مرد سیب­ فروش

مجتبی شهیدی کلهری مشهور به آیت‌الله مجتبی تهرانی و حاج آقا مجتبی تهرانی استاد مشهور اخلاق و مرجع تقلید بزرگ کشورمان بودند. متن زیر نمونه ای الطاف و بزرگواری ایشان را به تصویر کشیده است.
چهارشنبه، 11 ارديبهشت 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
مرد سیب­ فروش
اگر به اطراف­مان خوب نگاه کنیم، افرادی را می­ بینیم که با وجود تنگ­دستی، شرافت­مندانه زندگی می­ کنند؛ کسانی که به قول معروف با سیلی چهره­ ی زرد و رنگ پریده ­ی خویش را سرخ و بانشاط نشان می­ دهند تا کسی به فقر و نیازشان پی نبرد.

در این میان، وظیفه­ ی ماست که به چنین افرادی کمک کنیم؛ آن هم به گونه ­ای که آبروی­شان حفظ شود.
***

پیرمرد سیب ­فروش با صدایی که انگار از ته چاه بیرون می ­آید، می­ گوید: «سیب دارم، سیب گلوبندک، خانه ­دار و بچه­ دار، زنبیل رو بردار و بیار!»

اما هرچه بیش­تر صدایش را بلند می­ کند، کم­تر نتیجه می­ گیرد؛ آخر سر هم خسته می ­شود، گاری را کناری می­ گذارد و کنار دیوار یکی از خانه ­های محله می­ نشیند.

مردم با سرعت زیاد و بی­ توجه به دوروبرشان رد می ­شوند و بی­ خبر از این­ که پیرمرد آرزوی توقف و سیب خریدن­شان را دارد، دنبال کارشان می ­روند؛ شاید هم زیرچشمی به سیب­ های گاری­ اش که در این هوای گرم از رنگ و رو افتاده ­اند، نگاهی می ­اندازند و رفتن را بر ماندن ترجیح می ­دهند.

تیک ­تیک ساعت قدیمی پیرمرد، خبر از نزدیک بودن ظهر می ­دهد. به زحمت کمرش را راست می­ کند و می­ ایستد؛ بعد هم به سمت گاری ­اش می­ رود تا راهش بیندازد؛ اما یک دفعه چشمش به عالمی می­ افتد که انگار دارد به طرف او می ­آید.

به گاری تکیه می ­زند و کفه­ های ترازویش را با دستمالی که بر گردن دارد پاک می­ کند و منتظر می­ ایستد. چند لحظه نمی­ گذرد که مرد روحانی به او می ­رسد، با مهربانی سلام می­ دهد و می­ گوید: «پدرجون! از این سیبای خوش­مزه­ ات به ما هم می­دی؟»

پیرمرد با خوش­حالی می­ گوید: «بله آقا به روی چشم! حالا چند کیلو می­ خواهید؟»

چند لحظه بعد مرد روحانی با پاکتی از سیب که زیر عبایش گرفته است می­ رود و پیرمرد می­ ماند و این پرسش که آیا این مرد مهربان، دانشمند بزرگ[1] شهرشان نبود؟!

 
نویسنده: بیژن شهرامی

 پی نوشت:
1. آیت ­الله العظمی آقا مجتبی تهرانی.


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.