تفاوت میان ‏ADSL‏ و ‏DSL

دی‌اس‌ال (‏DSL‏) تکنیکی است که جهت دسترسی به اینترنت مورد استفاده قرار می‌گیرد و ای‌دی‌اس‌ال (‏ADSL‏) یکی از انواع ‏DSL‏ بوده که از آن به طور گسترده استفاده می‌شود. در این مقاله تفاوتهای میان این دو تکنیک را مورد بررسی قرار می‌دهیم.‏
جمعه، 10 خرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: رزیتا ملکی زاده
موارد بیشتر برای شما
تفاوت میان ‏ADSL‏ و ‏DSL
بسیاری از ما احتمالاً می‌دانیم که تفاوت چندانی میان ADSL و DSL وجود ندارد. در واقع ADSL شکلی از DSL است. به منظور درک بهتر این موضوع، بایستی قبل از هر چیز این اصطلاحات به صورت جداگانه تعریف و تفسیر شوند.
 

DSL چیست؟

DSL برگرفته از Digital Subscriber Line به معنای خط مشترک دیجیتالی است که گاهی در کنار آن حرف x  را نیز قرار می‌دهند (یعنی به صورت xDSL)، که نماد x  تکنیکهای متفاوت بکار رفته در آن می‌باشد. DSL گروهی از تکنیک‌ها بوده که دسترسی به اینترنت با سرعت بالا را با استفاده از خطوط تلفن معمولی فراهم می‌سازد. و خط تلفن معمولی را به مسیری با سرعت بالا برای انتقال صوت، تصویر و اطلاعات دیجیتال تبدیل می‌کند.
DSL برخلاف اتصال Dial-up (شماره گیری با کارت اینترنت و خط تلفن)، جهت دسترسی به اینترنت خط تلفن را اشغال نمی‌سازد.این فناوری جهت اهداف تجاری و شخصی به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد و فناوری ساده‌ای به حساب می‌آید به این دلیل که تنظیمات مورد نیاز جهت شبکه بندی آن در حال حاضر وجود دارد. DSL برخلاف اتصال Dial-up (شماره گیری با کارت اینترنت و خط تلفن)، جهت دسترسی به اینترنت خط تلفن را اشغال نمی‌سازد. با این حال، سرعت آن به فاصله میان مرکز خدمات رسان اینترنت و کاربر بستگی دارد. هر اندازه فاصله بیشتر باشد، سرعت دسترسی به اینترنت کمتر خواهد بود.
 

نحوه عملکرد DSL

پاتس (POTS) که برگرفته از واژه‌های Plain Old Telephone Service به معنای سرویس تلفن معمولی قدیمی یا همان خطوط تلفن آنالوگ قدیمی است، از شبکه با سیم (wired network) و به نوعی از طریق سیم مسی جهت تبادل اطلاعات صوتی استفاده می‌کند. در این سرویس انتقال اطلاعات صوتی از طریق سیگنال آنالوگ بوده و برای این کار به پهنای باند بسیار پایین (0 تا 3400 هرتز) نیاز است، در نتیجه یک پهنای باند وسیع بلااستفاده در آن باقی می‌ماند. DSL از این پهنای باند استفاده نشده، جهت فراهم ساختن سرویس اینترنت استفاده می‌کند. در این تکنیک محدوده وسیع باقیمانده یا استفاده نشده جهت دسترسی به اینترنت پهن باند مورد استفاده قرار می‌گیرد و محدوده پایین جهت انتقال صوت بکار می‌رود. در این تکنیک هیچ گونه تبدیل آنالوگ به دیجیتال و دیجیتال به آنالوگی وجود ندارد. داده‌های دیجیتالی با استفاده از یک مودم، به طور مستقیم وارد کامپیوتر می‌شوند، در نتیجه امکان استفاده از محدوده گسترده‌ای از پهنای باند فراهم می‌شود. از اسپلیترها یا تفکیک کننده‌ها جهت جدا یا تفکیک کردن سیگنالهای فرکانس بالا و پایین به دو باند استفاده می‌شود. فیلترهایی در تلفنها قرار داده می‌شوند تا از تداخل میان نرخ یا محدوده فرکانسهای مورد استفاده برای DSL و تبدیل تلفنی جلوگیری شود.
 

تفاوت میان DSL و سایر سرویس‌های اینترنتی

سرویس اینترنت سرعت ارسال اطلاعات (آپلود) سرعت دریافت اطلاعات (دانلود)
DSL 128 تا 384 کیلوبایت در ثانیه 3 تا 6 مگابایت در ثانیه
Dial Up 56 کیلوبایت در ثانیه 56 کیلوبایت در ثانیه
کابلی 768 کیلوبایت تا 5ر1 مگابایت در ثانیه 8 تا 16 مگابایت در ثانیه
ماهواره‌ای 128 تا 256 کیلوبایت در ثانیه 512 کیلوبایت تا 5ر1 مگابایت در ثانیه
بی‌سیم 128 تا 768 کیلوبایت در ثانیه 384 کیلوبایت تا 0ر2 مگابایت در ثانیه

 انواع تکنیک‌های DSL

اساساً دو نوع تکنیک DSL وجود دارد که شامل:

DSL نامتقارن: ADSL, RADSL, VDSL از انواع DSL نامقارن به شمار می‌روند.

DSL متقارن: SDSL, HDSL, SHDSL انواع DSL متقارن را تشکیل می‌دهند.

در DSL نامتقارن، پهنای باند اختصاص داده شده به آپ استریم (upstream) یا ارسال اطلاعات و دان استریم (downstream) یا دریافت اطلاعات نابرابر بوده در حالی که درDSL متقارن این میزان برابر است. اجازه دهید به مفاهیم آپ استریم و دان استریم نگاهی انداخته تا کاربردهای وسیع فناوری را درک نماییم.

دان استریم: انتقال داده یا اطلاعات از سرور به کاربر را دان استریم گویند. به عنوان مثال به دانلود یک آهنگ از هر وبسایتی گفته می‌شود.

آپ استریم: انتقال داده‌ از کاربر به سرور را آپ استریم گویند. به عنوان مثال به آپلود کردن یک تصویر درون یک وبسایت گفته می‌شود.


تفاوت میان تکنیک‌های DSL

نوع سرعت آپلود سرعت دانلود محدودیت فاصله
ADSL- خط مشترک دیجیتالی نامتقارن 16 تا 640 کیلوبایت در ثانیه 5ر1 تا 1ر6 مگابایت در ثانیه 9000 تا 18000 فوت (2743 تا 5486 متر)
VDSL- خط مشترک دیجیتالی با سرعت بسیار بالا 5ر1 تا 3ر2 مگابایت در ثانیه 6ر1 تا 8ر52 مگابایت در ثانیه 1000 تا 4500 فوت (304 تا 1371 متر)
HDSL- خط مشترک دیجیتالی با نرخ بالای داده 544ر1 مگابایت در ثانیه 048ر2 مگابایت در ثانیه 12000 فوت (3657 متر)
SDSL- خط مشترک دیجیتالی متقارن 544ر1 تا 048ر2 مگابایت در ثانیه 544ر1 تا 048ر2 مگابایت در ثانیه 12000 فوت
RADSL- خط مشترک دیجیتالی با نرخ تطبیقی 272 کیلوبایت در ثانیه تا 088ر1 مگابایت در ثانیه 640 کیلوبایت  در ثانیه تا 202 مگابایت در ثانیه 9000 تا 18000 فوت

 ADSL چیست؟

ADSL پهنای باند بیشتری را به دانلود نسبت به آپلود اختصاص می‌دهد. بطوریکه در آن سرعت دانلود (5ر1 تا 9 مگابایت در ثانیه) بیشتر از سرعت آپلود (5ر1 مگابایت در ثانیه) است. سرعت دانلود به فاصله کاربر از مرکز ارائه دهنده خدمات بستگی دارد. با کاهش مسافت، میزان سرعت افزایش می‌یابد. سرعت دانلود 5ر1 مگابایت در ثانیه می‌تواند برای مسافت 18000 فوتی حاصل شود؛ در حالی که برخورداری از سرعت 9 مگابایت در ثانیه برای فاصله 9000 فوتی امکان پذیر است. هدف اکثر کاربران اینترنت برخورداری از سرعت دانلود بالا در مقایسه با آپلود است.
با کمک ADSL فرد می‌تواند به طور همزمان با تلفن صحبت کرده و به اینترنت دسترسی داشته باشد.ADSL برای برقراری اتصالات اینترنت در خانه و شرکتهای کوچک به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از آن، پهنای باند وسیع باقیمانده از شبکه با سیم مسی می‌تواند جهت انتقال داده با سرعت بالا بکار برد. با کمک ADSL فرد می‌تواند به طور همزمان با تلفن صحبت کرده و به اینترنت دسترسی داشته باشد. در ادامه انواع خط مشترک دیجیتالی نامتقارن را معرفی می‌کنیم.

RADSL: سرعت انتقال داده به طور خودکار بسته به کیفیت خط تلفن و فاصله از مرکز ارائه دهنده سرویس تنظیم می‌شود. سرعت دانلود بالاتر از سرعت آپلود تنظیم می‌شود. RADSL سرعت بیشتری را برای مکانهای نزدیک به مرکز ارائه خدمات فراهم می‌سازد.

VDSL: سرعت بالایی را جهت انتقال داده برای مسافت کوتاه با استفاده از اتصال به ONU (واحد شبکه نوری) که ترکیبی از فیبر نوری و شبکه‌های سیم مسی است، فراهم می‌سازد.

مهمترین مزیت فناوری خط مشترک دیجیتالی آن است که از شبکه تلفنی موجود جهت دسترسی به سرعت بالای اینترنت و بدون مشغول نگه داشتن خط استفاده می‌کند.

 
منبع: techspirited


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.