هشت تأثیر مثبت فناوری بر جامعه ‏

آیا می‌دانید تأثیر فناوری بر جامعه تا چه اندازه بوده و زندگی ما را چگونه تحت تأثیر قرار داده است؟ اجازه دهید از طریق این مقاله ‏به چند مورد از اثرات مثبت فناوری بر جامعه نگاهی بیاندازیم، اثراتی که شاید بسیار کم به آنها بها داده شده است.‏
چهارشنبه، 8 خرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: رزیتا ملکی زاده
موارد بیشتر برای شما
هشت تأثیر مثبت فناوری بر جامعه ‏
فناوری در رگهای جامعه جریان دارد و همانند سوختی است که زندگی ما را به پیش می‌راند. فناوری به بخش جدایی ناپذیر از زندگی روزانه بدل شده است و قطعاً برای جامعه منافعی به همراه دارد. رفاه و آسایش را برای زندگی انسان معمولی به ارمغان آورده است. اتوماسیون یا مجهز شدن به دستگاه‌های خودکار که ارمغان فناوری است موجب گشته، تا حد زیادی در تلاش و کوشش و همچنین وقت انسان صرفه جویی شود. فناوری مناطق دور دست را به یکدیگر نزدیک کرده و دسترسی به اطلاعات را آسان ساخته است. همچنین دنیا را به مکانی کوچکتر برای زندگی تبدیل کرده است.

اجازه دهید به برخی از مهمترین حوزه‌هایی که دستخوش تغییرات مثبت ناشی از فناوری شده‌اند، نگاهی بیاندازیم.
 

خودکار سازی در صنعت و امور خانه

فناوری بسیاری از فرایندهای حیاتی در بخش صنعت و همچنین امور منزل را خودکار ساخته است. تصور کنید اگر مفهوم خودکار سازی وجود نداشت، چه میزان نیروی کار در فرایندهای صنعتی بایستی دخیل می‌بودند. گجت‌های الکترونیکی راه خود را به خانه‌های مردم عادی باز کرده تا آنها را از کسالت و دلزدگی کارهای روزمره نجات دهند. زمانی را متصور شوید که در صورت نبود دستگاه‌ها و وسایل برقی خانگی، بایستی صرف انجام کارهای خانه می‌کردید. عصر حاضر، عصر رباتیک است. ماشین‌آلات می‌توانند یاد بگیرند، خود را با امور جدید سازگار سازند و وظائف محوله را با کارایی نزدیک به انسان انجام دهند.
 

تغییر در شیوه‌های حمل و نقل

صنعت خودرو و فناوری در هم آمیخته شده‌اند. زمان شاهد تحول این صنعت از اسکوتر یا چرخ‌های پایی مکانیکی تا هواپیماهای اتوماتیک بوده است. تنها وسایل حمل و نقل در زمانهای قدیم را حیوانات تشکیل می‌دادند. فناوری نیروی محرکه ساخت و طراحی خودروهای مدرن امروزی بوده است. دوچرخه‌ها به موتور سیکلت سبک و آنها نیز به موتور و دوچرخه‌های ورزشی تبدیل شده‌اند. ایده استفاده از وسایل حمل و نقل چهار چرخه موجب ساخت خودروهای امروزی شد. به لطف فناوری، شیوه‌های حمل و نقل هوایی و دریایی شکل گرفت.
 

کاهش خطرات تهدید کننده جان انسان

ماشین آلات بسیاری فرایندهای مهم صنعتی را به صورت خودکار درآورده‌اند. ماشین آلات در حال حاضر کارهای پیش پا افتاده‌ای که زمانی توسط کارگران انسانی انجام می‌شدند را برعهده گرفته‌اند. فناوری تا حدی پیشرفت کرده است که ماشینها می‌توانند وظائفی را به انجام برسانند که امکان انجام آنها برای انسان وجود ندارد، به این دلیل که خطرناک بوده یا تهدیدی برای جان فرد به حساب می‌آیند و یا به این دلیل که فراتر از توانایی انسان هستند. به اثبات رسیده است که استفاده از فناوری‌های پیشرفته همانند رباتیک و هوش مصنوعی در کارهایی که احتمال خطر در آنها بالا است مانند استخراج معدن و اکتشافات فضایی مفید فایده بوده است.
 

مدیریت داده‌‌ها و بازیابی اطلاعات

نیازی به ذکر این نکته نیست که فناوری کامپیوتر، چهره جهان را دگرگون ساخته است. کامپیوترها می‌توانند مقادیر بالایی از اطلاعات را ذخیره، سازماندهی و مدیریت نمایند. آنها می‌توانند مقادیر زیادی از اطلاعات را پردازش کنند.
کامپیوترها موجب بوجود آمدن صنعت نرم افزاری یعنی یکی از پیشرفته‌ترین صنایع موجود در جهان شده‌اندکامپیوترها موجب بوجود آمدن صنعت نرم افزاری یعنی یکی از پیشرفته‌ترین صنایع موجود در جهان شده‌اند. اینترنت که از مفاهیم شبکه‌های کامپیوتری سرچشمه گرفته است، از جمله مؤثرترین جایگاه ارتباطی و بزرگترین پایگاه اطلاعاتی موجود به شمار می‌آید.
 

تأثیر بر روی حوزه سرگرمی و تبلیغات

اینترنت تغییرات مثبتی در صنایع سرگرمی و تبلیغاتی به همراه داشته است. از طریق اینترنت تبلیغات می‌توانند در عرض چند ثانیه در دسترس عده کثیری از مردم قرار گیرند. تبلیغات اینترنتی معادلات صنعت تبلیغات را دگرگون ساخته‌اند. برند سازی در اینترنت بسیار مؤثرتر از سایر اشکال تبلیغ کالا است. بواسطه پیشرفتهای صورت گرفته در فناوری، رسانه‌های سرگرمی پیشرفت نموده‌اند. فیلم، موسیقی و بازی تنها چند کلیک با ما فاصله دارند. افراد بسیاری جهت تماشا و دانلود فیلم، گوش دادن به موسیقی و انجام بازی و سرگرم ساختن خود شروع به استفاده از اینترنت کرده‌اند. به لطف وجود تلفن همراه و دستگاه‌های کاربرپسند انجام تمام این کارها حقیقتاً آسان شده است.
 

آغاز عصر دیجیتال

اکنون دیگر به سختی می‌توان وسیله‌ای آنالوگ را یافت، ما در یک دنیای دیجیتال یعنی عصر دیجیتال زندگی می‌کنیم. منظور از دیجیتال سخن گفتن از پیکسل‌ها و بایت‌ها است. دیجیتال سازی موجب ذخیره سازی اطلاعات، به شکلی فشرده شده است. آیا هرگز  فکر کرده‌اید که چگونه می‌توان اطلاعاتی با حجم‌های گیگابایت را در یک تراشه کوچک ذخیره ساخت؟ این امکان بواسطه دیجیتال سازی مهیا شده است! دیجیتال سازی همچنین کیفیت ذخیره سازی را بهبود بخشیده است. صدا و تصاویر دیجیتالی با کیفیت بالاتری عرضه می‌شوند. دوربین‌ها و تلویزیونهای دیجیتالی تصاویری با کیفیت بهبود یافته برای کاربر فراهم ساخته در نتیجه کاربر با بهره گرفتن از فناوری، تجربه بهتری کسب می‌کند.
 

دگرگونی در بخش ارتباطات

ارتباطات سلولی، صنعت ارتباطات را دگرگون ساخته است. تلفن معمولی که همچنین جزئی از فناوری به حساب می‌آید، یکی از اولین پیشرفتهای تکنولوژیکی در حوزه ارتباطات بوده است. تلفن‌های همراه افق ارتباطات را با فراهم ساختن تماس راه دور و استفاده متحرک از آن، وسیع‌تر ساخته‌اند.
بواسطه پیشرفتهای صورت گرفته در فناوری، ارتباطات به صورت بی سیم درآمده استنامه نگاری سنتی اهمیت خود را از دست داده است و ایمیل یا نامه‌های الکترونیکی و پیغام نویسی از طریق تلفن همراه به ساده‌ترین وسیله ارتباط بدل شده‌اند. بواسطه پیشرفتهای صورت گرفته در فناوری، ارتباطات به صورت بی سیم درآمده است. شبکه‌های اجتماعی یکی دیگر از عوامل تعیین کننده در این حوزه به شمار می‌روند. این امر ابعاد جدیدی را در زمینه ارتباطات، تفریح و سرگرمی به ارمغان آورده است.
 

فناوری ماهواره‌ای

ارتباطات ماهواره‌ای یکی از جنبه‌های مهم فناوری به شمار می‌رود. رادیو و تلویزیون ماهواره‌ای پخش برنامه‌‌ها و وقایع رخ داده را در سراسر جهان آسان ساخته است. فکر می‌کنید چه وسیله‌ای بهتر از این می‌تواند مسابقات و برنامه‌ها را بصورت زنده پخش نماید؟ در صورت عدم برخورداری از ارتباط ماهواره‌ای، نه تنها تلویزیون و رادیو، حتی برقراری ارتباط با کشتی‌ها و هواپیماها نیز امکان پذیر نمی‌شد. چنانچه ارتباط رادیویی وجود نداشت، حتی دستگاه‌های دستی شما  نیز غیر قابل استفاده می‌شدند.

مواردی که نام بردیم تنها چند حوزه محدود متأثر از فناوری را شامل می‌شدند. به فهرست درآوردن تمام اثرات مثبت فناوری بر روی جامعه تقریباً غیر ممکن است. به طور کلی فناوری پیشرفته، به پیشرفتهایی در حوزه‌های مختلف کمک کرده و کیفیت زندگی انسان را بهبود بخشیده است. در این وضعیت احتمال خطر، نابسامانی و تلاش کمتری وجود دارد. و اوقات فراغت بیشتر، سهولت افزون‌تر و سرعت بالاتر تماماً بخاطر این پدیده و این واژه شش حرفی یعنی فناوری حاصل شده است.

 
منبع: techspirited


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.