انجير، مسافري از مصر

بين ميوه هاي تابستاني، انجير چيز ديگري است. انجير، شيريني دلچسبي به سبد ميوه ما مي دهد و از نظر تغذيه اي هم نه فقط منبع آهن، که سرشار از کلسيم و پتاسيم نيز هست و بنابراين عادت به خوردن اين ميوه براي برخي از گروه هاي سني اکيداً توصيه مي شود. شايد باورتان نشود اگر بگوييم که اين ميوه مصري بوده و براي اولين بار دراين کشور کشت شده است. مي گويند در حدود 7800 سال قبل از ميلاد مسيح، انسان براي
يکشنبه، 3 آبان 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
انجير، مسافري از مصر
انجير، مسافري از مصر
انجير، مسافري از مصر

مترجم:مريم يوسفي




توصيه متخصصان تغذيه، سالمندان انجير بخورند

بين ميوه هاي تابستاني، انجير چيز ديگري است. انجير، شيريني دلچسبي به سبد ميوه ما مي دهد و از نظر تغذيه اي هم نه فقط منبع آهن، که سرشار از کلسيم و پتاسيم نيز هست و بنابراين عادت به خوردن اين ميوه براي برخي از گروه هاي سني اکيداً توصيه مي شود.
شايد باورتان نشود اگر بگوييم که اين ميوه مصري بوده و براي اولين بار دراين کشور کشت شده است. مي گويند در حدود 7800 سال قبل از ميلاد مسيح، انسان براي اولين بار اين ميوه را پيدا کرده و از طعمش لذت برده است. مصري ها اين ميوه را به عنوان يک ملين سبک مي دانستند و خاصيت ضد يبوستي آن از همان ابتدا مورد توجه بود. اما نتايج مطالعات متعدد نشان داده که خوردن دو انجير با وزن 110 گرم مي تواند 30 درصد نياز افراد به فيبرهاي غذايي و 11 درصد از نياز آنها به کلسيم تأمين کند. اگر ميزان کالري اين ميوه براي شما سوال باشد، بايد در جوابتان بگوييم که هر 100 گرم از اين ميوه چه تازه و چه خشک شده اش به ترتيب داراي 43، 227 کالري انرژي است و خوردن دو عدد از آن به عنوان يک واحد ميوه به حساب آمده و 60 کيلوکالري انرژي دارد.

خواص سه گانه انجير

اين ميوه از قديم به عنوان درمان يبوست شهرت داشته است. مطالعات کلينيکي نشان داده اند مصرف منظم انجير به افزايش حرکات روده کمک کرده و دفع مواد زايد را سرعت مي بخشد. به همين دليل است که متخصصان تغذيه به بچه هاي کوچک مبتلا به يبوست و کساني که به يک ملين سبک نيازمندند، توصيه مي کنند که انجيرهاي خشک را در آب خيسانده و بعد از يک تا دو ساعت، آنها را به همراه آب حاصل ميل کنند تا به اين ترتيب، اين اختلال کم رنگ تر شود. به علاوه، شربت تهيه شده از اين ميوه نيز تحريک کننده قوي روده ها بوده و براي رهايي از اين معضل مفيد است. يادتان نرود که بررسي ها نشان داده اند، در هر 100 گرم از اين ميوه دو گرم فيبر غذايي وجود دارد و در نوع خشک آن اين مقدار به 8 گرم مي رسد و مي تواند به کاهش شدت يبوست کمک کن.
شياد باور نکنيد اگر بگوييم اين ميوه منبع کلسيم نيز هست. به اين ترتيب که در هر 100 گرم از انجيرهاي تازه و خشک، به ترتيب 38 ميلي گرم و 250 ميلي گرم کلسيم وجود دارد. به اين دليل است که مصرف انجيرهاي خشک به افرادي که مستعد ابتلا به پوکي استخوان هستند(به خصوص خانم هاي يائسه يا دختران جواني که گياهخوارند)، توصيه مي شود. از آنجايي که کلسيم براي رشد استخوان هاي نوجوان و بچه ها ضروري است، خوردن اين ميوه به عنوان يک ميان وعده توصيه مي شود تا به اين ترتيب، احتمال ابتلا به پوکي استخوان در ميانسالي به حداقل ممکن برسد.
درباره کم خوني نيز بايد بگوييم که نوع انجير خشک بسيار مناسب تر است. از آنجايي که دريافت کافي آهن باعث ساخت هموگلوبين و مانع بروز کم خوني مي شود به اين دليل بهتر است خانم ها در دوران پيش قاعدگي و بار داري از اين ميوه در وعده عصرانه خود استفاده کنند.
نکته آخري که بايد درباره اين ميوه بدانيد آن است که پتاسيم فراوان موجود در اين ميوه به کنترل فشارخون کمک مي کند، به اين دليل مصرف مرتب انجير به بيماران فشارخوني توصيه مي شود. جالب است بدانيد که در هر 100 گرم از اين ميوه 200 ميلي گرم پتاسيم و در نوع خشک آن 970 ميلي گرم از اين ماده مغذي وجود دارد که براي کنترل اين اختلال موثر است.

هشدارهاي انجيري

با وجود تمام خواص ياد شده، به هيچ عنوان در مصرف اين ميوه زياده روي نکنيد؛ به خصوص کساني که تصميم به لاغر شدن گرفته اند و فکر مي کنند که مي توان از انجير به عنوان يک ماده غذايي کم کالري، استفاده کرد؛ زيرا به هر حال، اين ميوه داراي مقدار قابل توجهي انرژي است و مي تواند موجب اضافه وزن شود. اما افرادي که برنامه کاهش وزن دارند و خوردن شيريني براي شان منع شده، مي توانند از انجير خشک به عنوان يک شيريني استفاده کنند.
در ضمن، انجير تازه داراي مايعي شيري رنگ است که حتماً آن را ديده ايد. اين مايع، در افراد حساس مي تواند اختلالات دهاني و پوستي به وجود آورد و به اين دليل به آنها توصيه مي شود از خوردن انجير تازه پرهيز کنند. به علاوه، اگزالات فراوان اين ميوه در برخي از افراد که سابقه سنگ کليه و صفرا دارند، باعث شده تا آنها نتوانند به ميزان دلخواه از اين ميوه ميل کنند زيرا موجب عود مشکل شان مي شود. همان طور که مي دانيد با قرار دادن انجير در برابر نور خورشيد و يا اعمال فرآيند مصنوعي مي توان آن را خشک کرد. در انجيرهايي که به طور مصنوعي خشک مي شوند، براي آنکه رنگ و طعم شان تغيير نکن به آنها سولفيت اضافه مي شود که اين ترکيب مي تواند در افرادي که مبتلا به آسم هستند، موجب بروز حملات تنفسي بيشتر شود، از اين رو، بهتر است که ايشان حداقل از انجير خشک استفاده نکنند يا نوع خانگي آن را برگزينند.
منبع: Healing Food
منبع :روزنامه سلامت شماره 229.





نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.