دانستنی های تغذیه ای(6)

حذف درازمدت شیر از سبد غذایی موجب بیماری عدم تحمل لاکتوز می‌شود یک متخصص تغذیه هشدار داد: عدم تحمل لاکتوز یکی از چند مورد حساسیت‌های غذایی است و افرادی که به آن مبتلا هستند قادر به هضم قند لاکتوز موجود در شیر نیستند.
دوشنبه، 16 شهريور 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دانستنی های تغذیه ای(6)
دانستنی های تغذیه ای(6)
دانستنی های تغذیه ای(6)






حذف درازمدت شیر از سبد غذایی موجب بیماری عدم تحمل لاکتوز می‌شود

یک متخصص تغذیه هشدار داد: عدم تحمل لاکتوز یکی از چند مورد حساسیت‌های غذایی است و افرادی که به آن مبتلا هستند قادر به هضم قند لاکتوز موجود در شیر نیستند.

دانستنی های تغذیه ای(6)

دکتر فریده شیشه‌بر، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، در گفت وگو با ایسنا، اظهار داشت: افراد مبتلا به این بیماری هنگام نوشیدن شیر دچار اسهال و دل درد می‌شوند.وی افزود: آنزیم لاکتوز که در روده تولید می‌شود وظیفه هضم قند لاکتوز شیر را به عهده دارد و اگر در بدن فردی به هر دلیل این آنزیم تولید نشود، فرد دچار عدم تحمل لاکتوز خواهد شد و قند لاکتوز در روده وی باقی مانده و دچار درد، دل‌پیچه و اسهال می‌شود.
این متخصص تغذیه تصریح کرد: عدم تحمل لاکتوز گذراست و معمولا پس از عفونت‌های روده‌ای و یا زمانی که فرد دچار اسهال می‌شود به وجود می‌آید و خود به خود نیز از بین می‌رود.
شیشه‌بر تصریح کرد: عدم تحمل دائمی لاکتوز یک بیماری ارثی است و بعضی افراد به صورت مادرزادی به آن مبتلا هستند. این افراد در دوران نوزادی نیز قادر به هضم شیشه مادر نیستند.وی خاطرنشان کرد: عدم تحمل دائمی لاکتوز درمان قطعی ندارد و لازم است شیر به طور کامل از زنجیره غذایی این افراد حذف شده و شیر بدون لاکتوز جایگزین آن شود.
این متخصص تغذیه گفت: علت دیگر شیوع این بیماری، حذف درازمدت شیر از سبد غذایی و عادت نداشتن به مصرف شیر است. در نتیجه فرد پس از مصرف ناگهانی شیر دچار عوارض عدم تحمل لاکتوز خواهد شد.
وی عنوان کرد: به دلیل این که فرد مدت زمان زیادی شیر مصرف نکرده، آنزیم لاکتوز در روده وی ساخته نشده است و پس از مصرف شیر قادر به هضم آن نخواهد بود. این افراد باید مصرف شیر را به تدریج آغاز کرده تا روده فرصت کافی برای ساخت آنزیم لاکتوز داشته باشد. مصرف ماست و پنیر مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

مصرف گوشت بوقلمون باعث آرامش و سرحالی می‌شود

یک متخصص تغذیه گفت: بوقلمون کلسترول بد خون را کاهش می‏‏دهد که آرامش و سرحالی ایجاد می‏کند، از سرطان جلوگیری می‏کند و سیستم ایمنی را تقویت می‏کند.

دانستنی های تغذیه ای(6)

مرتضی صفوی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی فارس، افزود: بوقلمون در گروه ماکیان قرار دارد و از نظر ترکیبات بیشتر به گوشت مرغ شبیه است. گوشت بوقلمون بدون پوست به طور طبیعی چربی کمی دارد و معادل یک گرم چربی در هر 30 گرم گوشت آن است و کسانی که دارای رژیم غذایی کم‏ چرب هستند، می‏توانند از آن استفاده کنند.
وی گفت: 150 گرم گوشت بوقلمون حدود نیمی از اسید فولیک مورد نیاز روزانه را تأمین می‌کند و منبع خوبی از پروتئین، سلنیوم، روی و پتاسیم و ویتامین‏های B1 ، B3 ، B6 و B12 و اسید آمینه تریپتوفان است.
این متخصص تغذیه افزود: بوقلمون کلسترول بد خون را کاهش می‏‏دهد که آرامش و سرحالی ایجاد می‏کند، از سرطان جلوگیری می‏کند، ترشح هورمون تستسترون را افزایش می‏دهد و سیستم ایمنی را تقویت می‏کند.
صفوی گفت: گوشت سفید و بدون پوست بوقلمون یک ماده غذایی با پروتئین بالا و چربی کم است که برای کسانی که باید غذاهای کم چرب مصرف کنند می‌تواند مفید باشد.
این متخصص تغذیه اضافه کرد: قسمت روشن‏تر گوشت بوقلمون که بدون پوست باشد، دارای چربی، چربی اشباع و کلسترول کمتری از گوشت مرغ و گاو است. اسید آمینه تریپتوفان برای فعالیت سلول‏های T لازم است و سلول‏های T یک نوع از سلول‏های سیستم ایمنی بدن هستند که سلول‏های سرطانی را از بین می‏برند و در فقدان تریپتوفان، سلول T فعال می‏میرند.
صفوی گفت: ناقلان عصبی از اسیدهای آمینه تشکیل می‏شوند و ناقل عصبی به نام "سروتونین " از اسید آمینه تریپتوفان تشکیل شده است. سروتونین باعث سرحالی و آرامش در بدن می‏شود به همین علت مصرف غذاهایی مثل بوقلمون باعث سرحالی می‏شود.
این متخصص تغذیه اضافه کرد: اسیدآمینه تریپتوفان نقش اساسی در سیستم ایمنی بدن به عهده دارد و مطالعه‌ای که بر روی موش‏ها نشان داد که متابولیت‏های تریپتوفان (مولکول‏های ناشی از تجزیه تریپتوفان در بدن) اثر داروهایی را دارند که برای کاهش علائم بیماری ام اس استفاده می‏شوند.
صفوی گفت: کمبود پروتئین در برنامه غذایی مردان مسن، منجر به افزایش گلوبولین باند شده با هورمون جنسی و کاهش فعالیت هورمون تستسترون می‏شود که کاهش اثر تستسترون باعث کاهش عملکرد جنسی و توده عضلانی و گلبول‏های قرمز خون می‏شود و منجر به پوکی استخوان می‏شود.
این متخصص تغذیه افزود: اسید آمینه تریپتوفان نقش مهمی در خواب دارد و باعث بهبود خواب در مبتلایان به بی‏خوابی مزمن می‏شود. گوشت بوقلمون دارای اسید آمینه پورین است که مبتلایان به نقرس باید آن را به میزان خیلی کم مصرف کنند. وی بیان کرد: گوشت بوقلمون دارای مقدار کمی اگزالات است و بیماران مبتلا به سنگ کلیه اگزالاتی خیلی کم باید آن را مصرف کنند که بوقلمون‏هایی که به طور طبیعی و ارگانیک پرورش داده می‏شوند، هیچ نوع هورمون و آنتی بیوتیکی در بدن خود ندارند.
صفوی افزود: تقریباً تمام چربی بوقلمون در پوست آن موجود است و گوشت تیره رنگ آن چربی بیشتری از گوشت روشن‏تر (سفید) آن دارد که قبل از پختن گوشت بوقلمون تمام پوست آن را جدا شود و افراد مبتلا به چربی خون بالا،‌ بهتر است از گوشت روشن‏تر آن استفاده کنند.

آبمیوه را جایگزین میوه نکنید

برخلاف باور بسیاری از مردم آبمیوه‌ها به خصوص انواع تهیه شده در منزل، دارای فواید خیلی کمتری نسبت به میوه‌ها هستند زیرا آبمیوه فاقد فیبر است و قسمت عمده‌ای از ویتامین ث موجود در آن نیز کاهش می‌یابد.

دانستنی های تغذیه ای(6)

برخلاف باور بسیاری از مردم آبمیوه‌ها به خصوص انواع تهیه شده در منزل، دارای فواید خیلی کمتری نسبت به میوه‌ها هستند زیرا آبمیوه فاقد فیبر است و قسمت عمده‌ای از ویتامین ث موجود در آن نیز کاهش می‌یابد.
دکتر رویا کلیشادی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفتگو با (ایسنا) واحد علوم پزشکی ایران با بیان این‌که رژیم‌های غذایی صحیح کودکان بویژه آنهایی که در دوران رشد سریع قرار دارند، باید حساب شده و دارای کالری کافی و سرشار از مواد مغذی باشد تا ضمن کاهش وزن به رشد آنها لطمه‌ای وارد نکند؛ گفت: باید کودکان چاق وزن خود را به آهستگی کاهش دهند.
وی با اشاره به این‌که هدف از رژیم غذایی صحیح، گرسنه نگه داشتن کودک نیست، تاکید کرد: برخلاف تصور همگان گرسنه ماندن باعث می‌شود وزن بدن به دلیل ذخیره‌سازی چربی افزایش یابد؛ بنابراین منظور از رژیم غذایی، گرسنه نگه داشتن کودک نیست بلکه استفاده از مواد غذایی در حد متعادل می‌باشد.
دکتر کلیشادی با بیان این‌که نخوردن صبحانه یک اشتباه بزرگ است، گفت: صرف صبحانه سالم نه‌تنها باعث افزایش انرژی و باز شدن فکر و ذهن می‌شود بلکه موجب انتخاب و مصرف مناسب وعده‌های غذایی دیگر در طی روز خواهد شد؛ بنابراین صرف صبحانه موجب می‌شود، کودک کالری کمتری در طی روز مصرف نماید.
وی با تاکید بر این‌که حذف صبحانه و شام یک اشتباه بزرگ است، گفت: هرگز هیچ یک از وعده‌های غذایی را در کودکان حذف نکنید، بلکه به آنها آموزش دهید به مقدار کمتر بخورند.
دکتر کلیشادی در خصوص ارزش غذایی آبمیوه‌ها در رژیم‌های غذایی گفت: هر چند به طور معمول آبمیوه‌ها نیز در گروه میوه‌جات قرار دارند اما باید بدانیم که برخلاف باور بسیاری از مردم فواید آب میوه‌ها حتی انواع تهیه شده در منزل بسیار کمتر از میوه‌ است زیرا آبمیوه‌ فاقد فیبر است و به علاوه قسمت عمده‌ای از ویتامین موجود در میوه به ویژه ویتامین ث آن کاهش می‌یابد.
وی در پاسخ به سوال بسیاری از والدین که آیا کودک باید تمام غذاهایی را که حاوی مواد قندی و نشاسته‌ای هستند را کنار بگذارد، گفت: مقادیر بالایی از این مواد مورد نیاز کودک شما نیست و باید مصرف را در حد طبیعی نگه دارید بنابراین با رعایت یک رژیم غذایی متعادل به مقدار کافی و لازم از مواد قندی و نشاسته‌ای به کودک خواهد رسید. دکتر کلیشادی در خصوص مصرف میوه و لبنیات یادآور شد: باید این گروه از مواد غذایی به اندازه تعیین‌شده در رژیم غذایی مصرف شود زیرا افراط در مصرف آنها نیز چاق‌کننده است. وی به والدین توصیه کرد: در صورت مصرف بیشتر از میزان برنج و مواد قندی باید مصرف نان موجود در رژیم غذایی کم شود.
وی در پایان تاکید کرد: استفاده از داروهای ضد چاقی برای کودکان خطرآفرین است؛ بنابراین هرگز مصرف این نوع داروها توصیه نمی‌شود.
منبع: http://www.foodna.ir




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.