معرفی سوغات ملایر

ملایر یکی از شهرهای استان همدان است. در این شهر محصولات کشاورزی مهمی چون انگور، کشمش، شیره انگور و همچنین محصولاتی چون مبلمان، فرش و گیوه به عنوان سوغات ملایر به حساب می‌آیند.
يکشنبه، 26 خرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
معرفی سوغات ملایر
ملایر یکی از شهر‌های مهم تاریخی ایران واقع در استان همدان است. آب و هوای این شهر سرد و کوهستانی است و اگر می‌خواهید به ملایر سفر کنید بهتر است فصل‌های گرم را برای این کار انتخاب کنید. آثار تاریخی نشان می‌دهد که ملایر در دوران ایلامی دارای حکومت مستقلی بوده و در دوران ساسانیان نیز بخشی از اکباتان به حساب می‌آمده است. نام این شهر روی سکه‌های قدیمی مربوط به آن دوران یافت شده است. جمعیت این شهر حدود ۲۰۰ هزار نفر است و بالغ بر ۹۰% آن‌ها را قوم فارس تشکیل می‌دهند.

مردم ملایر تقریباً همگی شیعه هستند، اما وجود ۴ کلیسای مهم و قدیمی در آن نشان می‌دهد که در گذشته میزبان اقوام مختلفی با ادیان گوناگون بوده است. سفر به ملایر خالی از لطف نیست. شما می‌توانید در این شهر از جاذبه‌های گردشگری فراوانی، چون یخچال میرفتاح، قلعه انوج، آتشکده نوشیجان، موزه لطفعلیان، آرامگاه بابا حسین، قلعه پری و... دیدن کنید. اما ملایر مانند باقی شهر‌های ایران صنایع دستی و خوراکی‌های خاص خود را دارد که در ادامه مطلب معرفی می شوند.


معرفی بهترین سوغات ملایر

۱. انگور

انگور مهم‌ترین محصول باغی شهرستان ملایر است. سالانه حدود ۳۵۱ هزار تن انگور از ۶۳ هزار هکتار باغ‌های انگور این شهرستان برداشت می‌شود که از این نظر رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است. به همین دلیل اقتصاد مردم شهر نیز به شدت به انگور وابسته است. شما به محض اینکه وارد شهر ملایر شوید در تمام مسیر و داخل شهر فروشگاه‌های مختلف انگور را مشاهده می‌کنید. کیفیت این محصول فوق العاده بالاست و نمی‌توانید بدون خرید انگور از ملایر خارج شوید، زیرا مهم‌ترین سوغات ملایر همین انگور است.

معرفی سوغات ملایر


۲. شیره انگور و کشمش

شیره انگور نیز یکی از پر طرفدارترین سوغاتی‌های شهر ملایر است. این محصول از جوشاندن شهد انگور به دست می‌آید. بهترین شیره انگور را می‌توانید در روستای مانیزان ملایر که حدود ۳۵ کیلومتر از مرکز شهر فاصله دارد تهیه کنید. در روستاها مردم محلی هرساله در مراسم جالبی با کمک هم بهترین شیره انگور را تولید می‌کنند. در ضمن کشمش ملایر نیز بسیار معروف است. کیفیت این محصول سبب شده تا شهرت خاصی در کل کشور پیدا کند. پیشنهاد می‌کنیم که از شیره انگور و کشمش ملایر، کمی به عنوان سوغات ملایر خریداری کرده و برای اقوام خود ببرید.

معرفی سوغات ملایر


۳. مبلمان

اما دومین چیزی که نام ملایر با آن برده می‌شود مبلمان است. درواقع می‌توان مبلمان را دومین سوغات ملایر بدانیم. گفته می‌شود حدود ۶۰ درصد تولید مبلمان ایران در ملایر انجام می‌شود و این صنعت از جایگاه خوبی در شهر ملایر برخوردار است. در تمام شهر می‌توانید کارگاه‌های کوچک و بزرگ مبل‌سازی را ببینید. هر ساله در چندین نوبت نیز نمایشگاه مبلمان با تخفیف‌های بسیار مناسب در ملایر برقرار می‌شود. همین تمرکز روی تولید مبلمان در ملایر باعث شده تا دیگر شغل‌هایی که مربوط به صنعت چوب مانند خراطی، نجاری و... هستند نیز رونق فراوانی پیدا کنند. پس شما می‌توانید با سفر به ملایر ضمن بازدید از نمایشگاه های مبلمان، یک خرید خوب برای خانه خود داشته باشید.

معرفی سوغات ملایر


۴. گیوه

در منطقه غربی و جنوب غربی کشور بخاطر شرایط فرهنگی و جغرافیایی پوشیدن گیوه از قدیم رسم بوده است. گیوه‌هایی که کار دست مردم هنرمند بومی است. در ملایر نیز همچنان گیوه‌ دوزی پابرجاست و در بازار‌های قدیمی شهر، تولیدی‌های کوچکی را خواهید یافت که در آن مشغول درست کردن گیوه هستند. اگر می‌خواهید در فصل تابستان یک کفش سبک، خنک و زیبا را پا کنید. به شما پیشنهاد می‌کنیم که از ملایر چند جفت گیوه تهیه کنید. قیمت این گیوه‌ها بسیار مناسب است و از دوام بالایی نیز برخوردار است و می‌توانید به عنوان سوغات ملایر آن را از بازارهای سنتی این شهر تهیه کنید.

معرفی سوغات ملایر


۵. فرش

بافت فرش نیز همچنان به روش دستی در بین مردم ملایر بخصوص بانوان روستای آن رونق فراوانی دارد. عمدتاً افراد روستایی عضو تعاونی‌هایی هستند که اقدام به بافت فرش دست بافت با کمک یکدیگر می‌کنند و در نهایت در بازار آن را می‌فروشند. در روستا‌های شمالی شهر ملایر بافت فرش به گره ترکی و طرح هراتی و ایلیاتی انجام می‌شود این در حالی است که در بخش‌های جنوبی شهر، هنرمندان فرش‌ها را به روش فارسی با گره‌های نامتقارن می‌بافند؛ بنابراین می‌توانید از هردو نمونه فرش‌ها دیدن کنید و بسته به سلیقه‌ای که دارید یک نمونه از آن‌ها را به عنوان یک سوغاتی نفیس خریداری کنید.

معرفی سوغات ملایر


۶. ترخینه

اما مهم‌ترین غذای سنتی شهر ملایر ترخینه است. این غذا نوعی آش محلی است که با کمی تفاوت در استان‌های همدان، لرستان و کردستان و چند شهر دیگر کشور پخته می‌شود. ترخینه انواع مختلفی دارد که بهترین آن نوع جامد است که از دوغ، گندم و جو تشکیل شده و آن را جلوی آفتاب می‌گذارند تا خشک شود و به همان صورت نگهداری می‌کنند. سپس زمانی که می‌خواهند آش ترخینه را بپزند، همین ترخینه‌های خشک را به همراه مقداری حبوبات پیازداغ، سبزی خشک و زردچوبه در آب ترکیب می‌کنند و با حرارت ملایم به سبک آش می‌پزند. معمولاً این غذا در زمستان‌ها و هوای سرد این مناطق مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر در ملایر اقدام به خرید ترجینه خشک کردید حتما از زنان محلی دستور پخت آن را نیز بپرسید.

معرفی سوغات ملایر


سوغات ملایر را از کجا بخریم؟

حالا بهتر است بدانیم که سوغات ملایر را از کجا بخریم. ملایر نیز مانند اکثر شهر‌های ایران دارای یک بازار تاریخی است که هسته اولیه ساخت آن به زمان فتحعلی شاه بازمی‌گردد. درکل این بازار تاریخی دارای چند قسمت فرعی، چند تیمچه، سرا و فروشگاه‌های بسیاری است که تقریباً خرید و فروش اصلی شهر در اینجا انجام می‌شود. شما اگر به ملایر سفر کرده‌اید و قصد دارید تا از این شهر خرید کنید، پیشنهاد ما این است که حتماً به این بازار سری بزنید. بازار سنتی ملایر علاوه بر اینکه دارای یک محیط جذاب تاریخی است. همچنین بهترین محل برای خرید سوغاتی شما خواهد بود.


منبع: سایت ستاره


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.