معرفی شهر زیبای رودان

رودان یکی از شهرهای زیبای جنوبی ایران واقع در استان هرمزگان است که از نظر منابع طبیعی و تاریخی بسیار غنی است و همین امر سبب شده تا هرساله گردشگران فراوانی از آن بازدید کنند. در این مطلب شما را با جاذبه های تاریخی،‌ طبیعی و صنایع دستی و خواکی های معروف رودان آشنا خواهیم کرد.
پنجشنبه، 30 خرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
معرفی شهر زیبای رودان
استان جنوبی هرمزگان؛ یکی از زیباترین استان‌های کشور به شمار می‌رود که هر ساله مخصوصا در ایام عید میزبان عده کثیری از هموطنان ما از سراسر ایران است. سفر مسافران نوروزی به این استان خود گویای حق مطلب در مورد این استان است. با این وجود قصد داریم در این مقاله شما را با یکی از دیدنی‌ترین شهرستان‌های موجود در استان هرمزگان آشنا کنیم. شهرستانی که به بهشت جنوب ایران شهره است.

شهرستان رودان در 85 کیلومتری مرکز استان قرار گرفته است، این شهرستان دارای ارتفاع 190 متری از سطح دریا است و با وجود اینکه همه ما انتظار داریم مناطق جنوب کشور از نظر پوشش گیاهی فقیر باشد، اما شهرستان رودان یکی از سرسبزترین مناطق موجود در کشور به شمار می‌رود. آب و هوای معتدل این منطقه باعث شده است، این شهرستان فوق‌العاده زیبا در تمام طول سال میزبان گردشگران مختلف از سراسر ایران باشد.

رودکان، نام قدیمی شهرستان رودان است و به معنی وجود رودخانه های فراوان و پرآب است. بنابراین مشخص است که با وجود چند رودخانه‌ی پر آب، این منطقه باید از پوشش گیاهی بالا و آب و هوای معتدل برخوردار باشد. از آنجا که همیشه تمدن‌ها در کنار رودخانه‌ها شکل گرفته‌اند، بنا به تحقیقات انجام شده توسط کارشناسان میراث فرهنگی، قدمت این شهرستان به ایلامیان و آشوریان می‌رسد. بنا به گفته کارشناسان قبل از روی کار آمدن سلسله ساسانی، بر روی رودخانه‌های موجود در این شهر سدهای طبیعی و نسبتاً مرتفعی در مکانی که امروزه تبرکن نامیده می‌شود، قرار داشته است که آب رودخانه‌ها از آنها سرازیر شده و به دشت ارموز می‌ریختند.

برخی معتقدند این سدها بعد از روی کار آمدن ساسانیان خراب شده‌ و منطقه به یک جلگه با نام هرمز تبدیل شده است. آثار کشف شده در این منطقه به خوبی نشان می‌دهد این منطقه یکی از قدیمترین مناطق موجود در کشور به شمار می‌رود که خوشبختانه امروزه نیز بسیار مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد. از آنجا که شهرستان رودان و مناطق اطراف آن در تمام طول تاریخ پر از سکنه بوده است، بنابراین آثار باستانی و تاریخی بسیاری را می‌توان در این منطقه مشاهده نمود. لیستی از این جاذبه‌های تاریخی در زیر آمده است.


جاذبه های تاریخی رودان

۱) سنگ‌ نوشته‌های باد افشان

سنگ ‌نوشته‌های موجود شامل کلمات نوشته شده به خط میخی و نقاشی‌های از دوران ایلامیان و آشوریان است. این منطقه در شمال رودان و در فاصله 25 کیلومتری از مرکز شهرستان قرار گرفته است.


۲) قلعه دختران

این قلعه نیز در شمال شهرستان رودان قرار دارد، البته امروزه تنها خرابه‌های آن باقی مانده است؛ اما توجه به آن و موقعیت قلعه نشان می‌دهد، قلعه به عنوان یک پناهگاه اضطراری ساخته شده است. موقعیت این قلعه تا شهر تنها 5 کیلومتر فاصله دارد.


۳) قلعه کمیز

در این قلعه که در شرق رودان قرار گرفته است نشانه‌های خیره کننده‌ای از زندگی مردم در دوران ساسانیان به چشم می‌خورد. این منطقه تا مرکز شهر 12 کیلومتر فاصله دارد. این مکان را می‌توان مهمترین بخش تاریخی شهر رودان دانست که متاسفانه عدم رسیدگی و شرایط جوی آن را تخریب کرده است. گفته می‌شود این قلعه در دوران صفویه و قاجار نفش مهمی در حفاظت از شهر بر عهده داشته است.


۴) تم مارو

تم مارو نام یک تپه در نزدیکی قلعه کمیز است. بنا به تحقیقات انجام شده، این تپه در گذشته محل دفن مردگان ساکن در قلعه کمیز بوده است. در کاوش‌های انجام شده در این تپه، آثار با ارزشی از جمله جمجمه جراحی شده و اشیا قیمتی، قدیمی کشف شده است.


۵) امامزاده سطلان محمد

این آرامگاه در روستایی با همین نام در 45 کیلومتری شهرستان رودان قرار دارد. بنا به اسناد تاریخی، نسب این امامزاده به موسی بن جعفر (ع) می‌رسد و امروزه جز زیارتگاه‌های شناخته شده کشو ر محسوب می‌شود.


۶) امامزاده شاه قطب الدین حیدر

آرامگاه این امامزاده در جنوب شهرستان رودان قرار دارد و منسوب آن بزرگوار به امام حسن مجتبی می‌رسد. از دیگر امامزاه های موجود در این شهرستان می‌توان به امامزاده سیدجلال الدین، امامزاده سیدامیربن سلیمان اشاره نمود.


۷) کوه ‌زندان

کوه زندان، نام یک زندان در قلب کوه است، به عبارت دقیق‌تر باید گفت این زندان در یک قله در دل یک غار قرار گرفته است که دارای 12 اتاق یا سلول است. راه رسیدن به این زندان بسیار سخت، باریک است. برای رسیدن به این زندان باید از کنار پرتگاه‌های عمیق و یک تونل باریک که در دل کوه کنده‌شده است، عبور کنید. بنا به تحقیقات انجام شده، گویا این زندان مخصوصا زندانیان سیاسی بوده است.


جاذبه‌های طبیعی رودان

علاوه، بر جاذبه‌های تاریخی می‌توان به پل آبنما، پل ساخته شده بر روی رودخانه آبنما اشاره کرد. همچنین باید به تپه‌ها و پوشش گیاهای شهرستان رودان اشاره نمود که حیات وحش گونه‌های مختلف جانوری از جمله خرس سیاه، پلنگ، شغال، گربه وحشی، گراز، بز، قوچ، میش، خرگوش و انواع خفاش می‌باشد. نکته مهم دیگر در خصوص حیات وحش این منطقه این است که برخی از گونه‌های جانوری مانند خرس سیاه در این شهرستان، از نمونه‌های کمیاب و منحصر به فرد آسیایی و در حال انقراض هستند که خوشبختانه این گونه‌ها تحت حمایت و محافظت قرار گرفته‌اند. این منطقه همچنین در فصل مهاجرت پرندگان میزبان انواع اردک‌ها و دیگر پرندگان مهاجر است. در این منطقه در تمام طول سال می‌توان انواع پرندگان مانند هدهد، کبک، کبوتر چاهی و... را مشاهده نمود.


صنایع دستی و خوراکی‌ها

صنایع دستی شهرستان رودان شامل انواع ظروف سفالی و حصیربافی‌های ساخته شده از برگ‌های درخت نخل، انواع سوزن دوزی، رزی دوزی، خوس دورزی و... است. شهرستان رودان مانند دیگر مناطق جنوبی کشور به دلیل اقلیم خاص خود، دارای غذای محلی متنوع درست شده از میگو و ماهی است؛ قلیه ماهی ، ماهی برشته، قیله بادمجان، دم کش ماهی، تاس کباب و دوپیازه از جمله غذاهای معروف رودان است. رودان شیرینی‌های مخصوص خود را دارد که اکثراً با خرما درست می‌شوند. ترشی، مربا و نان‌های محلی این شهرستان بی نظیر است. رنگینه، حاوله شیره، ترشی انبه ، ترشی مخلوط، مربا انبه، خرما، نارنج و لیمو، نان دستی، نان تاوان، نان کولوکو و نان فطیره تنها تعدادی از خوراکی های خوشمزه این شهرستان است. جاذبه‌های دیدنی فراوان، آثار تاریخی و آب و هوای معتدل منطقه، صنایع دستی و خوراکی‌های شهرستان رودان می‌تواند سفر به رودان را به یک سفر به یادماندنی تبدیل کند.


منبع: سایت ستاره


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.