بهترین رنگ اتاق خواب و نکاتی برای انتخاب آن

علاوه‌بر اهمیتی که باید برای انتخاب تخت و کمد و… قائل بشوید، از رنگ اتاق خواب نیز نباید غافل بمانید. شاید به‌نظرتان رنگ دیوارهای اتاق آن‌چنان هم مهم نباشد، اما واقعیت این است که رنگ اتاق، اولین چیزی است که وقتی صبح‌ها از خواب برمی‌خیزید، روی شما اثر می‌گذارد.
پنجشنبه، 23 خرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بهترین رنگ اتاق خواب و نکاتی برای انتخاب آن

۱. اندازه‌ی اتاق خواب

اولین نکته‌ای که در انتخاب رنگ اتاق خواب باید درنظر داشته باشید، اندازه‌ی اتاق‌تان است. مثلا اگر اتاق خواب شما کوچک باشد، انتخاب رنگ‌های تیره باعث می‌شود کوچک‌تر جلوه کند. برای اتاق‌های کوچک، استفاده از رنگ‌های روشن و خنثی بهترین گزینه خواهد بود. اگر اتاق خواب‌تان به‌اندازه‌ی قابل قبولی بزرگ است، می‌توانید از طیف رنگی براق‌تر بهره بگیرید.


۲. توجه به فضا و جو موردعلاقه

باید بدانید که چه نوع حال‌وهوایی را برای اتاق خود می‌پسندید. مثلا دوست دارید که اتاقی با فضای آرام داشته باشید یا محیطی عجیب‌تر و پیچیده‌تر می‌پسندید. هر طیف رنگی، حال‌و‌هوای خاصی را به فضا القا می‌کند. برای نمونه، رنگ سبز در فضا یادآور حالت طبیعت و آرامش است. رنگ قرمز یا صورتی حالتی از عشق و شور به محیط می‌بخشد و… .


۳. درنظر گرفتن هماهنگی اسباب و اثاثیه

این نکته کاملا بدیهی است و همه می‌دانند که برای داشتن اتاقی زیباتر لازم است میان رنگ و طرح اسباب اتاق و رنگ دیوار اتاق تناسب وجود داشته باشد.


۴. انتخاب رنگ‌هایی با تأثیرگذاری زیاد

اتاقی که فقط در آن از یک رنگ استفاده باشد، اصلا جذاب نیست و حتی خسته‌کننده نیز به‌نظر خواهد رسید، اما این به‌معنای استفاده بی‌حساب‌وکتاب از رنگ‌های مختلف نیست. برای اینکه حالت کسل‌کننده فضا گرفته بشود، بهتر است برای رنگ دیوارها یا برخی از اجسام اتاق از رنگ‌های تندتر استفاده بشود. مثلا می‌توانید یکی از دیوارها را به رنگی شادتر و متفاوت‌تر دربیاورید یا از بالش‌ها و پتوهای رنگ تند استفاده کنید.


۵. امتحان کردن رنگ اتاق خواب

رنگ اتاق خواب باید قبل از اینکه کاملا روی همه‌ی دیوارها زده شود، روی بخش کوچکی از دیوار اتاق امتحان شود. آزمایش کردن میزان هماهنگی رنگ با اتاق باعث می‌شود قبل از رنگ‌‌کردن کامل اتاق پشیمان نشویم.


۴ نمونه از بهترین رنگ‌های اتاق خواب

وقتی کودک هستیم، انتخاب رنگ اتاق خواب و دکوراسیون داخلی آن در دسته‌ی انتخاب‌های محدودی قرار دارد که خودمان مسئول آن هستیم. اما کم‌کم، وقتی بزرگ‌تر می‌شویم دیگر داستان فرق می‌کند و می‌توانیم انتخاب‌های بیشتری در زندگی داشته باشیم. حالا دیگر حواس‌مان معطوف به رنگ‌های شاد و تند نیست و دوست داریم، خلوتی دِنج داشته باشیم تا از شلوغی‌های دنیا به آرامش آن پناه ببریم. ۴ رنگ وجود دارد که طیف آن برای رنگ اتاق خواب از همه مناسب‌تر است. پس با ما همراه باشید تا این رنگ‌ها را به شما معرفی کنیم:
 
بهترین رنگ اتاق خواب و نکاتی برای انتخاب آن

۱. رنگ آبی
وقتی صحبت از رنگ اتاق خواب می‌شود، آبی از اولین گزینه‌هایی است که به‌عنوان نماد آرامش به ذهن خطور می‌کند. انتخاب رنگ آبی انتخاب بسیار مناسبی است، زیرا رنگ آبی آرامش خاصی دارد و طیف‌های آن برای ایجاد فضایی آرام بسیار مناسب است؛ به‌ویژه رنگ آبی کم‌رنگ که حس‌وحال خوبی به فضا می‌دهد.

البته آبی‌ با درجه‌ای تیره‌تر از آبی کم‌رنگ نیز انتخاب بسیار خوبی برای اتاق‌هایی است که در آنها، اسباب و اجسامی با طیف رنگی سفید و کرم وجود دارد. آبی کمی تیره‌تر از آبی کاملا روشن در کنار سفید بسیار زیبا جلوه می‌کند.

انتخاب دیگر شما از میان طیف‌های آبی، رنگ آبی سلطنتی است. فرقی نمی‌کند که دکوراسیون اتاق‌تان، روستیک است، سنتی است یا کلاسیک و…، در هر حال انتخاب رنگ آبی سلطنتی به انسجام فضا کمک شایانی می‌کند.

حتما قبول دارید که چنین رنگی برای خانه‌های ساحلی و ویلایی نیز بسیار زیبا و مناسب است. از میان تیره‌های رنگ آبی، آبی کبود نیز مناسب است و در طراحی داخلی و دکوراسیون این روزها، رنگی خنثی به‌شمار می‌رود. چنین رنگی به فضا، حالت دنج و البته جمع‌وجور می‌دهد.

همیشه نباید از دستورالعمل‌های مُد پیروی کرد یا کاملا خود را به دست طراحان سپرد. انتخاب رنگی که مطابق سلیقه‌ی شما است بهترین جو و فضا را برای‌تان ایجاد خواهد کرد. مثلا اگر برای اتاق خود رنگ آبی فیروزه‌ای را دوست دارید و انتخاب کرده‌اید، شک نکنید که صبح‌ها با انرژی و شادی بیشتری از تخت بیدار می‌شوید.
 
بهترین رنگ اتاق خواب و نکاتی برای انتخاب آن

۲. رنگ سبز
حتما شنیده‌اید و احساس کرده‌اید که سبز رنگی آرامش‌بخش است. انتخاب رنگ سبز روشن برای اتاق خواب در سبک دکوراسیون سنتی (کانتری) به همراهی اشیایی با طرح گل بسیار چشم‌نواز خواهد بود. تیره‌های روشن رنگ سبز برای دکوراسیون سنتی بسیار مناسب است، زیرا هم با اشیا و اجسام قدیمی هماهنگی دارد و هم شادابی لازم برای ورود به هنگام خواب را به شما القا می‌کند.

سبز نعنایی که از سبز کم‌رنگ تیره‌تر است نیز انتخاب مناسبی خواهد بود و آن را با انواع و اقسام اشیا و ملافه‌ها با طرح چاپی می‌توانید هماهنگ کنید. زیرا بالاخره در رده‌ی رنگ‌های اشیای گوناگون سبز نعنایی نیز دیده می‌شود. اگر از رنگ سبز خوش‌تان می‌آید و دوست دارید اتاقی با رنگ سبز و البته پرنشاط داشته باشید، باید از رنگ سبزی استفاده کنید که مثل رنگ سیب سبز است. این رنگ ضمن ایجاد آرامش، نشاط بیشتری نیز به فضا می‌بخشد و اتاق خواب‌تان را به شادترین بخش منزل بدل می‌کند.

در انتخاب رنگ سبز فقط به‌دنبال طیف رنگی ساده و کم‌رنگ نباشید. مثلا سبز زمردی، رنگی است که به فضا تأثیرگذاری فوق‌العاده‌ای می‌دهد. این رنگ به اتاق خواب شما حالتی شاداب و هیجان‌انگیز می‌دهد و هر بار که وارد فضا می‌شوید، انگار به مسافرتی جذاب رفته‌اید.
 
بهترین رنگ اتاق خواب و نکاتی برای انتخاب آن

۳. رنگ خاکستری
خاکستری رنگی دوست‌داشتنی است که به اتاق آرامش بی‌نظیری می دهد. این رنگ خنثی، باعث می‌شود که در پرتوی آرامش‌بخشی که ایجاد می‌کند به‌راحتی استراحت کنید. البته این سادگی و آرمش مانعی برای انتخاب سایر اسباب‌ها و دکوراسیون نیست. درواقع، به کمک خاکستری می‌توانید از هر رنگ دیگری که بخواهید برای سایر اسباب‌ها و تزئینات بهره ببرید.

طیف ملایم خاکستری برای همه نوع اتاق خوابی مناسب است. حتی برای اتاق کودک نیز می‌توانید از خاکستری استفاده کنید و اگر می‌خواهید فضا شاداب‌تر باشد از سایر اسباب و وسایل رنگی شاد کمک بگیرید. اگر اتاق کودک‌تان را خاکستری کنید برای چند سال دیگر که بزرگ‌تر می‌شود نیز مشکل نخواهید داشت و با سرزنش‌های او درباره‌ی انتخاب رنگ مواجه نخواهید شد.

اگر از طیف‌های طوسی روشن و خاکستری مایل به آبی استقبال می‌کنید، این رنگ‌ها نیز می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای رنگ اتاق خواب باشد. خاکستری مایل به آبی رنگی خنثی است که به فضا آرامش و گرمایی ساده می‌دهد. این رنگ در تابستان‌ها نیز حالتی شاداب به اتاق می‌دهد و گرما را خنثی می‌کند.

رنگ خاکستری به طرفداران سبک مدرن نیز کمک زیادی می‌کند. زیرا با وجود رنگ اتاق خواب خاکستری، دیگر نیازی به برهم‌زدن سبک مدرن که بیشتر از سفید بهره می‌گیرد، پیش نمی‌آید. در این صورت، سایر دیوارها سفید باقی می‌مانند و در انتهای روز نیز برای کسب آرامش، خاکستری ملایم شما را در آغوش خواهد گرفت.

انتخاب رنگ خاکستری تیره نیز گزینه‌ی خوبی است. شاید در ابتدا کمی مردد باشید، اما با کمی دقت متوجه خواهید شد که این رنگ نیز در دسته‌ی رنگ‌های خنثی جا می‌گیرد و با وجود آن می‌توانید سایر عناصر اتاق را به هر رنگی که دوست دارید و خوش‌تان می‌آید، انتخاب کنید.
 
بهترین رنگ اتاق خواب و نکاتی برای انتخاب آن

۴. سفید
سفید بهترین گزینه برای رنگ اتاق خواب است. صبح‌ها، رنگ سفید به اتاق جلوه‌ای شفاف و درخشان می‌دهد و شب‌ها نیز آرامشی بی‌نظیر ایجاد می‌کند. روشنی صبح به این رنگ، حالتی درخشان می‌دهد و شب‌ها نیز رنگ سفید باعث می‌شود تا نور چراغ انعکاس گرم و زیبایی در اتاق بیافریند. نکته‌ی مهم و عالی درباره‌ی رنگ سفید این است که هیچ ریسکی در انتخاب آن وجود ندارد و با هر رنگ و تزئینی سازگار است. وقتی رنگ اتاق خواب را سفید انتخاب می‌کنید، برای مدتی طولانی به تغییر رنگ دیوارها نیاز پیدا نمی‌کنید.

گاهی‌اوقات هم انتخاب سبک روستیک در اتاق باعث می‌شود، فضا کمی تیره و به‌هم‌ریخته به‌نظر برسد. در این صورت باید از رنگ سفید استفاده کنید تا جلوه‌ای بازتر و مرتب‌تر در اتاق شکل بگیرد. درواقع، این رنگ در کنار سبک روستیک نوعی تعادل به فضا می‌بخشد.

رنگ سفید مناسب‌ترین گزینه برای رنگ اتاق خواب‌های کوچک است، زیرا فضا را بزرگ‌تر نشان می‌دهد و نقاط و گوشه‌های تاریک را به‌قدری هویدا و روشن می‌سازد که هیچ نور و لامپی قادر به انجام آن نیست. برای اتاق مهمان نیز از رنگ سفید استفاده کنید، چون ضمن آرامش‌بخشی و…، هیچ‌کس با آن مخالفتی ندارد. شاید مهمان شما از رنگ سبز خوشش نیاید، اما قطعا با سفید مخالفتی نخواهد داشت.


منبع: سایت چطور


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.