هر چیزی را نبین!

یکی از مهارت‌های مهم و دشوار، مدیریت نگاه است. نگاه، دریچه‌ای است به دنیای تخیل. وقتی می‌بینیم، ذهن ما آن موضوع را دنبال می‌کند و به سمت پردازش یا تخیل راهنمای‌اش می‌کند. برخی از نگاه‌ها، خوب و سازنده و برخی دیگر، ویرانگر و دردسر ساز هستند.
چهارشنبه، 29 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
هر چیزی را نبین!
مهارتی مهم

یکی از مهارت‌های مهم و دشوار، مدیریت نگاه است. نگاه، دریچه‌ای است به دنیای تخیل. وقتی می‌بینیم، ذهن ما آن موضوع را دنبال می‌کند و به سمت پردازش یا تخیل راهنمای‌اش می‌کند. برخی از نگاه‌ها، خوب و سازنده و برخی دیگر، ویرانگر و دردسر ساز هستند. نگاه خوب، می‌تواند مسیر پیشرفت را برای ما هموار کند. وقتی صحبت از مهارت می‌شود، یعنی کاری است که به دست خود ما و با اراده ما پیوند خورده است و بهانه‌ای برای کسی باقی نمی‌گذارد. واقعیت این است که دیدن و ندیدن، انتخابی است که ما داریم و می‌توانیم موضوع آن را با قانون‌هایی که پذیرفته‌ایم، مشخص کنیم.

برنامه نگاه

از آنجایی که نگاه می‌تواند مسیر ما را به سوی کامل شدن یا زیان دیدن تغییر دهد، خداوند این رفتار را با قانون‌هایی همراه کرده است. خلاصه فرمول‌های خداوند این است که هر چیزی را نباید دید. دیدن آن‌قدر ارزشمند و مهم هست که هر جایی و برای هر کسی هزینه‌اش نکنیم. قیمت دیدن را باید از کسانی پرسید که از وجودش بی‌بهره‌اند. وقتی می‌توان با دیدن‌های مناسب، سرمایه‌ای بزرگ برای اکنون وآینده اندوخت، چرا با دیدن‌های نامناسب، چنین فرصتی را از دست بدهیم یا دردسری به روح و جسم خود اضافه کنیم؟

بستن؛ ساده‌ترین راه

بستن چشم، راهکاری ساده و شدنی است که خداوند به ما پیشنهاد می‌دهد. اگر راحتی و آرامش را دوست داریم، تنها با بستن چشم در برابر ندیدنی‌هایی که پروردگار برای ما مشخص کرده است، می‌توانیم آن را به دست آوریم. جالب است بدانید که آرامش و مدیریت نیروی غریزی ما هم با کنترل نگاه امکان‌پذیر می‌شود. پاکی و سلامت ما در تمام زمینه‌ها، با همین روش ساده به دست می‌آیند. این رفتار هم نیازمند تمرین و خواستن است. اگر بخواهیم چشم را از گناه ببندیم، می‌توانیم. این دستور خداوند هم برای آقایان و هم برای خانم‌ها چنین صادر شده است:

آقا پسرها بخوانند:

«قُلْ لِلْمُؤْمِنینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِکَ أَزْکى‏ لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبیرٌ بِما یَصْنَعُونَ؛ به مردان مؤمن بگو که چشمان خود را از نگاه‌های حرام ببندند و شرمگاه خود نگه دارند. این برایشان پاکیزه ‏تر است، زیرا خدا به کارهایى که مى‏ کنند آگاه است.» (نور/30) کسی که دنبال پاکی، آرامش و موفقیت است، لازم است چشم‌های خود را تربیت کند تا هوس دیدن هر چیزی به سرش نزند. شاید شما هم کسانی را سراغ داشته باشید که چشم‌های رهای آنان باعث دور شدن آنها از آینده‌ای درخشان شد و محرومیتی طولانی مدت را برای آنها رقم زد.

نسخه‌ای برای دخترخانم‌ها:

«وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى‏ جُیُوبِهِنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ...؛ و به زنان مؤمن بگو که چشمان خویش در مقابل حرام ببندند و شرمگاه خود نگه دارند و زینت هاى خود را جز آن مقدار که پیداست، آشکار نکنند و مقنعه‏ هاى خود را به سر کنند و زیورآلات خود را آشکار نکنند، جز براى کسانی که محرم آنان هستند»(نور/31) دختر خانم‌ها به خاطر جذابیتی که خداوند در آنها قرار داده، کار بیشتری دارند؛ هم بستن چشم و هم مراقبت از زیبایی خود با پوشش مناسب. این نسخه خداوند برای دخترخانم‌ها، باعث می‌شود تا انبوهی از احترام به سمت آنان سرازیر شود و محبوبیت آنان افزایش یابد. دختر خانمی که برای خود و هدایای خداوند به خویش مانند زیبایی، احترام و مراقبت را برمی‌گزیند، در نگاه دیگران هم مهم و محترم به نظر می‌رسد.

دشوار ولی شدنی

زمانه‌ای که ما در آن قرار داریم، اجرای این نسخه آرامش قدری دشوارتر از گذشته است. دسترسی به دیدنی‌های حرام در دوره ما بسیار راحت‌تر و گناهانی که از این نگاه تولید می‌شوند، بیشتر شده است. ولی این بهانه‌ای برای انجام دادن آن نیست. ایمان و اراده هر فردی، تعیین کننده است که چه رفتاری را داشته باشد. تمام انسان‌های خوب، بعد از عبور از گذرگاه گناه توانستند به موفقیت‌های چشمگیر و باورنکردنی برسند. این انسان‌ها، زمانی که می‌توانستند گناه کنند ولی به خاطر احترام به دستور خداوند آن را ترک کردند، رشد معنوی‌شان هم شروع شد.

 
نویسنده: ابراهیم اخوی


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.