درخت با خانواده فرق دارد!

محمدرضا شهبازی متن زیر را به زبان طنز درباره شب یلدا و آداب و رسوم خاص آن برای شما نوجوانان عزیز نگاشته است.
دوشنبه، 7 مرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
درخت با خانواده فرق دارد!
شب یلدا بلندترین شب سال است و شما حتماً این را خودتان می‌دانستید؛ اما شاید ندانید که در این بلندترین شب سال، چه کارهایی می توان انجام داد؛ بنابراین ما در این جا به شما پیشنهاداتی می دهیم تا در شب یلدا انجام دهید و بلندترین شب سال تان را به بطالت نگذرانید.
 

خیلی دورخیز نکنید

اولین چیزی که خوب است برای برنامه ریزی شب یلدا به آن توجه کنید، این است که این شب فقط یک دقیقه از شب قبل و بعدش طولانی تر است. توجه به این نکته باعث می شود یک جور برنامه ریزی نکنید که انگار بیست سی ساعت، بیش تر وقت دارید. دیده شده بعضی از کنکوری‌ها مرور کل درس های شان را می گذارند برای شب یلدا و می گویند در آن شب به همه‌اش خواهند رسید؛ درحالی که خیلی شانس بیاورند می توانند یک تست بیش تر بزنند.

بنابراین، خیلی زیاد دورخیز نکنید و حواس تان به این یک دقیقه باشد... فقط یک دقیقه!
 

خانواده ی خود را مرور کنید

شب یلدا برای نوجوانان این دوره و زمانه فرصت خوبی است که برای یک بار در سال هم شده، اعضای خانواده و فامیل خود را مرور کنند تا قیافه ی برادر و خواهر و پسرخاله و دخترعموی شان از یادشان نرود؛ چون دیده شده برخی نوجوانان آن قدر به دیدار قوم و خویش نرفته اند و فقط از طریق فضای مجازی با فک و فامیل احوال پرسی کرده اند که اصلاً قیافه ی آن ها از یادشان رفته. از آن بدتر حتی دیده شده نوجوانی یک درخت بید مجنون در خیابان دیده و پریده بغلش کرده و گفته: «پسرعمو... پسرعمو!» بعد که به طرف گفته اند این درخت است بابا، پسرعمو کجا بود، معلوم شده طرف چون فقط در فضای مجازی با پسرعمویش ارتباط داشته و او هم عکس پروفایل خود را یک بید مجنون گذاشته بوده، فکر کرده بید مجنون پسرعمویش است! خب شب یلدا فرصت خوبی است که مثل بچه ی آدم همراه خانواده در جمع‌های خانوادگی شرکت کنید و با قوم وخویش‌ها حال و احوال کنید و آن ها را از نزدیک ببینید.
 

خودتان به میهمانی شب یلدا بروید، نه موبایل تان

از این که به پیشنهاد قبلی ما عمل می کنید ممنونیم؛ اما اگر می خواهید در دورهمی‌های شب یلدا هم سرتان توی گوشی تلفن همراه تان باشد، لطف کنید بنشینید در همان اتاق خودتان و اصلاً از خانه بیرون نیایید... والا چه معنی دارد می‌نشینید توی میهمانی؛ اما به پسرعموی تان که دو متر آن طرف تر است پیام می دهید که نمک رو رد کن بیاد این ور؟! خب تایپ کردنش با گوشی که زحمتش بیش تر از گفتن با زبان است! به خدا آدم پسرعمویش را با درخت اشتباه بگیرد بهتر از این وضع است!

از این ها گذشته، هی از زوایای مختلف از شب یلدای تان یهویی عکس نگیرید. از خود شب نشینی و دور هم بودن لذت ببرید نه از عکس هایی که بعد خواهید دید. همین الان به بنده خبر دادند که نشنال جئوگرافی اعلام کرده روی عکس های شما حساب باز نکرده! پس دوربین موبایل را خاموش کنید و خیارتان را نمک بزنید و بخورید.
 

نتّرکی عموجان!

یکی از رسم و رسوم‌های شب یلدا خوردن میوه  و آجیل های مخصوص این شب است. رسم است که هفت میوه را همراه تخمه و پسته و... در این شب می خورند؛ اما باور کنید اگر یکی از این میوه ها را نخورید گناه نمی شود؛ بنابراین به محض ورود به میهمانی شب یلدا، جوری به میوه‌ها و آجیل ها حمله نکنید که انگار آخرین باری که یک هندوانه را از نزدیک دیدید برمی گردد به زمان کریم خان زند! به قول قدیمی‌ها اگر کاه از خودتان نیست کاه دان که از خودتان است! البته قدیمی ها یک کم رُک بودند و اعصاب هم نداشتند و این طور گفته اند؛ اما ما خیلی محترمانه خدمت شما عرض می کنیم که نخور، عموجان! آن قدر نخور... میتّرکی باید با کاردک جمعت کنندها!
 

 در این یک دقیقه اعصاب بقیه را خرد نکنید

در بند بالا گفتیم که حالا لازم نیست خیلی به تمام رسم و رسومات شب یلدا مثل خوردن هفت میوه و آجیل و... عمل کنید، اما به این معنی نیست که کلاً برای رسم و رسومات هیچ اهمیتی قائل نباشید. بالاخره شب یلدا برای خودش رسم هایی دارد که بهتر است به آن بخشش که قابل احترام و عقلانی است احترام بگذارید، نه این که هِی با بقیه بحث کنید که این فال حافظ گرفتن اصلاً چه معنی دارد و ازنظر علمی ثابت شده که احتمال آمدن هرکدام از شعرها با هم برابر است و...! اعصاب بقیه را خرد نکنید؛ چون اگر خرد شود، در بهترین حالت ممکن است شما را بفرستند توی اتاق تان تا مثل قبل با موبایل تان بازی کنید و در بدترین حالت ممکن است دیوان جناب حافظ را از پهنا فروکنند توی حلق تان، جوری که بعد از آن اگر هم بخواهید نتوانید به رسم خوردن هفت میوه عمل کنید! پس بهتر است بنشینید سر جای تان و فال بگیرید و گیر ندهید.

نویسنده: محمدرضا شهبازی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.