چگونه به اینترنت اعتماد کنیم؟

در نمای کلی، اینترنت ابزاری مفید است. اما مانند هر ابزار دیگری، رعایت برخی از اساسی ‌ترین عادات عمومی منجر به پیشگیری از رویدادهای تلخ می‌ شود. اعتماد بیجا به افراد ناشناس ممکن است باعث سرقت اطلاعات شخصی و یا قلدری و آزار و اذیت شما گردد. ترول‌ ها شناخته شده ترین این افراد هستند که از هر موقعیتی برای آزار و اذیت افراد استفاده می‌کنند.
سه‌شنبه، 20 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سعید علیزاده
موارد بیشتر برای شما
چگونه به اینترنت اعتماد کنیم؟
در عین حال که از اینترنت لذت می‌برید، مراقب پول و هوشیاری خود باشید. چند دقیقه وقت صرف کنید تا بیاموزید که چگونه در اینترنت بدون ترس و استرس وبگردی کنید.
اینترنت بی‌شباهت به یک منظره سورئالیستی نیست. یک وبگردی تصادفی ممکن است شما را به میان مزارع شبدر، رنگین کما‌ن‌ها، عشق‌ورزی و حتی اسب تک شاخ بکشاند، اما از سوی دیگر ممکن است سرتان را برگردانید و خود را در میان جنگل تاریکی از ترول‌ها و کاتولو بیابید.
ما عاشق اینترنت هستیم و به آن نیازمندیم. اما این موضوع به همینجا ختم نمی‌شود. استفاده از اینترنت به صورت احمقانه و یا عدم احتیاط از خطرات آن می‌تواند شما را از لحاظ مالی، قانونی یا عاطفی به دردسر بیاندازد.
عقل سلیم تا مدتی شما را از خطرات به دور نگه می‌دارد، اما درس‌هایی وجود دارند که آنها را فقط از طریق تجربه می‌توان کسب کرد. با این حال، این تجارب هم خالی از خطرات و دردسرها نیستند. بنابراین، ما تدابیری را اندیشیده‌ایم تا به شما کمک کنیم از خطرات موجود اجتناب کنید. ارتباط ما با شما در حال حاضر از طریق اینترنت است و ما اینجاییم تا به شما کمک کنیم.

هرچه کمتر، بهتر

هرچه اطلاعات بیشتری از خود در اینترنت به اشتراک بگذارید، بیشتر در معرض انواع توطئه‌های خطرناک قرار می‌گیرید. بسیاری از نقشه‌های شرورانه از طریق کمین کردن برای سرقت بی‌درنگ هویت شما به منظور دانستن چیزهایی در مورد شما اتفاق می‌افتند و معمولا این افراد این چیزها را مستقیما از جانب خود شما پیدا می‌کنند. هر چیزی که در فضای اینترنت قرار می‌دهید، برای همیشه در آنجا باقی می‌ماند، بنابراین هوشیار باشید که چه چیزهایی را قرار می‌دهید.
همواره حداقل اطلاعات را قرار دهید. هنگامی که در یک وبسایت ثبت نام می‌کنید، فقط فیلدهای ستاره‌دار را کامل کنید، پر کردن این فیلدها ضروری است. هیچ چیز غیرضروری را به صورت داوطلبانه پر نکنید.
 آدرس، ایمیل یا شماره تلفن خود را هرجای عمومی پست نکنید. هرگز چنین کاری نکنید. اگر به دلایلی مجبور هستید که ایمیل‌تان را پست کنید، یک حساب ایمیل مبتنی بر وب مانند جیمیل باز کنید و فقط از آن برای مقاصد عمومی استفاده ‌کنید. آن حساب را فقط هنگامی بررسی کنید که برای دیدن چیزهای مزاحم و غیر ضروری آماده هستید. یا به کل آن را چک نکنید.

به ترول‌ها غذا ندهید

خواندن بخش نظرات یک مقاله، ویدیو، عکس یک گربه یا هر آنچه که به آن علاقه دارید، ناشی از شور و شوق فریبنده‌ای است که در روان ناشناخته وجدان جمعی ما وجود دارد. شما انواع مختلفی از حیات وحش، از انجیل مقدس تا همه چیز در مورد یک سیاست‌مدار تا خانمی زود رنج خواهید دید. این از لحاظ جامعه شناختی جالب است، اما چیزی نیست که به جزئیات آن توجه کرد.
اگر همچنان به پیمایش در یک صفحه وب ادامه دهید، در نهایت به کامنتی خواهید رسید که برای هر بشری توهین‌آمیز و آزاردهنده است و در چنین مواقعی احساس خواهید کرد که مجبور هستید برای تخلیه خشم خود و برقراری عدالت، به چنین کامنتی پاسخ دهید.
این کار را انجام ندهید. این شخص تنها یک ترول است و مانند نوع خاصی از قلدری تنها برای دیده شدن چنین کاری انجام می‌دهد. طعمه چنین افرادی نشوید. از کیبورد دور شوید و با شخصی که عمدا نفرت پراکنی می‌کند و هرگز او را ندیده‌اید، درگیر نشوید.

به دنبال تحسین و تمجید دیگران نباشید

یک اپیدمی در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد. دخترانی زیبا عکس‌هایی آتلیه‌ای و فیلتردار از خودشان همراه با موهایی نرم، آرایش حرفه‌ای و مانند مدل‌های حرفه‌ای از خودشان در شبکه‌های اجتماعی پست می‌کنند و در توضیح می‌نویسند، خدایا من چقدر زشت هستم!
تمامی دوستان او به صورت انبوه به پست او هجوم می‌آورند و در بخش نظرات می‌گویند که چقدر زیبا است. این همان چیزی است که او به دنبالش است و از قبل هم خودش اطلاع داشته است. او فقط می‌خواهد تا این تعریف‌ها را از زبان دیگران بشنود. سپس یک شخص ترول ظاهر می‌شود و با توضیحات عکس وی موافقت می‌کند که او زشت است و باعث خشم او می‌شود.
سعی نکنید مثل این دختر رفتار کنید. اگر یک عکس، کار هنری یا شعر در شبکه‌ای اجتماعی پست می‌کنید و به دنبال بازخورد مخاطبین خود هستید، به خواسته خود خواهید رسید. اعتبار و صداقت آن بازخورد بستگی بر مخاطب شما دارد. افرادی که جدی هستند و رابطه نزدیکی با شما ندارند، به احتمال فراوان نظرشان دقیق‌تر از دوستان شما خواهد بود.

منبع را بررسی کنید

اینترنت منبعی عالی برای کسب اطلاعات در مورد چیزی است. اما هر چیزی که می‌خوانید را بی‌درنگ باور نکنید. منبع را بررسی کنید، زیرا چه باور داشته باشید چه نداشته باشید، هنگامی که افراد در مورد چیزی حرف می‌زنند، واقعا در مورد آن اطلاعات دقیقی ندارند. و هر شخصی می‌تواند به سادگی هر چیزی را در اینترنت منتشر کند.
به انتهای مقاله رجوع کنید و منابع را بررسی کنید. هیچ منبعی وجود ندارد؟ پس با دیده شک به مطلب بنگرید. اگر اعتبار مطلب واقعا مهم است، نام نویسنده را در گوگل جستجو کنید تا ببینید که آیا واقعا در مورد موضوع دارای زمینه و تخصص هست یا نه. اگر نام نویسنده چیزی مانند «نابودگر1543» است، در این صورت به اعتبار مطلب شک کنید. کارشناسان واقعی ترجیح می‌دهند تا مطالب خود را تحت نام حرفه‌ای خود منتشر کنند.

رمزهای خود را خصوصی نگه دارید

توانایی جهت تایپ اطلاعات کارت بانکی و دریافت بسته مورد نظر پس از چند روز، یکی از چیزهایی است که اینترنت را دلچسب می‌کند. این کار میلیون‌ها بار در روز اتفاق می‌افتد و این روند به این زودی‌ها متوقف نخواهد شد. متاسفانه بزهکارانی در سطح اینترنت وجود دارند که برای به دست آوردن اطلاعات کارت بانکی در هر جایی کمین کرده‌اند. آنها حتی کارشان را تا جایی ادامه داده‌اند که وبسایت‌هایی شبیه به وبسایت‌های فروش محصولات ایجاد کرده‌اند تا شما را فریب دهند.
تنها در صورتی اطلاعات کارت بانکی خود را وارد کنید که وبسایت مورد نظر فروشگاهی شناخته شده به همراه سروری امن باشد. اگر طراحی سایت ضعیف باشد، به طرز عجیبی باگ داشته باشد یا هر چیز دیگری که مشکوک به نظر برسد، در این صورت از وبسایت مورد نظر چشم‌پوشی کنید. اگر برای ثبت نام در وبسایتی از شما اطلاعات کارت بانکی درخواست شود، در این صورت با کلیک به عقب از آن سایت دور شوید. اگر سایتی سعی کند چیزی روی رایانه شما نصب کند (حتی تولبار)، از سایت خارج شوید. این قبیل از سایت‌ها می‌توانند اطلاعات شما را از روی رایانه‌تان بدزدند.
مترجم: سعید علیزاده
برگرفته از وبسایت تک اسپریتد


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.