زمینه های امداد غیبی در واقعۀ طبس

پنجم اردیبهشت، یادآور یکی از سنت های الهی و در مقابل شکست یکی دیگر از تلاش های مذبوحانۀ دشمنان و مستکبران عالم است. مام خمینی (ره) در واکنش به تلاش نافرجام آمریکا و طوفان معجزه آسا در صحرای طبس می فرمایند: «آیا جز این بود که یک دست غیبی در کار است؟ چه کسی هلی کوپترهای آقای کارتر را ساقط کرد؟ ما ساقط کردیم؟ شن‌ها ساقط کردند. شن‌ها مامور خدا بودند...»
چهارشنبه، 4 ارديبهشت 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حسین سعدآبادی
موارد بیشتر برای شما
زمینه های امداد غیبی در واقعۀ طبس
پنجم اردیبهشت، یادآور یکی از سنت های الهی و در مقابل شکست یکی دیگر از تلاش های مذبوحانۀ دشمنان و مستکبران عالم است. در چنین روزی در سال 1359، کماندوهای آمریکایی، با بهترین هواپیما ها و هلی کوپتر های زمان خود، در حالی ماه های در صحرای آریزونا به سختی تمرین کرده بودند، به بهانه آزادسازی گروگان ها، راهی ایران شدند. محاسبات طراحان عملیات با دقت زیاد انجام شده و همه شرایط برای انجام علمیات مهیا بود. اما در آغاز عملیات، در حالی که به گونه ای غیر منتظره، دو هلی کوپتر پیشرفته آمریکا به دلیل نقص فنی زمینگیر می شود با بقی یگان عمل کننده در صحرای طبس برای سوخت گیری فرود می آیند. با مشکل فنی یکی دیگر از هلی کوپترها، از طرف فرماندهی ارتش آمریکا، دستور بازگشت داده می شود. این در حالی بود که صحرای آرام و ساکت طبس، به ناگهان متلاطم شده و طوفان سختی از شن آغاز می شود. یکی از هلی کوپترها با هواپیمای آمریکایی برخورد کرده و آتش می گیرد. در این علمیاتِ شکست خورده، تعدادی از کماندوهای آمریکایی کشته و مابقی فرار را بر قرار ترجیح می دهند. امام خمینی (ره) در واکنش به تلاش نافرجام آمریکا و طوفان معجزه آسا در صحرای طبس می فرمایند: «آیا جز این بود که یک دست غیبی در کار است؟ چه کسی هلی کوپترهای آقای کارتر را ساقط کرد؟ ما ساقط کردیم؟ شن‌ها ساقط کردند. شن‌ها مامور خدا بودند، باد مامور خداست»[1].
 

برخی از مهمترین عوامل زمینه ساز امداد الهی در واقعه طبس

طبق برخی آیات قرآن کریم، امداد و نصرت الهی دائر مدار شرایط خاصی است. همانگونه که امام (ره) به درستی اشاره کرده اند در واقعه طبس، باد و شن ها مامور خداوند بوده و این رویداد، یکی از مصادیق بارز امداد غیبی به شمار می رود. این نوشتار سعی دارد به برخی از مهم ترین عواملی که موجب برخوداری از این امداد الهی شده بود، به صورت مختصر اشاره نماید:
آیا جز این بود که یک دست غیبی در کار است؟ چه کسی هلی کوپترهای آقای کارتر را ساقط کرد؟ ما ساقط کردیم؟ شن‌ها ساقط کردند. شن‌ها مامور خدا بودند، باد مامور خداست1. ایمان به خداوند: نصرت به افراد با ایمان در قرآن کریم با عنوان یک «حق» معرفی شده و خداوند می فرماید: « وَکَانَ حَقًّا عَلَیْنَا نَصْرُ الْمُؤْمِنِینَ»[2] انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی قطعا حرکتی بر آمده از ایمان به اسلام عزیز بود. امام خمینی در این رابطه می فرمایند: «من میل دارم که همه باورشان آمده باشد که این نهضتی که از اول تا آخرش- قریب پانزده شانزده سال، طول کشید و زحمتها کشیده شد، خونها داده شد و جوانها از دست رفت، خانه‌ها از دست رفت، خانمانها خراب شد، و خصوصاً در این یکی دو سال آخر که همه شاهد بودید که چه شد، باورمان آمده باشد که این همه برای اسلام بود. هیچ من نمی‌توانم تصور کنم و هیچ عاقلی نمی‌تواند تصور کند که بگویند ما خونهایمان را دادیم که خربزه ارزان بشود!...»[3]

2. استقامت و پایداری: از دیگر زمینه هایی که موجب جلب رحمت الهی و نزول امدادهای غیبی می شود، استقامت در راه حق و پایداری در برابر سختی های پیش رو است. آیاتی در قرآن کریم به این مضمون اشاره می کند: «إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلَائِکَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ»[4]؛ «وَأَنْ لَوِ اسْتَقَامُوا عَلَى الطَّرِیقَةِ لَأَسْقَیْنَاهُمْ مَاءً غَدَقًا»[5]؛ «إِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا وَیَأْتُوکُمْ مِنْ فَوْرِهِمْ هَذَا یُمْدِدْکُمْ رَبُّکُمْ بِخَمْسَةِ آلَافٍ مِنَ الْمَلَائِکَةِ مُسَوِّمِینَ».[6]

یقینا مقاومت مثال زدنی مردم در طول سال های انقلاب و ماه های اول پیروزی در برابر سختی ها، شکنجه ها، کشتارها و انواع و اقسام فتنه ها، یکی از دلائل امداد الهی در طول انقلاب و از جمله واقعه طبس به شمار می رود.

3. یاری رساندن به دین حق: از جمله زمینه هایی که موجب کمک ها و عنایات الهی می شود و در قرآن نسبت به نصرت و یاری در مورد آن وعده اکید داده شده است، «نصرت به خداوند و دین حق» است. خداوند بخشی از آیه 40 سوره حج می فرماید: «وَ لَیَنْصُرَنَ‏ اللَّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ». مقام معظم رهبری در این رابطه می فرمایند: «هر کس خدا با او است، او پیروز است چون قدرت متعلّق به ذات مقدّس پروردگار است. [اگر] ما با خدا باشیم، در راه خدا باشیم، پیروزی، قطعیِ صددرصد است، هیچ تردیدی در آن نیست. یک جاهایی ما کوتاهی کردیم، خب پیروزی به دست نیاوردیم؛ این بر اثر کوتاهیِ ما است، بر اثر بد عمل کردن ما است. آنجایی که ما درست عمل کنیم، درست حرکت بکنیم -مسئولان ما یک‌ جور، مردم ما یک‌ جور- و حرکت، حرکتِ درستی باشد، آنجا بلاشک خدای متعال کمک میکند؛ وَ لَیَنصُرَنَّ اللهُ مَن یَنصُرُه؛ تردیدی در اینجا نیست.»[7] با کمی تامل در شرایط سال 58 در میابیم که مردم انقلابی و مومن ایران اسلامی با هدف یاری رساندن به دین حق و به تبعیت از مرجع و رهبر خود، به مبارزه با مظاهر طاغوت پرداختند و به موجب این نصرت رساندن به دین حق، مشمول عنایات خداوند و امداد غیبی او نیز شدند که شکست مفتضحانه آمریکا در طبس یکی از این موارد به شمار می رود. 

4. دعا و تضرع: از دیگر مواردی که موجب عنایت خداوند و نزول برکات الهی و امدادهای آسمانی می شود دعا است. خداوند در سوره غافر می فرماید: «ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ»؛[8] دعا سبب جلب توجه و عنایت حضرت حق می شود. در ماجرای جنگ بدر نبی اکرم (ص) دست به دعا برداشته و از خداوند امداد خواستند که به دنبال آن خداوند هزار فرشته را برای یاری مسلمانان فرستاد و در آیه نهم سورۀ انفال به این واقعه اشاره شده است: «إِذْ تَسْتَغیثُونَ رَبَّکُمْ فَاسْتَجابَ لَکُمْ أَنِّی مُمِدُّکُمْ بِأَلْفٍ مِنَ الْمَلائِکَةِ مُرْدِفینَ». در طول انقلاب اسلامی و سالهای پس از آن همواره آحاد مردم انقلابی ایران – و بلکه در بسیاری از نقاط جهان – به همراه بزرگان و علماء برای حفظ انقلاب و نظام اسلامی دعا می کرده و می کنند. از همان سال های آغازین پیروزی، مردم در مساجد مختلف، بعد از نماز ها دست به دعای دست جمعی برداشته و دعا می کردند و می کنند. و یقینا یکی از عوامل نزول امداد الهی در حادثه طبس و دیگر حوادث انقلاب اسلامی، همین دعا و تضرع است.
 

نکته آخر

با توجه به ضرورت اختصار در این نوشتار به عوامل پیش گفته اکتفا می شود اما از عوامل دیگری نظیر جهاد، تقوا، اخلاص و ... نیز می توان نام برد که در قرآن کریم به عنوان عوامل زمینه ساز نزول امدادهای الهی نام برده شده است و هر یک را می توان بر عنوان مؤلفه های بستر ساز برای جلب رحمت الهی و امدادهای غیبی خداوند در طول انقلاب نام برد. نکته دیگر اینکه وعده های الهی تخلف ناپذیر بوده و در صورتی که در حال حاضر نیز ملت مقاوم و مسلمان ایران اسلامی و دیگر مسلمانان جهان به عوامل پیش گفته پای بند باشند یقینا نصرت و یاری حق به مدد آنها خواهد آمد.   
 
منابع:
[1] . صحیفه امام خمینی، جلد 12، صفحات 380.
[2] . سوره روم / آیه 47
[3] . صحیفه امام خمینی ره، ج9، ص449
[4] . سوره فصلت / آیه 30
[5] . سوره جن / آیه 16
[6] . سوره آل عمران / آیه 125
[7] . بیانات در دیدار مردم قم (19/10/97)
[8] . سوره غافر / آیه 60


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.