طوفان فکری کلاس

حال از بچه‌ها بپرسید که چه کارهایی می توان انجام داد که این تخته شرایط بهتر و مطلوب تری از وضع فعلی اش پیدا کند؟ جلسه درس آغاز میشود، قطعا در ابتدا بچه‌ها خیلی سخت ایده ارائه میدهند، اما مطمئنا بعد از اجرای این تمرین، آنها یاد می گیرند که چگونه باید ایده‌های خود را ارائه دهند.
چهارشنبه، 19 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
طوفان فکری کلاس
اگر هر معلمی بتواند درس را با طوفان فکری آغاز کند، کلاسهای درس به فضاهای متفاوتی مبدل می شود که پیامد آن یک تحول مثبت است. بچه ها اگر بدانند که میتوانند به ایده پردازان حرفهای مبدل شوند، در آن صورت جسارت بودن و متفاوت عمل کردن را پیدا می کنند. یک سؤال اساسی همواره مطرح است چرا بچه ها در مدارس سنتی فرصت خلاق بودن را نمی یابند؟ پاسخ مشخص است. چون ذهن آنها پر از اندیشه ها و نظریات گوناگونی است که توسط معلم‌ها و از طریق کتب درسی به آنها منتقل شده است. یک پروفسور آمریکایی نزدیک رهبر آیین ذن می رود تا آیین بودایی ذن را یاد بگیرد. رهبر ذن فنجانی را بر میدارد و شروع به آب ریختن درون آن می کند ناگهان پروفسور برای رهبر ذن فریاد میزند:
 
تا زمانی که ذهنها را برای ایده سازی و ایده پروری آماده نکنیم، هیچ اتفاق و جریانی به وقوع نمی پیوندد. بنابراین برای ایجاد یک کلاس طوفان فکری باید مراحلی به شرح زیر را برای آماده کردن ذهن انجام دهیم:
 
1- از بچه های کلاس بخواهیم روی صندلیها به آرامی نشسته و بدون هیچ گونه فشار بیرونی، تمام سلول ها را به آرامش و سکوت دعوت کنند. ۲- بعد از رهایی اولیه و احساس خوب داشتن از شرایط خود، چشم ها را بسته و به آرامی نفس عمیق بکشند. این روش در رهایی ذهن و ایجاد آرامش بسیار مؤثر است. ٣- حال از آنها بخواهیم تصور کنند که در یک جنگل سبز در حال قدم زدن هستند. جنگلی که پر از سبزی، درخت و صدای آرامش بخش حیوانات است. سفرهای رؤیایی همیشه به تقویت ذهن افراد کمک می کند. ۴- اگر امکان داشته باشد، موسیقی آرام و دلنشینی در کلاس پخش شود تا بچه ها از شنیدن آن احساس خوبی کنند. موسیقی هایی نظیر کلاسیک، مدیتیشن، اکسیژن، بی کلام ۵- اگر هوا بارانی است، از بچه ها بخواهیم به باران نگاه کنند؛ باران را بشنوند و با صدای آن به نیروهای مثبت درون خودشان پی ببرند. اگر هوا آفتابی است، بهتر است با بچه ها به حیاط رفته و حمام آفتاب بگیریم. ۶- از دانش آموزان بخواهیم لبخند بزنند و اگر دوست دارند با صدای بلند خندیدن را تجربه کنند. البته مقصود با هم خندیدن است، نه به هم خندیدن؛ به قصد مسخره یا تمسخر کردن. خنده، بهترین روش برای مدیریت استرس، عصبانیت و خشونت است.می توان تخته را به صورت مربع، دایره و یا سایر اشکال هندسی در آورد. ، می توان جایی برای تخته پاک کن و ماژیک ها قرار داد. ، می توان تخته را در وسط کلاس نصب کرد و از بچه ها بخواهیم دور آن بنشینند. ، می توان تختهای ساخت که وقتی در وسط کلاس قرار گرفت از هر دو طرف آن بتوان استفاده کرد. ۷- باید فضایی ایجاد کنیم تا بچه ها به یکدیگر مهربانی کنند و عشق و عطوفت را در نگاهها، دستها و صورتشان بین همدیگر تقسیم کننده ۸- ده دقیقه نرمش، کمک فراوانی به فرد می کند تا به آرامش و ثبات احساس و ذهن برسد. اما بعد از طی این مراحل، ذهن آماده برای فعالیت های درسی و کلاسی می شود. بعد از این ۸- مرحله، هر فرد می تواند به تولید ایده های نو بپردازد.
 
تمرین عملی طوفان فکری با لبخند وارد کلاس شوید و از دانش آموزان بخواهید به تخته وایت برد کلاس نگاه کنند. حال به آنها بگویید: «شما بهترین و نابغه ترین شاگردان من هستید که تا کنون داشته ام». سپس تأکید کنید که هدف از این کلاس تولید ایده در مورد موضوعی است که الان اعلام خواهید کرد. ولی قبل از آن نباید از یاد ببریم که هر ایده ای هر چند معمولی و طنز آمیز قابل قبول است و هیچ کس نباید از ایده دوستانش انتقاد کند. فقط هر کس باید بتواند ایده های بیشتر و بیشتر ارائه دهد.
 
حال از بچه‌ها بپرسید که چه کارهایی می توان انجام داد که این تخته شرایط بهتر و مطلوب تری از وضع فعلی اش پیدا کند؟ جلسه درس آغاز میشود، قطعا در ابتدا بچهها خیلی سخت ایده ارائه میدهند؛ اما مطمئنا بعد از اجرای این تمرین، آنها یاد می گیرند که چگونه باید ایده های خود را ارائه دهند احتمالا پاسخهایی به شرح زیر توسط دانش آموزان ارائه می شود:
 
می‌توان تخته را بزرگتر ساخت. ، می توان تخته را کوچکتر ساخت. ، می توان تخته را به رنگ‌های دیگر در آورد.
 
می توان تخته را به صورت مربع، دایره و یا سایر اشکال هندسی در آورد. ، می توان جایی برای تخته پاک کن و ماژیک ها قرار داد. ، می توان تخته را در وسط کلاس نصب کرد و از بچه ها بخواهیم دور آن بنشینند. ، می توان تختهای ساخت که وقتی در وسط کلاس قرار گرفت از هر دو طرف آن بتوان استفاده کرد. ، می توان تختهای ساخت که در بالای آن چراغ های رنگی کار گذاشت. و می توان تختهای ساخت که به طور اتوماتیک قسمتهای مهم درس را برجسته (Bold) کند. ، می توان تختهای تهیه کرد که قابلیت اتصال به کامپیوتر داشته باشد و نقش یک لپ تاپ را ایفا کند. ، می توان تختهای ساخت که به شکل کره یا مکعب مستطیل و یا سایر اشکال حجم دار باشد. ، میتوان تخته را به شکل شخصیت های کارتونی ساخت. به تخته ای که بتوان به آن فلش وصل کرد. ، تخته ای که با نور خورشید کار کند. ، میتوان تختهای ساخت که هر فکر معلم با دانش آموزان را به طور خودکار روی خود ثبت کند. ، تخته ای که توانایی سخن گفتن داشته باشد. ، تخته ای که توانایی توضیح درس را داشته باشد. ، تخته ای که جواب درست دانش آموزان را تشویق کند. ، تخته ای که موسیقی پخش کند. ، تخته ای که نیاز به تخته پاک کن نداشته باشد. ، تخته ای که بتوان با آن درد دل کرد. ، تخته ای که ساعت داشته باشد. ، تخته ای که نقشه جغرافیا را نشان دهد. و تخته ای که به معلم در درس دادن کمک کند.
 
و تخته‌ای که به بچه‌ها لبخند بزند. ، تخته ای که به بچه ها در انجام مسائل درسی کمک کند. ، تختهای ساخت که به بزرگی زمین باشد ، تختهای ساخت که به کوچکی مورچه باشد. و تختهای ساخت که بتوان مثل خمیر آن را جمع کرد. - تخته ای که بوی عطر از خود در فضا پخش کند. ، تخته ای که به بچه ها چای یا قهوه بدهد. ، تخته ای که بتوان در صورت خستگی روی آن دراز کشید. ، تخته ای که شکل درخت باشد و رشد کند. ، تخته ای که بتوان مثل کتاب آن را ورق زد. و تخته ای که بتوان روی آن دوچرخه سواری کرد. ، تخته ای که بتوان آن را با کلید باز و بسته کرد. و تخته ای که قابلیت پرواز داشته باشد. ، تخته ای که در صورت متوجه نشدن درس توسط بچه ها، مطالب را در حافظه ذخیره کرده و دوباره برای آنها تکرار کند. ، تخته ای که با اشاره دست معلم کار کند و بر روی آن نوشته شود. ، تخته ای که توانایی راه رفتن داشته باشد. و... حال این تمرین را می شود به اشکال گوناگون و با سؤالات مختلف در کلاس انجام داد.
 
منبع: جامعه‌شناسی نخبه‌پروری، مهرداد ناظری، چاپ دوم، نشر علم، تهران 1396


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.