ذکر نکات ضروری در خصوص اندروید

آیا نگران عملکرد و بازده دستگاه اندرویدی خود هستید؟ در این مقاله به چند ترفند و نکته ضروری در خصوص اندروید که همه ‏بایستی از آن اطلاع داشته باشند، اشاره شده است.‏
شنبه، 16 شهريور 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: رزیتا ملکی زاده
موارد بیشتر برای شما
ذکر نکات ضروری در خصوص اندروید
تنها پس از گذشت 5 سال از زمان معرفی اندروید توسط گوگل، این سیستم عامل حدود 75% از بازار تلفن‌ هوشمند را از آن خود کرد. اندروید سیستم عاملی قوی و کاربر پسند است که تقریباً هر کاری از آن برمی‌آید. در ادامه به چند روش بهینه سازی دستگاه اندرویدی اشاره می‌کنیم.
 

بهبود کارایی

همانطور که در خصوص هر نوع سیستم عامل دیگر موجود بر روی کامپیوتر یا تلفن همراه صدق می‌کند، عملکرد اندروید نیز پس از مدتی استفاده کمی کند می‌شود. چنانچه اخیراً متوجه کند شدن دستگاه اندرویدی خود شده‌اید، زمان آن است که دستگاه خود را بهینه ساخته تا از عملکرد مناسب اندروید برخوردار شوید. جهت انجام این کار موارد زیر را دنبال کنید.
 
* حذف اپلیکیشن‌های غیر ضروری
در صورتی که برنامه‌ای در دستگاه خود داشته و برای مدتی از آن استفاده نکرده‌اید، واضح است که به آن نیاز ندارید. هر اپلیکیشنی که نصب می‌کنید، مقداری از فضای دستگاه شما را اشغال کرده و اکثر برنامه‌ها تمام مدت در پس زمینه اجرا می‌شوند. این امر بر عملکرد کلی سیستم تأثیر می‌گذارد.
 
* بروز رسانی برنامه‌های کاربردی
چنانچه بروز رسانی یک اپلیکیشن یا برنامه کاربردی نصب شده در اختیارتان قرار داده شده است، این کار را انجام دهید. در واقع علت بهینه نبودن عملکرد دستگاه اندرویدی شما می‌تواند وجود یک برنامه دارای اشکال باشد! شرکتهای نرم افزاری تقریباً بلافاصله چنین ایراداتی را ردیابی کرده و در بروزرسانی‌های بعدی اصلاح شده آنها را ارائه می‌دهند.
 
* عدم همگام سازی مفرط
همگام سازی (Sync) یک ویژگی عالی به حساب آمده که اندروید با کمک سرورهای گوگل از آن برای هماهنگ سازی داده‌ها استفاده کرده تا ویژگی‌های تعیین محل و سایر اطلاعات شما را بروز نگاه دارد. اما این ویژگی پس از یک دوره زمانی معین به عنوان مثال 15 دقیقه تجدید می‌شود که در نتیجه آن بر عملکرد کلی سیستم شما تأثیر می‌گذارد (تنظیمات این کار می‌تواند سفارشی و مطابق با خواست کاربر انجام شود). غیر فعال سازی این گزینه موجب آزاد شدن مقدار قابل توجهی حافظه شده، در نتیجه موجب افزایش و بهبود عملکرد کلی می‌شود. یک روز در هفته را به فعال ساختن این گزینه اختصاص داده تا اطلاعات شما از طریق سرورهای گوگل بروز رسانی شوند.
 
* استفاده از برخی جایگزین‌ها بجای ویجت‌ها (Widget)
ویژگی ویجت میانبرهای (shortcuts) بسیار خوبی را در اختیار شما قرار می‌دهد. اما آیا به عواقب طولانی مدت آن فکر کرده‌اید؟ ویجت‌ها به طور مداوم در پس زمینه اجرا می‌شوند. آنها هر چند دقیقه یکبار اطلاعات را تبادل ساخته و بروزرسانی می‌کنند. حتی اگر هیچ عمل بروز رسانی را انجام ندهند باز هم به عنوان فرایندهای در حال اجرا در قسمت تسک منجیر (task manager) باقی می‌مانند.
قرار دادن میانبرهای اپلیکیشن‌ها در صفحه اصلی گزینه بهتری است قرار دادن میانبرهای اپلیکیشن‌ها در صفحه اصلی گزینه بهتری است. آنها تنها زمانی فعال می‌شوند که بر رویشان ضربه بزنید. از طرف دیگر ویجت‌ها حتی زمانی که از آنها استفاده نمی‌کنید نیز در پس زمینه به کار خود ادامه می‌دهند. و مطمئناً فضای حافظه را اشغال می‌سازند.

نکته: یک تسک منجیر را از پلی استور (play store) دریافت و نصب کنید. اگر از آن دسته افرادی هستید که نمی‌توانید یا نمی‌خواهید جستجو کرده و تنظیمات دستگاه را تغییر دهید، یک تسک منجیر می‌تواند همه برنامه‌های اضافی را به یکباره غیرفعال سازد.
 

بهبود سرعت

گوگل از سرعت بسیاری برخوردار است و این کیفیت را به تمام سرویس‌های تحت پوشش خود از جمله اندروید نیز گسترش داده است.
 
* استفاده از صفحه کلید اشاره‌ای (Gesture keyboard)
این ویژگی بر سرعت دستگاه شما آنقدرها نمی‌افزاید اما به تسریع در انجام وظایف‌تان کمک می‌کند. برخی از دستگاه‌های اندرویدی به این برنامه مجهز هستند و برخی دیگر از آن برخوردار نمی‌باشند که می‌توانید از پلی استور تهیه نمایید. با فعال کردن صفحه کلید اشاره‌ای دیگر نیازی به برداشتن انگشت برای تایپ کلمات نیست و تنها با کشیدن انگشت روی دکمه‌ها کلمه مورد نظر تایپ می‌شود.
 
* استفاده از کارت حافظه
خرید یک کارت حافظه پر سرعت بسیار مفید است. از آنجا که تمام اطلاعات (موسیقی، عکس، فیلم و حتی اپلیکیشن‌) به کارت انتقال داده می‌شوند، حافظه داخلی تقریباً خالی باقی می‌ماند. چنانچه دارای گوشی با حافظه داخلی اندک هستید، یک کارت حافظه خریداری کرده تا سرعت کلی دستگاه خود را بهبود بخشید.

نکته: در صورتی که از اپلیکیشن‌هایی که در پس زمینه قرار دارند نمی‌توانید چشم پوشی کنید، سعی کنید به دنبال جایگزین‌های سبک‌تر برای آن اپلیکیشن‌ها باشید. می‌توانید این جایگزینها را در پلی استور جستجو نمایید.
 

بهبود قابلیت امنیتی

امنیت به وضوح به یکی از اصطلاحات کلیدی دستگاه‌های مدرن تبدیل شده است. و این روزها اکثر دستگاه‌ها با فراهم سازی این ویژگی اهمیت وجود آن را نشان می‌دهند. شکی نیست که با وجود تمام اطلاعاتی که این روزها در اینترنت وجود دارد، حفظ امنیت و حریم خصوصی از اهمیت بالایی برخوردار است.
 
* نصب اپلیکیشن ردیابی دستگاه مفقودی
متأسفانه در صورتی که تلفن خود را گم نمایید، اندروید از هیچ ویژگی «بازیابی» یا «ردیابی» برخوردار نیست. اما اپلیکیشن‌هایی وجود دارند که می‌توانند این ویژگی را به گوشی شما ببخشند. می‌توانید یکی از اپلیکیشن‌های مجانی دارای این ویژگی را دانلود نمایید اما پیش از این کار اطمینان حاصل کنید که دارای گزینه‌های کنترل از راه دور باشد. در هر صورت خریداری انواع غیر مجانی بهتر خواهد بود.
 
* حذف اپلیکیشن‌های مخرب
از اپلیکیشن‌های حاوی بدافزار خودداری کنید. اکثر گوشی‌ها دارای سیستم امنیتی داخلی قوی در برابر اپلیکیشن‌های مخرب هستند، اما چنانچه به دنبال یکی از آنها هستید، می‌توانید در پلی استور جستجو و نصب نمایید. آنها هر برنامه جدید نصب شده را اسکن کرده تا اطمینان حاصل شود دستگاه شما آلوده نمی‌شود. آن دسته از برنامه‌های آنتی ویروس را دانلود نمایید که معتبرتر بوده و از آمار دانلود بیشتری برخوردار باشند. بدیهی است که این روش جهت تأیید صحت و کارآمدی برنامه بکار می‌رود.
 
* اجتناب از دشمنان خارجی
به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی خارج از پلی استور اپلیکیشنی را دانلود نکنید. اپلیکیشنهای موجود در پلی استور مورد بررسی قرار گرفته و به طور مرتب امنیت آنها مورد تأیید قرار می‌گیرند و 9ر99% قابل اعتماد می‌باشند. جهت اطمینان از عدم دانلود هیچ گونه اپلیکیشن از توزیع کنندگان خارجی، به قسمت تنظیمات (setting) رفته و در آنجا کادر کنار Unknown Sources به معنای منابع ناشناخته را علامت دار نمایید.
چنانچه نتوانید از دستگاه اندرویدی خود به خوبی استفاده کنید، عملکرد آن پایین می‌آیداپلیکیشن‌ها قلب و روح دستگاه‌های اندرویدی به حساب می‌آیند. اینطور نیست که سیستم بدون آنها کار نکند، اما جذابیت اندروید به وجود اپلیکیشن‌های آن است. چنانچه نتوانید از دستگاه اندرویدی خود به خوبی استفاده کنید، عملکرد آن پایین می‌آید. آنچه برای استفاده بهینه از دستگاه خود  نیاز دارید شناخت مناسب دستگاه‌تان است.

 
منبع: techspirited


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.