دانستنی های تغذیه ای(5)
مصرف نوشابه و آب انگور موجب سایش دندان می شود
.jpg)
وی با بیان این که تماس مستقیم و مداوم اسید به از دست رفتن تدریجی مینای دندان خواهد انجامید، افزود: سرانجام عاج دندان بدون پوشش محافظ باقی مانده و به دندان درد، حساسیت دندان به غذاهای سرد یا گرم و یا تخریب دندان منجر خواهد شد. روند سایش شیمیایی دندانها برگشت ناپذیر است.
دکتر عامری از مهمترین عوامل بروز این عارضه را مصرف زیاد غذاهای اسیدی نظیر میوههای تازه به ویژه آب انگور و آب سیب، نوشابههای گازدار و انرژی زا، اسکوربیک اسید (ویتامین C) موجود در آبنباتها، مصرف داروهای اسیدی و استفاده از مسواک با موهای زبر و خشن اشاره کرد.
گیاه زعفران اثر ضدآفتابی دارد
.jpg)
وی اظهار داشت: ترکیبات فنولیک و فلاونوئیدی موجود در گیاهان مختلف اثرات جذب اشعه ماورا بنفش داشته و این ترکیبات در زعفرات به میزان بالایی وجود دارد.
او ادامه داد: در این مطالعه بعد از پودر کردن زعفران، لوسیونهای ? ?،??و هشت درصد از زعفران تهیه شد و سپس ? SPF(?اثر ضد آفتاب) آن مورد اندازه گیری قرار گرفت.
این پژوهشگر گفت: از سوی دیگر با استعمال لوسیونهای تهیه شده، میزان رطوبت پوست داوطلبین در طی ساعات متفاوت با دستگاه مربوطه اندازهگیری شد عضو هیات عملی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به نتایج این تحقیق افزود: مطالعه انجام شده نشان داد که لوسیونهای مختلف تهیه شده زعفران دارای ? SPF(?اثر ضد آفتابی) همانند ترکیبات استاندارد ضد آفتاب میباشد.
وی گفت: بر اساس این تحقیق زعفران میتواند به عنوان یک ماده ضد آفتاب در فراوردههای آرایشی بکار دارد.
او ادامه داد: اما نتایج این تحقیق نشان داد که زعفران اثر مرطوب کنندگی قابل ملاحظهای در داوطلبین انسانی ندارد
روزی یکبار بستنی بخورید
.jpg)
به گفته وی، از آنجا که به بستنی، شکر نیز افزوده میشود، مصرف بیش از اندازه آن برای افراد کمتحرک یا آن دسته که دچار اضافه وزن هستند، میتواند خطر چاقی را دربرداشته باشد.
دکتر کشاورز در ادامه افزود: گاهی شاهد آن هستیم که در فصل گرم تابستان، کودکان با خوردن 2 تا 3 عدد بستنی در روز، از خوردن غذا در وعدههای غذایی اجتناب میکنند که توصیه میشود والدین با تعدیل این رفتار غلط غذایی، کودکان خود را از مصرف بیش از یک عدد بستنی در روز منع کنند.
وی همچنین مصرف بستنیهای یخی و یخمکها را که شامل شکر، رنگ و آب هستند، فاقد ماده غذایی مفید دانست.
مصرف روغن زیتون و ماهی مفید برای سلامت چشم
.jpg)
نتایج دو تحقیق مجزا که در این زمینه انجام گرفته در نشریه آرشیو «اوپتالمولوژی» منتشر شده است.
براساس این پژوهشها، با مصرف اسیدهای چرب اشباع نشده امگا 3 و مصرف منظم ماهی یا خشکبار دررژیم غذایی خطر ابتلا به عارضه تحلیل ناحیه ماکولار چشم که ناشی از بالا رفتن سن و بیماری دوران سالمندی است، کاهش مییابد.
دکتر «جنیفر تان» محقق بیمارستان وست مید در دانشگاه سیدنی و دستیاران وی در این تحقیق روی 2454شرکتکننده آزمایش و مطالعه کردهاند. این مطالعات از سال 1992 روی نوع رژیم غذایی این افراد آغاز شده است. 5 تا 10 سال بعد وضعیت سلامت چشمی این افراد به لحاظ عارضه تحلیل ماکولار چشم بررسی شد.
محققان دریافتند: اشخاصی که به طور منظم از این مواد غذایی مصرف میکردهاند، 31 درصد کمتر به این عارضه چشمی مبتلاشدند.
منبع: http://www.foodna.ir
/خ