معرفی پل سفید اهواز

پل سفید اهواز یکی از قدیمی ترین پل های مدرن ایران محسوب می‌شود که بر روی رود کارون ساخته شد تا عبور و مرور بین دو بخش شهر را آسان کند. این پل توسط یک شرکت سویسی در سال 1315 ساخته شد و هزینه احداث آن کمی بیش از 5 میلیون تومان بوده است.
دوشنبه، 3 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
معرفی پل سفید اهواز
اهواز یکی از کلانشهرهای مهم کشور عزیزمان ایران است که از گذشته دور به خاطر وجود ذخایر عظیم نفتی مورد توجه سرمایه گذاران و شرکت‌های خارجی بوده و به همین دلیل در آن دوران پیشرفت چشمگیری در زمینه‌های شهرسازی متوجه این شهر زیبا بوده است. وقتی به اهواز سفر کنید رودی خروشان و زیبا را خواهید دید که از میان شهر می‌گذرد و ضمن زیبایی شهر، آن را به دو قسمت تقسیم کرده است. اما چیزی که نگذاشته میان دو بخش شهر جدایی حاصل شود، پل‌های زیبا و فراوانی است که روی این رود ساخته شده. این پل‌ها امروزه به یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر اهواز نیز تبدیل شده است و مسافران حتماً عکسی را در کنار این پل‌ها به نشانه بازدید از شهر اهواز به یادگاری گرفته‌اند. یکی از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین این پل‌ها، پل سفید اهواز است که قصد داریم در ادامه مطلب آن را به شما معرفی کنیم.

درسال 1313 براساس طرحی که اداره راه آهن اهواز داده بود، قرارداد ساخت یک پل جدید بر روی رودخانه کارون با یک شرکت سویسی بسته و مسئولیت طراحی و ساخت این پل به آنها واگذار شد. کل هزینه برآورد شده برای ساخت پل چیزی حدود 5 میلیون تومان بود که توسط بانک ملی به شرکت سوئیسی پرداخت شد. سپس شرکت در شهریورماه همان سال اولین اقدامات مربوط به پی کنی و آماده کردن زمین برای ساخت پل را آغاز نمود. کار ساخت و طراحی پل را یک مهندس آلمانی به همراه همسرش رهبری می‌کرد، سرانجام در سال 1314 پایه‌ها تمام شد و کار نصب هلالی فلزی نیز انجام شد.

اما یکباره مسئولان انگلیسی که حاکم بر شرکت نفت ایران بودند تمامی تجهیزات از جمله جرثقیل‌هایی که برای کار به این پروژه داده بودند را پس گرفتن و عملیات ساخت پل متوقف شد. در همین حین بود که مهندس آلمانی به خاطر فشار عصبی و ناراحتی این اتفاق متاسفانه بر اثر ناراحتی از دنیا رفت. اما این پایان کار نبود، همسر آلمانی همان مهندس با روش‌های ابتکاری و بودن کمک انگلیسی‌ها توانست تا هلالی دوم را نیز نصب کند و کار اصلی ساخت پل را در تاریخ مرداد ماه 1314 به پایان رساند.

در همان ماه، بتن ریزی کل پل نیز به پایان رسید و به طور همزمان کار آسفالت کردن و برق کشی پل را نیز باهم به صورت موازی پیش رفت و سرانجام در تاریخ 15 شهریور 1315 سال بعد از تست‌ها و آزماشات فنی، کار پل به پایان رسید و شرکت سویسی آن را تحویل شرکت راه آهن ایران داد و آنها نیز در تاریخ 15 آبان 1315 پل را به طور رسمی افتتاح کردند.


مشخصات پل سفید اهواز

طول این پل زیبا حدود 501 متر
 عرض آن 9.8 متر
سه دهانه میانی 49 متر
دو دهانه 130، 136 متر
دو قوص بتنی 12 و 20 متر
ضخامت 8 ستون 56.2 متر
ارتفاع از سطح آب 13 متر

شرکت سازنده پس از ساخت، این پل را به مدت 24 ماه ضمانت کرد و عمر آن را 50 سال اعلام کرد. پس از گذشت سال‌ها شهرداری اهواز در سال 1389 تصمیم گرفت با بودجه‌ای معادل 500 میلیون تومان به بازسازی اساسی در پل دست بزند تا ضمن کاهش خطرات احتمالی، بتواند زیبایی جدیدی به این پل بدهد تا جایی که تمامی وسایل تورپردازی جدید آن را نیز از ایتالیا تهیه کردند.


چطور پل سفید اهواز را ببینیم؟

اگر می‌خواهید در اهواز به دیدن پل سفید بروید می‌توانید از جاده‌های ساحلی در قسمت شرغی و غربی شهر استفاده کنید تا به پل برسید، همچنین در دو طرف شهر ایستگاه‌های متروی نزدیک به پل وجود دارند که می‌توانید از آنها استفاده کنید. ایستگاه بخش شرقی به نام ایستگاه مترو نادری و بخش غربی به نام ایستگاه مترو ساعت است که با فاصله‌ای در حدود 5 دقیقه با ماشین تا پل قرار دارند. همچنین اگر می‌خواهید با خودروی شخصی به دیدن پل بروید می‌توانید از طریق اتوبان گلستان در سمت غربی و بزرگراه جمهوری در سمت شرقی خود را مستقیم به پل برسانید.


منبع: سایت ستاره


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.