ژنتیک، توانایی پیگیری قانونی را گسترش می‌دهد

در شاخه ای در حال تکامل در علم پزشکی قانونی ، متخصصین علوم ژنتیکی به حل جرائم کمک می کنند ، گاهی اوقات مظنونان را با DNA بستگان دور خود که هرگز ملاقات نکرده اند شناسایی می کنند. چون پیگیری موارد کهنه نتیجه بخش است ، نگرانی در مورد مسائل مربوط به حریم خصوصی همچنان ادامه دارد.
سه‌شنبه، 19 شهريور 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی رضایی میر قائد
موارد بیشتر برای شما
ژنتیک، توانایی پیگیری قانونی را گسترش می‌دهد
موارد کهنه و موارد جدیدتر ، اسرار خود را به تبارشناسی ژنتیکی منتقل می کنند. این تصاویرِ به سبک شخص محکوم از هشت مرد است که به جرم قتل ، تجاوز به عنف یا هر دو ، بعد از این که با روش مطرح در این مقاله پیگیری شدند ،  بازداشت شدند.
اعتبار: دانیل هرتزبرگ
 
جسد یک زن جوان در سال 1981 در یک خندق در اوهایو پیدا شد. کارآگاهان به خاطر ژاکت چرمی حاشیه داری که پوشیده بود ، او را "دختر پوست گوزنی" نامیدند و به مدت 37 سال ، هیچ کس نام واقعی او را نمی دانست.
 
سپس ، در مارس 2018 ، کارآگاهان فرجه‌ای به دست آوردند. دو کاراگاه آماتور از روش جدیدی برای مقایسه DNA دختر پوست گوزنی با سوابق موجود در یک پایگاه داده ژنتیکی عمومی به نام  GEDmatch  استفاده کرده بودند. تنها در چهار ساعت ، آنها مدرکی پیدا کردند و کارآگاهان به زودی تأیید کردند که دختر پوست گوزنی یک زن 21 ساله آرکانزاسی به نام مارسیا کینگ بوده است.
 
مادر کینگ شماره تلفن خود را از وقتی که مارسیا دهه ها قبل گم شده بود تغییر نداده بود. کالین فیتزپاتریک از فانتین ولی ، کالیفرنیا ، یکی از دو شجره شناس که به حل پرونده کینگ کمک کردند ، می گوید: "او همواره امیدوار بود که دخترش به خانه برگردد."
 
تعیین هویت دختر پوست گوزنی اولین موفقیت عمومی برای تکنیک جدید ، تبار شناسی ژنتیکی پزشکی قانونی ، است ، که در حال تغییر روند تحقیقات کیفری است. در ماه آوریل سال گذشته ، کارآگاهان فاش کردند که آنها از تبار شناسی ژنتیکی برای مشخص کردن یک مظنون اصلی در پرونده بدنام قاتل گلدن استِیت استفاده کرده اند ، و سپس جوزف جیمز دی آنگلو جونیور 72 ساله را به جرم تجاوزهای به عنف و قتل های مرتکب شده در کالیفرنیا از سال 1974 تا 1986 دستگیر کردند.
 
ژنتیک، توانایی پیگیری قانونی را گسترش می‌دهد
 
بازگردانی یک هنرمند از چهره دختر پوست گوزنی ، که جسد وی در سال 1981 در اوهایو پیدا شد. او سال گذشته به عنوان مارسیا کینگ از آرکانزاس تعیین هویت شد. این پرونده با کمک پروژه DNA Doe  و با استفاده از تبارشناسی ژنتیکی حل شد.
اعتبار: مرکز ملی کودکان گم شده و استثمار شده
 
از آن زمان محققان از این روش برای شناسایی حداقل 24 مظنون دیگر استفاده کرده اند. در دسامبر سال 2018 ، مردی در ایندیانا ، به نام جان دی میلر 59 ساله ، اولین جنایتکاری به صورت علنی شناخته شد که با کمک تبار شناسی ژنتیکی محکوم شد. در 21 دسامبر ، وی پس از اظهار مقصر بودن به تجاوز و قتل یک دختر 8 ساله در سال 1988 به 80 سال زندان محکوم شد.
 

افزودن به یک مجموعه عمومی از داده‌ها

تبارشناسی ژنتیکی پزشکی قانونی ، مشخصات ژنتیکی یک مظنون به جنایت یا قربانی را مقایسه می کند با مشخصات ژنتیکی افراد در پایگاه های داده عمومی - در درجه اول ، پایگاهِ داوطلبانه GEDmatch  ، که در آن مشتریان هر شرکتِ تست ژنتیکی می توانند اطلاعات خود را بارگذاری کنند. تبار شناسان به جستجوی بستگان یک هدف در GEDmatch می پردازند ، سپس این موارد را دنبال می کنند تا هویت جان یا جین دوه آنها را با دقت مشخص کنند.
 
این روش در محبوبیت در حال غوغا کردن است. یک شرکت که خدمات تبارشناسی ژنتیکی را به مقامات اجرایی قانون ارائه می دهد ، به نام Parabon of Reston ، در ویرجینیا ، می گوید که این شرکت به پرونده های بیش از 200 مورد رسیدگی کرده است. تبار شناسان دیگر ، مانند فیتزپاتریک ، مهارت های خود را برای کمک به نمایندگی های اجرای قانون در حل جنایات داوطلبانه ارائه می کنند. فیتزپاتریک شبکه ای از آماتورها را برای کار روی موارد کهنه به عنوان بخشی از پروژه DNA Doe  استخدام کرده است ، که تلاش می کند اسامی قربانیان تعیین هویت نشده قتل ها ، تصادفات و خودکشی ها را پیدا کند.
 
متخصصان ژنتیک و تبار شناسان می گویند این روش تنها طی سال های آینده قدرتمندتر خواهد شد زیرا افراد بیشتری داده های ژنتیکی خود را به طور علنی به اشتراک می گذارند و متخصصان ژنتیک پزشکی قانونی ابزارهای تحقیقاتی خود را اصلاح می کنند. یک گروه از محققان محاسبه کرده اند که تاکنون بیشتر افراد با اجداد اروپایی در ایالات متحده می توانند از طریق بانک های اطلاعاتی سلسله شناسی ژنتیکی شناسایی شوند. دانشمندان پزشکی قانونی مدت‌هاست که از ژنتیک برای کمک به بازداشت مجرمان استفاده می کنند. همچنین تلاش برای یافتن راه های جدیدی برای استفاده از صفات ژنتیکی برای پیش بینی ویژگی های جسمی ، که ممکن است داده های DNA را برای شناسایی بیشتر مظنونان تحت کنترل در آورد ، در حال انجام است. با توجه به دسترسی بالقوه به این تکنیک ، برخی از حقوقدانان و متخصصان ژنتیک در حال پیشبرد راهبردهایی برای جلوگیری از نفوذ بیش از حد به حریم خصوصی هستند. آنها به مقررات مشابهی اشاره دارند که حاکم بر استفاده از بانک های اطلاعاتی اجرای قانون موجود است.
 
گراهام کوپ ، متخصص ژنتیک جمعیت ، از دانشگاه کالیفرنیا ، دیویس ، می گوید: "نکته جالب ، مقیاس این پایگاه های داده است - و این که چگونه می توان از انواع مختلفی از داده های ژنتیکی استفاده کرد." "اندازه این پایگاه داده ها در حال افزایش است و این موضوعات فقط در چند سال آینده تقویت می شوند."
 

مرتب سازی شواهد و مدارک  DNA

دانشمندان پزشکی قانونی مدت‌هاست که از ژنتیک برای کمک به بازداشت مجرمان استفاده می کنند. در ایالات متحده ، سیستم ملی تعیین هویت DNA وابسته به FBI حاوی مشخصات DNA بیش از 17.7 میلیون نفر است که به دلیل ارتکاب جرائم دستگیر یا محکوم شده اند ، که از پایگاه داده های DNA  جنایی ایالت های منفرد گردآوری شده اند. این پایگاه داده ها اطلاعات را روی تکرارهای پشت سر هم کوتاه یا STR ها ذخیره می کنند - که بخش هایی از DNA هستند که خود را بارها و بارها در نقاطی در ژنوم - نزدیک به 20 ژن - تکرار می کنند. تعداد تکرارها در هر ژن در میان افراد متفاوت است ، بنابراین می توان از پروفایل STR برای بررسی هویت افراد استفاده کرد.
 
منبع: اریکا چک هایدن


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما