نیروی رنگ‌ها و معانی آنها

رنگ‌ها می‌توانند وضعیت روحی فرد را تعریف کنند و هم چنین هاله یا انرژی ویژه‌ای را در اتمسفر ایجاد کنند. رنگ‌ها جزء لازمی از زندگی ما را تشکیل می‌دهند. رنگ‌های دیدنی و مرئی اثرات متفاوتی روی طبیعت و ذهن انسان دارند.
دوشنبه، 25 مرداد 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
نیروی رنگ‌ها و معانی آنها
  نیروی رنگ‌ها و معانی آنها

 

مترجم : بهروزی
منبع:راسخون



 

رنگ‌ها می‌توانند وضعیت روحی فرد را تعریف کنند و هم چنین هاله یا انرژی ویژه‌ای را در اتمسفر ایجاد کنند. رنگ‌ها جزء لازمی از زندگی ما را تشکیل می‌دهند. رنگ‌های دیدنی و مرئی اثرات متفاوتی روی طبیعت و ذهن انسان دارند.
نیروی رنگ‌ها نمی‌تواند انکار شود چون آن مصداق روح زندگی بر روی کره‌ی زمین است. اگر چه بینایی و مغز انسان به شناسایی و تشخیص رنگ‌ها و لذت‌شان کمک می‌کند اما جالب است ذکر کنیم که رنگ‌ها در کل چه معنایی برای ما دارند.

قرمز :

  نیروی رنگ‌ها و معانی آنها

واقعیات جالب :

در زبان روسی قرمز به معنای زیبا است . . .

قرمز به طور مختصر و مفید :

محرک، شجاعت، توجه، هیجان، سرعت، عمل سریع، آتش، پویا، حرارت، تحریکات جنسی، جنگ، خون، شهوت، دوره‌ی رویایی، نوسان، انگیزش، مهیج، استحکام، مواظبت.
بیش از نصف دنیا عاشق این رنگ هستند. من موافقم. قرمز دومین رنگ محبوب روی زمین است. چه یک ماشین فراری قرمز باشد و چه یک لباس قرمز، آن رنگ پر شور و حرارتی است و عواطف و حالات روحی زیادی را تعریف می‌کند. مهم‌ترین چیز این است که قرمز رنگ عشق، علاقه، اغوا و میل و خواسته است. آن هم چنین معرف اشتیاق، قدرت و حرارت است. هم چنین این رنگ نمایانگر عصبانیت، خشم و پرخاش است. قرمز نشانگر آسیب و خونریزی است. رنگ‌های روشن‌تر قرمز معرف نیاز جنسی، علاقه و لذت هستند در حالی که رنگ‌های تیره‌تر قرمز به معنای عصبانیت، عزم راسخ، پرخاش، رهبری، خشم و غضب و دلاوری هستند.

نیروی قرمز :

قرمز رنگی است که نمایانگر انرژی نرینه است. این رنگ اشتها و دیگر نیازهای فیزیکی مثل نیاز جنسی را برمی‌انگیزاند. قرمز نرخ متابولیسم و فشار خون را افزایش می‌دهد. این رنگ شیء را بزرگ می‌کند و شدت می‌بخشد و جلب کننده‌ی توجه است. قرمز احساسات را تحریک می‌کند و باعث می‌شود فرد سریع‌تر واکنش دهد. از استفاده از قرمز برای هر نوع مذاکره و شرایط وخیم خودداری بکنید. این رنگ در خدمت خلاقیت و فروش محصولی است که در آن خریدار باید واکنش دهد. وضوح بالای رنگ قرمز منجر به استفاده از آن در علایم خطر، تشکیلات آتش نشانی و علایم و هشدارهای توقف می‌شود.

نمادهای فرهنگی رنگ قرمز :

 رومیان باستان از رنگ قرمز برای پوشاندن بت‌های خود استفاده می‌کردند.
 عروسان به طور سنتی در هندوستان، چین و نپال قرمز می‌پوشیدند چون خوش شانسی می‌آورد.
 در ژاپن، کیمونو قرمز معرف خوش شانسی و شادی است.
 قرمز نماد از خود گذشتگی، عشق و علاقه در مسیحیت است.
 در یونان، تخم مرغ‌های عید پاک را به رنگ قرمز رنگ می‌کنند.
 آفریقایی‌های جنوبی از قرمز به عنوان رنگ عزاداری خود استفاده می‌کنند.
 در فرهنگ سلتیک، قرمز نماد مرگ و زندگی پس از آن است.

آبی :

  نیروی رنگ‌ها و معانی آنها

واقعیات جالب :

آبی به طور جهانی به عنوان محبوب‌ترین رنگ انتخاب می‌شود و رسماً به عنوان ایمن‌ترین رنگ دنیا برگزیده شده است!

آبی به طور مختصر و مفید :

صلح، آسایش خاطر، آرامش، ثبات، هماهنگی، وحدت، اعتماد، صداقت، ایمان، یکدلی، ایده‌ها، الهام، دوستی، ابدیت، اعتماد به نفس، محافظه کاری، امنیت، تمیزی، نظم، وفاداری، آسمان، آب، سرما، تکنولوژی، افسردگی.
آبی آرامش بخش‌ترین رنگ است. آسمان، آب، پارچه‌ی جین آبی و حتی اثر شال آبی نرم، ذهن را تسکین می‌دهد. آبی نماد آسایش خاطر است و مواد شیمیایی آرامش بخش را در بدن تحریک می‌کند. هم چنین آبی مشهور به رنگ شهود و حس ششم است. معقتدند که آبی رنگ بهشت است. در میان فرهنگ‌های مختلف، این رنگی است که کمترین نفرت را از آن دارند. آبی رنگ محبوب بیش از 50 درصد کل جمعیت جهان است. رنگ آبی سلطنتی، معرف سلطنت، برتری و تفوق و دولتمندی است. آبی تیره نمایانگر دانش و آگاهی، هوش، تخصص، منطق و قابلیت اعتماد است. آبی کبود فام بیانگر ایده‌های بزرگ است.

نیروی آبی :

آبی حس اعتماد و وفاداری ایجاد می‌کند در نتیجه در بیشتر لوگوهای شرکتی دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. هم چنین آبی بازدارنده‌ی اشتها است. اما برخی افراد معتقدند آبی می‌تواند افسرده کننده باشد. آبی بهترین رنگ برای پوشیدن به هنگام مصاحبه‌های شغلی و کاری است و سودمندی و بازدهی را افزایش می‌دهد. رنگ‌های روشن آبی اثر آرامش بخشی بیشتری دارند و حس آزادی می‌دهند. رنگ‌های تیره‌تر بیشتر در مورد قدرت، مهارت، راستی و صمیمیت صحبت می‌کنند. رنگ آبی نمایانگر صداقت و رنگ ارتباط است. از نظر روان شناسی، این رنگ نمایانگر ویژگی‌هایی چون پاکیزگی، ایراد گیری کمتر و نفرت از برخورد و تغییر است.

نمادهای فرهنگی رنگ آبی :

 در مصر باستان، رنگ آبی برای دفع ارواح شیطانی مورد استفاده قرار می‌گرفت و فراعنه اغلب رنگ آبی می‌پوشیدند.
 در یونان نیز آبی دفع کننده‌ی شیطان تلقی می‌شد.
 در اساطیر هندو، آبی، رنگ پوست لرد کریشینا است.
 در چین، آبی بیانگر جاودانگی است.
 در اسپانیا و ایتالیا، عبارت دیگر برای افسونگری شاهزاده، شاهزاده‌ی آبی است.
 آبی نماد عزاداری و سوگواری در عراق است.
 در مسیحیت، آبی رنگ مقدس بدن عیسی مسیح و مریم مقدس است.
 در بلژیک، آبی برای نوزاد دختر است.

سبز :

  نیروی رنگ‌ها و معانی آنها

واقعیات جالب :

در عینک ایمنی شبانه از رنگ سبز استفاده می‌‌شود چون چشم انسان به این رنگ حساس است و می‌تواند بیشتر رنگ‌های سبز را تشخیص دهد!

سبز به طور مختصر و مفید :

التیام، فراوانی، ایمنی، باروری، غذا، امید، رستاخیز، جوانی، امید، جاودانگی، سلامتی، بخشندگی و سخاوت، حسادت، آرامش، دلسوزی، تجدید، میانه روی، تغذیه و پرورش، دیپلماسی، خونسردی، بد شانسی، خویشتن داری.
رنگ سبز معرف طبیعت است. چه زمین سبز شاداب باشد چه چراغ عبور و مرور، سبز یک رنگ مهم است و وابستگی‌های زیادی با بشر دارد. برای شروع باید گفت که سبز رنگ تازگی، باروری و حاصل خیزی و رشد است. سبز رنگ التیام است و دلسوزی، همدلی و پرورش را ایجاد می‌کند. در نتیجه سبز اغلب برای نشان دادن کمک‌های اولیه و در بیمارستان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. هم چنین سبز هماهنگی روح و بدن را ایجاد می‌کند. سبز رنگ روابط سالم است. مطالعات نشان می‌دهند که این رنگ می‌تواند خستگی، افسردگی و اضطراب را کاهش دهد. سبز رنگ آناهاتا است که چاکرای ناحیه‌ی قلب است. هم چنین معتقدند که سبز تیره، تمرکز و بینایی را بهبود می‌بخشد. سبز نشانه‌ی عبور در تمام کشورها و نه تنها برای خیابان‌ها بلکه برای راه آهن و کشتی‌ها نیز هست!

نیروی سبز :

سبز رنگی است که بر چشم‌ها فشار وارد نمی‌آورد. هم چنین سبز سیستم عصبی را آسوده می‌کند، روح را آرامش می‌بخشد و حالت روحی و رفتار فرد را تقویت می‌کند. رنگ‌های تیره‌تر معرف پرستیژ، ثروت و پول هستند. سبز روشن باعث می‌شود که شما احساس شادابی بکنید اما سبز بیش از حد، می‌تواند معرف حسادت، رشک، حرص، طمع و انتقام باشد. سبز لیمویی کمرنگ و سبز فلوروسنت اغلب معرف بیماری است برای مثال شخصیت‌های کارتونی وقتی بیمار می‌شوند سبز می‌شوند. با محیط اطراف سبز رنگ، بهره وری افزایش می‌یابد.

نمادهای فرهنگی رنگ سبز :

 در آمریکا، رنگ سبز مربوط به پول رایج است.
 در ژاپن، سبز معرف زندگی و تولد است.
 در چین، اگر مردی کلاه سبز بگذارد یعنی این که همسرش به او خیانت کرده است.
 هم چنین سبز مربوط به جن گیری است.
 در ایران، سبز یک رنگ مقدس است.
 در میزاب و گاردیا (در الجزائر شرقی واقع شده) خانه‌هایی که با سبز، رنگ می‌شوند بیانگر این هستند که ساکنین آنها به مکه‌‌ی مکرمه سفر کرده‌اند.
 رنگ سبز برای مصریان نیز مقدس است و کف معابد، اغلب به رنگ سبز است.
 سبز رنگ ملی ایرلند است.
 چون سبز معرف باروری است به همین دلیل اغلب رنگ برگزیده‌ی جامه‌های عروسی در دهه‌ی 1400 بود.
 در انگلستان وقتی پل بلکفرایر به رنگ سبز رنگ شد نرخ خودکشی روی پل تا 34 درصد کاهش یافت.

زرد :

  نیروی رنگ‌ها و معانی آنها

واقعیات جالب :

زرد شادترین رنگ در میان تمام رنگ‌های طیف مرئی در نظر گرفته می‌شود! بیش از نصف مدادهایی که در آمریکا فروخته می‌شوند زرد رنگ هستند!

زرد به طور مختصر و مفید :

لذت، شادی، منطقی، خوش بینی، آرمان گرایی، تصور، امید، طلوع آفتاب، تابستان، طلا، فلسفه، خلاقیت، عمل گرایی، قضاوت – ذهنی، عدم صداقت، بزدلی، خیانت، حسادت، آزمندی، فریب، بیماری، خطر.
زرد درخشان‌ترین رنگ در جعبه نقاشی است! و چه می‌گوید؟ خوب، زرد رنگ گرم طلوع آفتاب و ساحل گرماگرم از آفتاب است. زرد رنگ شادی، وضوح ذهنی، خوش بینی، بشاشیت و انرژی است. هم چنین زرد رنگی است که اشتها، مغز و حافظه را تحریک می‌کند و منجر به اعتماد به نفس می‌شود. ثابت شده که مطالعه کردن در اتاق‌های زرد رنگ، تمرکز را افزایش می‌دهد. زرد، رنگ عمل گرایی است و موجب می‌شود که فرد بیشتر تجزیه و تحلیلی شود چون عمدتاً توسط مغز درک می‌شود و کمتر توسط قلب دریافت می‌شود. سایه‌های طلایی و گرم این رنگ، نمایانگر اطمینان از آینده‌ی روشن و مثبت هستند. از نظر روان شناسی، این رنگ به فرد کمک می‌کند تا با افکار ذهنی ارتباط برقرار بکند. زرد نمایانگر احتیاط است و اغلب در علایم به کار می‌رود. زرد رنگ محبوب وینسنت وان گوگ نیز بود.

نیروی زرد :

اگر رنگ زرد بر دلخواه‌های شما حاکم است به این معنی است که شما فرد شادزی و خوش گذرانی هستید و از هدایای زیبای زندگی لذت می‌برید. اما زرد افراطی می‌تواند موجب اضطراب و زود رنجی شود. زرد معرف طرز فکر بزدلانه نیز هست. رنگ‌های روشن‌تر و کرمی زرد باعث می‌شوند که شما احساس تازگی، طراوت، برازندگی و لذت بکنید در حالی که رنگ‌های تیره‌تر (سبز مایل به زرد) نشانگر حسادت و بیماری هستند. رنگ زرد بهتر می‌تواند در غذاها و رستوران‌ها به کار رود چون اشتها را افزایش می‌دهد. هم چنین رنگ مسافرت سریع است چون انرژی آن با نرخ سریعی نوسان می‌کند. معتقدند که زرد میان افراد با هوش بالا، محبوب است.

نمادهای فرهنگی رنگ زرد :

 زرد رنگ سلطنتی امپراطوران چینی در دوران سلسله‌های مینگ و کینگ بود.
 در هندوستان، زرد رنگ مقدس و رنگ مراسم فصل بهار است. هم چنین این رنگ مربوط به کشاورزان و تجار است.
 اروپاییان زرد را رنگ لذت، شادی و امید در نظر می‌گیرند.
 مردم ازتک (ساکنان اولیه مکزیک) رنگ زرد را نماد غذا در نظر می‌گرفتند.
 در فرانسه، زرد نمایانگر حسادت است.
 در فرهنگ مصری و برمه‌ای، زرد نماد عزاداری و سوگواری است.
 از لحاظ تاریخی، آمریکایی‌ها رنگ زرد را نماد عشق می‌دانند.
 زرد رنگ مبارکی در بودا است و نماد عقل است.
 در ژاپن، زرد نمایانگر ارزش دلاوری و اصالت خانوادگی است.

نارنجی :

  نیروی رنگ‌ها و معانی آنها

واقعیات جالب :
هیچ کلمه‌ای در زبان انگلیسی هم قافیه با کلمه‌ی نارنجی نیست!

نارنجی به طور مختصر و مفید :

 

انرژی، تعادل، گرمی، اشتیاق، اهتزاز، گران، پر زرق و برق، انصاف، نیاز به جلب توجه. نارنجی متمایل به قرمز معرف علاقه‌ی جنسی، نیاز و پرخاش است. اما رنگ‌های تیره‌تر نارنجی نمایانگر فریب، خود نمایی و اعتماد به نفس بیش از حد هستند. رنگ‌های روشن آن به معنای سلامتی، شادی، طرز برخورد خوب و مهارت و پیچیدگی هستند.
طراوت و مرکبات، نارنجی متواضع بیانگر ترکیب فوق العاده‌ی گرمای قرمز و شادی زرد است! نارنجی رنگ طراوت و تازگی و انرژی است. این رنگی است که عموماً در زندگی روزمره دیده می‌شود؛ چه میوه‌ باشد چه سبزیجات و غروب آفتاب و فرهنگ‌ها و حتی لباس‌ها. این رنگ اغلب مبهم تلقی می‌شود و با طعم و مرکبات خود، محرک حس خوب سلامتی است. رنگ نارنجی نمایانگر مزه است و اشتها را نیز افزایش می‌دهد. نارنجی رنگ سرگرمی، ماجراجویی و روح والا است. هم چنین ارتباط خوب را جرقه می‌دهد. رنگ‌های نارنجی فعالیت ذهنی را برمی‌انگیزانند و تأمین اکسیژن مغز را افزایش می‌دهند. نارنجی رنگی است که به سامان دهی کارها و نظم بخشیدن به آنها کمک می‌کند.

نیروی نارنجی :

نارنجی نماد تحمل، برداشت و پاییز است. هم چنین معتقدند که نارنجی رنگ شانس دوشیزه است. از نظر روان شناسی این رنگ انرژی دهنده دوباره است و به فرد کمک می‌کند تا با دید مثبت به زندگی نگاه کند. انرژی این رنگ، گرم و متفکر است. اگر نارنجی رنگ محبوب‌تان است پس شما فرد مستقل، متفکر و دوستدار سرگرمی هستید. نارنجی در غذاها و رستوران‌ها بهتر به کار می‌رود چون ارتباطات اجتماعی را تشویق و ترغیب می‌کند و اشتها را نیز افزایش می‌دهد. بچه‌ها به آسانی جذب رنگ نارنجی می‌شوند.

نمادهای فرهنگی رنگ نارنجی :

 نارنجی رنگ ملی خانواده‌ی سلطنتی هلند است.
 این رنگی است که عموماً مرتبط با قدیسین و اولیا است. در بودا، راهبان رداهایی به رنگ نارنجی – زرد می‌پوشند.
 در مسیحیت، نارنجی مربوط به شکم پرستی است.
 در ژاپن و چین نارنجی رنگ لذت و شادی است.
 نارنجی رنگ نشان خانواده‌ی سلطنتی است.
 در هندوستان به ویژه هندو، نارنجی رنگ مقدس و محترم است.
 در آمریکا نارنجی نماد چیزهای ارزان قیمت است.

بنفش :

  نیروی رنگ‌ها و معانی آنها

واقعیات جالب :

بنفش رنگی است که به سیاره‌ی مشتری اختصاص داده شده است!

بنفش به طور مختصر و مفید :

سلطنت، معنویت، اصالت خانوادگی، از خود گذشتگی، مراسم، مرموز، انتقال، فانتزی و خیالی، عقل، روشنگری، مصنوعی، ظلم و ستم، تکبر، عدم بلوغ، پر شکوه، عزاداری.
بنفش با رنگ‌های غنی و عمیق خود معرف تجمل است. از مخمل‌های ثروتمندان گرفته تا مارک‌های سلطنتی، این رنگ منسوب به ایده‌آل‌ها و کمال‌ها است چون معرف گرمای رنگ قرمز و آرامش رنگ آبی است. هم چنین بنفش مربوط به تخیل و درون گرایی است. این رنگ به ارضای افکار عمیق و الهام‌ها کمک می‌کند. رنگ بنفش و حتی ارغوانی مرتبط با آینده گرایی، معنویت و انرژی روانی هستند. آنها هم چنین رویا و خلاقیت ذهنی را برمی‌انگیزانند. بنفش نماد جادو، راز، خلاقیت و تعادل عاطفی است. این رنگ معرف عشق خالص و دلسوزانه، عقل و عاری از خویشتن است. اگر چه بنفش رنگی است که ممکن است مردم آن را دوست بدارند و یا از آن متنفر باشند اما دوست داشتنی‌ترین رنگ است. کلئوپاترا، ملکه‌ی مصری نیز عاشق رنگ بنفش بود.

نیروی بنفش :

رنگ ارغوانی عمدتاً برای مدیتیشن، خواب عمیق و آرامش بخشی ذهن آشفته پیشنهاد می‌شود. لئوناردو داوینچی معتقد بود که نور بنفش (نور عبور کرده از شیشه بنفش رنگ) قدرت مدیتیشن را 10 برابر بیشتر از حالت معمول افزایش می‌دهد. رنگ‌های تیره‌تر مثل بنفش تیره معرف تجمل و هم چنین دلتنگی، ناراحتی و نا امیدی هستند. رنگ‌های روشن‌تر ارغوانی و بنفش، نمایانگر هوسرانی، داستان عاشقانه، خلاقیت و بیشتر ویژگی‌های مثبت هستند. بیشتر مردان عاشق رنگ‌های تیره‌تر بنفش هستند در حالی که زنان رنگ‌های روشن بنفش را ترجیح می‌دهند.

نمادهای فرهنگی رنگ بنفش :

 در رم در دوران باستان، پارچه‌های بنفش رنگ تنها توسط سلطنتی‌ها پوشیده می‌شدند چون درست کردن این رنگ خیلی پر هزینه بود.
 در تایلند، بنفش رنگ عزاداری و سوگواری است.
 در فرهنگ کاتولیک نیز بنفش نماد مرگ، سوگواری و تصویر مسیح بر روی صلیب است.
 در فرهنگ چینی، بنفش رنگ هماهنگی بود.
 در ژاپن، این رنگ، بنفش امپراطوری نامیده می‌شد و معرف قدرت، شأن و ثروت بود.
 جایزه‌ی آمریکایی‌ها برای شجاعت "قلب بنفش" نامیده می‌شود.
 در مصر، بنفش بیانگر ارزش ایمان و پرهیزکاری است.
 جولیوس و آگوستوس سزار بنفش را رنگ سلطنتی خود ساخته بودند.
 در ایران، رنگ بنفش نماد فال نیک است.

صورتی :

  نیروی رنگ‌ها و معانی آنها

واقعیات جالب :

چرا دختران صورتی را دوست دارند؟ خوب، محققان می‌گویند که خانم‌ها از نظر بیولوژیکی برای آن برنامه ریزی شده‌اند. در عصر آهن، شغل یک خانم چیدن میوه‌هایی با رنگ متمایل به قرمز بود در نتیجه آنها به رنگ‌های متمایل به قرمز . . . به ویژه صورتی حساس شدند!

صورتی به طور مختصر و مفید :

عشق، عاطفه، قلب، تردی، دوستی، معصومیت، افسون، شیرین، نجیب، سلامتی خوب، متفکر، مهربان، شهودی. ویژگی‌های منفی رنگ صورتی ضعف جسمانی، عدم بلوغ، خود ارزشی و نیروی اراده‌ی کم، حساسیت و عاطفه‌ی بیش از حد است.
صورتی با رنگ‌های نرم و ظریف خود به طور جهانی نماد رنگ زنانه است؛ گل‌های رز صورتی، پرده‌ها و متعلقات صورتی رنگ. بیشتر ماها عاشق حداقل یکی از رنگ‌های صورتی هستیم. این رنگ نماد عشق و جوانی است. صورتی رنگ افسون کننده است و معرف خود ارزشی، عزم راسخ، زنانگی، لذت و شادی است. احساس پرورش، تردی و مراقبت مرتبط با رنگ صورتی است. صورتی بهترین ویژگی‌ها را از رنگ‌های قرمز و سفید گرفته است. این ترکیب منحصر به فرد باعث شده است که صورتی بخشنده، زیبا، متین، صاف، خالص، الهام بخش و آسوده شود. رنگ صورتی ذهن را با افکار پرورشی و از خود گذشتگی یکی می‌کند و به دریافت و یا دادن عاطفه کمک می‌کند. این رنگ، مطالبه کننده‌ی تحسین و احترام است. صورتی باعث می‌شود که فرد در مدیریت کردن هر وضعیتی و یا کاری نجیب‌تر و مراقب‌تر شود.

نیروی صورتی :

مطالعات نشان می‌دهند که رنگ صورتی ویژگی‌های التیام بخشی دارد به ویژه برای کسانی که ضربه‌ی عاطفی را تجربه کرده باشند. هم چنین صورتی در دیوارهای زندان برای آرام کردن زندانیان مهاجم مورد استفاده قرار می‌گرفت. اگر صورتی رنگ دلخواه و محبوب شما است پس شما فرد آرام، با وقار، دوست داشتنی و حساسی هستید. رنگ‌های روشن صورتی جذب کننده‌ی جوانی، روح والا، اعتماد به نفس، عمل و سرگرمی هستند. صورتی‌های لطیف‌تر سرخی خجالت، شیرینی، زیبایی، رمانس ظریف و عشق مطلق را می‌آورند.

نمادهای فرهنگی رنگ صورتی :

 در سنت کاتولیک، صورتی نماد لذت و شادی است.
 در کره، صورتی رنگ اعتماد است. در دوران اروپایی، صورتی رنگ پسران بود. دختران آبی و پسران صورتی می‌پوشیدند چون آن قدرتمندتر از رنگ آبی بود. اما بعداً مفهوم تغییر کرد. معتقد بودند که دختران از غنچه‌ی رز صورتی نفس می‌کشند. در نتیجه بعد از آن، صورتی به دختران مربوط شد.
 در بیشتر کشورهای شرقی، صورتی رنگ زنانه است.
 اما در ژاپن، صورتی هم برای مذکر و هم برای مونث مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سفید :

  نیروی رنگ‌ها و معانی آنها

واقعیات جالب :

سفید از نظر تعداد، بیشترین سایه‌ رنگ‌های تجاری موجود را نسبت به رنگ‌های دیگر دارد!
اگر شما رنگ سفید را در خواب‌های خود دیدید نمایانگر لذت و شادی در خانه و خانواده‌ی شما است!

سفید به طور مختصر و مفید :

حرمت، پاکدامنی، سادگی، تمیزی، صلح، فروتنی، دقت و صراحت، معصومیت، جوانی، تولد، زمستان، برف، خوب، برابری، نازایی، ازدواج (فرهنگ غربی)، مرگ (فرهنگ شرقی)، سرما، بالینی، بی‌بار، بحرانی.
رنگ خالص و خنثای سفید، تسکین دهنده و آرامش بخش است. سفید ترکیبی از تمام رنگ‌هایی است که طیف مرئی را تشکیل داده‌اند. این رنگ، فضایل هر رنگی را نسبتاً متعادل می‌کند در نتیجه کامل در نظر گرفته می‌شود. سفید نشانگر حس کامل بودن است. این رنگ نمایانگر پذیرا بودن، صداقت، مهربانی، التیام و مثبت نگری است. هم چنین این رنگ به شروع جدید و تمیز کردن ذهن، بدن، روح و انرژی‌ها کمک می‌کند. سفید به ذهن کمک می‌کند تا در هم ریختگی‌های خود را سامان دهد و فضایی برای ایده‌های جدید باز کند. به خاطر ویژگی‌های آرامش بخشی و تسکین دهندگی این رنگ، دکترها و پرستارها لباس سفید می‌پوشند.

نیروی سفید :

انرژی‌های سفید به شما کمک می‌کنند تصمیمات خود را متعادل کنید و دیدگاه بی‌طرفانه‌ای داشته باشید. رنگ سفید به ذهن کمک می‌کند مبارزه کند و از تاریکی به سمت زندگی خالص پیش رود. این رنگ نماد رنگ درخشان برای چشم انسان است. سفید در ایمنی و تمیزی بهتر به کار می‌رود و با محصولاتی که معرف خلوص، نظم و سادگی هستند سازگاری بهتری دارد. اما استفاده‌ی بیش از حد از سفید نمی‌تواند سالم باشد. در بیشتر موارد، اتاق‌های سفید رنگ حس تهی بودن و تنهایی را القا می‌کنند. هم چنین سفید به معنای سرما، کسالت و معرف زندگی بدون شادی است.

نمادهای فرهنگی رنگ سفید :

 در بیشتر فرهنگ‌های شرقی، سفید رنگ اندوه تلقی می‌شود. در هندوستان و چین، سفید مربوط به مرگ و سوگواری است.
 در دوران قرون وسطی، ملکه‌ها در اروپا، سفید را رنگ سوگواری و عزاداری در نظر می‌گرفتند.
 در تایلند، هندوستان و برمه، فیل سفید، مقدس شمرده می‌شود.
 فراعنه مصر تاج‌هایی می‌گذاشتند که سفید رنگ بودند.
 در کشورهای غربی، رنگ سفید معرف پاکدامنی بود. عروسان اغلب برای خوش شانسی، لباس عروس سفید رنگ می‌پوشیدند. هم چنین رنگ سفید نمایانگر فرشته‌ها است.
 در مسیحیت، رنگ سفید نمایانگر حضرت مریم است. انجیل، سفید را به عنوان رنگ نور و یزدان توصیف می‌کند.
 در دوران باستان در یونان، به هنگام خواب لباس سفید پوشیده می‌شد. معتقد بودند که این رنگ موجب خواب‌های شاد و خوشایندی می‌شد.
 سمبل جهانی صلح، کبوتر سفید است.

سیاه :

  نیروی رنگ‌ها و معانی آنها

واقعیات جالب :

سیاه محبوب‌ترین رنگ در دنیای مد است. مارک جدید با نام سیاه جدید عنوان می‌شود!

سیاه به طور مختصر و مفید :

قدرت، تمایلات جنسی، مهارت، رسم و رسوم، ظرافت، ثروت، راز، ترس، بدی و شرارت، گمنامی، ناکامی، عمق، سبک، نمایشی و مهیج، ناراحتی، افسوس و پشیمانی، عصبانیت، زیر زمین، رنگ فنی خوب، سوگواری و عزاداری، مرگ، کنترل، بد بینی.
سیاه غلیظ و قدرتمند و یک رنگ سنگین و مناسب برای تمام زمان‌ها است. این رنگ معرف راز و اغلب منسوب به یک رنگ ناشناخته است. سیاه نشانگر اغوا، طبیعت مرموز، خبرگی و مهارت، شأن والا، طرز برخورد حرفه‌ای و بزرگی و مقام است. سیاه رنگ شجاعت، قدرت، احساس، ظرافت، سلطه و اعتماد به نفس است. هم چنین این رنگی است که معرف طبیعت مطیعانه است در نتیجه کشیشان آن را می‌پوشند که نمایانگر تسلیم قدرت یزدانی و مقدس بودن است. چون سیاه معرف پایانی است که به دنبال آن یک شروع جدید می‌آید نوجوانان اغلب این رنگ را ترجیح می‌دهند. در نتیجه برتری و تفوق از دوران کودکی تا نوجوانی باعث می‌شود که آنها جذب رنگ سیاه شوند.

نیروی سیاه :

این رنگ اغلب به خویشتن داری و استقلال کمک می‌کند. هم چنین این ظرفیت را دارد تا انرژی‌های بد را جذب کند. چون سیاه رنگ سنگینی است، افراد اغلب آن را می‌پوشند تا لاغر دیده شوند. هم چنین مهارت و پیچیدگی رنگ سیاه باعث می‌شود که آن یک اجبار برای دیگر محصولات تجملی و بازارهای بی‌انتها شود. به همین دلیل است که خودروهای تجملی و لوکس معمولاً به رنگ سیاه هستند. رنگ سیاه اضافی می‌تواند نا امید کننده باشد و افکار را به سمت منفی سوق دهد. سیاه معرف نادیده‌ها، شرارت و تاریکی نیز هست. این رنگ معرف محدودیت‌ها است در نتیجه یک جاذبه‌ی غیر دوستانه و محتاطانه دارد.

نمادهای فرهنگی رنگ سیاه :

 در فرهنگ ازتک، کشیشان سیاه می‌پوشیدند. سیاه هم چنین رنگ جنگ نیز هست.
 سیاه رنگ لباس سنتی پسران در چین است.
 در مصر و روم، سیاه برای عزاداری و سوگواری استفاده می‌شد.
 در فرهنگ‌های شرقی، حمل رنگ سیاه به هر شکلی توسط فرد، به عنوان حفاظت از ارواح شیطانی عمل می‌کرد.
 در مصر معتقد بودند که گربه‌های سیاه قدرت یزدانی دارند.
 در فرهنگ‌های دیگر، گربه‌ی سیاهی که فرد در مسیرش می‌دید برایش بد شانسی می‌آورد.
 در تایلند، سیاه معرف شرارت، بدی، ناراحتی و بد شانسی است.
 آمریکایی‌های بومی، رنگ سیاه را خوب تلقی می‌کردند چون خاک به رنگ سیاه بود.

قهوه‌ای :

  نیروی رنگ‌ها و معانی آنها

واقعیات جالب :

در ژاپن، نام ویژه‌ای برای رنگ قهوه‌ای وجود ندارد. آنها با عبارت‌هایی چون رنگ روباه و یا رنگ چای به این نام اشاره می‌کنند!
قهوه‌ای به طور مختصر و مفید :
دوستانه، گرم، قوی، عملی، صمیمی، راستگو، زمین، اجاق، خانه، بیرون، قابلیت اعتماد، راحتی، تحمل یکسان، پایداری، سادگی، بلوغ. برخی ویژگی‌های منفی آن عبارتند از : خسیس بودن، منفعل بودن، مادی گرا بودن، خسته کننده، فاقد شوخی و مزاح و طبیعت سخت. این ویژگی‌ها، قهوه‌ای را یک رنگ محبوب میان مردان ساخته‌اند.
رنگ‌های گردویی و زمینی قهوه‌ای یک اتمسفر گرم را ایجاد می‌کنند. این رنگ معرف سادگی و دوستانه بودن است و احساس کامل بودن، ثبات، سخن معنی‌دار و طرز فکر واقع بینانه ‌را می‌دهد. قهوه‌ای باعث می‌شود که شما احساس کامل بودن بکنید و با محیط زیست و طبیعت اطراف خود هم خوانی داشته باشید. رنگ قهوه‌ای معرف امنیت دارایی‌های مادی و خواستار پاکیزگی و نظم است. خانواده، تعلق، هماهنگی و سلیقه‌ی کارهای آرایشی در زندگی، برخی ویژگی‌های قهوه‌ای هستند. این رنگ هم چنین اشتها را تقویت می‌کند و نمایانگر چیزهای آلی و طبیعی در زندگی است. این رنگ احساسات را به آسانی بیان نمی‌کند و سعی می‌کند تمام موضوعات را درون خودش طبقه بندی کند. قهوه‌ای یا یک رنگ خوب است که به شما راحتی و اطمینان می‌دهد و یا یک رنگ بد است که خفه می‌کند.

نیروی قهوه‌ای :

این رنگ می‌تواند کاملاً وابسته باشد. همان طور که بحث شد قهوه‌ای یک رنگ جامد و معرف ساختار است. هیچ رنگی با قهوه‌ای کنتراست ندارد. این رنگ با تمام رنگ‌ها خوب جور درمی‌آید. رنگ‌های روشن‌تر قهوه‌ای، راستی و درستی می‌آورند. رنگ‌های بژ و عاجی منعکس کننده‌ی وفاداری، عمل گرایی و سادگی هستند. رنگ‌های تیره‌تر می‌توانند مالکیتی، افسرده و ناراحت باشند. قهوه‌ای قرمز مانند و زمینی، معرف فصل پاییز و خرمن است. رنگ‌های مسی و قهوه، مربوط به سبک، اهداف اقتصادی و دولتمندی هستند. معتقدند که دیدن رنگ قهوه‌ای در خواب نشانه‌ی شانس پولی خوب است.

نمادهای فرهنگی رنگ قهوه‌ای :

 قهوه‌ای شبیه خشک شدن برگ‌ها است در نتیجه در هندوستان رنگ شادی نیست.
 این رنگ همراه با نارنجی، رنگ روز شکرگزاری در آمریکا است.
 واژه‌ی ویکتوریایی برای پنی، "قهوه‌ای" بود.
 استرالیایی‌ها، قهوه‌ای را رنگ سرزمین خود تلقی می‌کنند.
 گفته می‌شود که در کلمبیا رنگ قهوه‌ای بازار فروش را سست می‌کند.

خاکستری :

  نیروی رنگ‌ها و معانی آنها

واقعیات جالب :

تقریباً 500 رنگ از خاکستری می‌توانند توسط چشم انسان تشخیص و تمییز داده شوند!

خاکستری به طور مختصر و مفید :

امنیت، قابلیت اعتماد، هوش، متین و موقر، میانه روی، بزرگی و مقام، رسمی، بلوغ، سنتی، جامد، محافظه کار، عملی، سن زیاد، ناراحتی، کسالت.
رنگ خاکستری به ندرت با سرزندگی و سرگرمی مرتبط است. خاکستری رنگ گذر از سیاه به سفید و یک میانجی است. آن جانبدارانه نیست بلکه خنثی است. خاکستری اغلب با میانه رو بودن، باهوش بودن، محافظه کار بودن و بالغ شدن مرتبط است و معرف بزرگی و مقام، کلاس، ظرافت و مصالحه است. هم چنین خاکستری با هوش مرتبط است چون واژه‌ی "ماده‌ی خاکستری" به ترکیب مغز اشاره می‌کند. هم چنین خاکستری به عنوان گذرگاهی از یک پایان به یک شروع جدید تلقی می‌شود. چون خاکستری رنگ میانه رویی است نماد برجستگی و جوینده‌ی توجه بودن نیست. خاکستری کمک می‌کند تا رنگ‌های دیگر در نور دیده شوند و به عنوان پس زمینه ارجحیت دارد. خاکستری را با رنگ‌های ظریف دیگر ترکیب کنید تا کمی خوشی و شادی به آن اضافه کنید. خاکستری در ترکیب با رنگ‌های زنده‌ی دیگر می‌تواند حس آسوده بودن را ایجاد کند و اثر آرامش بخشی روی ذهن داشته باشد. رنگ‌های روشن‌تر معرف زنانگی هستند در حالی که رنگ‌های تیره‌تر مردانه تلقی می‌شوند.

نیروی خاکستری :

خاصیت خنثای خاکستری باعث می‌شود که ذهن، آرام و با ثبات شود اما گاهی اوقات نیز می‌تواند باعث شود فرد دودل شود. این رنگ، ساده و بی‌تکلف و بدون هیچ احساسی است که بتواند انرژی ایجاد کند در نتیجه دلگیر و بدون زندگی است. معنی روان شناسانه‌ی خاکستری با غلظت سیاه در آن، فرق می‌کند. خاکستری زیاد از حد، می‌تواند احساس افسردگی به شما بدهد در حالی که رنگ‌های روشن‌ با سفید بیشتر، می‌توانند احساس سبکی و آسودگی به شما بدهند.

نمادهای فرهنگی رنگ خاکستری :

 خاکستری مرتبط با مسیحیت است و سمبل عبادت و روزه‌ی کاتولیک‌ها است.
 در فرهنگ‌های شرقی، خاکستری مرتبط با نگرش کمک رسانی و مسافرت است.
 خاکستری در دنیای غربی، رنگ دلگیر و خسته کننده است. هم چنین رنگ گذری بین روشنی و تاریکی در نظر گرفته می‌شود.

طلایی :

  نیروی رنگ‌ها و معانی آنها

طلایی به طور مختصر و مفید :

برون گرایی، وفاداری، عقل، مطمئن، پیروزی، خوش گذرانی، شفیق و دلسوز، مهارت، تمرکز، انرژی نرینه، دست یابی، ایمنی، قدرت سری، درجه یک، بخشنده، خود ارزشی، فراوانی، اعتدال، حسود، موفقیت ترس آمیز، خود آزاری، جعلی، دروغ.
این عمو زاده‌ی زرد براق و آفتابی، تمام چیزها را درخشان و متلالو می‌سازد. رنگ طلایی دلالت بر ثروت و طعم تجمل دارد و سمبل بزرگی شأن، عظمت و الوهیت است. رنگ طلایی ویژگی‌های مشابه زیادی با رنگ زرد دارد و هم چنین مرتبط با آفتاب است و منجر به بشاشیت و شادی می‌شود. طلایی قویاً مرتبط با سلامت خوب، قدرت، ثروت، دوستی و خوش بینی است و موفقیت و بخشندگی را جذب می‌کند و هوش بالایی را ایجاد می‌کند. رنگ طلایی به برقراری ارتباط با خود و روح والا کمک می‌کند و هم چنین نماد عشق و تمرکز است. این رنگ به رشد بلوغ و افسون کمک می‌کند و ارتقا دهنده‌ی مطمئنی است. طلایی زیاد از حد، می‌تواند اثر منفی روی انرژی‌ها داشته باشد و فرد را خود پرست، حریص و آزمند و تشنه‌ی قدرت و نفوذ سازد.

نیروی طلایی :

رنگ‌های طلایی معرف ارزش، کامیابی و هم چنین قدرت نرینه هستند. طلایی هر چیزی را در اطراف خودش روشن می‌کند. افزودن گرمی، صمیمیت و توانگری یک ویژگی خوب دیگر این رنگ است. طلایی روشن می‌تواند چشم گیر و شادی بخش و رنگ‌های تیره طلایی می‌توانند گرم و سنتی باشد. استفاده‌ی متعادل از این رنگ می‌تواند فرد را دوست داشتنی و معنوی بسازد. طلایی افراطی می‌تواند فرد را خود خواه، با شکوه، خود پرست، مادی گرا، بی‌اعتماد و مصر بکند.

نمادهای فرهنگی طلایی :

 در بسیاری از فرهنگ‌ها، طلایی مرتبط با بت‌ها است. در مسیحیت، طلایی نماد رنگ خدا و الوهیت است. این رنگ در بسیاری از مراسم‌ها و روزهای مقدس استفاده می‌شود.
 در بودا، رنگ طلایی ارتباط پرستیژی دارد. مجسمه‌های بودا اغلب با طلایی رنگ می‌شوند.
 در فرهنگ مصری، این رنگ شدیداً در اهرام و حروف تصویری به کار رفته است.
 در مراسم‌های سال نو چینی، رنگ طلایی همراه با قرمز، برای تمام تزیینات به کار می‌روند چون قرمز نماد شانس و طلایی معرف کامیابی و ثروت است.

فیروزه‌ای :

  نیروی رنگ‌ها و معانی آنها

واقعیات جالب :

این رنگ نام خود را از سنگ فیروزه گرفته که اولین بار از ترکیه به دست آمده است!

فیروزه‌ای به طور مختصر و مفید :

آرام، صبر و شکیبایی، خلاق، عفو و بخشش، رشد، انسانیت، عواطف، برادری، استقلال، صلح آمیز، التیام، صاف، متین، لذت بخش، الهام بخش، ابتکارانه، رویا، آگاه، پویا. برخی ویژگی‌های منفی آن عبارتند از پنهان کاری، عدم تعادل، دودلی، عدم اعتماد.
فیروزه‌ای ترکیب متواضعانه‌ی آبی و سبز و یک رنگ تسکین دهنده و افسون کننده است. این رنگ معرف دید دوستانه، نزدیک شدن آسان و ارتباط باز است. فیروزه‌ای کمک می‌کند افکار عمیق قلب و ذهن به سطح یعنی به زبان بیایند. هم چنین این رنگ خاصیت التیام بخشی هم برای بدن و هم برای ذهن دارد. فیروزه‌ای اغلب معرف رنگ زنانگی همراه با احساس شیرین است. فیروزه‌ای رنگ‌های تماشایی و دیدنی دارد. این رنگ مهارت و تعادل عاطفی را تولید می‌کند و منسوب به رنگ کبود فام است.

نیروی فیروزه‌ای :

رنگ فیروزه‌ای این قدرت را دارد تا انرژی‌ها و روح را از نو بازیابی و بیدار کند. این رنگ در زمان استرس، ذهن را از افکار پاک می‌کند. فیروزه‌ای، بصیرت و دید آینده دارد. این رنگ در زمانی که فرد نیاز دارد تصمیم خوبی بگیرد، مفید است. فیروزه‌ای اگر به طور متوسط به کار رود می‌تواند ذهن متعادل، اتمسفر تسکین دهنده، انرژی، نیروی حیاتی، زنده دلی و رایحه‌ی تسکین دهنده‌ای را ایجاد کند. هم چنین این رنگ شانس خوب و خوشبختی را جذب می‌کند. فیروزه‌ای افراطی می‌تواند عمل گرایی، نفس، زود رنجی، کج خلقی، پریشانی و ایراد گیری را تحریک کند.

نمادهای فرهنگی رنگ فیروزه‌ای :

 در ایران، این رنگ برای دفع ارواح و انرژی‌های بد و شیطانی به کار می‌رفت.
 در بسیاری از فرهنگ‌ها، فیروزه‌ای سمبل تجمل و ثروت بود و شدیداً برای ساختن زیور و جواهر آلات به کار می‌رفت.
نقره‌ای :
  نیروی رنگ‌ها و معانی آنها

واقعیات جالب :

بهترین رنگ برای خودروها رنگ نقره‌ای است. دیده شده که خودروهای نقره‌ای رنگ، کمترین میزان حوادث جاده‌ای را داشته‌اند چون حتی در نور کم هم قابل رویت هستند.

نقره‌ای به طور مختصر و مفید :

نجیب، مهربان، مدیتیشن، حساس، بزرگی و مقام، سازمان یافته، افسون و جادو، درجه یک، ظرافت، قدرت زنانه، تصور، تخیل، خلاقیت، تکنولوژی پیشرفته، بزرگ شدن با وقار، مدرنیته، دلسوزی و شفقت. نقره‌ای از جنبه‌ی منفی، سرد، دلگیر، حساس از نظر عاطفی و پنهان است.
همانند طلایی، این نسخه‌ی درخشان خاکستری نیز با تجمل و ثروت مرتبط است. نقره‌ای یک رنگ خنثی و منسوب به آینه‌ی روح است. این رنگ به شما کمک می‌کند تا خودتان را به همان روشی که دیگران شما را می‌بینند، ببینید. نقره‌ای شهود و توانایی‌های روانی را افزایش می‌دهد. این رنگ به ارتباط خوب کمک می‌کند. اگر نقره‌ای رنگ محبوب شما است پس صاحب این ویژگی هستید که بدانید چه چیزی برای شما بهترین است. ویژگی‌های صبر و محافظه کاری ویژگی‌های معمول رنگ نقره‌ای هستند.

نیروی نقره‌ای :

نقره‌ای اثر آرامش بخشی روی ذهن دارد و به آسودگی عاطفی، جسمانی و ذهنی کمک می‌کند. این رنگ روح و روان را تصفیه می‌کند و تمام منفی‌ها را پاک می‌کند. هم چنین نقره‌ای به رسیدن به تعادل و هماهنگی کامل کمک می‌کند. این رنگ به طور برجسته به التیام و شفای ناهماهنگی هورمونی کمک می‌کند. نقره‌ای می‌تواند به شما کمک کند تا به ریشه‌ی حقیقت و درک بهتر در هر وضعیتی برسید. اگر چه این رنگ بیشتر شبیه خاکستری است اما بیشتر فعال است.

نمادهای فرهنگی رنگ نقره‌ای :

 در بیشتر فرهنگ‌های غربی، نقره‌ای معرف ابراز مد و مرتبط با ثروت است.
 رنگ نقره‌ای همراه با آبی، رنگ رسمی ایالت نوادا است. به این ایالت در آمریکا "ایالت نقره‌ای" نیز گفته می‌شود.
نیروی رنگ‌ها بی‌اندازه و وسیع است. آیا آنها بر زندگی روزمره‌ی ما تأثیر می‌گذارند؟ خوب، بسیاری افراد پوشیدن یک رنگ ویژه را در یک هفته، افسانه تلقی می‌کنند. اما افراد زیادی آن را حتی گاهی اوقات برای سرگرمی دنبال می‌کنند. رنگ‌هایی که در یک روز ویژه پوشیده می‌شوند تئوری معانی رمزی اعداد و یا نجومی دارند. در زیر آورده شده که چه رنگ‌هایی برای روزهای هفته خوش شانسی می‌آورند.
شنبه :
حاکم : زحل
مناسب‌ترین رنگ : سیاه
رنگ‌های دیگر : بنفش، نیلی، رنگ‌های تیره‌تر آبی و خاکستری
یکشنبه :
حاکم : خورشید
مناسب‌ترین رنگ : تمام رنگ‌های گرم، قرمز، نارنجی، زرد
رنگ‌های دیگر : سایه رنگ‌های قرمز – نارنجی، صورتی
دوشنبه :
حاکم : ماه
مناسب‌ترین رنگ : سفید
رنگ‌های دیگر : کرمی، رنگ‌های روشن سبز، آبی
سه شنبه :
حاکم : مریخ
مناسب‌ترین رنگ : قرمز
رنگ‌های دیگر : نارنجی، قهوه‌ای، رنگ‌های گرم
چهارشنبه :
حاکم : عطارد
مناسب‌ترین رنگ : سبز
رنگ‌های دیگر : فیروزه‌ای، رنگ سبز متالیک، خاکستری
پنج شنبه :
حاکم : مشتری
مناسب‌ترین رنگ : آبی، زرد
رنگ‌های دیگر : بنفش، رنگ‌های روشن آبی، بنفش کمرنگ و صورتی
جمعه :
حاکم : زهره
مناسب‌ترین رنگ : رنگ‌های آبی، صورتی
رنگ‌های دیگر : سفید، کرمی، زرد فرنگی، نیلی
ممکن است ما به رنگ‌ها به روشی که معرف احساس ما باشند نگاه نکنیم. این که آیا رنگ‌ها باعث احساس خوب و یا بد ما می‌شوند می‌تواند مورد سوال قرار گیرد. اما این واقعیت صحت دارد که آنها با ترشح رنگ‌های متنوع خود، هر جنبه‌ی زندگی را زیبا و با معنی می‌سازند.

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.