سلامی دوباره به آفتاب

کوشا سمیعی نکات ارزشمندی را در مورد سلامتی به شما نوجوانان عزیز توصیه می کند. مطالعه این بخش را از دست ندهید.
سه‌شنبه، 5 شهريور 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سلامی دوباره به آفتاب
همه‌ی کتاب دفترهای مدرسه را جمع کردم، دورترین جای ممکن توی قفسه‌ها چیدم. مامان پنکه را از توی انباری آورده است و جوری تنظیم کرده است که بتوانیم دورهمی حرف بزنیم؛ یا تلویزیونی نگاه کنیم و هوای خُنک گرمای تابستان را دور کند. گاهی هم برای مان شربت‌هایی آماده می‌کند تا وقتی از بازی یا کلاس تابستانی برمی‌گردیم عطش‌مان رفع شود. خواهرم هر روز می‌ایستد کنار مامان و ازش غذاها و شربت‌های تابستانی یاد می‌گیرد. من هم می‌دانم حالا که وقتم آزاد است بیشتر باید کمک کنم و در سه سوت کارهایی که بابا یا مامان ازم می‌خواهند را انجام دهم. تابستان فصل نویی برای کار و تغییر است، بی درس و مدرسه و آزاد برای انتخاب برنامه‌های روزانه. چی از این بهتر؟


سلامت بدن من
خوابی که نباید اشتباهی شود

1. موادی که در چای و قهوه وجود دارد، مثل کافئین باعث تحریک سلول‌های مغز و بی‌خوابی می‌شود. خوردن نوشیدنی‌های کافئین‌دار باعث بیدارخوابی و آرام نبودن بدن برای خواب می‌شود. اگر می‌خواهید یک خواب آرام داشته باشید، آخرین وعده ی غذایی شما چای یا قهوه نباشد. بهترین غذاها، که تولید هورمون‌های آرامش‌زا در بدن می‌کند، موادی مثل شیر، موز، تخم مرغ و گوشت مرغ است.

2. شاید بارها برای تان اتفاق افتاده باشد که ساعت زنگ دار را کوک کرده باشید و بعد، وقتی با صدای زنگش خواب از سرتان پرید با التماس نگاهش کرده‌اید و پنج دقیقه دیگر ازش مهلت خواسته‌اید. این پنج دقیقه‌ها به آرامش بدن شما کمک که نخواهد کرد، هیچ. باعث کامل نشدن دوره‌ی جدید خواب شما هم می‌شود که یک اضطراب و شوک برای بدن شما است. ساعت را همان زمانی که باید بیدار شوید کوک کنید و پایبندش باشید.

3. جمعیت زیادی، نزدیک 78% از مردم، قبل خواب از دستگاه‌های تکنولوژیک مثل گوشی همراه، تبلت و رایانه استفاده می‌کنند. اگر بدانند چه سم بدی برای خواب است، 8% از مردم هم قبل خواب سراغ این چیزها نمی‌رفتند. نور آبی صفحه‌های گوشی‌ها و تبلت‌ها و رایانه‌ها مانع از تولید هورمون آرامش قبل از خواب می‌شود.

سلامت روان من
لبخندی که نباید از لب دور شود

1. وقتی که می‌خندیم ماده‌ای به نام اندروفین ترشح می‌شود. خنده هرچه بیشتر، اندروفین بیشتر، حال خوش بیشترتر. این حال خوش خنده باعث افزایش طول عمر می‌شود، آستانه درد کاهش می‌یابد، سیستم دفاعی بدن قوی‌تر می‌شود و اضطراب کاهش می‌یابد و حتی موفقیت بیش تر و بهتر سراغ ما می‌آید. تحقیقات نشان داده است دنیا انسان‌های خنده‌رو را بیشتر دوست دارد.

2. لبخند فقط برای خوب تر شدن شما به کار نمی‌آید. لبخند مسری است و از شما به آدم‌های دیگر سرایت می‌کند. با خنده‌ی شما ممکن است یک نفر دیگر هم بخندد و حالش خوب شود و از حال خوب او شما هم دوچندان خوبتر شوید. چی از دنیا می‌خواهیم جز خوب بودن و خوب شدن؟ پس، این بار لبخندتان را کشیده‌تر بزنید.

3. اضطراب در زندگی همیشه اتفاق می‌افتد. چند راه حل برای بیرون کردن این موجود زشت از روان‌تان پیدا کنید. ما به شما، 5 دقیقه نفس عمیق، یک وعده خوراکی ساده اما مقوی که با دقت آماده کرده‌اید و با فرصت میل می‌کنید و کمی ورزش و اجرای حرکت کششی را پیشنهاد می‌کنیم. حتما فهرستی از کارهای آرامش بخش داشته باشید تا در فرصت مناسب از آن‌ها استفاده کنید.


سلامت اجتماعی من
غریبه‌ها، دوست‌ها، آشناها

1.هرکسی که نمی‌شناسیم غریبه محسوب می‌شود. باید سعی کنیم تا زمانی که کسی را درست نشناخته‌ایم اطلاعاتی نگوییم، سوالی نپرسیم، خواسته‌ای را جواب ندهیم و خواسته‌ای را مطرح نکنیم؛ اما چه عیب دارد به پیرزنی غریبه که از خیابانی می‌خواهد عبور کند کمک کنیم؟ چه اشکالی دارد به کودکی غریبه در اتوبوس لبخند بزنیم؟ و چه قدر خوب است ساک سنگین ناتوانی را از روی زمین برداریم.

2. دوست‌ها هم آشنا هستند، هم دوست‌داشتنی؛ برای همین هم نام شان دوست شده است. یک روز، از سر فرصت، بنشینید و دوست‌های تان را بشمارید. ببینید آیا لازم است یاد فراموش شده‌ای را تازه کنید؟ خنده‌ای را دوباره در جریان دوستی بیندازید؟ جای هدیه‌ای خالی نیست؟ می‌شود اشتباهی را بخشید یا جشنی کوچک به راه انداخت؟ این ها همه منتظر شما هستند.

3. در میان همه‌ی مردم، کسانی هستند که آشنای مایند. ما می‌شناسیم شان و آن‌ها رفت و آمدی دارند، یا چیزهایی درباره ی ما می‌دانند. سعی ما این است که این آشنایی‌ها را هدفمند کنیم. از اشتباه‌ها درس بگیریم، از توانایی آشناها یاد بگیریم و دایره‌ی آدم‌های خوب مان را بزرگتر کنیم، آن وقت می‌بینیم شاید دوستی میان این آشناها از چشم پنهان مانده...

نویسنده: کوشا سمیعی
تصویرساز: معصومه کشایی


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط