توسل به امام رضا(ع)

در این مطلب قصد داریم مطالب کاملی پیرامون توسل به امام رضا (ع) را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.
دوشنبه، 11 شهريور 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
توسل به امام رضا(ع)
خیلی از ما ایرانی‌ها وقتی به مشکلی که از حل کردن آن عاجزیم برمی‌خوریم، اولین چیزی که یادمان می‌آید، توسل به امام رضا (ع) است. تنها با توسل به امام رضا (ع)، همچون کبوتران حرمش به دور ضریح زیبای او گشته و از او می‌خواهیم راه ارتباطی ما با پروردگارمان را هموار‌تر نماید، بلکه خداوند متعال به واسطه آبروی این فرشته نیم نگاهی به ما کرده و درب‌های رحمتش را به روی ما بگشاید. 


راه توسل به امام رضا علیه السلام

درباره توسل کردن به امام رضا(ع) در روایات آمده: "بهترین راه توسل به امام رضا (ع) روشی است که از خود ایشان نقل شده است."

امام رضا علیه الاسلام می‌فرمایند:

هرگاه اتفاقی برای شما رخ داد، دو رکعت نماز بجای آور، در یک رکعت فاتحه و ایت الکرسی و در رکعت دوم حمد و سوره قدر را بخوان. سپس قرآن را بردار و آن را بالاى سرت بگیر و بگو:

«اللّهُمَّ بحَقِّ ما أَرْسَلْتَهُ إِلى خَلْقِکَ، وَبحَقِّ کُلّ آیَه فِیه، وَبحَقِّ کُلّ مَنْ مَدَحْتَهُ فیهِ عَلَیْکَ، وَبحَقِّکَ عَلَیْهِ، وَلانَعْرِفُ أَحَداً أَعْرَفُ بحَقِّکَ مِنْکَ.»

سپس ۱۰ بار مى‌گویى:

«یا سَیّدى یا اللّه»

و ۱۰ بار «بحَقِّ مُحَمَّد»

و ۱۰ بار «بحَقِّ عَلىّ»

و ۱۰ بار «بحَقِّ فاطِمَهِ»

و به همین ترتیب ۱۰ بار نام هر کدام از ائمه را یکى بعد از دیگرى بگویید.

امام رضا (ع) مى‌فرماید: "تا اینکه به امام زمانت مى‌رسى. به راستى که از جاى خود برنمى‌خیزى مگر این که خداوند حاجت تو را برآورده مى‌سازد."
 
همچنین در کتابی دیگر آمده است:

توسل به امام رضا (ع) به جهت امور مادی و معنوی فوق العاده است و از اولین مجربات بنده (نویسنده کتاب مجربات باقر*) می‌باشد و به هر چه رسیدم از همین توسل به امام رضا (ع) بوده است.

* کتاب مجربات الباقریه فی الامور الروحانیه، کتابی است در باب دعا و طب سنتی و اسلامی.


روش دیگر توسل به امام رضا

هر روز ۱۱۰ مرتبه صلوات به روح امام رضا علیه السلام فرستاده و تا ۴۰ روز ادامه دهید که فوق العاده مجرب است:

اللهّمَ صَلّ عَلی عَلی بنْ موسَی الرّضا المرتَضی الامامِ التّقی النّقی و حُجَّّتکَ عَلی مَنْ فَوقَ الارْضَ و مَن تَحتَ الثری الصّدّیق الشَّهید صَلَوةَ کثیرَةً تامَةً زاکیَةً مُتَواصِلةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَه کافْضَلِ ما صَلّیَتَ عَلی اَحَدٍ مِنْ اوْلیائِکَ.
خدایا رحمت فرست بر علی بن موسی الرضا امام با تقوا و پاک و حجت تو بر هر که روی زمین است و هر که زیر خاک، رحمت بسیار و تمام با برکت و پیوسته و پیاپی و دنبال هم چنان بهترین رحمتی که بر یکی از اولیایت فرستادی.


نماز برآورده شدن حاجات امام رضا (ع)

یکی از نماز‌های برآورده شدن حاجات به شرح زیر است:

در رکعت اول: بعد از سوره «حمد» سوره «یس» را بخوانید و سپس به رکوع رفته و هنگامی که سر از رکوع بر می‌دارید صد مرتبه ذکر زیر را بگویید:

"واذا سلک عبادی عنی فانی قریب اجیب دعوه الداع اذا دعان فلیستجیبوا لی ولیومنوا بی لعلهم یرشدون" (بقره، ۱۸۶)

در رکعت دوم: حمد را دو مرتبه، سوره «یس» را یک مرتبه بخوانید و بعد از آن قنوت را بجای آورید سپس به رکوع رفته و پس از سر برداشتن از رکوع همان ذکر (بقره، آیه ۱۸۶) را صد مرتبه تکرار کنید و به سجده روید و پس از دو سجده تشهد را بخوانید، اما بدون سلام برخیزید.

در رکعت سوم: «حمد» را سه مرتبه و «یس» را یک بار به جای آورده به رکوع روید و پس از سربرداشتن از رکوع این ذکر را صد مرتبه بگویید: «فسیکفیکهم الله و هو السمیع العلیم» (بقره، آیه ۱۳۷).
 
در رکعت چهارم: حمد را چهار مرتبه بخوانید و «یس» را یکبار بخوانید و بعد از رکوع بگویید: "یا ربِّ إدْفَعْ عَنّی الضُّرَّ وَ انْتَ اَرْحَمُ الراحِمینْ"

پس از دو سجده و تشهد و سلام به سجده رفته پیشانی را برزمین گذاشته و ۱۰۰ مرتبه ذکر زیر را بگویید: «استغفرالله» و بعد از آن گونه راست را بر زمین بگذارید و صد مرتبه بگوید: «اللهم صل علی محمد و آل محمد» و بعد گونه چپ را بر زمین بگذارید و بگوید: «انما امره اذا اراد شیئا ان یقول له کن فیکون» (یس، ۸۲) و پس از آن حاجت را بخواهد که انشاءالله برآورده خواهد شد.


توسل به امام رضا (ع) و ادای قرض

حکایتی هست در باب ادای قرض با توسل که امام رضا که از این قرار است:

گویند خانم علویه (سیده) که بسیار با ایمان بوده، به دلیل تنگدستی ۱۲ تومان قرض داشته اند و چون توانایی پرداخت قرض برایشان میسر نبوده، شب جمعه پنجم ربیع الثانی ۱۳۳۱ توسل به امام الرضا (ع) جسته و الحاح بسیار کرده که مرا از قرض آسوده فرما. پس خوابش ربوده.

در خواب به او گفته می‌شود که شب جمعه دیگر به حرم رفته تا قرضش را ادا کنند. خانم هفته بعد به حرم امام می‌رود و منتظر لطف و رحمت آن حضرت می‌شود.

دعای کمیل را خوانده و در نهایت به سمت ضریح امام می‌رود و به انتظار لطف امام می‌نشیند. وقتی خبری نشد عرض می‌کند که مگر شما نفرمودید شب جمعه دیگر قرض تو را می‌دهم و امشب شب موعد است و وعده شما خلف ندارد.

ناگهان از بالای سر او قندیل‌های طلا که بهم متصل بوده اند تکان خورده و یکی از آن ها جلوی زانوی زن به زمین می افتد. عجیب این است که گوی طلا بلند شده و در دامن زن می نشیند. افراد حاضر تعجب کرده و به زن حمله می کنند به گونه ای که نزدیک بود به وی صدمه بزنند.

پس خبر به تولیت وقت که مرتضی قلی خان طباطبائی بود دادند، آن زن علویه را طلبید و وجهی به وی داد و قندیل را گرفت اما علویه تنها ۱۲ تومان برداشت و گفت : من این مبلغ را به جهت قرض خود خواسته ام و بیش از این احتیاج ندارم.

برگرفته از: کتاب دانستنی‌های امام رضا علیه السلام (دانستنی‌های رضوی۲)


سخن آخر

با توسل کردن به ائمه و امامان سعی می‌کنیم راه ارتباطی محکم‌تری بین خود و خدایمان ایجاد کرده شاید مورد بخشش و لطف پروردگار قرار گیریم.


منبع: سایت ستاره


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.