استان مازندران

مازندران از استان هاي سرسبز ايران است. اين استان در شمال ايران و نزديکي درياي خزر است. سال ها پيش به استان هاي تهران، گلستان و سمنان، مازندران بزرگ مي گفتند؛ اما بعدها اين سه استان از مازندران جدا شد. اين استان از استان هايي است که خوش آب و هوا و پر از محصول است. جنگل هاي زيبا، آبشارهاي جذاب و مناطق شگفت انگيزي را مي تواني در مازندران ببيني. مازندران از شمال با درياي خزر، از مغرب با استان قزوين و گيلان، از شرق با استان گلستان و از جنوب با
سه‌شنبه، 28 مهر 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
استان مازندران
استان مازندران
استان مازندران

نويسنده:اکرم باريکلو




دورايران بگرديم

مازندران از استان هاي سرسبز ايران است. اين استان در شمال ايران و نزديکي درياي خزر است. سال ها پيش به استان هاي تهران، گلستان و سمنان، مازندران بزرگ مي گفتند؛ اما بعدها اين سه استان از مازندران جدا شد. اين استان از استان هايي است که خوش آب و هوا و پر از محصول است. جنگل هاي زيبا، آبشارهاي جذاب و مناطق شگفت انگيزي را مي تواني در مازندران ببيني. مازندران از شمال با درياي خزر، از مغرب با استان قزوين و گيلان، از شرق با استان گلستان و از جنوب با استان هاي سمنان و تهران همسايه است.

شهرها

ساري، آمل، بابل، بابلسر، بهشهر، تنکابن، جويبار، چالوس، رامسر، سواد کوه، قائم شهر، نکا، نور و نوشهر از شهرستان هاي معروف مازندران است. ساري مرکز اين استان است که دومين شهر بزرگ شمال ايران به حساب مي آيد. شهر ساري، يکي از مراکز تمدن و فرهنگ ايران است و سابقه ي زيادي دارد، ولي آثار تاريخي زيادي ندارد؛ چون حوادث زيادي در اين شهر اتفاق افتاد که باعث ويراني آن ها شده است؛ مثل حمله ي خليفه ي عباسي، حمله تيمور، حمله مغول، حمله روس ها، حمله ترکمن ها، سيل، زلزله و آتش سوزي.

زبان مردم مازندران

مردم اين استان، زبان مخصوص به خودشان را دارند که مازندراني است. ولي بيش تر مردم، فارسي را هم به خوبي مي دانند. زبان مازندراني در اين استان گويش هاي مختلفي دارد؛ مثل گويش ساروي، بابلي، آملي، کتولي، رامسري، تنکابني.
به خاطر آب و هواي خوب، در اين استان توليد مواد غذايي زياد است. همچنين، چوب و کاغذ هم در اين استان توليد مي شود. بازارهاي زيادي در اين استان وجود دارد که جالب و ديدني است؛ مثل بازار ماهي فروشان که مردم به طورمستقيم ماهي صيد مي کنند و در اين بازار به فروش مي رسانند، بازار حصير فروشان، بازار ميوه و بازار چه ترکمن ها از معروف ترين بازارهاي اين استان است.

سوغات

گليم، جاجيم، ظرف هاي سفالي، مجسمه، ظرف هاي چوبي و نمد از مهم ترين صنايع دستي مازندران براي سوغاتي است. اين ها بيش تر در جاهاي کوهستاني استان توليد مي شود. سوغاتي هاي خوردني مازندران برنج، مرکبات و انواع مرباها و ترشي هاست.
براي درست کردن مربا، اول ميوه را با شکر مي جوشانند تا يک نوع ژله به دست آيد. وقتي اين حالت را پيدا کرد، مي گذارند مربا سفت و سخت شود تا براي خوردن آماده باشد.

ديدني ها

ديدني هاي طبيعي و شگفت انگيز در مازندران زياد است. معروف ترين آن ها، آبگرم لاريجان، امامزاده کتي، پارک جنگلي چالدره، پارک ملي دشت ناز، پل راه آهن ورسک، خانه ي نيما يوشيج، غار کمربند، کاخ رامسر، موزه ي کندلوس، ميدان ساعت ساري. پل ورسک از بزرگترين پل هاي راه آهن ايران است که در شهرستان سواد کوه قرار دارد. نام اين پل از نام مهندس سازنده اش که آلماني بوده گرفته شده است. در ساخت اين پل از فلز استفاده نشده است. طول پل 110 متر است.

نام هاي آشنا

نيما يوشيج:علي اسنفدياري يا علي نوري معروف به نيما يوشيج است که 21 آبان 1274 در دهکده ي يوش مازندران به دنيا آمد. نيما شاعر معروف ايران است که به خاطر نوآوري در شعر به او پدر شعر نو مي گويند. اين شاعر بزرگ در 13 دي 1338 در تهران از دنيا رفت. او ابتدا در تهران به خاک سپرده شد؛ اما بعد او را به يوش بردند و در حياط خانه اش به خاک سپردند.
شيخ فضل الله نوري: از روحانيون مبارز دوران مشروطيه بود که به خاطر مبارزات انقلابي اش در 9 مرداد 1288 به شهادت رسيد.
قلعه لاجيم:در جنوب شرقي زير آب منطقه اي جنگلي و در کنار روستاي لاجيم قرار دارد. اين قلعه مربوط به قرن پنجم يعني نهصد سال پيش است که بعضي از جاهاي آن از بين رفته ، ولي با اين حال ديدني است. منبع:ماهنامه فرهنگي کودکان ايران ،پوپک شماره 180




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.