ماشین‌های آینده

با پیشرفت تکنولوژی و وردود خودروهای تمام اتوماتیک و خودکار به بازار، دیگر نیازی نیست که در هیچ مسیری رانندگی کنید. شما می‌توانید روزنامه بخوانید، قهوه بخورید و از سواری اتوماتیک خود لذت ببرید.
دوشنبه، 12 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: طلوع سپیده
موارد بیشتر برای شما
ماشین‌های آینده
 
این آینده خودروهاست: ایمن تر و هوشمندانه تر. به عنوان مزیت افزوده، ممکن است حتی خودشان در بزرگراه یا شهر رانندگی کنند و شما می‌توانید تنها بنشینید و از این سواری لذت ببرید.
دانشمندان و مهندسان در حال پیدا کردن راه‌های جدیدی برای ساختن اتومبیل ایمن، هوشمند و کارآمدتر و یا استفاده از انرژی کمتری هستند. اگر این ماشین الکتریکی باشد، ممکن است به شما با پیام یادآوری کند که به آن وصل شوید. این ماشین‌ها با ماشین‌های دیگر، رایانه، تلفن همراه و تقریبا هر دستگاه دیگری متصل خواهند شد. آنها به رانندگان کمک می‌کنند تا تمرکز خود را حفظ کنند و مراقب سایر رانندگان و اجتناب از عابران پیاده شوند.
یک روز چنین وسیله نقلیه الکتریکی کوچکی می‌تواند به راحتی توسط مردم استفاده شود، به ویژه در شهرهای پر جمعیت. این خودرو توسط شرکت جنرال موتورز و یا شرکت خودروسازی GM ساخته شده است.
در یک روز آفتابی در ماه ژانویه گذشته، مردم در نمایشگاه سالانه لاس وگاس وسایل نقلیه کوچکی که مانند تخم مرغ‌های رنگارنگ بودند، را مشاهده کردند. این خودروها الکتریکی بودند، به جای چهار چرخ دو چرخ داشته و فقط برای دو سرنشین طراحی شده بودند. با توجه به اندازه کوچک آنها، شش خودروی هوشمند در یک پارکینگ جا می‌شوند. اگر پارک کردن چنین ماشین کوچکی شما را عصبی می‌کند، نگران نباشید: این اتومبیل‌ها می‌توانند خود را پارک کنند و با صاحب آن با زدن یک دکمه تلفن همراه، خودرو را از پارک در می‌آورد.  
طراحی منحصر به فرد این ماشین‌های هوشمند ممکن است یک روز در آینده برای حمل و نقل عادی مورد استفاده قرار بگیرد.
اتومبیل‌های جدید هوشمندتر، ایمن‌تر و کارآمدتر خواهند بود و قادر به رانندگی مستقل خواهند بود. 

این خودروها به چه چیزی نیاز دارند؟

گوگل به عنوان موتور جستجوی اینترنت شناخته شده است. محققان گوگل طرح‌های زیادی در ذهن دارند و برنامه‌های کامپیوتری به عنوان پشتیبان این اتومبیل‌ها طراحی شده‌اند تا جاده ها را به مکان‌های امن‌تری تبدیل کنند. با استفاده از دوربین‌های فیلمبرداری، سنسورهای رادار و لیزرها، این اتومبیل‌ها سایر اتومبیل‌ها و موانع را شناسایی می‌کنند که می‌تواند به جلوگیری از تصادف و سقوط کمک کند. هر ساله در سراسر جهان حوادث ترافیکی بیش از یک میلیون نفر کشته و 50 میلیون نفر دیگر زخمی بر جای می‌گذارد.
سباستین ترن، مهندس و دانشمند کامپیوتر مسئول برنامه ماشین خودکار گوگل است، وی می‌گوید: "افرادی که تکنولوژی ما را می‌بینند، توانایی خود را برای رانندگی ایمن تر و کاهش ترافیک درک می‌کنند".
تا همین اواخر، ایده یک ماشین خودکار، تنها در داستان‌های تخیلی یافت می‌شد. در اوایل دهه 1980، فیلم شوالیه ریدر نشان داد که یک ماشین صحبت می‌کرد، فکر می‌کرد و در قسمت بعد، شخصیت اصلی داستان به داخل ماشین پرید و به آن برخی دستورات را داد و به کمک آن به مبارزه با جرم و حل معماها پرداخت.

آندره پترزر، دانشمند کامپیوتر در دانشگاه کارنگی ملون در پیتسبورگ، اشاره می‌کند که قطارهای بدون راننده برای سال‌ها به طور ایمن استفاده شده‌اند. در دیترویت، قطار اتوماتیک از سال 1987 به مرکز شهر منتقل شده است. در فرودگاه‌هایی مانند فرودگاه بین المللی دنور، قطارهای اتوماتیک مردم را به سمت هواپیما می‌برند. در اغلب موارد، قطارها کار آسانی می‌کنند: آنها تنها به سمت جلو یا عقب می‌روند و سرعت می‌گیرند و یا ترمز می‌کنند. در عین حال، ساخت خودروهای خودکار یک پروژه پیچیده‌تر است.
پلاتزر می‌گوید: "این ماشین دارای تنظیمات فراوانی است و تنها به سمت جلو و عقب حرکت نمی‌کند." "شما می‌توانید آن را به سمت چپ و راست نیز هدایت کنید. اتومبیل‌های دیگری که در اطراف وجود دارند و حضور عابر پیاده و چراغ های راهنما را بررسی می‌کنند."
یک ماشین در حال حرکت باید بداند که اتومبیل‌های دیگر چه کار می‌کنند، بدین معنا که نیاز به مدیریت اطلاعات زیادی دارد. پلاتزر و همکارانش برنامه‌های کامپیوتری را که ایمنی اتومبیل‌های خودشان را کنترل می‌کنند، می‌نویسند. او می‌گوید که اتومبیل‌های خودکار احتمالا تا چند سال آینده قابل خرید و استفاده نخواهند شد، اما آنها در حال نزدیک شدن به این جریان هستند. در حال حاضر، برخی از اتومبیل‌های جدید با سیستم‌های ترمز اتوماتیک و هشدار به رانندگان ساخته شده‌اند.

و برای پارک کردن چطور؟ اتومبیل‌های خودکار این مورد را نیز پوشش داده شده‌اند. فورد، BMW، تویوتا، لکسوس، لینکلن و مرکوری در حال حاضر خودروهایی را ارائه می‌دهند که می‌تواند کنترل چرخ را برای کمک به پارک کردن ارائه دهند. 
"اگر بخواهم در ماشین نشسته و روزنامه‌ام را بخوانم و قهوه‌ام را بخورم و جاده را تماشا بکنم، این را در صورتی می‌توانم انجام دهم که به سیستم اطمینان کافی برای رسیدگی به همه شرایط مختلف را داشته باشم و از رسیدن به مقصد مطمئن باشم."
پلاتزر می‌گوید این یکی از مزیت‌های تکنولوژی خودروی بدون راننده است. او می‌گوید: "ما باید تجربه بدست آوریم و در تکنولوژی‌های ایمنی بسازیم و اطمینان حاصل کنیم که مردم به این کار تکیه و اعتماد می‌کنند." "اگر بخواهم در ماشین نشسته و روزنامه‌ام را بخوانم و قهوه‌ام را بخورم و جاده را تماشا بکنم، این را در صورتی می‌توانم انجام دهم که به سیستم اطمینان کافی برای رسیدگی به همه شرایط مختلف را داشته باشم و از رسیدن به مقصد مطمئن باشم."
 

ماشین من، دوست من، پرستار من

شرکت‌هایی مانند گوگل در حال ساخت اتومبیل‌های هوشمند، ایمن‌تر، مستقل‌تر و انسان دوست‌تر هستند. اتومبیل‌های آینده ممکن است افرادی که به داخل آنها سوار می‌شوند را بشناسند.
در موسسه فناوری ماساچوست، یا MIT، در کمبریج، دانشمندان AIDA را طراحی کرده‌اند که برای کمک به رانندگی مؤثر است. AIDA یک ربات سفید کوچک با چشمان آبی درخشان است که روی داشبورد قرار گرفته و راننده را تماشا می‌کند. این ربات جهت را نشان می‌دهد و از یک دوربین فیلم برداری برای تماشای چهره شما استفاده می‌کند و احساسات شما را تشخیص می‌دهد. این ربات سعی خواهد کرد تا زمانی که شما در خلق و خوی بدی هستید، شما را تشویق کند. AIDA همچنین با جهان خارج ارتباط برقرار می‌کند و به شما در انتخاب مسیرها برای جلوگیری از ورود به مسیرهای پر ترافیک یا شلوغ کمک می‌کند.
در حال حاضر برخی از اتومبیل‌ها برای پاسخ دادن به عادات صاحبانشان طراحی شده‌اند. یکی از دارندگان چنین خودروهایی نیک پودار است که در نزدیکی دیترویت زندگی می‌کند. هنگامی که او به خانه باز می‌گردد، باید به یاد داشته باشد که گوشی خود را شارژ کند. او همچنین باید به یاد داشته باشد که ماشین خود را شارژ کند و این یادآوری‌ها را ماشین هوشمندش به او می‌گوید.

 
برگرفته از سایت ساینس نیوز فور استیودنتس


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.