معرفی خیریه های مهم در ایران

معرفی خیریه های مهم در ایران در این مطلب برای شما به صورت دقیق و کامل صورت می گیرد. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد با ما تا پایان این مقاله همراه شوید. مراکز دولتی و غیر دولتی فراوانی در ایران اقدام به ارائه کمک به اقشار مختلف می کنند.
سه‌شنبه، 21 خرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید زهرا خرم شاهی
موارد بیشتر برای شما
معرفی خیریه های مهم در ایران
معرفی خیریه های مهم در ایران  در این مقاله برای شما صورت می گیرد. تمایل به کارهای نیک و خیرخواهانه از ابتدای تاریخ در ایرانیان وجود داشته است و البته در طول تاریخ این خصیصه، به دلیل ترکیب شدن با دستورات مذهبی برای ایرانیان شکل پررنگ تری به خود گرفته است. در ایران از سال های قبل از پیدایش اسلام، کار نیک و خیر یکی از ستون های اخلاقی و فرهنگی ایرانیان بوده است به گونه ای که «کردار نیک» به عنوان قسمتی از شعار معروف ایرانیان باستان بوده است. 
 
در سال های قبل و بعد از اسلام خیریه دارای اشکال گوناگون و متفاوتی در ایران بوده است. در عهد پهلوانان همواره مروت و جوانمردی نسبت به اقشار ضعیف و کم درآمد وجود داشته است. در سال های نزدیک تر به قرون معاصر نیز همواره مشاهده شده است که بازاری های بزرگ و تجار به نام در امور خیریه نقش بسیار پر رنگی داشته اند. البته در شرایط کنونی و مناسب امور خیریه در ایران، اسلام نیز نقش زیادی داشته است به شکلی که در قالب های مختلفی مانند صدقه، زکات و وقف؛ این سنت پسندیده را در میان پیروان ایرانی خود رواج داده است. 

در این مطلب قصد داریم تا در خصوص خیریه های مهم در ایران با شما صحبت کنیم و مراکز مطرح ایران را در این زمینه برای شما معرفی کنیم. برای کسب اطلاعات کامل در این خصوص با ما تا پایان این مطلب همراه باشید. 
 

معرفی خیریه های مهم در ایران

در این قسمت از مطلب قصد داریم تا خیریه های رسمی و غیر رسمی ایران را در زمینه های مختلف به شما معرفی کنیم. این مراکز در دسته بندی های مختلف مانند آموزش، مبارزه با فقر، خیریه پزشکی و سلامت و.. در کشور در سطح گسترده فعال بوده و توانسته اند تا خدمات مناسب و گسترده ای را به نیازمندان حوزه خود ارائه دهند. 

1. کانون فرهنگی آموزش (قلم چی): این مجموعه که یکی از بزرگترین مراکز آموزشی ایران است در واقع یک بنیاد خیریه است که وقف عام مردم ایران شده است. این بنیاد توانسته است در سال های اخیر در مناطق زلزله زده و محروم کشور مانند هریس، سرپل ذهاب و... مدارس گوناگونی را با شرایط مناسب و امکانات عالی در این مناطق برای تحصیل دانش آموزان محروم این مناطق بسازد. همچنین این مجموعه به عنوان یکی از خیریه های مهم در ایران، اقدام به بورسیه دانش آموزان محروم و با استعداد تحصیلی در مناطق محروم کشور در سطح گسترده می کند. در این بورسیه، مبالغی به صورت مستقیم، کتاب های کمک آموزشی، آزمون های آزمایشی و ... به صورت رایگان برای این دانش آموزان ارائه می شود. 

2. موسسه خیریه محک: یکی دیگر از خیریه های مهم در ایران محک است. این مجموعه در سال 1370 و در قالب یک سازمان غیر دولتی فعالیت خود را آغاز کرده است. نام محک برگرفته از اسم کامل این مجموعه یعنی «موسسه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان» است. این موسسه از آغاز فعالیت خود و تا به امروز توانسته است تا با حمایت کامل و همه جانبه از نزدیک به 30 هزار نفر کودک زیر 16 سال مبتلا به بیماری سرطان، تاثیر گسترده ای را در این زمینه از خود به جای بگذارد. این مجموعه همچنین اقدام به ساخت یک بیمارستان فوق تخصصی در زمینه سرطان برای کودکان کرده است. نوع فعالیت این مجموعه کاملا مردم نهاد و با همت خیرین بوده است. این موسسه به عنوان یکی از خیریه های مهم در ایران در سال های فعالیت خود موفق به اخذ تندیس ها و جایزه های جهانی در زمینه فعالیت خود شده است. 

3. انجمن نابینایان ایران: یکی دیگر از خیریه های مهم در ایران، موسسه نابینایان ایران است. این نهاد غیر رسمی در سال 1372 و به منظور حمایت از نابینایان و حمایت از حقوق آنان در ایران تشکیل شده است. از فعالیت های گسترده این مجموعه می توان به مواردی همچون، تلاش برای تجهیز و توانمند سازی کتابخانه ها، مدارس، دانشگاه ها و... برای استفاده نابینایان، تلاش گسترده برای احقاق حقوق این گروه از جامعه برای کار و تحصیل، پرداخت وام های کم بهره و همچنین ارائه خدمات رفاهی مطلوب به این افراد و خانواده هایشان اشاره کرد. 

4. بنیاد برکت: این نهاد یکی از موسسات رسمی و وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) است. فعالیت این مجموعه خیریه در زمینه های عمران و اشتغال زایی و مبارزه با بیکاری بوده است. این مجموعه از آغاز فعالیت خود در سال 1386 تا به امروز توانسته است بیش از 40 شرکت و مجموعه ریز و درشت را مورد حمایت قرار دهد. این مجموعه با هدف قراردادن عمران و اشتغال در مناطق روستایی و محروم کشور توانسته است تا خدمات گسترده ای را در زمینه عمرانی، سلامت، بهداشت، آموزش، توسعه اقتصادی و اشتغال در مناطق محروم ارائه کند. بنیاد برکت به عنوان یکی از خیریه های مهم در ایران توانسته است تا کنون بیش از 1000 مدرسه در سراسر کشور افتتاح کند، بیش از 400 طرح توانمند سازی اقتصادی و کارآفرینی مشارکتی را در سراسر ایران اجرا کند. 

5. سازمان بهزیستی ایران: بدون شک و با اختلاف فراوان سازمان بهزیستی ایران یکی از خیریه های مهم در ایران است. این موسسه که یک نهاد رسمی و حکومتی است خدمات بسیار گسترده ای را به مددجویان و اقشار مختلف جامعه ایران ارائه می دهد. درمان و بازتوانی معتادان، نگهداری، حرفه آموزی و حمایت همه جانبه معلولین، خدمات اجتماعی و کارآفرینی برای زنان سرپرست خانوار، خدمات اجتماعی و مشاوره ای به زنان و دختران آسیب دیده، نگهداری و حمایت از مبتلایان به بیماری های مزمن، نگهداری از کودکان بی سرپرست و حمایت از آن ها، خدمات مشاوره ژنتیکی و توان بخشی و نگهداری از سالمندان در سطح گسترده از خدمات این سازمان است. 

6. کمیته امداد حضرت امام (ره): این سازمان یکی از مشهورترین خیریه های مهم در ایران است. این سازمان به همیاری مردم و خیرین یکی از بزرگترین مراکز خدمات به قشر ضعیف و کم درآمد جامعه است. از جمله اقدامات این کمیته می توان به دریافت و تقسیم صدقه در مناطق هر شهر در بین اقشار کم درآمد، کمک هزینه های تحصیلی برای دانش آموزان فقیر، وام های کارآفرینی برای زنان بی سرپرست و سرپرستان خانوار، کمک هزینه های مالی به سالمندان نیازمند و تهیه جهیزیه برای نوعروسان اشاره کرد. 


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.