معیار خوبی و بدی ایام

یکى از مسائل مهمّى که در میان ملل و اقوام گوناگون مورد توجّه بوده و مردم کم و بیش بدان معتقد بوده اند، «سعادت و نحوست ایّام» است، در اینجا به بررسی این موضوع می پردازیم.
چهارشنبه، 18 ارديبهشت 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
معیار خوبی و بدی ایام
در موضوع نحس بودن بعضی از روزها دو مسأله مطرح است. یکی این که ما برخی روزهای سال را مبارک می شماریم و برخی را نحس و شوم به اعتبار حادثه ای که در آن روز واقع شده و مقصود ما این نیست که این روز از آن جهت که این روز است مبارک است یا این روز از آن جهت که این روز است شوم است بلکه مقصود ما این است که این روز برای ما یادآور حادثه پربرکتی است یا این روز برای ما یادآور حادثه شومی است مثلًا ما روز عید غدیر را روز مبارک می دانیم ولی نه به اعتبار این که هجدهم ذی الحجة است مبارک است و چون این روز مبارک بود پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم علی علیه السلام را به خلافت نصب کرد.

نظیر لفظ و معنا. الفاظ از نظر این که الفاظند یعنی حروف الفبا هستند هیچ لفظی با هیچ لفظ دیگری فرق نمی کند.

بعضی الفاظ برای معانی بسیار عالی ای وضع می شوند مثل کلمه الله که هم مبارک است و هم احترام و احکام ویژه دارد بطوری که بدون وضو نمی توان آن را مس نمود.

در مقابل ممکن است از همین حروف الفبا الفاظی را وضع کنیم برای معانی زشت و قبیح. الفاظ به خودی خود زشت نیست زشتی از معنا است حال اگر کسی در مجلسی شروع کند الفاظ زشت به زبان آورد مردم به او می گویند این کلمات چیست که به زبان می آوری ممکن است پاسخ بدهد مگر کلمه با کلمه دیگر فرق می کند راست هم می گوید مگر کلمه با کلمه فرق می کند هیچ کلمه ای با هیچ کلمه ی دیگر فرق نمی کند اما کلمه به اعتبار معنی با کلمه ی دیگر فرق می کند. بنابراین روزها به خودی خود نه مبارکند و نه شوم، بلکه به جهت حوادثی است که در آن واقع شده است.


خوبی و بدی ایام در قرآن

از نظر قرآن روزها و شبها به خودی خود مبارک و شوم نیستند بلکه مبارکی و نحوست به حوادثی است که در آن شبها و روزها اتفاق افتاده است.

همچون شب قدر قرآن می فرماید:

إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیلَةٍ مُبارَکةٍ[1]

[ما آن را در شبی پر برکت نازل کردیم.]

و یا روزی که قوم عاد عذاب شدند روز نحس گفته شده است قرآن می فرماید:

إِنَّا أَرْسَلْنا عَلَیهِمْ رِیحاً صَرْصَراً فِی یوْمِ نَحْسٍ مُسْتَمِرٍّ[2]

همانا ما بر سر آنها تندبادی سوزان در روزی پیوسته شوم فرستادیم.

پر واضح است که مبارک بودن شب قدر مربوط می شود به مقارنت آن شب بااموری بزرگ و مهم مثل نزول ملائکه و روح، نزول قرآن و... و نحوست روز عذاب قوم عاد به نزول عذاب بر آنها بوده است.

و نیز مبارکی و نحوست سایر ایام به حوادث و اتفاقات آن روزهااست.


خوبی و بدی ایام از دیدگاه عقل و اسلام

مرحوم علامه طباطبائی رحمه الله در خصوص سعد و نحس ایام از نظر عقل می نویسد:

ما هرگز نمی توانیم بر سعادت روزی از روزها و یا زمانی از زمان ها و نیز بر نحوست ایام برهان و دلیل قطعی اقامه کنیم. چون در حقیقت و طبیعت زمان، تمام اجزایش مثل هم هستند.

بنابراین از نظر خودِ زمان، فرقی بین این روز و آن روز نیست تا یکی را مبارک و دیگری را شوم بدانیم امّا علل و عواملی که در حدوث حوادث و نیز در به ثمر رساندن اعمال، تأثیر دارند از حیطه علم و اطلاع ما خارج است. ما نمی توانیم لحظه لحظه زمان را با علل و اسبابی که در آن زمان مؤثرند بسنجیم تا بفهمیم که آن علل واسباب دراین مقدار از زمان چه تأثیری دارد؟ آیا تأثیر آن طوری است که یک قسمت از زمان را مبارک و قسمت دیگر را شوم می کند یا نه؟ البته درست به همین علت راهی به انکار مبارک و شومی ایام هم نداریم و نمی توانیم به نبودن چنین چیزی دلیل اقامه کنیم.


پی نوشت ها:
[1] . دخان/ 3
[2] . قمر/ 19؛ فصلت/ 16


منبع: حوزه نت


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
خیابانی: آقای بیرانوند! من بخواهم از نام بردن تو معروف بشوم؟ خاک بر سر من!
play_arrow
خیابانی: آقای بیرانوند! من بخواهم از نام بردن تو معروف بشوم؟ خاک بر سر من!
توضیحات وزیر رفاه در خصوص عدم پرداخت یارانه
play_arrow
توضیحات وزیر رفاه در خصوص عدم پرداخت یارانه
حمله پهپادی حزب‌ الله به ساختمانی در نهاریا
play_arrow
حمله پهپادی حزب‌ الله به ساختمانی در نهاریا
مراسم تشییع شهید امنیت وحید اکبریان در گرگان
play_arrow
مراسم تشییع شهید امنیت وحید اکبریان در گرگان
به رگبار بستن اتوبوس توسط اشرار در محور زاهدان به چابهار
play_arrow
به رگبار بستن اتوبوس توسط اشرار در محور زاهدان به چابهار
دبیرکل حزب‌الله: هزینۀ حمله به بیروت هدف قراردادن تل‌آویو است
play_arrow
دبیرکل حزب‌الله: هزینۀ حمله به بیروت هدف قراردادن تل‌آویو است
گروسی: فردو جای خطرناکی نیست
play_arrow
گروسی: فردو جای خطرناکی نیست
گروسی: گفتگوها با ایران بسیار سازنده بود و باید ادامه پیدا کند
play_arrow
گروسی: گفتگوها با ایران بسیار سازنده بود و باید ادامه پیدا کند
گروسی: در پارچین و طالقان سایت‌های هسته‌ای نیست
play_arrow
گروسی: در پارچین و طالقان سایت‌های هسته‌ای نیست
گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر ۶۰ درصد را پذیرفته است
play_arrow
گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر ۶۰ درصد را پذیرفته است
سورپرایز سردار آزمون برای تولد امیر قلعه‌نویی
play_arrow
سورپرایز سردار آزمون برای تولد امیر قلعه‌نویی
رهبر انقلاب: حوزه‌ علمیه باید در مورد نحوه حکمرانی و پدیده‌های جدید نظر بدهد
play_arrow
رهبر انقلاب: حوزه‌ علمیه باید در مورد نحوه حکمرانی و پدیده‌های جدید نظر بدهد
حملات خمپاره‌ای سرایاالقدس علیه مواضع دشمن در جبالیا
play_arrow
حملات خمپاره‌ای سرایاالقدس علیه مواضع دشمن در جبالیا
کنایه علی لاریجانی به حملات تهدیدآمیز صهیونیست‌ها
play_arrow
کنایه علی لاریجانی به حملات تهدیدآمیز صهیونیست‌ها