فواید چای نعناع فلفلی

چای نعناع فلفلی یکی از راه های خوشمزه برای آرام کردن ذهن، درمان نفس بدبو و تقوقی سیستم ایمنی میباشد.
شنبه، 30 شهريور 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فواید چای نعناع فلفلی

چای نعناع فلفلی چیست؟

چای نعناع فلفلی دم کرده تهیه شده از برگ های نعناع فلفلی است و همانند چای مصرف می شود.

هنگامی که برگ های نعنادشتی را به این دمنوش اضافه میکنید، از یک چای با دو نعناع بهره می برید.

این ماده بدون کافئین است، بنابراین افرادی که از الگوهای خواب حساس رنج می برند نوشیدن این چای آرامش بخش قبل از خواب می تواند به آنها کمک کند.

نام علمی نعناع فلفلی Mentha piperita است، و در واقع آمیزه ای بین نعنا و نعنادشتی است. این گیاه بومی اروپا است، اما طیف گسترده ای از کاربردهای آن، نعناع فلفلی را به محصولی جهانی تبدیل کرده است.

همچنین در سراسر جهان افراد از نوشیدن چای نعناع فلفلی لذت می برند.

روغن نعناع فلفلی شکل محبوبی از درمان دارویی است، مخصوصا برای سندرم روده تحریک پذیر(IBS).

طعم منتول برای بسیاری از افراد بسیار جذاب است و این مسئله این چای را به یکی از محبوب ترین گونه های چای در جهان تبدیل کرده است.
 

فواید چای نعناع فلفلی برای سلامت

 
کاهش تب
هنگامی که در مورد اثر شدید و خنک کنندگی منتول فکر می کنیم، همیشه به یک فنجان چای داغ فکر نمی کنیم.

با این حال، چای نعناع فلفلی به عنوان جزء اصلی دارای منتول است، بنابراین نوشیدن چای می تواند موجب عرق بیرونی شود، در حالی که منتول از درون بدن شما را خنک می کند. این مسئله عمدتا تب را قطع می کند و ناراحتی و التهاب مرتبط با تب را کاهش می دهد.
 
بهبود روند هضم
روغن نعناع فلفلی و چای نعناع فلفلی هزاران سال است که برای بیماری های مختلف گوارشی و دستگاه گوارش، مورد استفاده قرار گرفته است.

شواهد باستان شناسی در واقع نشان می دهند نعناع فلفلی ۱۰۰۰۰ سال به عنوان مکمل غذایی استفاده شده است.

چای نعناع فلفلی به عنوان یک کارمیناتیف در نظر گرفته میشود زیرا به جابجایی گاز در بدن کمک میکند و بنابراین گاز در بدن جمع نمیشود و نفخ، گرفتگی و ناراحتی معده ایجاد نمیشود.

این چای همچنین موجب تحریک جریان صفرا (انتقال صفرا از کیسه صفرا به روده) می شود تا میزان و عملکرد هضم را افزایش دهد و حرکات روده سالم را بهبود می بخشد.

این چای تنها یک کارمیناتیف نیست بلکه یک ماده ضد درد نیز هست، بنابراین درد ناشی از گرفتگی، نفخ و سوءهاضمه را کاهش می دهد. این ویژگی به دلیل اثر آرام بخش آن روی روده و عضلات صاف دستگاه گوارش است.

اسهال، سندرم روده تحریکپذیر (IBS) و یبوست میتوانند با این چای درمان شوند، زیرا کل سیستم را به سطح فعالیت مطلوب میرساند.
 
پیشگیری از تهوع و استفراغ
وقتی صحبت از بیماری به میان می آید، چیزهای اندکی ناخوشایند مانند تهوع به ذهن خطور میکنند.

چای نعناع فلفلی ضد اسپاسم است، بنابراین احتمال بروز استفراغ و حالت تهوع حتی در مورد بیماری حرکت در قایق یا هواپیما را کاهش می دهد.

همچنین باعث کاهش درد شکم و آرامش در ارتباط با بیماری حرکت با خواص ضد التهابی آن می شود.
 
درمان اختلالات تنفسی
چای نعناع فلفلی به عنوان یک ضد اسپاسم، می تواند احساس تحریک کنندگی که موجب سرفه می شود و به موجب آن بیماری تنفسی تشدید میشود، را از بین ببرد.

با شل کردن عضلات گلو و قفسه سینه، می توانید علائم سرماخوردگی و آنفولانزا را از بین ببرید.
 
تقویت سیستم ایمنی
چای نعناع دارای خواص ضد باکتری علیه باکتری هایی است که باعث بیماری هایی مانند تب، سرفه و سرماخوردگی می شوند.

نوشیدن این چای خوشمزه نه تنها میتواند به شما در درمان علائم بیماری کمک کند، بلکه از مریض شدن شما نیز جلوگیری می کند.

همچنین وجود عناصر کمیاب ویتامین B، پتاسیم، آنتی اکسیدان ها و کلسیم در این چای می تواند به جذب مواد مغذی برای مبارزه با بیماری ها و عملکردهای لازم برای سالم نگه داشتن بدن شما، کمک کند.
 
از بین بردن نفس بدبو
طعم قوی منتول و خاصیت ضد باکتریایی چای نعناع باعث می شود که این چای روشی ایده آل برای بهبود بوی نفس شما باشد.

عنصر ضد باکتری، میکروب هایی که می توانند منجر به هالیتوز (بوی بد دهان) شوند را از بین می برد، در عین حال منتول موجود در این چای بوی نامطبوع را از بین می برد و نفس شما تازه و پاک می شود!
 
کاهش وزن
عطر روغن نعناع و اجزای ارگانیک آن می توانند به شما در کنترل اشتها کمک کنند، بنابراین می توانید پرخوری را کاهش دهید، و بنابراین از چاقی جلوگیری میشود.
 
کاهش میزان استرس
خاصیت آرامش بخشی طبیعی یا خاصیت ضد اسپاسم منتول به شما کمک می کند از استرس روحی رهایی یابید. ماهیت ضد التهابی می تواند فشار خون و درجه حرارت بدن را کاهش دهد و به شما اجازه می دهد تا آرامش پیدا کنید و استرس از شما دور شود.

این بخشی از دلایلی است که چرا روغن نعنا فلفلی تا این حد در آروماتراپی محبوب است و اثرات چای نعناع فلفلی نسبتا مشابه روغن آن است است.
 

رعایت احتیاط

اگر چه چای نعناع فلفلی قدرتمند است و از طیف گسترده ای از فواید سلامتی برخوردار است، باز هم عوارض جانبی احتمالی برای خوردن این چای وجود دارند.

منتول می تواند به عنوان یک ماده آلرژی زا برای برخی افراد عمل کند و در برخی دیگر باعث سوزش سر دل شود. هر دوی این واکنش ها به طور معمول خفیف هستند اما مشاوره با پزشک در مورد آلرژی احتمالی ایده خوبی است.

پس در مورد مصرف آن رعایت احتیاط ضروری است. مقداری از برگ های نعناع فلفلی را بردارید و آنها را دم کنید و از خواص آن لذت ببرید.


منبع: سایت راستینه


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.