عصر ظهور در نگاه اديان (1)

قرن حاضر، قرني است كه بشر را سخت اسير زندگي ماشيني و بي روح خود كرده است و بشر را در منجلاب انواع فسادها فرو برده است و نسل امروز نسلي است كه هر روز آرزوي فرود يك منجي از آسمان را دارد. "امروز بعد از يازده قرن كه از تولد آخرين حجت خدا در كرهي زمين مي گذرد، نشانه هاي صدق وعده هاي قرآن و احاديث ظهور بيشتري يافته است. عصر جاهليت ثاني تاريكترين روزهاي خويش را نيز سپري كرده و اين خود نشانه اي ديگر است. مگر نه اينكه فجر صادق هنگامي
شنبه، 18 مهر 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
عصر ظهور در نگاه اديان (1)
عصر ظهور در نگاه اديان (1)
عصر ظهور در نگاه اديان (1)

نويسنده: علي جباري ظهيرآبادي




مقدمه:

قرن حاضر، قرني است كه بشر را سخت اسير زندگي ماشيني و بي روح خود كرده است و بشر را در منجلاب انواع فسادها فرو برده است و نسل امروز نسلي است كه هر روز آرزوي فرود يك منجي از آسمان را دارد. "امروز بعد از يازده قرن كه از تولد آخرين حجت خدا در كرهي زمين مي گذرد، نشانه هاي صدق وعده هاي قرآن و احاديث ظهور بيشتري يافته است. عصر جاهليت ثاني تاريكترين روزهاي خويش را نيز سپري كرده و اين خود نشانه اي ديگر است. مگر نه اينكه فجر صادق هنگامي سر مي رسد كه شب كامل شده باشد؟ "(آويني، وب سايت شهيد آويني)
پس نگارش متوني براي آشنايي اين نسل با منجي آخرالزمان از اهميتي فوق العاده برخوردار مي باشد البته قابل ذكر است منظور از آخرالزمان در اين مقاله به معناي روز قيامت نمي باشد، اگرچه در بسياري از متون، اين واژه، به اشتباه برابر با ظهور آخرين منجي بشريت آمده است و معنا آن با روز قيامت يكسان گرفته شده است. اما نگارنده اين دو مفهوم را يكسان نمي داند، زيرا طبق آنچه كه در ادامه خواهد آمد اين دو اتفاق فاصله بسيار خواهند داشت، دليل اول آنكه از لحاظ عقلي پس از زماني كه جهان به وسيله منجي پر از عدل شد، نياز به اين وجود مي آيد كه جهان پس از آن مدتي عمر كند تا مزه عدل را بچشد، وگرنه پر كردن جهان از عدل ديگر معنايي پيدا نمي كند و دليل دوم آنكه طبق آنچه در حديثي از رسول اكرم و طبق آنچه در كتاب مقدس مسيحيان آمده است، يك دوره هزار ساله پس از قيام آن حضرت قابل تصور است، رسول خدا (صلي الله عليه و آله وسلم) در اين مورد مي فرمايند :"اگر يك روز از عمر دنيا باقي مانده باشد خداوند آن روز را آن قدر طولاني مي كند تا آن موعود بيايد. اسم او اسم من است كنيه اش كنيه من و وقتي مي آيد كه ظلم وجور به حد اعلي رسيده باشد و خداوند متعال به وسيله او همه عالم را سرشار از عدل و عدالت مي كند". (ارشاد مفيد ، جلد 2 صفحه 340). در همين رابطه در كتاب مقدس آمده است :" و به اين هر دو، عالمي كه آن وقت بود در آب غرق شده، هلاك گشت. لكن آسمان و زمين الاَن به همان كلام براي آتش ذخيره شده و تا روز داوري و هلاكتِ مردم بي دين نگاه داشته شده اند. لكن اي حبيبان، اين يك چيز از شما مخفي نماند كه يك روز نزد خدا چون هزار سال است و هزار سال چون يك روز."(دوم پطرس 6-8 : 3).
بنابراين از آن جهت قيام حضرت مهدي، آخرالزمان ناميده مي شود كه دولت ايشان آخرين دولت زمان و دنيا خواهد بود و دنيا با آن دولت به پايان خواهد رسيد. البته ما به قيام قائم آل محمد بسيار نزديك شده ايم و در پايان مقاله به آن اشاره خواهد شد ولي اين نزديكي تا چه حد است، روشن نيست و قابل اثبات نيز نمي باشد.
به پيامبر(ص) عرض شد: اي فرستاده خدا! آن قائم كه از نسل شماست چه وقت ظهور مي كند؟ آن حضرت فرمود: ظهور او مانند قيامت است. "تنها خداوند است كه چون زمانش فرا رسد آشكارش مي سازد. فرا رسيدن آن بر آسمانيان و زمينيان پوشيده است. جز به ناگهان بر شما نيايد".(سوره اعراف (7)، آيه 187)(صدوق، محمد بن علي بن حسين، كمال الدين و تمام النعمه، ج2، ص)373
امام باقر(ع) نيز در تفسير اين آيه شريفه:
هَل يَنظُرُونَ الا السَاعَهَ ان تَاتِيَهُم بَغتَهً وَ هُم لايَشعُروُنَ.(سوره زخرف (43)، آيه )66
آيا چشم به راه چيزي جز آن ساعتند كه ناگاه و بي خبرشان بيايد؟ مي فرمايند :"مراد از ساعت، ساعت ]قيام [قائم(ع) است كه ناگهان برايشان بيايد."(مجلسي، محمدباقر، بحارالانوار، ج 24، ص 164، ح )4
حضرت صاحب الامر(ع) نيز در يكي از توقيعات خود بر اين نكته تأكيد مي ورزند كه ظهور ناگهاني و دور از انتظار فرا مي رسد:" فرمان ما به يكباره و ناگهاني فرا مي رسد و در آن زمان توبه و بازگشت براي كسي سودي ندارد و پشيماني از گناه كسي را از كيفر ما نجات نمي بخشد."(طبرسي، احمدبن علي بن ابي طالب، الاحتجاج، ج2، ص ؛498 مجلسي، محمدباقر، همان، ج 53، ص )176
در ابتداي مقاله حاضر خواننده متوجه خواهد شد كه وقوع ظهور منجي آخرالزمان در تمامي اديان قطعي است و علائم ظهور منجي آخرالزمان به دو دسته علائم حتمي و غيرحتمي تقسيم مي شوند كه علائم حتمي به طور قطع اتفاق خواهند افتاد و گريزي از آنها نيست و علائم غيرحتمي براي وقوع مشروط به شرايطي مي باشند كه اگر آن شرايط فراهم نگردد به وقوع نخواهند پيوست، البته تعداد اين علائم غيرحتمي آنچنان زياد است كه حتي نام بردن آنها در يك مقاله امكان پذير نيست، پس در اينجا فقط به معدود علاماتي كفايت شده است و بدون ترتيبي خاص مورد بررسي قرار گرفته اند.

بحث:

مسلم ترين واژه در بحث مهدويت از لحاظ وقوع واژه ي خود مهدويت مي باشد، كه در تمامي اديان آسماني بدون استثنا به صورتهاي مختلف به كار رفته است و آن اديان به اين امر مسلم به طور حتم و قاطع معتقد مي باشند. به طور مثال در اينجا به اديان اسلام، مسيح، يهود، زرتشت و هندوها در اين رابطه به ترتيب اشاره مي شود:
اسلام: در قرآن آياتي چند در سوره هاي انبيا آيه 105، نور آيه 55، قصص آيه 4 صف آيه 8 و 9، سوره حج آيه 60، حديد آيه 26، و سوره مريم آيه 77 آمده است كه اجمالا روزي را وعده مي دهند كه حق پرستان و حزب خدا پرست و طرفداران دين و مردم شايسته جهان قدرت و حكومت زمين را قبضه مي نمايند و دين اسلام بر تمام اديان غالب مي گردد.(ابطحي، سيدحسن )1376
امام صادق (ع) فرموده اند: همانا حضرت قائم در شب 23 (رمضان) به نام او ندا مي شود و در روز عاشورا روز شهادت امام حسين (ع) قيام مي كند، (المفيد محمد بن محمد بن النعمان) و نيز فرموده اند كه :"يذل له كل صعب" همه مشكلات و دشواريها در برابر امام قائم(عج) تسليم و رام مي گردند. (اشتهاردي، محمد )1375

مسيحيت و يهود:

بر اساس بشارات فراواني كه در كتاب انجيل آمده است، حضرت مسيح(ع) به دنبال قيام حضرت قائم(ع) در "فلسطين" آشكار خواهد شد و به ياري آن حضرت خواهد شتافت، و پشت سر حضرتش نماز خواهد گزارد، تا يهوديان و مسيحيان و پيروان وي تكليف خويش را بدانند و به اسلام بگروند و حامي حضرت مهدي(ع) گردند.
در انجيل متي چنين آمده است :"پس عيسي از هيكل بيرون شده برفت، و شاگردانش پيش آمدند تا عمارتهاي هيكل را بدو نشان دهند. عيسي ايشان را گفت: آيا همه اين چيزها را نمي بينيد؟ هر آينه به شما ميگويم: در اين جا سنگي بر سنگي گذارده نخواهد شد كه به زير افكنده نشود. و چون به كوه زيتون نشسته بود شاگردانش در خلوت نزد وي آمده گفتند: به ما بگو كه اين اُمور كي واقع مي شود؟ و نشان آمدن تو و انقضاي عالم چيست؟
عيسي در جواب ايشان گفت: زنهار كسي شما را گمراه نكند. از آن رو كه بسا به نام من آمده، خواهند گفت كه من مسيح هستم و بسياري را گمراه خواهند كرد. و جنگها و اخبار جنگها را خواهيد شنيد، زنهار مضطرب می شويد زيرا كه وقوع اين همه لازم است ليكن انتها هنوز نيست، زيرا قومي با قومي و مملكتي با مملكتي مقاومت خواهند نمود و قحطي ها و وباها و زلزله ها در جايها پديد آيد...آن گاه اگر كسي به شما گويد: اينك مسيح در اين جا يا در آن جا است باور مكنيد زيرا كه مسيحان كاذب و انبياي كذبه ظاهر شده علامات و معجزات عظيمه چنان خواهند نمود كه اگر ممكن بودي برگزيدگان را نيز گمراه كردندي. اينك شما را پيش خبر دادم. پس اگر شما را گويند: اينك درصحرا است بيرون مرويد، يا آن كه در خلوت است باور مكنيد زيرا هم چنان كه برق از مشرق ساطع شده تا به مغرب ظاهرمي شود ظهور پسر انسان نيز چنين خواهد شد...و فوراً بعد از مصيبت آن ايام، آفتاب تاريك گردد و ماه نور خود را ندهد و ستارگان از آسمان فرو ريزند، و قوتهاي افلاك متزلزل گردد. آن گاه علامت پسر انسان در آسمان پديد گردد، و در آن وقت جميع طوايف زمين سينه زني كنند و پسر انسان را ببينند كه بر ابرهاي آسمان با قوت و جلال عظيم مي آيد،پس از درخت انجير مثلش را فرا گيريد كه چون شاخه اش نازك شده برگها مي آورد مي فهميد كه تابستان نزديك است. همچنين شما نيز چون اين همه را ببينيد بفهميد كه نزديك بلكه بر در است. هر آينه به شما مي گويم...آسمان و زمين زايل خواهد شد ليكن سخنان من هرگز زايل نخواهد شد.
اما از آن روز و ساعت هيچ كس اطلاع ندارد حتي ملائكه آسمان جز پدر من و بس ليكن چنانكه ايام نوح بود ظهور پسر انسان نيز چنان خواهد بود... پس بيدار باشيد زيرا كه نمي دانيد در كدام ساعت خداوند شما مي آيد. ليكن اين را بدانيد كه اگر صاحبخانه مي دانست در چه هنگامي از شب دزد مي آيد، بيدار ميماند و نمي گذاشت كه به خانه اش نقب زند.(كتاب مقدس، انجيل متي، ص 41، باب 24، بندهاي 8 1، 29 23 ، 37 28 و 46 42.)
در رابطه با بحث ظهور منجي در انجيل مَرقُس چنين آمده است:
"و چون او عيسي از هيكل بيرون مي رفت يكي از شاگردانش بدو گفت: اي استاد ! ملاحظه فرما چه نوع سنگها و چه عمارتها است؟
عيسي در جواب وي گفت: آيا اين عمارت هاي عظيمه را مي نگري. بدان كه سنگي بر سنگي گذارده نخواهد شد مگر آنكه به زير افكنده شود، و چون او بر كوه زيتون مقابل هيكل نشسته بود... از ويپرسيدند: ما را خبر ده كه اين امور كي واقع مي شود؟ و علامت نزديك شدن اين امور چيست؟
آن گاه عيسي در جواب ايشان سخن آغاز كرد كه :"زنهار كسي شما را گمراه نكند. زيرا كه بسياري به نام من آمده خواهند گفت كه: من هستم، و بسياري را گمراه خواهند نمود. اما چون جنگها و اخبار جنگها را بشنويد مضطرب می شويد زيرا كه وقوع اين حوادث ضروري است. ليكن انتها هنوز نيست. زيرا كه امتي بر امتي و مملكتي بر مملكتي خواهند بر خاست، و زلزله ها در جايها حادث خواهد شد و قحطي ها و اغتشاش ها پديد مي آيد، ... ليكن شما از براي خود احتياط كنيد.
ولي از آن روز و ساعت غير از پدر هيچ كس اطلاع ندارد نه فرشتگان در آسمان و نه پسر هم. پس بر حذر و بيدار شده، دعا كنيد زيرا نمي دانيد كه آن وقت كي مي شود.
مثل كسي كه عازم سفر شده خانه خود را واگذارد و خادمان خود را قدرت داده هر يكي را به شغلي خاص مقرر نمايد و دربان را امر فرمايد كه بيدار بماند. پس بيدار باشيد ! زيرا نمي دانيد كه در چه وقت صاحبخانه مي آيد. در شام يا نصف شب يا بانگ خروس يا صبح. مبادا ناگهان آمده شما را خفته يابد. اما آنچه به شما ميگويم به همه مي گويم بيدار باشيد!"(كتاب مقدس، انجيل مرقس، ص 77، باب 13، بندهاي1 9 و 32 تا 37.)
قسمتي از بحث منجي گرايي و ظهور حضرت عيسي مسيح وامام زمان (عج) كه در انجيل لوقا آمده چنين است:
"كمرهاي خود را بسته، چراغ هاي خود را افروخته بداريد. و شما مانند كساني باشيد كه انتظار آقاي خود را مي كشند، كه چه وقت از عروسي مراجعت كند، تا هر وقت آيد و در را بكوبد بي درنگ براي او باز كنند. خوشا به حال آن غلامان كه آقاي ايشان چون آيد ايشان را بيدار يابد . . . پس شما نيز مستعد باشيد؛ زيرا در ساعتي كه گمان نمي بريد پسر انسان مي آيد" (كتاب مقدس، انجيل لوقا، ص 116 باب 12، بندهاي 35 و 36 و 40 )37
"و در آفتاب و ماه و ستارگان علاماتي خواهد بود و بر زمين، تنگي و حيرت از براي امتها روي خواهد نمود، به سبب شوريدن دريا و امواجش. و دلهاي مردم ضعف خواهد كرد از خوف و انتظار آن وقايعي كه بر ربع مسكون ظاهر مي شود، زيرا قوت آسمان متزلزل خواهد شد. و آن گاه پسر انسان را خواهند ديد كه بر، ابري سوار شده با قوت و جلال عظيم مي آيد" (انجيل لوقا، باب 21، بندهاي 27 )25
همانگونه كه قبلا توضيح داديم مقصود از "پسر انسان" حضرت مسيح(ع) نيست، زيرا مطابق نوشته مستر هاكس آمريكايي در "قاموس كتاب مقدس" اين عبارت هشتاد بار در انجيل و ملحقات آن (عهد جديد) آمده است كه فقط سي مورد آن با حضرت عيساي مسيح(ع) قابل تطبيق است". و اما پنجاه مورد ديگر از نجات دهنده اي سخن مي گويد كه در آخر زمان و پايان روزگار ظهور خواهد كرد و حضرت عيسي(ع) نيز با او خواهد آمد، و او را جلال و عظمت خواهد داد، و از ساعت و روز ظهور او جز خداوند تبارك و تعالي كسي اطلاع ندارد، و او كسي جز آخرين حجت خدا(ع) نخواهد بود.
در انجيل يوحَنا نيز به مانند سه انجيل ديگر مي توان مواردي را خواند كه خبر از منجي موعود مي دهد و قسمتي از آن چنين است:
" و بدو قدرت بخشيده است كه داوري هم بكند زيرا كه پسر انسان است. و از اين تعجب مكنيد، زيرا ساعتي مي آيد كه در آن جميع كساني كه در قبور مي باشند آواز او را خواهند شنيد و بيرون خواهند آمد، هر كه اعمال نيكو كرد براي قيامت حيات، و هر كه اعمال بد كرد به جهت قيامت داوري".
منبع: http://www.pegahhowzeh.com




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
سالار عقیلی و محمد معتمدی در سوگ رئیس‌جمهور شهید خواندند
play_arrow
سالار عقیلی و محمد معتمدی در سوگ رئیس‌جمهور شهید خواندند
رهبر انقلاب: به لطف خداوند، ملت ایران از این حادثه تلخ به عنوان یک فرصت استفاده خواهد کرد
play_arrow
رهبر انقلاب: به لطف خداوند، ملت ایران از این حادثه تلخ به عنوان یک فرصت استفاده خواهد کرد
خانه مادری رئیس‌جمهور کجاست؟
play_arrow
خانه مادری رئیس‌جمهور کجاست؟
پرواز آخر؛ سه خلبان پرواز رئیس‌جمهور که بودند؟
play_arrow
پرواز آخر؛ سه خلبان پرواز رئیس‌جمهور که بودند؟
«پنجره»ای به دیدار خانواده شهید رئیسی با رهبر انقلاب
play_arrow
«پنجره»ای به دیدار خانواده شهید رئیسی با رهبر انقلاب
ویدیویی از حضور شهید رئیسی در چایخانه حرم امام رضا(ع)
play_arrow
ویدیویی از حضور شهید رئیسی در چایخانه حرم امام رضا(ع)
روضه خوانی پویانفر بر سر پیکر شهید رئیسی
play_arrow
روضه خوانی پویانفر بر سر پیکر شهید رئیسی
«پنجره»ای به اقامه نماز بر پیکر رئیس‌جمهور شهید و همراهان گرامی ایشان
play_arrow
«پنجره»ای به اقامه نماز بر پیکر رئیس‌جمهور شهید و همراهان گرامی ایشان
«پنجره»؛ نوه‌های شهید دکتر رئیسی در آغوش رهبر انقلاب
play_arrow
«پنجره»؛ نوه‌های شهید دکتر رئیسی در آغوش رهبر انقلاب
موج جمعیت بیرجندی‌ها در مسیر تشییع شهید جمهور
play_arrow
موج جمعیت بیرجندی‌ها در مسیر تشییع شهید جمهور
حضور باشکوه مردم بیرجند پیش از شروع مراسم تشییع
play_arrow
حضور باشکوه مردم بیرجند پیش از شروع مراسم تشییع
چه کسی بالگرد رییس جمهور را پیدا کرد؟
play_arrow
چه کسی بالگرد رییس جمهور را پیدا کرد؟
لحظاتی از دیدار آقای نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان با رهبر انقلاب
play_arrow
لحظاتی از دیدار آقای نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان با رهبر انقلاب
رهبر انقلاب:وعده الهی برای محو رژیم صهیونیستی محقق خواهد شد
play_arrow
رهبر انقلاب:وعده الهی برای محو رژیم صهیونیستی محقق خواهد شد
رئیس دفتر سیاسی حماس: تسلیت و تعزیت خود را خدمت حضرتعالی و ملت برادر و مسئولان ایران اعلام می‌کنم
play_arrow
رئیس دفتر سیاسی حماس: تسلیت و تعزیت خود را خدمت حضرتعالی و ملت برادر و مسئولان ایران اعلام می‌کنم