آیا بیت کوین قانونی است؟

اگر یک نوع پول وجود داشته باشد که می‌تواند در سراسر جهان مورد استفاده قرار گیرد و ارزش آن یکسان باقی بماند به طوری که شما مجبور نباشید نرخ ارز فعلی دلار را به ین یا پوند را به فرانک تبدیل کنید، بیت کوین است. چه اتفاقی خواهد افتاد اگر آن واحد پولی دیجیتال باشد و مبادلات در آن فوری باشد؟
جمعه، 14 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید زهرا خرم شاهی
موارد بیشتر برای شما
آیا بیت کوین قانونی است؟
اگر یک نوع پول وجود داشته باشد که می‌تواند در سراسر جهان مورد استفاده قرار گیرد و ارزش آن یکسان باقی بماند به طوری که شما مجبور نباشید نرخ ارز فعلی دلار را به ین یا پوند را به فرانک تبدیل کنید، بیت کوین است. چه اتفاقی خواهد افتاد اگر آن واحد پولی دیجیتال باشد و مبادلات در آن فوری باشد؟
 
این مقدمه ای است که در پشت آن بیت کوین وجود دارد، با این وجود برخی از کاربران در آمریکا و سراسر جهان در مورد وضعیت قانونی بیت کوین نگران هستند. وقتی بیت کوین برای اولین بار ظاهر شد، از "وب سایت تاریک همراه با سایر فعالیت‌های سایه‌ای الهام‌گرفته بود. با اینکه بیت کوین در واقعیت به شکل پیچیده ای در حال گسترش است، همچنان به طور روزافزون مسئله قانونی بودن بیت کوین در آمریکا و سراسر جهان مورد بررسی قرار میگیرد. اما شاید بسیاری از شما تا به امروز شاید نام بیت کوین به گوشتان خورده باشد اما ندانید که بیتکوین در واقع چیست. در ادامه می خواهیم ماهیت بیتکوین را بررسی کنیم و سپس به ماهیت قانونی آن بپردازیم.
 

بیت کوین چیست؟

در اصل بیت کوین یک رمزنگاری ارز است، به این معنی که آن را به صورت دیجیتالی و سکه به شکل فیزیکی یا  قابل لمس وجود ندارد. این رمزنگاری به منظور حفظ امنیت معاملات کدگذاری شده است. چندین نوع از رمزنگاری مجازی ایجاد شده است که بتواند ارز دیجیتالی را  در سال 2009 وارد صحنه کند. از میان ارزهای دیجیتالی شناخته شده در دنیا بیتکوین شناخته شده ترین و مورد استفاده قرار گرفته ترین آنها است.

یکی دیگر از مولفه های مهم بیتکوین که آن را جدا از ارز سنتی می کند این است که عنصر مرکزی جهت کنترل ندارد. در عوض، تمام معاملات به طور مستقیم و به صورت کاربر به کاربر انجام می شود. در این میان مجموعه ای از دستگاه های الکترونیکی وجود دارد که امکان خرید، فروش و پرداخت صورتحساب، موسسات بانکی الکترونیکی، کارت های اعتباری و سیستم های پرداخت آنلاین مانند Paypal یا Google Wallet را می دهد که شما از طریق آنها قادر به انتقال بیت کوین به پول کشور خود می باشید.
 
کاربران می توانند اعتبار بیت کوین خود را در کیف پول آنلاین ذخیره کنند که حریم خصوصی برای آن فعال می شود، زیرا کیف پول و معاملات از طریق آدرس آنلاین ، به جای نام فرد یا شرکت شناخته می شود.

اگر چه بیتکوین به صورت غیرمتمرکز طراحی شده است، شرکت هایی مانند شرکت Coinbase یا Bitpay وجود دارند که می توانند پردازش های ارزهای دیجیتالی را  توسط یک کاربر پردازش کنند و آن را به پول سنتی تبدیل کنند و این ارز را به حساب بانکی کاربران واریز کند.
 

آیا بیت کوین قانونی است؟

چگونه قانون بر استفاده از بیت کوین تاثیر می گذارد؟

از آنجا که بیتکوین یک سیستم غیر متمرکز و جهانی است، ممکن است شما تعجب کنید که چرا برای بسیاری از کشورهای مختلف یا سیستم های بانکی مهم است و آیا شما یا یک شرکت بزرگ می توانید چه معاملاتی را با بیت کوین انجام دهید یا چه خریدهایی با آن داشته باشید؟ 

در پاسخ این سوال جای تعجبی وجود ندارد چون این مسئله تا حدودی از پیچیدگی خاصی برخوردار است. در حالی که هیچ قدرت ملی یا جهانی توانایی منحل کردن و از بین بردن بیتکوین را ندارد، کشورهای عضو می توانند ممنوعیت استفاده از آن را در حوزه و  قلمرو قدرت خود اعمال کنند و یا ارزش آن را در بعضی از نقاط برای کاربران و یا معامله گران کاهش دهند.


وضعیت قانونی بودن بیت کوین در ایالات متحده چگونه است؟

استفاده از بیت کوین در ایالات متحده، در بسیاری از هواپیماهای اقتصادی، کاملاً قانونی است. می توان گفت از سال 2013، وزارت خزانه داری ایالات متحده، بیت کوین را به عنوان ارز مجازی تعیین کرد که می تواند به پول دیگری تبدیل شود. سرویس درآمد داخلی در سال 2014 اعلام کرد که برای بیتکوین باید درصد مالیاتی محاسبه و در نظر گرفته شود.
 
در سال 2015، مشروعیت و قانونی بودن بیت کوین گسترش پیدا کرد، درست که زمانی که کمیته معاملاتی آن را به عنوان یک ارز برای معاملات آینده در نظر گرفت. در نهایت، در سال 2016، وضعیت قانونی بیت کوین به طور رسمی به عنوان کیف پول دیجیتالی یا صندوق های دیجیتالی به معنای ساده این اصطلاح شناخته شد.

در سال 2016 تصمیم گیری های کوچکی در این زمینه انجام شد اما یکی از پیامدهای مهم ملی را به همراه داشت. در این مورد می توان به پرونده مارگیو و همکاران در دادگاه منطقه ای ایالات متحده و در جنوب ایالت نیویورک اشاره کرد که در آن اپراتور غیر مجاز بیتکوین را درگیر کرد. دفاع وی این بود که در صورت عدم موافقت با بیتکوین می تواند منجر به غیر قانونی بودن شود زیرا بیت کوین به دلیل اینکه منشا آن مشخص نیست، به نحوی غیرقانونی است.

در پاسخ، دادگاه فدرال تصریح کرد که  بیت کوین در واقع قانونی است که درایالات متحده  می تواند به صورت کاملاً قانونی مورد استفاده قرار گیرد. در حال حاضر تنها بیت کوین را می توان به عنوان ارز دیگری که جایگزین پول می باشد به منظور خرید خدمات و یا کالاها در سراسر دنیا برای انجام معاملات استفاده کرد. همچنین بیتکوین را می توان برای انجام مبادلات، با استفاده از دیگر صندوق های سنتی خریداری نمودُ. به طور خلاصه می توان گفت بیتکوین به عنوان یک ابزار کلی مبادله در تمام حوزه های قانونی عمل می کند، تا آنجا که به مقامات بانکی ایالات متحده مربوط می شود.
 

وضعیت قانونی بیت کوین در سراسر جهان چگونه می باشد؟

بیت کوین به طور فزاینده در سراسر جهان شناخته شده است، هر چند استفاده از آن ممکن است بیشتر یا کمتر از یک کشور نسبت به یک کشور دیگر تنظیم شود. سه کشور در آمریکای شمالی و همچنین اکثریت کشورهای آمریکای جنوبی، اروپا، آسیا، شمال و جنوب آفریقا و استرالیا و نیوزیلند، اخیراً بیت کوین را به عنوان پول قانونی، تشخیص داده و نه تنها آن را معاملات خود استفاده می کنند، بلکه محدودیتی در استفاده از ان برای سایر کاربران اعمال نمی کنند.

در حال حاضر کشورهایی همچون مراکش، بولیوی، ایسلند، ویتنام، اکوادور، بنگلادش و نپال ، کشورهایی هستند که در حال حاضر استفاده از بیت کوین در آن به صراحت غیرقانونی اعلام شده است.

با این حال به یاد داشته باشید که در جهان امروز و تکنولوژی های عجیب و غریب، گاهی اوقات تنظیمات ارز یک کشور مانند روسیه ممکن است از سویی کاهش بیت کوین را غیرقانونی  اعلام کند و در عین حال از سوی دیگر ممنوعیت استفاده از آن برای تعداد زیادی از مبادلات را اعلام کند. یکی دیگر از کشورهایی که استفاده از بیتکوین در ان به شکلی پیچیده می باشد، کشور چین است، زیرا تنها شهروندان متوسط می توانند با بیت کوین خرید و فروش کنند و این می تواند ممنوعیت استفاده از آن را برای شرکت ها و یا سازمان ها اعلام کند.

با وجود تمام گفته ها و بررسی های انجام شده در زمینه قانونی بودن بیت کوین، وضعیت قانونی بیت کوین در سراسر جهان در حال تغییر است. در کل به نظر می رسد که رمزنگاری ارز بیت کوین برای انجام معاملات و مبادلات ، باعث شده بیتکوین به عنوان یک ابزار قانونی به طور وسیع مورد استفاده قرار گیرد و بیشتر از پیش شناخته شود. اما همیشه نحوه پرداخت و چگونگی مقررات بیتکوین کنونی کشورها ممکن است بر خرید، فروش یا سرمایه گذاری بیت کوین تأثیرگذار باشد.

منبع: www.cryptocritics.com


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.