نه! (بخش اول)

یکی از مهارت‌های مهم زندگی، مهارت «نه» گفتن است. مهارت نه گفتن به ما کمک می کند تا قدرت این را داشته باشیم که به درخواست دیگران جواب منفی بدهیم. مقاله زیر مطالب مفیدی به منظور یادگیری این مهارت به شما...
چهارشنبه، 15 خرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
نه! (بخش اول)
«بیا اینم دفترمن، یادت نره تکالیف منم بنویسی »

«بی خیال امتحان، می خوام به یک مهمونی خاص دعوتت کنم»

«ای بابا برای صدمین بار میگم وقتی با ما میای بیرون اون چادر رو از سرت بردار مطمئن باش پدر و مادرت با خبر نمیشن»

«میای بعد از مدرسه بریم قدم بزنیم حالا فوقش چند ساعت دیرتر به تکالیفت می رسی هیچ اتفاقی نمی افته»

حتماً تو هم بارها و بارها با چنین مواردی برخورد کردی و یک زمان هایی از ته دل آرزو کردی که ای کاش چنین چیزی از من خواسته نمی شد. شاید بعضی مواقع  کاری که علاقه ای به انجام آن نداری، به اجبار و با قرارگرفتن در رو در بایستی انجام داده باشی، یا گاهی وقت ها برای راضی نگه داشتن دوستان وهمکلاسی هایت یا برای تغییر باورهایشان نسبت به خودت، به قبول کردن خواسته هایشان فکر کرده باشی، اما تا حالا به این هم فکر کرده ای که تا چه وقت می خواهی ارزش هایت را فدای خواسته های غیر منطقی دیگران کنی؟

 

پاسخت در این گونه مواقع چیه ؟

تا حالا شده جرأت کنی رُک و راست «نه» بگی؟ یا وقتی در جمعی قرار می گیری، نظراتی را که با آن مخالف هستی رَد کنی؟

شاید با خودت فکر می کنی «نه گفتن» کلمه زیبایی نیست و گفتنش باعث رنجش دیگران می شود، اما قبول کن که در بعضی شرایط، دادن پاسخ «نه» کمکت می کند تا درباره خودت احساس بهتری داشته باشی.

نه گفتن به این معنا نیست که تو شخص مقابلت را دوست نداری بلکه تنها مفهوم آن «قبول نکردن درخواست اخیر اوست»
 

چند تکنیک ساده برای نه گفتن 

1. روش قدرتمند: وقتی ازتو کارى را درخواست کنند که، امکان انجام دادنش برایت وجود نداشته باشد! مثلاً دوستى از شما بخواهد برخلاف باور و عُرف خانوادگی ات حجابت را برداری، در این حالت خیلى ساده و بدون دلهره بگو: نه، متاسفم، من نمی توانم.
 

2. روش رَد مؤدبانه: علاقمندی ات را نسبت به پیشنهاد مطرح شده نشان بده، اما در ادامه مشخص کن که در حال حاضر شرایط قبول کردن درخواستش را نداری، می توانی بگویی: اگر شرایطم اجازه می داد حتما قبول می کردم اما متاسفانه نمی توانم.

3. روش کیش و مات: شاید بعد از گفتن کلمه نه کلمه های ناخوشایندی بشنوی، مثل: «خیلی خودخواهی» بهترین راه در مقابل این افراد این است که بگویی «اگه این کار خود خواهیه، آره من خودخواهم»

4. روش سی دی خش دار: در این روش تو درست مانند یک سی دی خش دار، بدون هیچ توضیحی تنها یک جمله را تکرار می کنی (فقط تکرار) بطور مثال :

- می شه تکالیف من را هم تو انجام بدی.
- نه نمی شه.

- خواهش مى کنم، زیاد طول نمى کشه.
- نه نمی شه.

- حداقل چند صفحه اش رو بنویس.
- نه نمی شه.

نویسنده: مهدیس حسینی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط