مبتلا شدن کودکان به آبله مرغان و درمان آن

در این مقاله بیشتر در رابطه با آبله مرغان در کودکان خواهید خواند.
چهارشنبه، 9 مرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
مبتلا شدن کودکان به آبله مرغان و درمان آن

علائم آبله مرغان در کودکان

آبله مرغان با تب و درد شروع می‌شود.

در عرض یک یا دو روز بدن کودک جوش می‌زند. این جوش‌ها معمولا خارش دارند و ممکن است باعث ناراحتی کودک شود. روی سر و صورعت شروع می‌شود و سریع به پایین بدن گسترش می‌یابد. این جوش‌ها به صورت لکه‌های صورتی شروع می‌شوند و در نهایت به تاول تبدیل می‌شوند. برخی تعداد کمی تاول خواهند داشت و برخی نزدیک به ۵۰۰ تاول می‌زنند. این تاول‌ها در نهایت خشک می‌شوند و تا ۴ – ۵ روز زخم هستند.

بیشتر کودکان اشتهای خود را از دست می‌دهند و در روز‌های اول دچار سردرد هستند.


آبله مرغان چگونه گسترش می‌یابد؟

آبله مرغان خیلی راحت سرایت پیدا می‌کند. از دو روز قبل از ظهور جوش‌ها و بدون آنکه بیاری خود را نشان داده باشد و تا زمانی که تاول‌ها بر روی پوست هستند پخش می‌شود.

ویروس از طریق بینی و دهان وارد بدن می‌شود و تا دو تا سه هفته بعد از تماس با فرد آلوده رشد می‌کند.

این ویروس عمدتا در هوا پخش می‌شود و تا چند ساعت می‌تواند در هوا زنده بماند؛ بنابراین افراد ممکن است در فضایی که قبلا فردی مبتلا به آبله مرغان در آن بوده یا هست این ویروس را دریافت کنند.

همچنین ویروس آبله مرغان از طریق تماس مستقیم از فرد به فرد منتقل می‌شود. شما ممکن است با لمس کردن یک تاول به این بیماری دچار شود.

یک زن باردار مبتلا به آبله مرغان می‌تواند ویروس را به کودکش منتقل کند.

مادران بعد از زایمان نیز ممکن است ویروس را به نوزادشان منتقل کنند.

اگر یکی از فرزندانتان به آبله مرغان مبتلا باشد، احتمالا ویروس به کسانی که قبلا آبله مرغان نگرفته‌اند و یا واکسن آن را نزده‌اند انتقال می‌یابد.

ویروس آبله مرغان بر روی اشیاء مانند کاغذ، اسباب بازی یا پیشخوان زنده نمی‌ماند.

در اغلب موارد، شما تنها یکبار ممکن است آبله مرغان بگیرید و پس از آن کاملا از آن مصون خواهید بود. اما در موارد نادر، یک نفر ممکن است دوباره به آبله مرغان مبتلا شود، اگر بار اول خیلی کوچک بود باشد.


درمان آبله مرغان در کودکان

اگر کودک شما به آبله مرغان مبتلا شد، به او آسپرین (استیل آسکسیلیک اسید) یا هر داروی دیگری که حاوی آسپرین باشد، ندهید. خوردن آسپرین خطر ابتلا به سندروم رای را افزایش می‌دهد. این بیماری شدید می‌تواند به ریه و مغز آسیب برساند. اگر می‌خواهید تب کودک را کنترل کنید، از استامینوفن استفاده کنید.

کودک خود را تشویق کنید که خود را نخاراند. خاراندن تاول‌ها می‌تواند موجب نفوذ عفونت باکتریایی به داخل پوست شود. می‌توانید کمی سودا به آب حمام اضافه کنید تا کمی خارش کم شود. پزشک نیز ممکن است کرمی برای کاهش خارش‌ها توصیه کند.

داروهای ضد ویروسی می‌تواند به درمان آبله مرغان در نوزادان و کودکان یا جوانان که بیماری‌شان شدت بیشتری دارد، کمک کند.  


آیا ممکن است آبله مرغان در کودکان به خطرات جدی‌تر منتهی شود؟

نوزادانی که قبل از تولد از مادرشان ویروس آبله مرغان گرفته‌اند، ممکن است با زخم‌های مادرزادی مانند زخم پوستی، مشکلات چشمی، آسیب مغزی یا آسیب به پا‌ها و بازو‌ها به دنیا بیایند.

آبله مرغان می‌تواند برای نوزادان در ماه‌های اول زندگی و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، بسیار جدی یا حتی تهدید کننده باشد.

آبله مرغان در کودکان می‌تواند به سینه پهلو (عفونت ریه‌ها) و یا التهاب مغز منجر شود.

تاول‌ها ممکن است آلوده به باکتری شوند و در نهایت منجر به زخم ماندگار شود. اگرچه بیشتر این عفونت‌ها خفیف هستند و به خودی خود از بین می‌روند، اما برخی ممکن است منجر به بیماری‌های جدی‌تر مانند فاشیست ناکروز (بیماری گوشتخوار) شود.


آیا کودک مبتلا به آبله مرغان می‌تواند به مدرسه برود؟

در بسیاری از مدارس و مهد کودک‌ها تاکید می‌شود که کودکان مبتلا به آبله مرغان حداقل به مدت ۵ روز در خانه بمانند. هدف از این کار جلوگیری از پخش شدن این ویرووس در مدرسه است، اما متاسفانه این کار هم مانع گسترش آن نمی‌شود. چرا که آبله مرغان از یک تا دو روز قبل از پدیدار شدن جوش‌ها مسری است. این ویروس نه تنها از طریق تماس فیزیکی که از طریق هوا نیز پخش می‌شود؛ و جلوگیری از به مدرسه رفتن کودک از این حیث بی فایده است. در واقع زمانی که بیماری شروع به بروز علائم خود کند، ویروس به کودکان دیگر منتقل شده است.

تا زمانی که کودک شما بیش از حد بیمار است و یا تب شدید دارد و نمی‌تواند در برنامه‌های منظم کلاس شرکت کند، باید در خانه بماند. اما اگر آبله مرغان در کودکان خفیف باشد (کمتر از ۳۰ جوش در بدن) می‌توانند زودتر در کلاس‌هایشان شرکت کنند تا از دروس مدسه عقب نمانند.


پیشگیری از آبله مرغان در کودکان

بهترین راه پیشگیری از آبله مرغان واکسینه کردن کودک است. حتی اگر بلافاصله به کودکی که واکسینه نشده و در تماس با فرد بیماری قرار گرفته، واکسن تزریق شود، می‌تواند موثر است. در صورتی که فرزند شما از مشکلات ایمنی بدن رنج می‌برد و با فرد مبتلا به آبله مرغان در تماس قرار گرفت، به سرعت با پزشک او تماس بگیرید. پزشک می‌تواند برای کودک دارو‌های مناسب با شرایط او تجویز کند و او را از ابتلا به بیماری و عفونت دور نگاه دارد.


زونا چیست؟

زونا نیز مانند آبله مرغان بوده و از همان ویروس ناشی می‌شود، اما معمولا تنها در یک بخش از بدن ظاهر شده و ایجاد درد می‌کند. افرادی که قبلا آبله مرغان گرفته‌اند نیز ممکن است مبتلا به زونا شوند. این بیماری به کسانی که قبلا به آبله مرغان مبتلا نشده‌اند می‌تواند سرایت پیدا کند. درمان بیماری زونا با روش های طبیعی و دارویی امکان پذیر است.


منبع: سایت ستاره


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.