مراتب و انواع دروغ

در این مطلب مراتب دروغ و توضیحات مربوط به هر کدام بیان می شود.
يکشنبه، 17 شهريور 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مراتب و انواع دروغ
دروغ مراتب مختلفی دارد. به برخی از این مراتب و گزیده ای از موارد آنها توجه کنید:


1- دروغ به خدا

«وَ لا تَقُولُوا لِما تَصِفُ أَلْسِنَتُکمُ الْکذِبَ هذا حَلالٌ وَ هذا حَرامٌ لِتَفْتَرُوا عَلَی اللَّهِ الْکذِبَ، إِنَّ الَّذِینَ یفْتَرُونَ عَلَی اللَّهِ الْکذِبَ لا یفْلِحُونَ»[1]
[بخاطر دروغی که بر زبان شما جاری می شود نگوئید این حلال و آن حرام است، تا بر خدا افتراء ببندید. کسانی که به خدا دروغ می بندند، رستگار نخواهند شد.]

از بدترین انواع دروغ، دروغ بستن به خداوند است، یعنی چیزی را که حضرت حقّ نفرموده است، به وی نسبت داد و یا مطلب حقی را از او سلب نمود.

قرآن کریم بارها از اینکه خلایق چیزی را از قِبَل خود تحریم کنند و یا حلال نمایند، نهی فرموده است.

«سمرة بن جندب» با گرفتن 400 هزار درهم اعلام می کند آیه 204 سوره بقره در شأن علی علیه السلام وآیه 207 همان سوره در شأن ابن ملجم نازل شده است.

کسانی که با تفاسیر اهل سنت آشنائی دارند درمی یابند در غالب مواردی که آیه ای در وصف حضرت امیر علیه السلام نازل شده است عباراتی چون نزل فی عمر، نزل فی ابوبکر، نزل فی... به کرّات بچشم می خورد، برخی چون می دانستند از بین بردن سبب نزول واقعی امکان ندارد، خواسته اند حداقل تشکیکی در ذهن مسلمانان نسل های آینده ایجاد کنند.

از جمله موارد دروغ به خدا، دروغ گفتن با خداست. دروغ کسانی که با زبان، ستایش خدای می کنند و در عمل راه دیگر می روند.

آیا آنانکه شبانه روز حداقل ده بار می گویند: خدایا تنها تو را می پرستیم و تنها از تو یاری می جوئیم «إِیاک نَعْبُدُ وَ إِیاک نَسْتَعِینُ» و در عمل طوق بندگی هرکسی را بر گردن می نهند و به هر چیزی متمسک می شوند، دروغگو نیستند؟


2- دروغ به رسول خدا صلی الله علیه و آله

مرتبه دوم دروغگوئی، دروغ بستن به پیامبر با انتساب احادیث ساختگی به وی است. این اتفاق ناشایست مخصوصاً بعد از ارتحال پیامبر به گستردگی مورد حمایت حکومت های وقت قرار گرفت به طوری که برخی برای فروش رفتن اجناس مغازه خود، به حضرت دروغ می بستند.

قال علی علیه السلام:

«فَوَاللَّهِ لَانْ اخَرَّ مِنَ السَّماءِ او تَخْطَفَنِی الطَّیرُ احَبُّ الَی مِنْ انْ اکذِبَ عَلی رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله»[2]
[به خدا سوگند اگر از آسمان سقوط کنم یا درنده آسمانی مرا برباید، برایم بهتر است از اینکه دروغی بر پیامبر خدا ببندم.]


3- دروغ به معصومان علیهم السلام

تردیدی در نقش عظیم حدیث در علوم و معارف اسلامی نیست. همین امر باعث شد جعل حدیث گاه به صورت یک شغل و حرفه به شدت رواج یابد. در بررسی های تاریخی، عوامل مختلفی را می توان برشمرد که موجب جعل حدیث و یا افزایش جعل بوده اند که انتقام از اسلام بعد از ناتوانی از مقابله فیزیکی با آن، دشمنی با اهل بیت علیهم السلام و نادیده گرفتن شأن آنان، ناسیونالیستی عربی با هدف برتری دادن عرب بر غیر عرب، طمع مادی و جلب رضایت صاحبان پول و منصب، کسب اعتبار اجتماعی با نشان دادن خود به عنوان حامل حدیث، درک ناصحیح حدیث و بیان فهم ناقص خود به نام حدیث از این عوامل شمرده می شوند. البته برخی نیز کاسه داغتر از آش شده و به قصد توجه بیشتر مردم به دین احادیثی ساختگی در این حوزه وارد کردند!

دارالسلام آورده است:

شخصی حضور عالم جلیل القدر، نویسنده کتاب «مقامع» رسید و گفت: در خواب دیدم با دندان گوشت بدن مبارک امام حسین علیه السلام می کنم، آقا سر بزیر انداخت و قدری به تفکر فرو رفت و گفت: شاید روضه خوانی می کنی، پاسخ داد:

بلی، فرمود: یا ترک کن و یا از کتب معتبره نقل نما.

از اقسام دروغ به معصومان دروغ گفتن با معصومان علیهم السلام است. بدیهی است کسانی که معصومان را به شفاعت می طلبند، و حرکتی جهت نیل به آن انجام نمی دهند و بلکه فرامین آنها را ترک می کنند، ویا کسانی که دم از ضیق زمین وقطع امید و عظمت بلاء می دهند و دعای فرج امام عصر عجل اللَّه تعالی فرجه را سر می دهند و راهی برای اصلاح نفس خود نمی پویند، نیز از جمله دروغگویان با معصومان سلام اللَّه علیهم اجمعین هستند.


4- دروغ به خلایق

دروغ اصطلاحی در بحث اخلاق، همین قسم از دروغ است که غالباً در محاورات با همنوعان پیش می آید.


پی نوشت ها:
[1] نحل- 116.
[2] وسایل الشیعه- جلد 11- صفحه 102.

منبع: حوزه نت


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.