نحوه راه اندازی کنترل والدین در ویندوز XP

فناوری اطلاعات و به خصوص اینترنت با اینکه بسیار سودمند است و منبعی به روز برای دستیابی به اطلاعات است، ولی اگر محتوای آن کنترل نشود می‌تواند برای کودکان و نوجوانان خطرناک، و برای والدین کابوس باشد. این نوع محتوا را می‌‌توان با استفاده از برخی نرم افزارهای خاص محدود و پالایش کرد.
دوشنبه، 12 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سعید علیزاده
موارد بیشتر برای شما
نحوه راه اندازی کنترل والدین در ویندوز XP
اینترنت می‌تواند یک ابزار یادگیری عالی و روزنه‌ای به جهان برای کودکان باشد. از سوی دیگر، اینترنت می‌تواند بدترین کابوس برای والدین باشد. وب بین پیر و جوان و آنچه که درست یا غلط است فرقی قائل نمی‌شود. از نظر والدین، سایت‌های دارای محتوای بزرگسالان، تبلیغات نوشیدنی الکلی و مواد مخدر قطعا بخشی از تجربه یادگیری فرزند آنها نیستند. پاسخ به این مشکل، کنترل والدین، ویژگی‌ها و گزینه‌هایی برای بلاک یا جلوگیری از محتوای خطرناک است. در این مقاله، یاد می‌گیرید که چگونه کنترل والدین را در سیستم عامل ویندوز XP راه اندازی کنید.

راه اندازی کنترل والدین در ویندوز XP

مشکل ویندوز XP این است که دارای ویژگی کنترل والدین حقیقی نیست. ویندوز 7 و ویستا هر دو مجهز به ویژگی کنترل والدین بسیار امن و مرکز مدیریت هستند که در سیستم عامل مربوطه گنجانده شده است. اما XP به هیچ وجه چنین ویژگی ندارد. با این حال، برخی از برنامه‌های XP، دارای ویژگی اختیاری امنیتی والدین هستند. شما همچنین می‌توانید برنامه کنترل والدین را انتخاب کنید که برای نظارت و مسدودسازی محتوای ناامن طراحی شده‌اند. ابتدا بررسی کنید که کدام برنامه‌های ویندوز XP می‌توانند برای وبگردی امن کودکان سفارشی‌سازی شوند.

اینترنت اکسپلورر

مرورگر پیش فرض در XP، اینترنت اکسپلورر است. با استفاده از ویژگی Content Advisor، می‌توانید بر اساس امتیازبندی، وبسایت‌های مختلف را بلاک یا مجاز کنید. برای مثال، می‌توانید تصمیم بگیرید که استفاده از الکل بجز مصارف پزشکی در زمینه‌های دیگر نشان داده نشود. اما استفاده از مواد مخدر به کل نباید نشان داده شود. مراحل استفاده از کنترل والدین در ویندوز XP همراه با راهنمای محتوا در زیر نشان داده شده است.
  • در نوار منوی اینترنت اکسپلورر، بر روی Tools کلیک کنید و سپس Internet Options را انتخاب کنید.
  • تبContent  را انتخاب کنید. اولین بخش، راهنمای محتوا (Content Advisor) است. روی Enable کلیک کنید.
  • پنجره جدیدی باز می‌شود. در پنجره کوچک، لیستی از دسته‌ها ذکر شده است. بر روی یک دسته کلیک کنید تا برجسته شود و از اسلایدر استفاده کنید تا سطح مشاهده مجاز را تغییر دهید. اگر سطح را تغییر دادید، قبل از رفتن به دسته‌بندی بعدی، بر روی Apply کلیک کنید.
  • از تب‌های موجود در بالای پنجره، بر روی Approved Sites کلیک کنید. در اینجا آدرس یک سایت را تایپ کنید و بر روی Allow کلیک کنید تا آن قابل مشاهده گردد یا بر روی Never کلیک کنید تا بلاک گردد. این ویژگی به شما اجازه می‌دهد تا به طور مستقیم تعیین کنید که کدام سایت‌ها مجاز هستند و یا کدام سایت‌ها مجاز نیستند و باید بلاک شوند.
  • تب General دارای 2 گزینه کاربری است. «کاربران می‌توانند وبسایت‌هایی را ببینند که دارای امتیازبندی نیستند» می‌تواند بر اساس اولویت شما بررسی شوند. این گزینه به وبسایت‌های بدون امتیاز اجازه می‌دهد تا مشاهده شوند که ضروری است، چون برخی وبسایت‌ها امتیازبندی نشده‌اند و برای مشاهده کودکان امن هستند.
  • گزینه Supervisor Password نیز اهمیت بالایی دارد. اگر یاد گرفته‌اید که چگونه از ویژگیContent Advisor استفاده کنید، فرض کنید کودکانتان قطعا در مورد آن آگاه شوند و تمامی تغییرات اعمال شده توسط شما را خنثی کنند. برای جلوگیری از چنین اقداماتی، از رمز عبور کمک بگیرید. به این ترتیب، تنها کسانی که رمز عبور را می‌دانند خواهد توانست بر Content Advisor تغییر اعمال کنند. همچنین اگر کسی سعی کند به وبسایت بلاک شده دسترسی داشته باشد، از وی رمز عبور پرسیده خواهد شد.
به یاد داشته باشید که Content Advisor تنها در Internet Explorer وجود دارد. سایر مرورگرها دارای مکانیزم امنیتی خاص خود هستند. برای اطمینان از اینکه کودکانتان تنها از IE استفاده می‌کنند،  سایر مرورگرها را حذف کنید.

ویندوز لایو

یک نرم افزار کنترل برای والدین به صورت رایگان، به عنوان بخشی از برنامه‌های کاربردی ویندوز لایو که Windows Live Family Safety نام دارد، در آن گنجانده شده است. اگرچه این نرم افزار در اصل برای ویندوز 7 و ویستا طراحی شده است، ویندوز XP دارای نسخه قدیمی‌تری است. این نرم افزار افزودنی رایگان دارای ویژگی‌های زیر است:
  • فیلتر کردن وبسایت‌ها و صفحات، با گزینه SafeSearch که در موتورهای جستجو فعال می‌شود.
  • با ویژگی کارنامه فعالیت (activity log)، می‌توانید ببینید که کدام وبسایت‌ها را کودک شما مشاهده کرده و یا سعی کرده است که مشاهده کند و در چه زمانی.
  • این برنامه به شما اجازه می‌دهد تا لیست تماس کودک خود را در ویندوز لایو مسنجر و هات میل مشاهده و مدیریت کنید.

حساب کاربری محدود

حساب‌های کاربری در ویندوز XP، برای تنظیمات شخصی و امنیت، تنها به صاحب حساب اجازه می‌دهد تا به داده‌ها و تنظیمات حساب دسترسی داشته باشد. برای داشتن امنیت کامل کودک، یک ایده هوشمند برای محدودسازی آنچه که او می‌تواند انجام دهد، وجود دارد. برای مثال، فرض کنید کودک شما یک نرم افزار ناامن و افزونه‌های مربوط به بزرگسالان نصب می‌کند. اگر رایانه اجازه نصب هیچ نرم افزاری را ندهد چه می‌شود؟ این امر با استفاده از حساب کاربری محدود شده امکان‌پذیر است. هیچ برنامه جدیدی نمی‌تواند نصب شود. تنها برنامه‌هایی که توسط ادمین نصب شده است موجود می‌باشد و قابل استفاده است. به علاوه، کسی نمی‌تواند نوع اکانت و جزئیات مربوط به آن را تغییر دهد. این نوع از حساب کاربری، فعالیت‌هایی که می‌توان در رایانه انجام داد را محدود می‌کند.

راه اندازی نرم افزار کنترل والدین در ویندوز XP

قابلیت‌های فیلترینگ محدود کننده در ویندوز XP می‌تواند خسته‌کننده باشد، بخصوص اگر از ور رفتن با تنظیمات رایانه خوشتان نیاید. تنظیمات متفاوتی وجود دارند که می‌توان در برنامه‌های مختلف اعمال کرد و اگر شما هر برنامه‌ای را حذف کنید، تمام مراحل نصب باید تکرار شوند. برای یک راه حل یک مرحله ای در مورد نحوه راه اندازی کنترل‌های والدین در ویندوز XP، نرم افزار فیلترینگ خارجی را بررسی کنید. آن درست مثل استفاده از یک ابزار آنتی ویروس است. می‌توانید نرم افزار را بخرید یا نسخه رایگان آن را دانلود کنید، آن را نصب کنید و به برنامه اجازه دهید مدیریت مورد نیاز شما را انجام دهد.
نرم افزاری را انتخاب نکنید که وابسته به مرورگر باشد. فرزند شما به سادگی مرورگر دیگری را جهت استفاده دانلود خواهد کرد و کل برنامه امنیتی شما را دور خواهد زد. همچنین سازگار بودن مرورگر را نیز بررسی کنید. برخی از نرم افزارهای کنترل والدین قدرتمند به شرح زیر هستند:
  1. Net Nanny
  2. WebWatcher
  3.  K9 Web Protection
  4. CyberPatrol Parental Controls
  5.  Safe Eyes

هر والدینی می‌تواند فعالیت فرزند خود را در مدرسه و خانه کنترل کند. پس چرا اینترنت باید یک استثنا باشد؟ می‌توانید دوستان و همسالان فرزند خود را از طریق معاشرت ملاقات کنید و تصمیم بگیرید که آیا آنها دوست خوبی برای فرزندتان هستند یا نه. این کار را نمی‌توان با مخاطبین چت و دوستان در فیسبوک یا توییتر انجام داد. امیدوارم مراحل بالا در راه اندازی فیلترینگ و بلاک کردن در وب، کمی برای شما در رایانه مجهز به ویندوز XP آسان باشد.
مترجم: سعید علیزاده
برگرفته از وبسایت تک اسپریتد


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.