تجارت غیر قانونی با ارزهای دیجیتال

بیت کوین یک نوع پول الکترونیکی و ارز دیجیتالی است. این ارز دیجیتالی غیر متمرکز بوده و وابسته به هیچ بانک مرکزی یا مدیر واحد نمی باشد و می تواند از طرف کاربر در شبکه نظیر به نظیر و بدون نیاز به واسطه ها ارسال شود. معاملات بیت کوین در برخی کشورها به صورت فعالیت قانونی بوده و برخی دیگر به صورت فعالیت غیر قانونی بیت کوین می باشد و استفاده می شود.
پنجشنبه، 20 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید زهرا خرم شاهی
موارد بیشتر برای شما
تجارت غیر قانونی با ارزهای دیجیتال
بیت کوین یک نوع پول الکترونیکی و  ارز دیجیتالی است. این ارز دیجیتالی غیر متمرکز بوده و  وابسته به هیچ بانک مرکزی یا مدیر واحد نمی باشد و می تواند از طرف کاربر در شبکه نظیر به نظیر و بدون نیاز به واسطه ها ارسال شود. معاملات بیت کوین در برخی کشورها به صورت فعالیت قانونی بوده و برخی دیگر به صورت فعالیت غیر قانونی بیت کوین می باشد و استفاده می شود. در اینجا ما می خواهیم به جنبه قانونی و غیر قانونی بودن بیت کوین بپردازیم.


جنبه قانونی بودن بیت کوین- فعالیت غیر قانونی بیت کوین

بیت کوین  به صورت قانونی در بازار های جهانی معامله می شود . هیچ مرجع صدور متمرکز و هیچ راهی برای بازگشت به شرکت یا فردی که آن را ایجاد کرده ‌است، وجود ندارد. هیچ اطلاعات شخصی مورد نیاز برای باز کردن حساب کاربری یا پرداخت یک حساب از حساب بانکی وجود ندارد. همچنین هیچ نظارتی برای آن برنامه ریزی نشده است تا اطمینان حاصل شود که اطلاعات در دفتر کل درست و صحیح است. بنابراین در این زمینه اضافه کاری وجود ندارد. در این سیستم شخص ثالثی وجود ندارد.

بیت کوین ها به عنوان یک ارز جهانی می‌توانند بدون محدودیت از یک کشور به کشور دیگر منتقل شوند. با این حال، نرخ این ارز در برابر سایر ارزها می‌تواند بسیار متغیر باشد. این تا حدودی به این دلیل است که قیمت اغلب با احتکار ناشی می‌شود و تقریباً به این دلیل است که یک بازار نسبتاً کوچک در مقایسه با سایر ارزها می باشد. با تمام این مزایا، از این ارز دیجیتالی در فعالیت غیر قانونی بیت کوین نیز استفاده می شود.

برخی کشورها از جمله کانادا و استرالیا صراحتا اجازه استفاده از بیت کوین را می‌دهند. قابل ذکر است که ممنوعیت معامله این ارز در ایسلند وجود دارد که از زمان فروپاشی بانک‌های خود در طول بحران مالی ۲۰۰۸ کنترل شدیدی به دست آورده‌است. علاوه بر این چین به افراد بخصوصی اجازه استفاده از بیت کوین را می‌دهد،  اما مشارکت بانک‌ها و دیگر موسسات مالی ممنوع است. اتحادیه اروپا در اورد معاملات انجام شده با استفاده از بیت کوین موضع کلی ندارد.


فعالیت غیر قانونی بیت کوین

یکی از سه نشریه برتر مالی جهان، یک بررسی مطالعات مالی را به  فعالیت های غیر قانونی بیت کوین درسال ۲۰۱۹ و در حوزه  بلاکچین، بیت کوین و ارز دیجیتالی اختصاص داد. یکی از این مطالعات، تحقیقی است که در در اینجا درباره آن بیشتر صحبت خواهیم کرد. این تحقیق که بر روی فعالیت غیر قانونی بیت کوین تمرکز می‌کند، نشان داده که این ارزها برای فعالیت‌های غیر قانونی مانند تجارت غیر قانونی در مواد مخدر، کالاهای مسروقه، سلاح و پورنوگرافی استفاده می‌شوند.

مساله قانونی بودن استفاده از ارزهای دیجیتال و فعالیت های غی قانونی بیت کوین به چند دلیل اهمیت دارد. اولی این است که فعالیت‌های غیر قانونی بیت کوین،  سرمایه گذاران قانونی بالقوه را از مسیر سرمایه‌گذاری قانونی در این بازار را منحرف می‌کنند. دوم، سوءظن فعالیت غیر قانونی بیت کوین باعث شده‌است که برخی دولت‌ها استفاده از این ارزها را ممنوع یا محدود اعلام کنند زیرا ادامه چنین فعالیت هایی از رشد بازار جلوگیری می‌کند. دلیل سوم این است که فقدان مقررات در این بازار می‌تواند از رشد فعالیت‌ غیر قانونی بیت کوین مانند تجارت الکترونیک سیاه و تامین مالی سازمان‌های تروریستی حمایت کند.

بازار ارز دیجیتالی یکی از بزرگترین بازار های غیر قانونی در جهان است که حدود 2000 ارز مختلف به ارزش 250 میلیارد دلار و گردش روزانه 60 میلیارد دلار دارد. همچنین ارز دیجیتالی شناخته شده بیت کوین ، محبوب ترین و با ارزش بالاتر بازار نسبت به سایر ارزهای دیجیتالی است. دنباله بلوک تأیید شده، یک رکورد کامل از تمام معاملات انجام شده در بیت کوین از ابتدای استفاده خود است. این اطلاعات شامل طرفین معامله شناخته شده تنها با کیف پول دیجیتالی منحصر به فرد و آدرس های خاص بیت کوین منتقل شده در این معامله مشابه به شماره سریال به طور منظم  ثبت می شوند.

یک تحقیق جدید توسط فولی، کارلسن و پوتینینس در سال 2019 میزان فعالیت غیر قانونی بیت کوین در بازار ارز دیجیتالی را بررسی می کند. این تمرکز تقریبا بر 300 میلیون معامله در بیت کوین که برای تجارت استفاده می شود و تقریبا 465،000 بلوک در بین سال های 2009 تا 2017 ثبت می شود. از آنجا که کاربران نهایی در معاملات ناشناس هستند و فقط آدرس های بیت کوین و کیف های دیجیتال شناخته شده است، محققان یک الگوریتم یافتن پیوند را معرفی کرده اند که این الگوریتم اجازه می دهد تا بین آدرس های بیت کوین ها و کیف های دیجیتال مورد استفاده در معاملات مختلف پیوندی صورت گیرد تا از سطح معامله به سطح داده های کاربر که قبلا در مطالعات قبلی مورد استفاده قرار گرفته اند، حرکت کند. این 300 میلیون معامله بیت کوین با استفاده از این الگوریتم به 106 میلیون کاربر که در معاملات 1.9تریلیون دلار معامله داشتند، همگام شدند.

محققان سه روش برای طبقه بندی یک کاربر بیت کوین به عنوان یک کاربر که به روش غیر قانونی عمل می کنند که به آنها کاربر غیر قانونی می گویند، استفاده می کنند. اولین راه اتصال بیت کوین ها در حمله های مختلف اجرای قانون با کاربران درگیر فعالیت غیر قانونی می باشد. این حمله ها بر روی سکو های تجاری تاریک ساخته شده است که تجارت محصولات غیر قانونی را انجام دهد. به عنوان مثال می توان حمله FBI به جاده ابریشم در سال 2013 را به یاد آورد. راه دوم برای طبقه بندی کاربران که فعالیت غیر قانونی بیت کوین انجام می دهند، این است که آنها را با معاملات با 17 کیف پول دیجیتال از سکو های معروف شناخته شده که فعالیت غیر قانونی بیت کوین را انجام می دهند شناسایی کنند. از جمله این سکو ها می توان به Road Silk Road، AlphaBay و غیره اشاره کرد.  راه سوم این است که آدرس های بیت کوین که در انجمن های تاریک برای هماهنگ سازی تجارت بین احزاب و ارسال این آدرس ها به کاربران غیر قانونی قرار گرفته اند، پیدا کنید.

در کل تقریبا 6 میلیون کاربر در جهان به عنوان کسانی شناخته شدند که فعالیت غیر قانونی بیت کوین را دنبال می کنند که 5.9 درصد از کاربران را تشکیل می دهند، با این حال فعالیت آنها بسیار مهم است و حدود 30 درصد معاملات بیت کوین را تشکیل می دهد. محققان تلاش کردند در یک بررسی دقیق تر، میزان فعالیت غیر قانونی بیت کوین را با استفاده از تراکنش ها در میان کاربران شبکه ارزیابی کنند. آنها تخمین زده اند که حدود یک چهارم از همه کاربران یعنی چیزی معادل 28 میلیون کاربر عمدتا در فعالیت غیر قانونی بیت کوین مشغول به فعالیت هستند که نیمی از همه معاملات در بازار بیت کوین را تشکیل می دهند. میزان فعالیت غیر قانونی بیت کوین سالانه حدود 76 میلیارد دلار تخمین زده شده است که این فعالیت ها را مانند 100 میلیارد دلار تجارت غیر قانونی مواد مخدر در ایالات متحده دانست.

سهم نسبی فعالیت غیر قانونی بیت کوین از فعالیت کلی در بازار ارز دیجیتالی در طول زمان تغییر کرد  که  شما می توانید آن را در نمودار زیر ببینید:

 تجارت غیر قانونی با ارزهای دیجیتال

در ابتدای نمودار یعنی در سال 2009، درصد زیادی از فعالیت بیت کوین غیر قانونی بود اما فعالیت غیر قانونی بیت کوین به صورت مطلق محدود بود. در سال 2010، میزان نسبی فعالیت غیر قانونی بیت کوین کاهش یافت اما در سال های 2011 تا 2013 افزایش قابل توجهی در سهم نسبی فعالیت غیر قانونی بیت کوین وجود داشت که بخشی از آن ناشی از شکوفایی عرصه تجاری در شبکه تاریک بود. در طول دو سال گذشته، سهم فعالیت غیر قانونی کاربران غیر قانونی از 55 درصد از کاربران تا حدود 25 درصد کاهش چشمگیری را در پی داشته است.

منبع: www.investopedia.com


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.