خواص شیر مادر چیست؟

شیر مادر یکی از مهم ترین و راز آمیزترین ترکیباتی است که برای رشد نوزاد از زمانی که به دنیا می آید تا حدود دو سالگی اش، جزو مهم ترین و ضروری ترین مواد تغذیه ای است که باید در رژیم غذایی او حضور دائم و اثر گذار داشته باشد.
پنجشنبه، 17 مرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: کیمیا صادقی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
خواص شیر مادر چیست؟

معرفی خواص شیر مادر

آکادمی اطفال در آمریکا تغذیه شدن کودک با شیر مادر را حداقل در 6 ماهۀ اول زندگی نوزاد ضروری می داند و از خواص شیر مادر بسیار گفته است. شیر مادر حداقل باید تا 12 ماه ادامه داشته باشد تا نوزاد با سلامت کامل رشد کند. از مهم ترین خواص شیر مادر این است که از ابتلای کودک به عفونت ها جلوگیری می کند و از ایجاد مشکلات بعدی برای کودک مانند دیابت، چاقی و آسم نیز پیشگیری خواهد کرد. جالب است بدانید که تغذیه با شیر مادر خطر ابتلای کودک به سرطان پستان و تخمدان را در آینده تا حدود زیادی کاهش می دهد و از مهم ترین خواص شیر مادر و شیردهی این است که پیوندی عمیق و عاطفی بین مادر و کودکش ایجاد خواهد کرد. به طور کلی شیر مادر بهترین و کامل ترین منبع تغذیه برای تمام نوزادان در سر تا سر جهان است و هیچ استثنائی نیز در این میان وجود ندارد.
 

خواص شیر مادر در داشتن مواد مغذی چگونه است؟

از جمله خواص شیر مادر این است که مواد مغذی فراوانی در خود دارد که وجود آن ها برای کودک بسیار حیاتی و تعیین کننده است. در ادامه به مهم ترین مواد مغذی و معدنی موجود در شیر مادر اشاره خواهیم کرد:

پروتئین ها
در شیر مادر دو نوع پروتئین اصلی و ضروری وجود دارد که تعامل این دو پروتئین موجب هضم سریع و آسان شیر می شود. در شیرهای خشک معمولاً تعادل لازم میان این دو گونه پروتئین وجود ندارد و همین مسئله باعث می شود که شیر خشک به نسبت دیرتر هضم شود. از جمله خواص شیر مادر و پروتئین های موجود در آن این است که در برابر عفونت های مختلف به خوبی از بدن کودک محافظت کرده، آن را تقویت می کند.
 

چه پروتئین هایی در شیر مادر وجود دارد؟

لاکتوفرین
این پروتئین از رشد باکتری هایی که وابسته به آهن هستند در بدن کودک جلوگیری می کند و مخمرها را نابود می کند. از خواص شیر مادر و این نوع پروتئین حاضر در آن این است که ویروس ها و باکتری ها را نابود می کند و به محافظت از بدن در برابر انواع آلرژی ها و حساسیت ها نیز کمک بسیاری می کند. خوردن ماهی توسط مادران می تواند میزان این نوع پروتئین را در شیر مادر افزایش بدهد.

لیزوزیم
این ویتامین بیشتر خاصیت و نقش ضد التهابی را در بدن کودک ایفا می کند.
 
خواص شیر مادر چیست؟

چربی ها
از خواص شیر مادر این است که حاوی چربی هایی است که وجود آن ها برای بدن کودک کاملاً ضروری است. برای رشد کافی و کامل مغز نوزاد، جذب ویتامین هایی که در چربی ها محلول هستند ضروری است و این چربی ها منبع اصلی کالری در شیر مادر به حساب می آیند. اسیدهای چرب برای رشد کامل مغز، شبکیه و سیستم عصبی مورد نیاز هستند.
 
کربوهیدرات ها
کربوهیدرات مهم و اصلی موجود در شیر مادر لاکتوز است. 40 درصد از کل کالری هایی که شیر مادر را تشکیل می دهند لاکتوز ها هستند. از خواص شیر مادر در زمینۀ دارا بودن کربوهیدرات لاکتوز می توان به کاهش تعداد باکتری های ناسالم در معده، جذب بیشتر و بهتر کلسیم، فسفر و منیزیم اشاره کرد. این کربوهیدرات به مبارزۀ بدن با بیماری های مختلف کمک می کند و باعث رشد کردن باکتری های سالم و ضروری در معده می شود.
 

مهم ترین و اصلی ترین خواص شیر مادر به طور کلی چیست؟

شیر مادر ترکیب غنی و کاملی از انواع پروتئین ها، چربی ها، ویتامین ها و کربوهیدرات ها به شمار می رود. هیچ چیز دیگری به اندازۀ این ماده برای سلامت کودک و تغذیۀ او نمی تواند مفید و ضروری باشد. لکوسیت ها سلول های زنده ای هستند که به طور خاص فقط در شیر مادر یافت می شود و از مهم ترین خواص شیر مادر حضور این سلول زنده در آن است. این سلول ها بیشترین کمک را به مبارزۀ بدن با عفونت های مختلف می کند. برای زنانی که به هر دلیلی قادر به تغذیۀ کودک خود با شیر مادر نیستند و از طرفی نیز نمی خواهند کودک آن ها از خواص شیر مادر محروم بماند، بانک های شیر یا بانک های اهدا کنندۀ شیر می تواند گزینۀ مناسب و جایگزین خوب و کم هزینه ای باشد.

خواص شیر مادر چیست؟ 

شیر مادر از چه ترکیباتی تشکیل شده است؟

میلیون ها سلول زنده شامل گلبول های سفید خون و سلول های بنیادی تقویت کنندۀ سیستم ایمنی بدن در شیر مادر هست که به رشد و بهبود عملکرد اعضای مختلف بدن کمک خواهد کرد.

از دیگر خواص شیر مادر وجود بیش از 200 نوع قند پیچیده در ساختار آن است که به بهبود عملکرد رودۀ فرزندتان کمک بسیاری می کند و جلوی ورود عفونت ها به جریان خون را می گیرد و التهاب های مغزی را کاهش می دهد و بهبود می بخشد.

بیش از 40 آنزیم نیز در شیر مادر وجود دارد که انجام شدن واکنش های شیمیایی در بدن را سرعت می بخشد.

از خواص شیر مادر این است که حاوی تعداد و انواع زیادی از هورمون هاست. بعضی از این هورمون ها به تنظیم اشتها و خواب کودک کمک خواهد کرد.

ویتامین ها و مواد معدنی موجود در شیر به عملکرد و رشد صحیح و کافی اندام های بدن کمک می کند و در ایجاد دندان های سالم و استخوان های قوی و محکم در کودک نیز نقش به سزایی خواهد داشت.
 
پنج شکل اصلی و مهم آنتی بادی وجود دارد که از خواص شیر مادر دارا بودن هر پنج نوع آن هاست. آنتی بادی ها عفونت ها و باکتری ها و ویروس ها را در بدن کودک شما خنثی و بی اثر خواهد کرد.

اسیدهای چرب با زنجیره های بلند نقشی اساسی و تعیین کننده در ساختن کامل سیستم عصبی کودکان دارند و به رشد کامل مغز و چشم ها و قوۀ بینایی نیز کمک بسیاری می کنند. یکی از خواص شیر مادر نیز دارا بودن اسیدهای چرب فراوان است.

این لیست نسبتاً طولانی فقط برخی از مهم ترین خواص شیر مادر را بررسی و معرفی کرد و جالب است بدانید که دانشمندان هنوز هم در حال مطالعه و بررسی روی شیر مادر هستند که بتوانند ترکیبات بیشتر و مهم تری در آن کشف و شناسایی کنند.  هر چند وقت یک بار نیز در ارائۀ نتایج تحقیقات خود به معرفی جدید ترین مواد می پردازند. این مسئله نشان دهندۀ بسیاری خواص شیر مادر است و بیان می کند که شیر مادر در حقیقت برای کودک مثل معجزه عمل خواهد کرد.

به یاد داشته باشید که کودک شما تا دو سالگی به شیر شما و ترکیبات آن برای رشد خود نیاز دارد و اگر همراه شیر غذاهای دیگری نیز به او می خورانید، تا حد امکان تا دو سالگی شیر او را قطع نکنید تا بتواند در سلامت و امنیت کامل رشد کند.


منبع: www.sciencedirect.com


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما