه کاغذی اصلی آن و در محلی خنک نگهداری کنید.

جلوگیری از فاسد شدن مواد غذایی در یخچال

جلوگیری از فاسد شدن پنیر

پنیر‌های مرغوب و فرآوری نشده احتیاج به هوای تازه دارند. در واقع باید هوای باز اطراف آن در جریان باشد. بسته‌بندی‌های پلاستیکی مانع از این جریان می‌شوند و در نتیجه یک لایه چربی و گاهی کپک روی پنیر به وجود می‌آید. برای پیشگیری از این وضعیت، پنیر را در کاغذی نازک و مومی بپیچید، و آن را در درون کیسه پلاستیکی بگذارید و درب کیسه را نبندید. حتما پنیر را در یخچال نگهداری کنید.

جلوگیری از فاسد شدن مواد غذایی در یخچال

جلوگیری از فاسد شدن شیر

خانم‌های خانه‌دار چون در منزل هستند با یخچال زیاد سر‌و‌کار دارند و به همین دلیل درب یخچال را زیاد باز و بسته می‌کنند. وقتی در باز می‌شود هوای گرم به شیر می‌خورد، دوباره که بسته می‌شود هوای سرد آن را احاطه می‌کند. این گرم و سرد شدن به رشد باکتری‌ها کمک می‌کند و باعث می‌شود شیر زودتر فاسد شود. برای اینکه این اتفاق نیفتد، شیر را در دمای مناسب در عقب‌ترین قسمت یخچال نگهداری کنید.

جلوگیری از فاسد شدن مواد غذایی در یخچال

جلوگیری از فاسد شدن باقیمانده‌ غذاها

باقی مانده غذا را باید سریع سرد کنید. اگر بخواهید حجم زیادی از غذا را یکجا نگهداری کنید، ممکن است داخل غذا سریعا سرد نشود. در نتیجه باکتری هایی در داخل غذا تکثیر می‌شود. برای حل این مشکل، غذا را در داخل چند ظرف با عمق کم نگهداری کنید تا غذا زودتر سرد شود.


جلوگیری از فاسد شدن سیب و کاهو

اگر قصد نگهداری سالادی را دارید که حاوی کاهو و سیب است، به هیچ عنوان این دو را با هم نگهداری نکنید. سیب باعث فساد کاهو می‌شود. میوه‌ها و سبزیجات را در کشوهایی جداگانه در یخچال نگهداری کنید.

جلوگیری از فاسد شدن مواد غذایی در یخچال

جلوگیری از کپک زدن آبلیمو و آبغوره در منزل

آبغوره و آبلیمو از خوراکی‌هایی هستند که به سرعت کپک می‌زنند. برای جلوگیری از این مشکل می بایست نکات زیر را مدنظر داشته باشید:
کارشناسان مواد آشامیدنی و بهداشتی، می‌گویند پس از این که آبلیمو و آبغوره را داخل شیشه ریختید، بهتر است شیشه را داخل آب جوش قرار دهید تا آنزیم و باکتری های موجود در آن، از بین برود. با انجام این کار، قارچ ها امکان رشد را از دست می‌دهند و در نتیجه احتمال کپک زدن این مواد هم کاهش چشم گیری می‌یابد.

آبلیمو یا آبغوره را باید حتما داخل شیشه تمیز بریزید و تا نزدیکی لبه ظرف پر کنید. بهتر است به مقدار خیلی کم لبه شیشه را خالی بگذارید و سپس درپوشی روی آن قرار دهید تا با ایجاد خلاء، اکسیژن به داخل محصول راه نیابد و جایی برای رشد کپک ها وجود نداشته باشد.

در رابطه با نگهداری آبلیمو و آبغوره باید گفت که قراردادن این مواد در آفتاب، باعث ایجاد تغییرات شیمیایی در آن‌ها می‌شود. با توجه به این که ویتامین c موجود در آبلیمو یا آبغوره، به نور و حرارت حساس است و در برابر نور آفتاب از بین می‌رود؛ بنابراین باید از قراردادن این مواد در مقابل نور آفتاب به طور جدی خودداری شود.

از ظروف پلاستیکی یا بطری های آب معدنی برای نگهداری آبلیمو استفاده نکنید؛ زیرا مواد اسیدی موجود در آبلیمو می‌تواند با دیواره ظروف پلاستیکی فعل و انفعالات نامطلوبی ایجاد کند و سمی و سرطان‌زا شود. بنابراین از ظروف شیشه‌ای تیره استفاده کنید تا کمتر نور را از خود عبور دهند.

منبع : سایت ستاره


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.