تاج بزرگی که بر سر شماست

«سلامت همچون تاجی است بر سر انسان‌های سالم، که فقط بیماران قادر به دیدنش هستند.» این جمله را قدیمی‌ها می‌گفتند و هیچ­وقت قدیمی نمی‌شود. همه­ چیز به مراقبت نیاز دارد. سلامتی هم که یک تاج بزرگ و زیباست، باید حسابی مراقبش باشیم و تا می‌توانیم درباره‌اش مطالعه کنیم
جمعه، 16 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
تاج بزرگی که بر سر شماست
«سلامت همچون تاجی است بر سر انسان‌های سالم، که فقط بیماران قادر به دیدنش هستند.» این جمله را قدیمی‌ها می‌گفتند و هیچ­وقت قدیمی نمی‌شود. همه­ چیز به مراقبت نیاز دارد. سلامتی هم که یک تاج بزرگ و زیباست، باید حسابی مراقبش باشیم و تا می‌توانیم درباره‌اش مطالعه کنیم و آنچه را می‌خوانیم در زندگی بیاوریم. پس، از امروز شروع کنید که فردا دیر است!

سلامت بدن من
نشستن بیش ­ازحد، ممنوع!
خوابیدن، پشت میز نشستن، تلویزیون نگاه کردن، اوقاعت فراغت پای رایانه و موبایل بودن و حتی مطالعه کردن، غذا خوردن و... این همه کار در روز انجام می­دهیم؛ اما بدون هیچ فعالیتی. بدن انسان به تحرک نیاز دارد؛ باید راه برود، بدود، جست ­وخیز کند؛ امّا... امّایش را شما ادامه دهید. آیا می‌شود کاری کنیم که زندگی پُرتحرک‌تری داشته باشیم؟

بیش­ترین درد بدن انسان، مربوط به بد نشستن و زیاد نشستن است. باید حواس­مان به دردهای مربوط به شانه‌ها، گردن و مچ، وقتی با رایانه کار می‌کنیم، باشد.
 
هرچه زمان نشستن در طول روز بیش­تر باشد، خطر ابتلا به بیماری‌های چاقی، دیابت و قلبی بیش­تر است.
 
نشستن زیاد نه ­تنها به بدن آسیب می‌رساند، بلکه ذهن را هم کُند می‌کند.

راه حل چیست؟ 
یک برنامه­ ی ورزشی مناسب برای خودتان طراحی کنید. در طول روز سعی کنید راه بروید؛ از اتوبوس و مترو بیش­تر استفاده کنید؛ پیاده‌روی را در برنامه ­ی روزانه‌ی­تان بگذارید. اگر می‌توانید تنها یا با دوستان ورزش کنید، منظّم و مداوم.

سلامت روانِ من
 
غذاهای روان‌تان را سر وقت بخورید.
ذهن هم مانند جسم به غذا نیاز دارد؛ باید مواظبش باشید و به ­موقع و به­ اندازه غذایش را بدهید. دعا کردن یکی از کارهایی است که حسابی روان‌تان را تقویت می‌کند. دعا، گفت­وگو با خداست. ما از او در روزهای خوب تشکّر می‌کنیم؛ در لحظه­ های سخت از او کمک می‌خواهیم و یادمان می‌آید در گذشته و الان چقدر نعمت و خوبی برای مان فراهم آورده که گاهی فراموش­مان می‌شود.

همیشه خوش­بو باشید. عطر، لازم نیست گران و خریدنی باشد. گُل‌های خوش‌بو را ببویید؛ میوه‌های تازه را ببویید؛ ادویه‌هایی مثل دارچین را وقت غذا پختن ببویید. ببینید چقدر عطرهای مختلف در دنیا هست. هریک از آن‌ها می‌تواند غذای خوبی برای حال و هوای شما باشد.

داوطلب کارهای خوب باشید. آیا مدرسه­ ی شما فعالیت‌های گروهی دارد؟ به مناسبت‌های مختلف به خیریه‌ها کمک می‌کند؟! معطّل چه هستید؟ شما هم داوطلبانه کاری را برعهده بگیرید. گاهی کار داوطلبانه، یعنی مشکلی را از دوست­تان حل کنید؛ مثلاً به درس‌هایش کمک کنید. کاری را که همیشه برایش ناز می‌کردید، حالا از دل و جان انجام دهید.
سلامت همچون تاجی است بر سر انسان‌های سالم، که فقط بیماران قادر به دیدنش هستند.
سرِ وقت بخوابید. صبح زود بیدار شوید. خوب خوابیدن، روان­تان را آرام و خلاقیت­تان را زیاد می­ کند.

زیاد بخوانید! کتاب‌های خوب را پیدا کنید و تا می‌توانید در وقت‌های بی­کاری بخوانید و بخوانید و بخوانید.

سلامت اجتماعی من
 
نه، نه، نه!
هیچ­کس بهتر از شما از اهداف و برنامه‌های زندگی‌تان خبر ندارد. شما با دقت و مشورت، هدف‌هایی را برای خودتان تعیین کرده‌اید و برنامه­ ی زندگی‌تان را آن طور که به هدف­تان برسید ساخته‌اید؛ پس چطور گاهی خجالت می‌کشید به کارهایی که خلاف هدف‌ها و برنامه‌های­تان هست «نه» بگویید؟!

یک بیماری به نام خجالت کشیدن از کار خوب و یک بیماری خجالت نکشیدن از کار بد است. گاهی انسان به این بیماری‌ها دچار می‌شود و خجالت می‌کشد کار خوبی انجام دهد؛ مثلاً نه گفتن به یک کار بد!

نه گفتن به معنی دعوا کردن نیست. می‌توانید برای نه گفتن به پیشنهادی که مناسب نیست، جملات قشنگ، دوستانه و محترمانه پیدا کنید. نه گفتن یک هنر است، باید یاد بگیرید تا هنرمند باشید.

نویسنده: کوشا سمیعی


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما