پاي ديابتي ها گير است !

چند سال پيش ، دوران دانشجويي ام را در بخش جراحي بيمارستان مدرس مي گذراندم . از قضا با يک بيمار جوان روستايي آشنا شدم که براي قطع پايش به مرکز ما مراجعه کرده بود . هنگامي که شرح حال بيمار را گرفتم متوجه شدم که او ديابت داشته اما به دليل نداشتن اطلاعات کافي از مصرف داروي مداوم خودداري کرده است . با خودش گفته بود که اگر به تهران بيايد امکان نگه داشتن پايش وجود دارد اما همه ي پزشکان مرکز متفق القول گفتند که امکان نگهداري اين عضو زخمي وجود ندارد .
يکشنبه، 3 آبان 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پاي ديابتي ها گير است !
پاي ديابتي ها گير است !
پاي ديابتي ها گير است !

نويسنده : دکتر مجيد سلطاني




گفتگو با دکتر منوچهر جزايري درباره ي زخم پاي ديابتي

چند سال پيش ، دوران دانشجويي ام را در بخش جراحي بيمارستان مدرس مي گذراندم . از قضا با يک بيمار جوان روستايي آشنا شدم که براي قطع پايش به مرکز ما مراجعه کرده بود . هنگامي که شرح حال بيمار را گرفتم متوجه شدم که او ديابت داشته اما به دليل نداشتن اطلاعات کافي از مصرف داروي مداوم خودداري کرده است . با خودش گفته بود که اگر به تهران بيايد امکان نگه داشتن پايش وجود دارد اما همه ي پزشکان مرکز متفق القول گفتند که امکان نگهداري اين عضو زخمي وجود ندارد . با دکتر منوچهر جزايري ، فوق تخصص غدد و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران درباره ي همين عارضه ديابت گفتگو کرده ام .
سلامت : يکي از عوارض ديابت ، قطع پا است . اين عارضه در بين عوارض ديابت ، تا چه حد اهميت دارد ؟
يکي از عوارض دل خراش در ديابت قطع عضو است . قطع پا ممکن است از انگشتان ، مچ و يا از زانو باشد . اين عارضه ، داراي پيامدهاي بهداشتي ، رواني ، رواني اجتماعي و مخصوصاً پيامدهاي اقتصادي است و هر ساله بودجه هنگفتي را به بودجه دولت ها تحميل مي کند . قطع پا ، يعني معلوليت و تبعات انساني اقتصادي آن ( صندلي چرخدار ـ کاهش بهره وري و .. ) در انگليس ، هزينه درمان پاي ديابتيک ، حدود 25 هزار پوند براي هر بيمار در سال است . در آمريکا ، هزينه هاي مستقيم براي ديابت ، در هر سال 44 ميليارد دلار و هزينه هاي غيرمستقيم بالغ بر 54 ميليارد دلار و هزينه هاي غير مستقيم بالغ بر 54 ميليارد دلار است . در کشور انگليس ، سالي 5 هزار بيمار ديابتيک دچار قطع پا مي شوند ، يعني هفته اي 100 مورد ! از هر 10 زخم پا ، يک مورد به قطع پا مي انجامد . از اين گروه در انگليس تشکيلات مربوط به پاي ديابتيک بسيار وسيع است و توسط سرويس بهداشت ملي ( بيمه ) حمايت همه جانبه مي شود .
سلامت : زخم پاي بيماران مبتلا به ديابت تا چه حد شايع است ؟
5 تا 10 درصد بيماران ديابتيک زخم پا پيدا مي کنند که يک درصد آنها به قطع پا منجر مي شود . اين آمار در ايران بسيار بالاتر است و به بالاي 30 درصد ( قطع عضو ) مي رسد . خطر ايجاد زخم پا در يک بيمار ديابتيک در طول زندگي ، تا 25 درصد است . ديابت ، شايع ترين علت قطع پا محسوب مي شود ( شايع ترين علت غير تروماتيک ) . اما در عين حال ، زخم پاي ديابتيک ، احتمالاً شايع ترين عارضه قابل پيشگيري در بين عوارض ديابت مي باشد و اين خبر اميدوار کننده اي است . به قول جوسلين : « زخم پاي بيمار ديابتيک ، از آسمان نيامده ، روي زمين درست شده ! » يعني اين ما ( بيماران يا اطرافيان آنها ) هستيم که با عدم رعايت اصول پيشگيري و بهداشت ، براي اين زخم زمينه سازي کرده ايم . از سال ها قبل در کشورهايي مانند انگليس ، آمريکا، استراليا ، کاناداد و غيره ... براي تربيت پرستاران مخصوص پاي ديابتيک اقدام شده و افرادي تربيت شده اند که قادرند پاي بيمار ديابتيک را تحت نظر گرفته و کليه مراحل تشخيص زخم ، مراقبت از زخم و درمان را با مشورت با پزشک ديابت ، به خوبي به عهده بگيرند . به اين پرستاران مخصوص مراقبت از پا ، پودياتريست گفته مي شود . همچنين افزارمند مخصوص کفش ديابتيک ، شوفيتر ، نام دارد که در زمينه تهيه و ساخت و طراحي کفش براي بيماران ديابتيک ، کارشناس است . در کشور ما ، از سال 1387 ، دوره هاي مخصوص براي تربيت پرستار مخصوص مراقبت از پاي ديابتيک در دانشگاه علوم پزشکي داير شده و دانش آموختگان اين رشته ، نقش به سزايي در کاهش تعداد قطع پا به عهده خواهند داشت . اساساً درمان ديابت به به ويژه پاي ديابتيک يک کار تيمي است و آموزش ، از ارکان درمان محسوب مي شود . مرکز ثقل اين تيم ، خود بيمار است که بايد داراي علاقه و انگيزه و احساس مسئوليت باشد . مثلاً در کشور انگليس تيم مراقبت از پاي ديابتيک ، از اعضاي زير تشکيل شده است : ( جراح عروق ، متخصص ديابت ، پرستار مخصوص ديابت ، پرستار متخصص عروق ، پرستار مخصوص مراقبت از پا ، تکنسين مخصوص بهداشت پاي ديابتيک ، پزشک متخصص ترميم زخم و پرستار مخصوص براي التيام و بقاي بافت ) . اعضاي اين تيم دايماً با هم در تماس اند تا از پيشرفت زخم و قطع عضو جلوگيري کنند .
سلامت : علت ايجاد زخم پا در ديابت چيست ؟
علت اصلي ايجاد زخم هاي پا در بيماران ديابتيک باز هم عدم کنترل دقيق قند خون است . اما مکانيسم ايجاد زخم ، ترکيب چند عامل است : گرفتاري اعصاب محيطي ، گرفتاري عروق پا و اضافه شدن عفونت . هيچ وقت يکي از اين عوامل به تنهايي ، ايجاد زخم نمي کند بلکه غالباً اين 3 عامل متفقاً شرکت دارند . گرفتاري اعصاب محيطي به 3 شکل است : حسي ، حرکتي و گرفتاري اعصاب خودکار .
سلامت : چند نوع زخم ، وجود دارد ؟
عمدتاً 2 نوع زخم پا در بيماران ديابتيک مشاهده مي شود :
زخم خشک ( گانگرن خشک ) و زخم تر ( گانگرن تر ) .
1 ـ گانگرن خشک ( زخم خشک ) : به علت انسداد يک رگ خوني ايجاد شده و به مرگ ( نکروز ) بافت منجر مي گردد . عامل محرک زخم خشک ، معمولاً يک ضربه يا فشار مکانيکي يا شيميايي و يا حرارتي است . زخم غالباً از يک ميخچه يا پنبه شروع مي شود .
2 ـ زخم تر ( گانگرن تر ) : زخم تر ، معلول عفونت است که به مرگ بافت منجر شده است . عفونت هاي شايع ، شامل عفونت هاي باکتريال هوازي ( استافيلوکوک و استرپتوکوک ) و بي هوازي است .
خطرناک ترين عفونت ها در پا ، عفونت ناشي از کلستريديوم است که به سرعت توسعه پيدا مي کند و قسمت هاي مجاور زخم را فرا مي گيرد .
سلامت : آيا براي ايجاد زخم ، عوامل کمک کننده وجود دارد ؟
بله . براي ايجاد زخم عوامل خطر ( ريسک فاکتور ) وجود دارد که عبارت اند از : گرفتاري اعصاب محيطي ، گرفتاري عروق محيطي ، خيز ( ادم ) ، سابقه زخم پا در گذشته ، عوارض چشمي ديابت ( رتينوپاتي ) ، عوارض کليوي ديابت که در چند مصاحبه قبل به تفصيل توضيح داديم . فشار خون بالا ، سيگار ، که از تمام اينها مهم تر و خطرناک تر است و سرانجام اينکه مردها بيشتر از زن ها مستعد زخم اند .
سلامت : زخمي که به نام زخم تروفيک شناخته شده است ، چه خصوصياتي دارد ؟
اين زخم معمولاً ، در نقطه اي از پا ظاهر مي شود که تحت فشار يا ضربه است . محل زخم ، معمولاً کف پا ، سر استخوان هاي کف پا ( محل اتصال به بند انگشت ) ، روي انگشت شست پا و يا بين انگشتان است . اين زخم معمولاً با درد همراه نيست . زخم تروفيک ( عدم تغذيه بافت ) ، سابقاً تحت نام ( مال پرفوران ) بود که واژه اي فرانسوي است و مثل يک حفره گرد و عميق و خشک و بدون درد در کف پا ديده مي شود ( مثل اينکه با منگنه سوراخ کرده باشند ) .
سلامت : آيا قراين و شواهدي وجود دارد که از روي آنها بتوانيم شروع يک زخم پاي ديابتيک را پيش بيني کنيم ؟
بله . بعضي نشانه ها وجود دارد که اگر پزشک معالج اندکي باهوش و کنجکاو باشد ، با سوال کردن از بيمار ، مي تواند حدس بزند : سرد شدن پا ، احساس گزگز ، مورمور و سوزن سوزن شدن ، رنگ پريدگي روي پوست ( کم خوني ) ، ريزش مو روي انگشتان پا ( مردها ) ، احساس اينکه چويي روي برف ، کاه يا اسفنج راه مي رود ، سوزش يا بي حسي پا ، ضعيف شدن يا از بين رفتن نبض در پا و غيره ... اگر اعصاب بيشتر گرفتار شده باشند ، حس درد از بين مي رود و اگر عروق گرفتار شده باشند ، درد وجود دارد ولي نبض وجود ندارد . غالباً اين علايم و نشانه ها مخلوط شده است زيرا غالباً اختلال عصبي و عروقي تواماً وجود دارد . اساساً يکي از مشکلات تشخيص در بيماران ديابتيک اين است که حس درد در آنها از بين رفته است به طوري که ممکن است سوزن ، پونز ، سنجاق ، خرده شيشه ، خار و خاشاک و اين جور اجسام خارجي وارد پوست پا شده باشد ولي بيمار آن را حس نکند . گاهي ديده شده پاي بيمار در کنار منقل يا کرسي يا رادياتور شوفاژ سوخته است اما مريض متوجه نشده و با عفونت مراجعه کرده چون دردي احساس نکرده است . درد پديده خوبي است و به منزله ي سگ نگهبان براي بدن است . بسياري از بيماران ديابتيک ، درد قلبي را حس نمي کنند و انفارکتوس قلبي آنها ، پس از مرگ تشخيص داده مي شود ( Silent MI ) . يکي از مشکلات عصبي در ديابت همين از بين رفتن حس درد است .
سلامت : براي معاينه يک زخم پا ، لطفاً يک راهنمايي کلي به بيماران بدهيد تا بتوانند خودشان تا حدودي به شدت بيماري پي ببرند .
البته تشخيص شدت و درجه بيماري با پزشک مخصوص دابت است ولي بيماران علاقه مند مي توانند از روي درجه بندي زير تا حدودي ، شدت بيماري خود را حدس بزنند . اين درجه بندي ها 2 نوع اند : يکي درجه بندي واگنر و ديگري درجه بندي دانشگاه تگزاس .درجه بندي واگنر به ترتيب زير است : با در نظر گرفتن همين درجه بندي ساده ، بيماران مي توانند همه روزه پاي خود را معاينه کنند . براي ديدن کف پا از يک آينه استفاده کنيد .
منبع:روزنامه ي سلامت شماره ي 229




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
نحوه کاشت و نگهداری از گل ربوتیا: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل ربوتیا: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل سنبل: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل سنبل: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از ختمی چینی گلسرخی (خیری): آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از ختمی چینی گلسرخی (خیری): آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل نیلوفر: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل نیلوفر: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل سرخس بوستون: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل سرخس بوستون: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل مریم: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل مریم: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل استاپیلیا: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل استاپیلیا: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گیاه کاکتوس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گیاه کاکتوس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
کلیپ شهادت امام صادق علیه السلام / ای فقیه بی بدیل روزگار
play_arrow
کلیپ شهادت امام صادق علیه السلام / ای فقیه بی بدیل روزگار
استوری شهادت امام جعفر صادق علیه السلام / حسین سیب سرخی
play_arrow
استوری شهادت امام جعفر صادق علیه السلام / حسین سیب سرخی
نظر جالب تاجری که قبل از حضورش در ایران، فکر می‌کرد تهران موشک‌باران می‌شود!
play_arrow
نظر جالب تاجری که قبل از حضورش در ایران، فکر می‌کرد تهران موشک‌باران می‌شود!
وقتی شهید نادر مهدی با قایق به جنگ با ناوهای آمریکایی رفت!
play_arrow
وقتی شهید نادر مهدی با قایق به جنگ با ناوهای آمریکایی رفت!
عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هیچگاه مشکل غرب آسیا را حل نخواهد کرد
play_arrow
عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هیچگاه مشکل غرب آسیا را حل نخواهد کرد
رفتار آمریکا در مسئله غزه اثبات حقانیت موضع ایران در بی‌اعتمادی به آمریکاست
play_arrow
رفتار آمریکا در مسئله غزه اثبات حقانیت موضع ایران در بی‌اعتمادی به آمریکاست
روش جلوگیری از خراب شدن باتری ماشین در تابستان
روش جلوگیری از خراب شدن باتری ماشین در تابستان