صاد، مثل صبحانه

هميشه خوردن صبحانه از سوي متخصصان به همه گروه‌هاي سني توصيه شده است. هيچ گاه به كسي اجازه داده نمي‌شود كه اين وعده را از برنامه غذايي‌اش حذف كند تنها به اين دليل كه مي‌خواهد وزنش را كم كند. البته افراد به علل مختلف و بر اساس شرايط گوناگون مثل دير برخاستن از خواب، نداشتن وقت كافي به دليل رفتن به سركار و يا حتي ميل نداشتن به خوردن اين وعده، كم كم آن را از برنامه غذايي خود حذف مي‌كنند كه در بلندمدت اين موضوع، نتايج منفي را برايشان به دنبال خواهد
سه‌شنبه، 21 مهر 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
صاد، مثل صبحانه
صاد، مثل صبحانه
صاد، مثل صبحانه

نویسنده : دكتر مسعود كيمياگر*




هميشه خوردن صبحانه از سوي متخصصان به همه گروه‌هاي سني توصيه شده است. هيچ گاه به كسي اجازه داده نمي‌شود كه اين وعده را از برنامه غذايي‌اش حذف كند تنها به اين دليل كه مي‌خواهد وزنش را كم كند. البته افراد به علل مختلف و بر اساس شرايط گوناگون مثل دير برخاستن از خواب، نداشتن وقت كافي به دليل رفتن به سركار و يا حتي ميل نداشتن به خوردن اين وعده، كم كم آن را از برنامه غذايي خود حذف مي‌كنند كه در بلندمدت اين موضوع، نتايج منفي را برايشان به دنبال خواهد داشت پس بايد سعي كرد تا دوباره صبحانه به برنامه غذايي روزانه برگردانده شود...
به هر حال، ارزش صبحانه براي حفظ سلامتي مثل بنزين براي ماشين است. صبحانه، با تأمين مقداري از انرژي روزانه موجب مي‌شود فرد با قدرت تمركز بيشتري فعاليت كند. از اين رو، صبحانه خوردن يكي از اركان اصلي تغذيه سالم به حساب آمده و بايد قسمتي از انرژي روزانه از طريق اين وعده غذايي دريافت شود يعني اگر وعده‌هاي اصلي را از نظر حجم به 7 قسمت تقسيم كنيم بايد در صبحانه 2 قسمت، در ناهار 3 قسمت و در شام هم 2 قسمت ديگر دريافت شود يعني ما بايد حدود 20 تا 25 درصد از غذاي روزانه‌مان را در وعده صبحانه بخوريم. در غير اين صورت، در طول روز دچار افت قند شده و با عدم تمركز و افت حافظه رو به رو خواهيم شد و اين موضوع به نفعمان نخواهد بود، به خصوص اگر فعاليت فكري مي‌كنيم.
در كل، يك صبحانه مغذي بايد چند ويژگي داشته باشد، اول اينكه حاوي گروه نشاسته‌ها نظير نان و غلات كامل باشد، دوم اينكه از لبنيات كم نمك و كم چرب تشكيل شود (مانند شير، پنير و حتي ماست چكيده) و سوم اينكه شامل يك تا دو عدد ميوه نيز باشد به خصوص براي افرادي كه فرصت خوردن اين گروه غذايي را در ميان روز پيدا نمي‌كنند.
متأسفانه برخي از افراد در اين وعده ارزشمند از غذاهايي استفاده مي‌كنند كه ارزش تغذيه‌اي چنداني ندارد يعني فرد از انواع سوسيس، كالباس و چيپس استفاده مي‌كند. عده‌اي هم هستند كه به دليل اشتغال زياد، وقت خوردن ناهار را ندارند بنابراين صبحانه مفصل‌تري ميل مي‌كنند در حالي كه بايد دانست مصرف يك وعده بسيار حجيم و چرب حتي در ابتداي روز نيز قدرت تمركز را كم كرده و يادگيري را با اختلال مواجه مي‌كند.
درباره اين املت نيز بايد بگوييم كه قارچ به كار رفته در آن، جزو سبزيجات است، نه گوشت.بنابراين تأمين كننده پروتئين نبوده و تنها يك حجم دهنده است. اما فلفل دلمه‌اي استفاده شده، گزينه‌اي مناسب براي هرچه مغذي‌تر شدن اين غذا محسوب مي‌شود.
* متخصص تغذيه و رژيم‌درماني
منبع: www.salamatiran.com




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.