مشاغل پاره‌وقت مختص شما نوجوانان

مطهره ساغری‌ دوز در این مقاله، شما نوجوانان عزیز را با تعدای از مشاغل پاره وقت آشنا کرده است.
يکشنبه، 30 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
مشاغل پاره‌وقت مختص شما نوجوانان
خوشحالم که دوباره در خدمت شما نوجوانان آینده‌نگر هستم؛ نوجوانانی که می‌خواهند به رویاهای شان رنگ حقیقت ببخشند و آینده ی‌شان را خودشان ترسیم کنند.

خُب بریم سراغ معرفی مشاغل پاره‌ وقت. حتماً یادتان هست که در شماره ی قبل درباره ی مشاغل پاره‌ وقت صحبت کردم و گفتم که چرا باید در دوران درس و مدرسه شغل پاره‌ وقت داشت و به چند نمونه از این مشاغل متناسب با شرایط شما نوجوانان اشاره کردم (تایپیست، مدرس خصوصی، هنرمند) و به شما قول دادم که در این شماره، مشاغل دیگری را معرفی خواهم کرد. امروز هم پای قولم ایستادم و با معرفی پنج شغل جدید در خدمت تان هستم.
 

ارائه خدمات در وبلاگ

شما می‌توانید با ایجاد سایت یا وبلاگ، پول دربیاورید؛ به شرطی که هدف تان از وبلاگ‌ زدن کسب درآمد نباشد! هدف اصلی شما باید فقط و فقط ارائه مطالب مفید و کاربردی باشد. ممکن است از خودتان بپرسید که من چه خدماتی را می‌توانم در اختیار کاربران قرار دهم که آن‌ها حاضر شوند مبلغی را بابت آن بپردازند. در ادامه به دو نوع از خدماتی که می‌توانید در وبلاگ تان ارائه دهید اشاره کرده‌ام:
 

ساختن فیلم‌های آموزشی و آپلود‌ کردن آن‌ها در وبلاگ تان

اول از همه بهتر است بدانید که تهیه فیلم‌های آموزشی به هیچ عنوان کار سختی نیست و برای این کار به تجهیزات فیلم‌ برداری و صدابرداری خاصی نیاز ندارید. تنها با نصب نرم‌افزار camtasia studio روی رایانه‌ تان، می‌توانید فیلم‌های آموزشی تهیه کنید‌. این نرم‌افزار می تواند به طور همزمان هم از صفحه ی مانیتورتان فیلم بگیرد و هم صدای تان را ضبط کند. محتوای فیلم‌های آموزشی هم، به مهارت ها و توانایی های خودتان بستگی دارد؛ مثلا اگر شما به نرم‌افزار فتوشاپ تسلط دارید با کمک نرم‌افزار camtasia studio فیلم‌های آموزشی در این رابطه تهیه کنید. پس از تهیه ی این فیلم‌ها آن‌ها را به دو گروه تقسیم کنید؛ فیلم‌های گروه اول را به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار دهید و  باقی‌ فیلم‌ها را فقط در اختیار کاربرانی قرار دهید که حاضرند بابت فیلم‌ها، پول پرداخت کنند.
 

آپلود کردن جزوه‌ها

همه ی شما سر کلاس جزوه می‌نویسید، درسته؟ شما با مرتب کردن و سپس آپلود کردن جزوه‌های درسی‌ در وبلاگ تان می‌توانید آن‌ها را در معرض فروش قرار دهید.  به همین سادگی!

در این جا فقط به دو نمونه از خدمات اشاره کردم؛ مطمئنم همه ی شما با جست وجو‌کردن در موتورهای ذهن‌تان ایده‌های خیلی بهتری برای پُربار ‌کردن وبلاگ تان پیدا خواهید کرد.

اگر شما از آن دسته دانش‌آموزانی هستید که انشاهای خوب می‌نویسید و از نوشتن لذت می‌برید و دوست دارید در آینده‌ نویسنده‌ای بزرگ و معروف شوید، از الان تا آن جا که می‌توانید روی مهارت نوشتن‌ سرمایه‌گذاری کنید. می‌پرسید: چگونه؟ یک راه این است که به دنبال مطبوعات بروید. اول از همه مجله یا روزنامه ی مورد نظرتان را انتخاب کنید و با توجه به آن، مطلب تان را بنویسید؛ چون هر مجله‌ای سبک و روش خاصی دارد. نمونه ی کارتان را برای مجله یا روزنامه ی مورد نظر بفرستید و اصلاً نگران سن کم‌تان نباشید؛ سن فقط یک عدد است، اگر شما می‌توانید به راحتی روی کاغذ حرف بزنید! پس تمام شرایط لازم را برای نویسنده ی مطبوعات شدن دارید. یک روش دیگر کسب درآمد برای نویسندگان، ارسال پست یا مطلب برای سایت‌هاست و اگر شما هم در نویسندگی و هم در زبان انگلیسی و ترجمه فرد کاربلدی باشید، می‌توانید در آینده‌ای نه چندان دور یکی از نویسندگان سایت‌ها و مجلات خارجی شوید؛ سایت‌ها و مجلات خارجی معتبری که حاضرند به ازای هر یک کلمه‌ای که شما می‌نویسید، یک دلار به حساب تان واریز کنند!!!
 
اگر به یک یا چند زبان خارجی تسلط دارید و با نویسندگی تا حدودی آشنا هستید، این شغل مناسب شماست.
 

آموزش تکنولوژی به بزرگ ترها

شما نوجوانان از بچگی این فرصت را داشته‌اید که با فناوری‌های نوین ارتباطی بزرگ شوید؛ پس شما یک سری دانستنی‌هایی دارید که بهتر است آن‌ها را در اختیار بقیه ی افراد بگذارید؛ اما این افراد چه کسانی هستند؟ مسلماً افراد هم‌سن‌وسال شما نیستند؛ چون آن‌ها هم مثل شما با امکانات روز بزرگ شدند و چگونگی استفاده از فناوری‌های نوین را بلدند؛ اما پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها می‌توانند شاگردهای خوبی برای شما باشند. تا حالا به آن‌ها فکر کرده بودید؟ اکثر پدربزرگ مادربزرگ‌ها چون سر کار نمی‌روند و خیلی‌ از آن‌ها دوست‌های هم سن‌و‌سال شان را از دست داده‌اند، مدام از ندیدن نوه‌ها و بچه‌های‌شان شکایت می‌کنند و از غم تنهایی می‌گویند. اگر شما مسئولیت آموزش ‌دادن تکنولوژی‌های جدید را به ‌آن‌ها برعهده بگیرید، هم گام بزرگی در بهبود روحیه ی آن‌ها برداشته‌اید و هم خودتان شاید به یک منبع درآمدی دست پیدا کنید. برای شروع هم بهتر است چگونگی استفاده از سرویس‌های پیغام‌ رسان مثل تلگرام را به آن‌ها آموزش دهید تا هر لحظه که دل شان برای عزیزان شان تنگ شد بتوانند به اینترنت متّصل بشوند و با آن‌ها ارتباط برقرار کنند و از تنهایی دربیایند یا می‌توانید براساس شناختی که از بزرگ ترهای فامیل دارید، نرم‌افزارهای مورد علاقه ی‌شان را به آن‌ها معرفی کنید؛ مثلا اگر مادر بزرگ شما علاقه و محبت بسیاری به خواندن قران دارد، نرم افزارهایی را معرفی کنید که قابلیت‌های امکان جست وجوی نام سوره، ترجمه ی گویا، امکان هم زمانی پخش صوت قرآن با متن ترجمه و... را دارند.
 

کرایه‌دادن یا فروختن وسایل تان

شاید در همسایگی شما یا دوستان تان کسانی باشند که به چیزی که شما نیاز ندارید، نیاز داشته باشند. شما با کرایه ‌دادن یا حتی فروختن این وسایل می‌توانید یک آب باریکه‌ای برای خودتان ایجاد کنید. این اشیا هم لازم نیست حتماً خیلی گران بها باشند؛ از عروسک و کتاب گرفته تا دوچرخه و گوشی همراه، می‌توانند گزینه‌های خوبی، چه برای فروش و چه برای کرایه ‌دادن باشند.
 
امیدوارم در کنار درس و مدرسه، حداقل یکی از این مشاغل را به عنوان شغل موقت خودتان انتخاب کنید. این نکته را به خاطر داشته باشید که هرچه زودتر شکست بخورید، زودتر می‌توانید خود را از آن وضعیت خارج کنید و درس‌های لازم را فرابگیرید و بر آنچه سعی در انجامش دارید مسلط شوید؛ پس از همین الان به دنبال شاغل‌شدن باشی؛  همین الانی که شما نوجوان هستید و شکست‌ها و اشتباه‌های تان جبران‌کردنی هست.

نویسنده: مطهره ساغری‌ دوز
عکاس: رضا ولیخانی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما